Wyrok WSA w Kielcach z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Ke 482/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Adamiec (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak Asesor WSA Andrzej Mącznik Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Szyszka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi C. sp. z o.o. w K. na akt S. O. z dnia 30 sierpnia 2024 r. nr DT.421.54.2024 w przedmiocie odmowy wydania zgody na transport po ograniczonych odcinkach dróg 1. uchyla zaskarżony akt; 2. zasądza od S. O. na r. sp. z o.o. w K. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem złożonym 31 lipca 2024 r. C. sp. z o.o. w K. (dalej spółka) zwróciła się do Zarządu Dróg Powiatowych w O. o wydanie zezwolenia na transport pojazdami ciężarowymi materiałów z kopalni w Ś. po drodze nr [...] – nowy nr drogi [...] O. – Ś. – Ł. – dr. wojewódzka nr [...] (odcinek od kopalni Ś. - skrzyżowanie ul. [...] z ul. [...]).
Aktem z 30 sierpnia 2024 r. nr [...] Starosta odmówił wyrażenia zgody na transport pojazdami ciężarowymi materiałów z kopalni w Ś. po drodze nr [...], nowy nr drogi [...] O. - Ś. - Ł. - dr. woj. nr [...] (odcinek od kopalni Ś. - skrzyżowanie ul. [...] z ul. [...]). Wyjaśnił, że:
1/ przejazd pojazdów o masie powyżej 10 ton wpłynie na pogorszenie stanu technicznego drogi powiatowej, a do ustawowych obowiązków zarządcy drogi należy m.in. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników (art. 20 pkt 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. z 2024 r. poz. 1251, dalej "p.r.d."). Pod pojęciem "ochrona drogi" należy rozumieć, zgodnie z art. 4 pkt 20 p.r.d., działania mające na celu niedopuszczenie do przedwczesnego zniszczenia drogi, obniżenia klasy drogi, ograniczenia jej funkcji, niewłaściwego jej użytkowania oraz pogorszenia warunków bezpieczeństwa ruchu;
2/ droga pozbawiona jest chodnika, a szerokość jezdni w wielu przypadkach nie jest dostosowana do wymijania dwóch pojazdów ciężarowych, w związku z tym ruch pieszych odbywa się jezdnią, co może powodować dodatkowe zagrożenie dla pieszych uczestników ruchu, a do tego nie może dopuścić zarządca drogi;