Nieproporcjonalność mechanizmu redukcji emerytur funkcjonariuszy w świetle Konstytucji RP - Wyrok SN z dnia 17 października 2024 r., sygn. I USKP 106/24
Obniżenie wysokości policyjnej emerytury do przeciętnej emerytury FUS na podstawie art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, w odniesieniu do osób, które po służbie w instytucjach PRL pełniły długoletnią i nienaganną służbę w Policji III RP, narusza zasady demokratycznego państwa prawnego, równości i ochrony prawa własności wynikające z Konstytucji RP.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Krzysztof Staryk (przewodniczący)
SSN Romualda Spyt
SSN Piotr Prusinowski (sprawozdawca)
w sprawie z odwołania W. M. przeciwko Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie o wysokość emerytury policyjnej, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 17 października 2024 r., skargi kasacyjnej ubezpieczonego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 16 marca 2023 r., sygn. akt III AUa 500/22,
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w Szczecinie do ponownego rozpoznania i orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Apelacyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 16 marca 2023 r., na skutek apelacji organu rentowego od wyroku Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 20 maja 2022 r., zmienił zaskarżony wyrok w ten sposób, że oddalił odwołania skarżącego W.M. od decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie (organ rentowy).
Decyzją z dnia 13 lipca 2017 r. organ rentowy, działając na podstawie art. 15c w związku z art. 32 ust. 1 pkt 1 oraz ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r., poz. 1121 ze zm., dalej jako „ustawa zaopatrzeniowa”) oraz na podstawie otrzymanej z Instytutu Pamięci Narodowej informacji nr [...]/2017 z dnia 11 kwietnia, ponownie ustalił wysokość należnej skarżącemu emerytury. W decyzji stwierdzono, że od dnia 1 października 2017 r. miesięczna wysokość emerytury wynosi 2.069,02 zł, przy przyjęciu, że podstawa wymiaru emerytury to 5.997,44 zł. Okres służby od 1 września 1988 r. do 31 lipca 1990 r. uznano za okres określony w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej, liczony po 0.0%. Emerytura wyniosła 73,45 % podstawy wymiaru i została ograniczona do kwoty przeciętnej emerytury (to jest do kwoty 2.069,02 zł). Następnie decyzją z dnia 19 października 2018 r., organ rentowy na podstawie otrzymanej z Instytutu Pamięci Narodowej informacji nr [...]/2018 z dnia 5 września 2018 r. po przeprowadzeniu przez ten organ ponownej kwerendy, ustalił wysokość emerytury stwierdzając, że od dnia 1 listopada 2018 r. miesięczna wysokość tego świadczenia wynosi 2.130,68 zł przy przyjęciu, że podstawa wymiaru emerytury to 6.176,16 zł.