Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. II SA/Bk 649/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Sędziowie asesor sądowy WSA Marta Joanna Czubkowska (spr.) sędzia WSA Małgorzata Roleder, po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 listopada 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi S. w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 5 września 2024 r. nr 407.406/F-22/XV/2024 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem z 5 września 2024 r. nr 407.406/F-22/XV/2024 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku, po rozpatrzeniu zażalenia Spółdzielni M. z siedzibą w W., na postanowienie Marszałka Województwa Podlaskiego z 23 lipca 2024 r. nr DOS-VII. 700.10.2024.MK, odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, o której mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 221 ze zm.; dalej powoływana jako ustawa), utrzymało w mocy zaskarżone postanowienie.
Rozstrzygnięcie zostało wydane na podstawie następujących okoliczności faktycznych i prawnych.
Spółdzielnia w pierwszym wniosku z 30 listopada 2023 r. (uzupełnianym w dniu 18 grudnia 2023 r. i 30 stycznia 2024 r.) w pkt pierwszym tiret pierwsze tego wniosku zwróciła się do Marszałka Województwa Podlaskiego o dokonanie jednoznacznej interpretacji pojęcia bezpośrednie spożycie zastosowanego w ustawie z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1903 ze zm.; dalej powoływana jako ustawa o opłacie produktowej) względem żywności pakowanej w paczki lub owijki wykonane z elastycznych materiałów. Wskazano, że Spółdzielnia wprowadza do obrotu żywność o bardzo zróżnicowanej masie, czego przykładem są sery w blokach o masie od 1 kg do 25 kg, pakowane w opakowania jednostkowe w postaci owijek wykonanych z elastycznych tworzyw sztucznych. Z uwagi na powyższe zwrócono się o wskazanie czy bezpośrednie spożycie dotyczy wszystkich produktów żywnościowych niewymagających przed ich konsumpcją żadnej dalszej obróbki, niezależnie od ich masy lub zawartej w opakowaniu liczby sugerowanych porcji produktu. W konsekwencji zwrócono się z pytaniem czy przedmiotowe owijki wykonane z elastycznych materiałów zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia podlegają pod coroczną opłatę o której mowa w art. 3k ust. 1 ustawy o produktowej, czy też możliwe jest zastosowanie w tym zakresie jakiegoś wyłączenia, wynikającego z większej masy produktu lub większej liczby jego porcji. Do wniosku załączono wizualizację opakowań stosowanych przez Spółdzielnię, w tym przedmiotowego bloku sera zapakowanego w owijkę wykonaną z elastycznego tworzywa sztucznego.