Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.790.2024.2.DJD
Przychody ze sprzedaży wyprodukowanych mebli ogrodowych i biesiadnych, jako przychody z działalności wytwórczej opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności wytwórczej w zakresie produkcji mebli ogrodowych i biesiadnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2024 r. (wpływ 4 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan od września 2014 r. pozarolniczą działalność gospodarczą zakresie produkcji mebli ogrodowych i biesiadnych, którą we wpisie do CEiDG określił Pan jako działalność objętą kodem PKD 31.09.Z, czyli produkcja pozostałych mebli. Wszystkie meble są wykonywane przez Pana z własnego materiału, tj. drewna, które nabywa Pan od innych przedsiębiorców i osób prywatnych. Zdecydowana częśćPana wyrobów nie jest wykonywana na indywidualne zamówienie kontrahenta. Zdarza się jednak, że to klient decyduje o rodzaju drewna, z którego mają być wykonane meble, kolorze impregnatu, czy też wymiarach. Wykonane meble nie są montowane u klienta, tylko dostarcza Pan gotowy wyrób, względnie klient odbiera go własnym transportem.
Od samego początku w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym stosowałPan stawkę zryczałtowanego podatku w wysokości 8,5%. Tymczasem, zgodnie e z art. 4 ust 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
W piśmie z 4 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że pełny zakres działalności gospodarczej to: produkcja pozostałych mebli (PKD 31.09.Z). W całym okresie działalności, tj.: w latach 2014 - 2024, to był jedyny zakres Pana działalności. W tym czasie nie wykonywałPan żadnych usług naprawy oraz konserwacji mebli i wyposażenia domowego (PKD 95.24.Z), które na początku działalności gospodarczej deklarował Pan we wpisie do ewidencji, jako kolejny przedmiot działalności. Od początku działalności w 2014 r. opodatkowujePan swoje przychody z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem ewidencjonowanym. W całym okresie, tj. w latach 2014 - 2024, dla celów podatkowych prowadziłPan ewidencję przychodów.
Przedstawiony stan faktyczny dotyczy lat podatkowych: 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024.
Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością wytwórczą, tj. działalnością, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własną produkcji, prowadzona, przez podatnika w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W całym okresie prowadzenia działalności gospodarczej spełniał Pan warunki określone w art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, jak również do wykonywanej działalności nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
WytwarzaPan meble potocznie zwane biesiadnymi, które są wykorzystywane przez konsumentów w altanach, ogrodach, tarasach, ale także w pomieszczeniach mieszkalnych, karczmach, restauracjach i ogródkach gastronomicznych w celu stworzenia specyficznego klimatu otoczenia. Są to drewniane stoły, krzesła, ławy, ławki, taborety, które wykonuje Pan zawsze z własnego materiału. Zdecydowana część wytworzonych wyrobów nie jest wykonywana na indywidualne zamówienie, jednak jak każdy producent musi Pan czasem dostosować swoje wyroby do indywidualnych oczekiwań konsumenta lub handlowca, który określa rodzaj drewna, rozmiary mebli, czy kolor impregnatu, którym barwi Pan produkt. Ponadto, posiadaPan magazyn wyrobów gotowych, które oczekują na anonimowego odbiorcę. Swoje produkty wykonujePan głównie dla osób prywatnych, ale odbiorcami wyrobów są także podmioty gospodarcze, zarówno osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy w latach: 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024 postępował Pan prawidłowo stosując w rozliczeniach podatkowych stawkę opodatkowania 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W Pana ocenie, stosowanie przezPana w latach 2018-2024 stawki opodatkowania w wysokości 8,5% nie było prawidłowe.
Pana zdaniem, stawka opodatkowania dla działalności w całym wymienionym powyżej okresie wynosiła 5,5%, ponieważ Pana działalność jest działalnością wytwórczą, która zgodnie z art. 4 ust 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest działalnością, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Dla działalności wytwórczej stawka opodatkowania została określona w art. 12 ust. 6a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i wynosi 5,5% przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W latach 2018 - 2020, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosił:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy),
- 8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy),
- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy).
Natomiast, zgodnie art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy),
- 8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) ustawy),
- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy).
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Ponadto, wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność wytwórcza - to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W myśl Słownika języka polskiego - „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane. Zatem o zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, natomiast powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Zatem, działalność gospodarcza, polegająca na wykonywaniu nowych wyrobów (w tym na zamówienie klienta) z własnych materiałów, stanowi działalność wytwórczą.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi zakresie produkcji mebli ogrodowych i biesiadnych. Pełny zakres Pana działalności to produkcja pozostałych mebli PKD 31.09.Z. W całym okresie prowadzenia działalności, tj.: w latach 2014 – 2024, był to jedyny zakres Pana działalności. Od początku prowadzenia działalności przychody opodatkowane są ryczałtem ewidencjonowanym i dla celów podatkowych prowadził Pan ewidencję przychodów. Prowadzona działalność jest działalnością wytwórczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od 2014 r. spełniał Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Do wykonywanej działalności nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy. Wszystkie meble są wykonywane przez Pana z własnego materiału, tj. drewna, które nabywa Pan od innych przedsiębiorców i osób prywatnych. Wykonane meble nie są montowane u klienta, tylko dostarcza Pan gotowy wyrób, względnie klient odbiera je własnym transportem. Wytwarzane meble są wykorzystywane przez konsumentów w altanach, ogrodach, tarasach, ale także w pomieszczeniach mieszkalnych, karczmach, restauracjach i ogródkach gastronomicznych w celu stworzenia specyficznego klimatu otoczenia. Są to drewniane stoły, krzesła, ławy, ławki, taborety, które wykonuje Pan zawsze z własnego materiału. Zdecydowana część wytworzonych przez Pana wyrobów nie jest wykonywana na indywidualne zamówienie, jednak czasem musi Pan dostosować swoje wyroby do indywidualnych oczekiwań konsumenta lub handlowca, który określa rodzaj drewna, rozmiary mebli, czy kolor impregnatu, którym barwiony jest produkt. Ponadto, posiada Pan magazyn wyrobów gotowych, które oczekują na anonimowego odbiorcę. Swoje produkty wykonuje Pan głównie dla osób prywatnych, ale odbiorcami wyrobów są także podmioty gospodarcze, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Odnosząc się do okoliczności sprawy stwierdzić należy, że czynności będące przedmiotem wniosku, które świadczy Pan w ramach działalności gospodarczej noszą znamiona działalności wytwórczej w świetle przytoczonej definicji wynikającej z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaży wyrobów własnej produkcji, prowadzonej przez podatnika. Efekty Pana działań można nazwać „wyrobem”, który został wytworzony, bądź wyprodukowany, jako „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika”.
Tym samym, uzyskiwane przez Pana przychody ze sprzedaży wyprodukowanych przez Pana mebli ogrodowych i biesiadnych, jako przychody z działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie powinny być objęte 8,5% stawką ryczałtu dla działalności usługowej, lecz 5,5% stawką ryczałtu właściwą dla działalności wytwórczej.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że skoro przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wyprodukowanych przez siebie mebli ogrodowych i biesiadnych, są przychodami z działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to winny być objęte 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną:
- wart. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w latach podatkowych 2018-2020, a także
- w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w latach podatkowych 2021-2024.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wskazać należy, że we własnym stanowisku powołał Pan art. 12 ust. 6a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który nie funkcjonuje we wskazanej ustawie. Z uwagi jednak, że wskazał Pan, że zgodnie z art. 4 ust 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Pana działalność jest działalnością wytwórczą, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika oraz wskazał Pan właściwą stawkę dla tego rodzaju działalności, Pana stanowisko uznano za prawidłowe. Wskazanie art. 12 ust. 6a uznano za oczywistą omyłkę, a przedmiotem interpretacji indywidualnej jest art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
Zastrzegam, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).