Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. III SA/Gd 393/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść, Asesor WSA Maja Pietrasik (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 21 listopada 2024 r. sprawy ze skargi A. M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 26 czerwca 2024 r. nr BP.501.378.2023.2409.GD11.586258 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
A. M. (zwany dalej: stroną lub skarżącym) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 26 czerwca 2024 r., nr BP.501.378.2023.2409.GD11.586258 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
W sprawie zaistniały następujące okoliczności faktyczne i prawne:
W dniu 27 września 2022 r., około godz. 09:40, na drodze S7 w stronę Warszawy (węzeł [...]), podano sygnał do zatrzymania pojazdowi ciężarowemu wywrotce marki Man o nr rej. [...]. Pojazdem kierował I. K. Pojazd skierowano na punkt kontrolny mieszczący się w Gdańsku na ul. S. w Gdańsku (DK 89, kierunek Westerplatte). Podczas kontroli ustalono, że wykonywany był krajowy transport drogowy kruszywa z Gdańska do miejscowości Trutnowy. Przewóz wykonywany był na podstawie licencji nr [...] na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, wystawionej na rzecz przedsiębiorcy pn.: "U." z siedzibą w K.
W związku z podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów wymiarowo-wagowych zatrzymanego środka transportu kontrolujący przeprowadził pomiary jego wymiarów zewnętrznych, nacisków osi oraz rzeczywistej masy całkowitej, a także rozstawów między poszczególnymi osiami. Pomiarów nacisków osi i masy całkowitej dokonano przy użyciu dwupomostowej przenośnej wagi samochodowej WWSE10T o nr EWP-WWSE-022, składającej się z dwóch połączonych ze sobą przenośnych platform ważących, przeznaczonej, zatwierdzonej oraz zalegalizowanej jako jedno urządzenie do ważenia pojazdów w ruchu. Waga samochodowa została dopuszczona do dynamicznych pomiarów nacisków osi pojedynczych i wielokrotnych oraz mas całkowitych pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym, m.in. w miejscu wyposażonym w odpowiednie zagłębienie (dół fundamentowy) do umieszczania w nim platform wagowych. Pomiary przeprowadzono na punkcie kontroli i ważenia pojazdów spełniającym wymagania § 7-9 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 września 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2007 r. nr 188, poz. 1345). Punkt wagowy wyposażony był we wnęki o głębokości dostosowanej do wysokości użytych wag. Punkt kontroli, po uprzednim przeprowadzeniu pomiarów przez uprawnionego geodetę, zatwierdzony został przez zarządcę drogi jako: stanowisko do dynamicznego ważenia pojazdów.