Interpretacja indywidualna z dnia 31 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.823.2024.4.JM
Ustalenie czy spółka zagraniczna jest zagraniczną jednostką kontrolowaną.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
23 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 października 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismami z 13 grudnia 2024 r. (wpływ 13 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
- Zainteresowany będący stroną postępowania:
Fundacja Rodzinna
(…)
- Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
·Fundator
(…)
· A.A.
(…)
· B.B.
(…)
Opis zdarzenia przyszłego
Fundator ustanowił 12 października 2023 r. fundację rodziną (dalej: Fundacja rodzinna, Fundacja, Wnioskodawca), o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm., dalej: u.f.r.). Fundacja ma nazwę „…” i została już wpisana do rejestru fundacji rodzinnych, o którym mowa w art. 4 u.f.r. Zgodnie ze Statutem, fundusz założycielski Fundacji wynosi 100.000 zł i został przez Fundatora pokryty w całości przed dokonaniem wpisu do rejestru fundacji rodzinnych. Fundacja jest podmiotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT), stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: Ustawa o CIT).
Beneficjentami Fundacji jest Fundator oraz m.in. A.A. i B.B. (A.A. i B.B. określani są dalej jak Beneficjenci). Fundator oraz Beneficjenci posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy od całości swoich dochodów w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT).
Zgodnie ze statutem Fundacji, sporządzonym w formie aktu notarialnego (dalej: Statut), Fundacja realizuje następujące cele:
1)gromadzenie oraz zarządzanie mieniem Fundacji w interesie jej beneficjentów, w szczególności poprzez podejmowanie działań mających na celu pomnażanie mienia oraz zwiększanie jego wartości,
2)zaspokajanie potrzeb beneficjentów Fundacji poprzez spełnianie świadczeń na ich rzecz,
3)nadzór właścicielski nad spółkami prawa handlowego, w których Fundacja rodzinna posiada udziały lub akcje lub uczestniczy jako wspólnik.
Zgodnie z art. 61 ust. 3 u.f.r. i statutem Fundacji, Fundator, powołał pierwszy zarząd Fundacji. Następnie członkowie zarządu są powoływani i odwoływani uchwałą zgromadzenia beneficjentów. Fundator, jak i Beneficjenci nie pełnią osobiście funkcji członka zarządu Fundacji. Do zadań zarządu Fundacji należy w szczególności: (i) prowadzenie spraw Fundacji rodzinnej oraz reprezentowanie jej, (ii) realizacja celów Fundacji rodzinnej określonych w Statucie, (iii) podejmowanie czynności związanych z zapewnieniem płynności finansowej i wypłacalności Fundacji rodzinnej, (iv) realizacja świadczeń na rzecz Beneficjentów oraz informowanie ich o przysługujących im świadczeniach, (v) tworzenie, prowadzenie oraz aktualizowanie listy beneficjentów, (vi) aktualizowanie spisu mienia Fundacji. Zgodnie ze Statutem, Fundator, jak i Beneficjenci mogą kierować do organów Fundacji rodzinnej uwagi, opinie lub zalecenia dotyczące jej działalności, przy czym nie ma to charakteru wiążących poleceń. Rada nadzorcza Fundacji nie została powołana.
Fundator wraz z A.A. są członkami zgromadzenia beneficjentów. W przyszłości, po spełnieniu warunków określonych Statutem Fundacji, do członków zgromadzenia beneficjentów dołączy B.B., jak również zstępni B.B. Uchwały zgromadzeni beneficjentów wymagają w szczególności następujące sprawy: (i) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Fundacji za poprzedni rok obrotowy, (ii) udzielenie absolutorium członkom organów Fundacji z wykonania przez nich obowiązków, (iii) podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, (iv) wybór firmy audytorskiej, w przypadku, gdy sprawozdanie finansowe Fundacji podlega badaniu biegłego rewidenta, (v) podjęcie uchwały określającej kwotę świadczeń podlegających wypłacie na rzecz Fundatora i Beneficjentów, (vi) powoływanie i odwoływanie członków zarządu, oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia, (vii) rozwiązanie Fundacji rodzinnej, (viii) zmiana Statutu.
Fundator dotychczas bezpośrednio kontrolował udziały w szeregu podmiotów. Obecnie, Fundator jest zainteresowany wdrożeniem skutecznej sukcesji majątkowej (międzypokoleniowej), której nadrzędnym celem ma być zapewnienie prawnych rozwiązań gwarantujących, że po śmierci Fundatora, kontrola nad podmiotami zależnymi i ich funkcjonowanie pozostaną niezakłócone, a zgromadzony majątek w nierozdrobnionej formie będzie pracować na rzecz przyszłych pokoleń. Istotne przy tym jest, aby wdrażane rozwiązanie pozwalało na uniknięcie turbulencji w funkcjonowaniu podmiotów zależnych na wypadek śmierci lub długotrwałej niezdolności do podejmowania czynności prawnych przez Fundatora. Ponadto, w ramach realizowanej strategii sukcesji, Fundator zainteresowany jest skupieniem w Fundacji aktywów finansowych, które obecnie rozproszone są w różnych podmiotach zależnych, poprzez odkupienie tych aktywów od tych podmiotów przez Fundację lub wydanie tych aktywów Fundacji jako majątku likwidacyjnego.
W efekcie, Fundator podjął decyzję o wniesieniu do Fundacji w drodze darowizny posiadanych udziałów w wybranych podmiotach, w tym 100% udziałów w Spółce Zagranicznej (szczegółowe dane spółki zagranicznej są wskazane w sekcji 1.2.1 niniejszego Wniosku). Spółka Zagraniczna posiada siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Spółka Zagraniczna nie posiada siedziby ani zarządu, ani rejestracji w państwie znajdującym się na liście krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową ani w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych. Spółka Zagraniczna posiada formę prawną, która jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka Zagraniczna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w kraju swojej siedziby (jest rezydentem podatkowym tego kraju). Spółka Zagraniczna ma trzech członków zarządu, przy czym, jeden członek zarządu będzie mieć rezydencję podatkową w Polsce, natomiast dwóch pozostałych członków zarządu będzie osobami niebędącymi rezydentami podatkowymi w Polsce. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Fundator nie będzie już członkiem zarządu Spółki zagranicznej. Spółka Zagraniczna dokonała inwestycji m.in. w aktywa o charakterze finansowym, z których może czerpać w przyszłości dochody. W efekcie dokonanej darowizny, Fundacja stanie się jedynym udziałowcem Spółki Zagranicznej i będzie jej przysługiwać 100% praw głosu w Spółce zagranicznej.
Fundator oraz pozostali beneficjenci Fundacji, nie otrzymają w zamian za darowiznę żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które będą dawać im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku. Beneficjenci będą jedynie uprawnieni do otrzymywania świadczeń pieniężnych z dochodu Fundacji, zgodnie z zasadami określonymi w Statucie. Dochód Fundacji do wypłaty na rzecz Beneficjentów będzie pochodził z jej działalności gospodarczej, prowadzonej zgodnie z ramami wyznaczonymi przez art. 5 u.f.r.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Fundacji, że w przypadku spełnienia przez Spółkę Zagraniczną, po jej wniesieniu do Fundacji, definicji zagranicznej jednostki kontrolowanej, o której mowa w 24a ust. 3 pkt 3-5 Ustawy o CIT, Fundacja będzie zwolniona z obowiązku zapłaty podatku, o którym mowa w art. 24a ust. 1 Ustawy o CIT, od dochodów osiąganych przez Spółkę Zagraniczną, jak i dla Fundacji nie powstanie obowiązek spełnienia wymogów, o których mowa w art. 24a ust. 13-13a tejże ustawy, tj. prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w Spółce Zagranicznej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Fundacji, że w odniesieniu do dochodów osiąganych przez Spółkę Zagraniczną, po wniesieniu 100% jej udziałów do Fundacji, dla Fundatora i Beneficjentów nie powstanie obowiązek zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, jak i zobowiązanie do spełnienia obowiązków raportowych i ewidencyjnych, o których mowa w art. 30f ust. 15 i 15a Ustawy o PIT w odniesieniu do Spółki Zagranicznej?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych,
Ad 2)
Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Źródłem przychodów osoby fizycznej jest m.in. działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną (art. 10 ust. 1 pkt 8a Ustawy o PIT). Stawka podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19%.
W świetle art. 30f ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o PIT, „zagraniczna jednostka” to m.in. osoba prawna, nieposiadająca siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośredni lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Z kolei, zgodnie z art. 30f ust. 3 Ustawy o PIT, „zagraniczną jednostką kontrolowaną” jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisachwydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, zgodnie z którym:
a) Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b) Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej
‒ stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
3)zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictw w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b) co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z tzw. „pasywnych przychodów”, wymienionych enumeratywnie w tym przepisie,
c) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, albo
4)zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c) przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych aktywów, wymienionych enumeratywnie w tym przepisie,
d) aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
‒ niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
‒ nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, alb
5)zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b) dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru wskazanego w tym przepisie,
c) mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od CIT, który byłby od niej należny z zastosowanie stawki 19% CIT, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Państwo wskazują, że w przypadku Spółki Zagranicznej nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 1-2 Ustawy o PIT, ponieważ Spółka Zagraniczna nie posiada siedziby ani zarządu ani rejestracji w państwie znajdującym się na liście krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową ani w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych. Rozważyć należy zatem przesłanki wskazane w kolejnych punktach 3-5 przywołanych w art 30f ust. 3 Ustawy o PIT. Przesłanki wymienione w danym punkcie powinny być spełnione łącznie, aby podmiot na podstawie danego punktu uznano za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. Warto zauważyć, że przesłanka, która powtarza się w punktach 3-5 ww. przepisu dotyczy posiadania przez podatnika samodzielnie lub wraz z innymi podmiotami, które mają miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawowanie kontroli faktycznej nad zagraniczną jednostką.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Fundator ani Beneficjenci nie będą bezpośrednio posiadać ponad 50% udziałów w kapitale lub praw głos w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub prawa do uczestnictwa w zysku ani nie będą sprawować kontroli faktycznej na zagraniczną jednostką, ponieważ udziały w Spółce Zagranicznej zostaną nabyte w wyniku darowizny przez Fundację. Zatem, to Fundacja będzie posiadać bezpośrednio te prawa w Spółce Zagranicznej i sprawować będzie nad nią kontrolę.
Fundacja rodzinna, inaczej niż spółka prawa handlowego, nie posiada kapitału, lecz fundusz założycielski. Fundacja nie wydaje beneficjentom żadnych tytułów uczestnictwa w fundacji, które uprawniałyby ich do określonej części majątku fundacji lub określonej części zysku co odróżnia fundację rodzinną od spółek prawa handlowego, funduszy kapitałowych itp. W rozważanym zdarzeniu przyszłym, nie może być więc mowy o posiadaniu ponad 50% praw głosu przez Fundatora lub Beneficjentów w organach Spółki Zagranicznej. Również w zakresie kryterium kontroli faktycznej, należy wskazać, że Fundacja będzie posiadać 100% udziałów w Spółce Zagranicznej. W konsekwencji należy uznać, że to Fundacja jako jej jedyny udziałowiec będzie sprawować faktyczną kontrolę nad Spółką Zagraniczną. Fundacja zakłada bowiem odseparowanie własności majątku fundacji rodzinnej od majątku fundatora. Skoro Fundacja nabędzie całościowy pakiet udziałowy w Spółce Zagranicznej, oznacza to także uzyskanie przez Fundację towarzyszących temu pakietowi praw korporacyjnych, tj. w szczególności całości praw głosu i praw powoływania wszelkich organów Spółki Zagranicznej – kontrolnych i zarządzających. To Fundacja jako jedyny udziałowiec Spółki Zagranicznej nabędzie także 100% praw głosu w organach stanowiących Spółki Zagranicznej. W konsekwencji, kryterium praw głosu w organach Spółki Zagranicznej nie zostanie spełnione.
W zakresie ustalenia pośredniego posiadania ww. praw stosuje się odpowiednio art. 23m ust. 3 Ustawy o PIT (stosownie do treści art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT). Uwzględniając treść art. 23m ust. 3 Ustawy o PIT, posiadanie pośrednio udziału lub prawa w zagranicznej jednostce kontrolowanej będzie oznaczać sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większe liczby podmiotów. przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:
1) wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa – w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;
2) najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana – w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;
3) sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw – w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośredni udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.
W konsekwencji należy przyjąć, że Beneficjenci Fundacji ani jej Fundator nie posiadają żadnych udziałów w kapitale Fundacji z uwagi na specyfikę jej ustroju prawnego. Oznacza to, że nie posiadają, pośrednio ani bezpośrednio udziału w kapitale Spółki Zagranicznej. W konsekwencji kryterium udziału w kapitale ze strony Fundatora i Beneficjentów nie zostanie spełnione.
Jednocześnie, w myśl art. 30f ust. 2 pkt 1a Ustawy o PIT, prawo do uczestnictwa w zysku oznacza również prawo do uzyskania środków należących do zagranicznej jednostki w związku z jej likwidacją, prawo do otrzymania świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego, w tym jego ekspektatywy, jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub ekspektatywę uzyskania zysków zagranicznej jednostki wypracowanych lub uzyskanych w przyszłości. Fundacja jest podmiotem, który nie gwarantuje jej Beneficjentom ani Fundatorowi żadnego prawa do udziału w zysku. Wprost przeciwnie, celem Fundacji jest koncentracja majątku umożliwienie zarządzania nim i sukcesji, z wyłączeniem uprawnień osób fizycznych do samodzielnego decydowania o majątku wniesionym do Fundacji oraz bez praw do swobodnego dysponowania i otrzymywania aktywami Fundacji rodzinnej. Nie można więc uznać, że Fundator czy Beneficjenci będą mieli uprawnienia do udziału w zysku Fundacji, ponieważ będą im przysługiwały tylko świadczenia od Fundacji, który spełnienie jest możliwe tylko na warunkach przewidzianych w u.f.r. i Statucie.
W powyższym kontekście podkreślają Państwo, że Beneficjenci będą otrzymywać świadczenia (pieniężne) z dochodu Fundacji, zgodnie zasadami określonymi w Statucie, niemniej nie będą to środki, które można by uznać za wypłatę zysku ze Spółki Zagranicznej. W szczególności Beneficjenci nie będą mogli mieć żadnych roszczeń wobec Fundacji związanych z dystrybucją zysku ze Spółki Zagranicznej. Zatem, w opisanym zdarzeniu, tylko Fundacja będzie otrzymywać dochody z tytułu posiadania udziałów w Spółce Zagranicznej. Dodatkowo, gdyby Beneficjenci byli opodatkowani z tytułu dochodów osiągniętych przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną, to dochody te podlegałyby efektywnie podwójnemu opodatkowaniu – zarówno na etapie ich osiągnięcia przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną, a drugi raz na etapie wypłaty świadczeń z Fundacji. Natomiast, jak można wyczytać z treści przepisów u.f.r., wolą ustawodawcy było, aby majątek zgromadzony prze fundację rodzinną był opodatkowany tylko raz – na etapie wypłat z Fundacji.
W związku z tym, że w odniesieniu do spółek, których 100% udziałów kontroluje fundacja rodzinna nie zachodzą przestanki, o których mowa art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a Ustawy o PIT, to również w odniesieniu do Spółki Zagranicznej nie może być mowy o spełnieniu powyższych przestanek z perspektywy Fundatora i Beneficjentów. W konsekwencji, Fundator i Beneficjenci nie będą podatnikami z tytułu podatku od zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT.
Z kolei, zgodnie z art. 30f ust. 15 Ustawy o PIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek. Jednocześnie, w myśl art. 30f ust. 15a Ustawy o PIT, podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 7 tej ustawy, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowych w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy obliczenia podatku i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych.
Skoro w odniesieniu do Spółki Zagranicznej nie zachodzą przestanki, o których mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a Ustawy PIT, to Fundator i Beneficjenci nie będą mieli także obowiązku wypełnienia obowiązków raportowych i ewidencyjnych określonych w art. 30f ust. 15 i ust. 15a ustawy o PIT.
Przedstawione przez Państwo stanowisko odnośnie do pytania 2 znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach praw podatkowego, wydanych w podobnych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, m.in.:
- indywidualnej interpretacji z 8 lipca 2024 r., nr 0115-KDIT1.4011.387.2024.1.MR;
- indywidualnej interpretacji z 22 maja 2024 r., nr 0113-KDlPT2-3.4011.261.2024.1.NM;
- indywidualnej interpretacji z 10 maja 2024 r., nr 0115-KDIT1.4011.229.2024.1.MR;
- indywidualnej interpretacji z 9 maja 2024 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.283.2024.1.JK;
- indywidualnej interpretacji z 12 stycznia 2024 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.999.2023.1.MK1;
- indywidualnej interpretacji z 12 stycznia 2024 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.1010.2023.1.EC;
- indywidualnej interpretacji z 8 stycznia 2024 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.749.2023.2.MS.
Podsumowując, w odniesieniu do dochodów osiąganych przez Spółkę Zagraniczną, po wniesieniu 100% jej udziałów do Fundacji, dla Fundatora i beneficjentów nie powstanie obowiązek zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 Ustawy o PIT, jak i zobowiązanie do spełnienia obowiązków raportowych i ewidencyjnych, o których mowa w art. 30f ust. 15 i 15a Ustawy o PIT w odniesieniu do Spółki Zagranicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Źródłem przychodów jest działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Natomiast w świetle art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Użyte w niniejszym artykule określenie zagraniczna jednostka oznacza:
a)osobę prawną,
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
e)fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,
f)podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,
g) wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej
– nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Stosownie do art. 30f ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Użyte w niniejszym artykule określenie jednostka zależna - oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku;
W myśl art. 30f ust. 3 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a)Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b)Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej
‒stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
3)jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:
-z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,
- ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,
- z wierzytelności,
- z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,
- z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
- z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
- z części odsetkowej raty leasingowej,
- z poręczeń i gwarancji,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,
- ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,
- z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,
c)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, albo
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 4 ustawy jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c)przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:
– udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa,
– nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu,
– wartości niematerialnych i prawnych,
– należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,
d)aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
– niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
– nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 5 ustawy jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) x 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów jednostki,
c - roczne koszty zatrudnienia jednostki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
c)mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Wyjaśnić należy, że przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy, została określona następująco:
w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką.
W opisanej sprawie, nie ulega wątpliwości, że bezpośrednio Fundator oraz Beneficjenci nie będą posiadali ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku ani nie będą sprawowali kontroli faktycznej nad zagraniczną jednostką, ponieważ Fundator podjął decyzję o wniesieniu do Fundacji w drodze darowizny posiadanych 100% udziałów w Spółce Zagranicznej. W efekcie dokonanej darowizny, Fundacja stanie się jedynym udziałowcem Spółki Zagranicznej i będzie jej przysługiwać 100% praw głosu w Spółce Zagranicznej.
Odnosząc się natomiast do przesłanki posiadania przez Fundatora oraz Beneficjentów ww. praw w sposób pośredni, tj. za pośrednictwem Fundacji, która będzie udziałowcem Spółki, wyjaśnić należy, że w celu obliczenia udziału pośredniego przepis art. 23m ust. 3 stosuje się odpowiednio (art. 30f ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie do art. 23m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:
1)wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa – w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;
2)najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana – w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;
3)sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.
Mocą art. 30f ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek obliczony zgodnie z ust. 1 przez podatnika z tytułu kontroli nad zagraniczną jednostką kontrolowaną pomniejsza się o podatek zapłacony przez jednostkę zależną na podstawie przepisów o kontrolowanych spółkach lub jednostkach zagranicznych, obowiązujących w państwie siedziby, zarządu, rejestracji lub położenia jednostki zależnej, w części, jaka odpowiada posiadanym prawom do uczestnictwa w zysku tej jednostki zależnej, jeżeli ta jednostka zależna:
1)posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku w tej zagranicznej jednostce kontrolowanej oraz
2)jednostka zależna jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo istnieje podstawa prawna, wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym jednostka zależna będąca zagraniczną jednostką posiada rezydencję podatkową lub jest zarejestrowana lub położona.
Tym samym, art. 30f ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na pomniejszenie udziału podatnika w spółce zagranicznej o udział, jaki jego jednostka zależna posiada w tej spółce zagranicznej. Przepis ten wprowadza mechanizm eliminacji wielokrotnego opodatkowania tego samego dochodu na podstawie przepisów CFC obowiązujących w Polsce i innych państwach. Nie zadziała on jednak np. w przypadku, gdy prawo danego państwa nie przewiduje regulacji CFC.
Pomniejszenie udziału podatnika w spółce zagranicznej o udział, jaki jego jednostka zależna posiada w tej spółce zagranicznej wymaga spełnienia następujących warunków:
1) podmiot posiadający udział w zagranicznej spółce spełnia definicję jednostki zależnej;
2) jednostka zależna posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 50% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach w tej zagranicznej spółce kontrolowanej;
3) jednostka zależna jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w przypadku jednostek zależnych będących podmiotami polskimi).
Jednocześnie, zgodnie z art. 30f ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Jednostka zależna oznacza: podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku.
W myśl art. 30f ust. 2 pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Prawo do uczestnictwa w zysku – oznacza również prawo do uzyskania środków należących do zagranicznej jednostki w związku z jej likwidacją, prawo do otrzymania świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego, w tym jego ekspektatywy, jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub ekspektatywę uzyskania zysków zagranicznej jednostki wypracowanych lub uzyskanych w przyszłości.
Stosownie natomiast do art. 5a pkt 50 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326);
Wskazać zatem należy, że przepis art. 30f ust. 2 pkt 1a w zw. z pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie obejmuje swoim zakresem polskiej fundacji rodzinnej w rozumieniu art. 5a pkt 50 ww. ustawy.
Tym samym, skoro fundacja rodzinna nie będzie spełniała definicji jednostki zależnej, to nie można uznać, że Fundator oraz Beneficjenci będą posiadali pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku.
Wobec powyższego, w opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Spółka nie będzie dla Fundatora oraz Beneficjentów Fundacji zagraniczną jednostką kontrolowaną. Jednocześnie Fundator oraz Beneficjenci nie będą zobowiązani na podstawie art. 30f ust. 1 Ustawy PIT do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej.
Z kolei według art. 30f ust. 15 i ust. 15a ustawy:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a, a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego - rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.
Podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 7, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowych wskazanych w art. 24a albo w art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy obliczenia podatku i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a–22o.
Skoro po stronie Fundatora oraz Beneficjentów nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, ani Spółka Zagraniczna nie będzie miała statusu zagranicznej jednostki kontrolowanej, to nie powstanie obowiązek:
- prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 30f ust. 15 ustawy,
- zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym to obowiązku jest mowa w art. 30f ust. 15a ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Fundacja rodzinna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.