Wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. I SA/Ke 341/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec Asesor WSA Andrzej Mącznik (spr.) Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2024 r. sprawy ze skargi P. J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach z dnia 29 lipca 2024 r. nr 2601-IOV-1.4103.6.2024 w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od czerwca do września 2018 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Kielcach (dyrektor, organ) decyzją
z 29 lipca 2024 r. nr 2601-IOV-1.4103.6.2024 utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Kielcach (naczelnik)
z 15 grudnia 2023 r. nr 11/VAT/CKK-3/2023, znak: 348000-CKK-3.5001.32.2023.17 w przedmiocie określenia P. J. (strona, skarżący), w podatku od towarów i usług: wysokości nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do odliczenia w następnym okresie rozliczeniowym za czerwiec 2018 roku w kwocie 153 060 zł; wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za lipiec 2018 roku w kwocie 24 587 zł, sierpień 2018 roku w kwocie 167 960 zł, wrzesień 2018 roku w kwocie 162 597 zł.
W uzasadnieniu wskazano, że w decyzji z 15 grudnia 2023 r. naczelnik stwierdził, że strona w ewidencjach zakupu VAT za ww. okres ujęła kwoty podatku naliczonego wynikające z nierzetelnych faktur VAT wystawionych przez: A. sp. z o.o., ul. [...] lok. [...], [...]; D. sp. z o.o., K. [...], [...]. Dodatkowo ustalono, że skarżący w relacjach z ww. kontrahentami nie dołożył należytej staranności i nie upewnił się, że w tym zakresie bierze udział w oszustwie podatkowym.
Rozpoznając ponownie sprawę dyrektor wskazał, że nominalny pięcioletni okres przedawnienia w podatku od towarów i usług nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy za czerwiec 2018 roku oraz zobowiązań podatkowych za lipiec, sierpień i wrzesień 2018 roku, określonych decyzją naczelnika, rozpoczął bieg 1 stycznia 2019 roku i ich koniec przypadał na 31 grudnia 2023 roku. Wyjaśnił, że w trakcie kontroli celno-skarbowej, kontrolujący pismem z 27 lutego 2023 roku, uzupełnionym 25 kwietnia 2023 roku, sporządzili wniosek o wszczęcie postępowania karnoskarbowego w związku z ujawnieniem czynów wskazujących na popełnienie w 2018 roku przez skarżącego przestępstwa skarbowego. Wraz z zawiadomieniem przesłano zgromadzone w toku kontroli dowody wskazujące na ustalone nieprawidłowości.