Wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 listopada 2024 r., sygn. III SA/Kr 1243/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko (spr.) Sędziowie: WSA Katarzyna Marasek-Zybura WSA Janusz Kasprzycki po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 6 listopada 2024 r. sprawy ze skargi L. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 20 maja 2024 r. nr SKO-NP-4115-531/23 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia skargę oddala.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu, decyzją z dnia 20 maja 2024 r. nr SKO-NP-4115-531/23 działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.. Dz.U. z 2024 r., poz. 752, dalej: k.p.a.), art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 572 dalej: u.ś.r.) po rozpatrzeniu odwołania L. K. (dalej: skarżąca) utrzymało w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Wójta Gminy O. z dnia 4 grudnia 2023 r. nr GOPS.5202.12.2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z opieką nad matką M. K.
Powyższe rozstrzygnięcia zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 6 listopada 2023 r. skarżąca wniosła o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matką, która jest trwale niezdolna do samodzielnej egzystencji przed 1.02.2020 r., na co wskazuje orzeczeniem Lekarza Orzecznika ZUS z dnia 17 marca 2020 r.
Wójt Gminy O., po rozpoznaniu ww. wniosku, decyzją z dnia 4 grudnia 2023 r. odmówił przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką.
Organ I instancji odmawiając przyznania wnioskowanego świadczenia stwierdził, że nie została spełniona przesłanka przyznania prawa do świadczenia wynikająca z art. 17 ust. 1b u.ś.r. warunkująca prawo do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Organ wprawdzie przychylił się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego o sygn. K 38/13, który uznał tą negatywną przesłankę za niezgodną z art. 32 ust.1 Konstytucji RP, jednak podkreślił, że organ administracji publicznej może wydawać decyzje wyłącznie na podstawie przepisów obowiązujących i zgodnych z ustawą zasadniczą, tj. Konstytucją RP.