Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-2.4019.8.2024.1.PKG
Wymiana informacji podatkowych z innymi państwami
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie:
-uznania Aplikacji za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami – jest nieprawidłowe,
-obowiązku składania informacji o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2024 r. (data wpływu 7 listopada 2024 r.), który dotyczy przepisów ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:
‒PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem
‒PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
‒PKD 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych
‒PKD 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne
‒PKD 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych
‒PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
‒PKD 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi
‒PKD 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca stworzył oprogramowanie (dalej: Program, Oprogramowanie, Aplikacja) dedykowane szeroko pojętej branży beauty, tj. oprogramowanie dla (…) (dalej: Salony).
Oprogramowanie działa w formie webowej (poprzez stronę www), a także w ramach aplikacji na systemy iOS oraz Android.
Głównym celem stworzonego Programu jest (…) oraz (…).
W celu skorzystania z Aplikacji, Salon musi założyć konto. Przy rejestracji konta Salon dokonuje jedynie standardowej akceptacji regulaminu. Akceptacja regulaminu wiąże się z zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Zawarcie umowy następuje w wyniku dokonanej przez Salon rejestracji, tj. z chwilą przesłania przez Salon formularza rejestracyjnego. Zawarcie Umowy wiąże się z wyrażeniem zgody na warunki regulaminu bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń. Salon tym samym zobowiązuje się do przestrzegania postanowień regulaminu.
Należy podkreślić, że na dalszym etapie współpracy Salon nie zawiera żadnej dodatkowej umowy z Wnioskodawcą.
Wnioskodawca nie prowadzi portalu, w którym widać wszystkie współpracujące z nim Salony - Aplikacja nie ma charakteru (…), a służy jedynie do (…) w Salonach.
Wnioskodawca nie ingeruje w usługi świadczone przez Salony.
Jedną z funkcji Aplikacji jest (…). (…) pozwala klientom danego Salonu dokonać rezerwacji wizyty samodzielnie, poprzez (…). Funkcja (…) jest funkcją fakultatywną. Nie wszystkie Salony muszą jej używać. Funkcja ta domyślnie jest wyłączona (jeżeli dany Salon chce skorzystać z tej funkcji musi ją aktywować w ustawieniach). (…), z którego mogą korzystać klienci wybranych Salonów, znajduje się na stronach internetowych (…) - Wnioskodawca nie zapewnia miejsca, w których gromadzone są wszystkie dostępne Salony, tj. Wnioskodawca nie zapewnia portalu, w którym klient Salonów ma możliwości przeglądania różnych Salonów i doboru tego, który mu najbardziej odpowiada. W Aplikacji (…). Salon może (…).
Na dzień składania wniosku klient Salonu chcąc skorzystać z (…) nie zakłada żadnego konta u Wnioskodawcy, a także nie zawiera z nim jakiejkolwiek umowy. W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza, że klient, który będzie chciał skorzystać z (…) będzie musiał konto założyć i zaakceptować regulamin użytkowania.
Salony korzystając z funkcji (…) są zobowiązane do wskazania jakie usługi świadczą i jaka jest ich cena.
Przykładowymi innymi funkcjami w Aplikacji są:
a)(…),
b)dodawanie klientów Salonu w Aplikacji,
c)informowanie klientów za pomocą SMS/email o umówionej wizycie,
d)zarządzanie wizytami (dodawanie kategorii usług, usług, cen i czasu trwania),
e)gromadzenie i analiza statystyk dotyczącymi dodanych i realizowanych wizyt
f)zarządzanie profilem (nazwa, adres, telefon, adresy profili social media, logo, dane do faktury),
g)dostęp do danych związanych z płatnościami subskrypcyjnymi na rzecz Wnioskodawcy,
h)wgląd do grafików personelu przez Salon oraz możliwość dokonywania w nich zmian w zakresie dokonanych przez Klientów Rezerwacji.
Wnioskodawca nie jest pośrednikiem płatności w ramach Aplikacji - ani w sytuacji (…), ani w żadnej innej. Wnioskodawca nie posiada też modułu pozwalającego na fiskalizację wizyty w Salonie.
Płatność za wizytę odbywa się dopiero w Salonie bezpośrednio na rzecz wykonawcy usługi.
Wnioskodawca nie pobiera prowizji, ani innych opłat od zarezerwowanych wizyt. Wnioskodawca zarabia poprzez (…) opłacany przez Salony korzystające z jego Programu.
Wnioskodawca w ramach Aplikacji nie ma możliwości ustalenia czy dana wizyta się odbyła, jaki zakres usług został wykonany ani jaka ostatecznie kwota została zapłacona. Może wystąpić sytuacja, w której Salon nie potwierdzi wizyty zamówionej poprzez (…), zmieni kwotę należności względem swojego klienta, lub wizyta się nie odbędzie z uwagi na jego niestawienie się.
Salon korzystający z Oprogramowania nie ma obowiązku do wprowadzania wszystkich informacji do Aplikacji.
Celem Aplikacji jest (…) w Salonie, przede wszystkim w formie (…) do którego wprowadzane informacje mają ułatwić funkcjonowanie Salonom – (…), do którego informacje mogą wprowadzać zarówno Salony jak i ich klienci (…). Przez informacje wprowadzane przez klientów rozumie się informacje dotyczące rezerwowanej wizyty - np. data, osoba obsługująca.
Podsumowując, proces korzystania z Aplikacji przebiega w następujący sposób:
1.Salon zakłada konto w Aplikacji (podczas, którego akceptuję regulamin);
2.Salon edytuje swój profil w Aplikacji;
3.Salon fakultatywnie włącza (…);
4.Salon umieszcza (…);
5.Klienci odwiedzający stronę Salonu mogą zapoznać się z jego ofertą;
6.W przypadku korzystania przez Salon z (…) klient Salonu może samodzielnie wybrać wolny termin, w którym chciałby odbyć wizytę w Salonie;
7.W przypadku rezerwacji wizyty w ramach funkcji (…), w zależności od dokonanych ustawień, potwierdzenie przebiega automatycznie lub jest dokonywane ręcznie przez Salon;
8.Klient korzysta z Salonu dokonując płatności bezpośrednio na jego rzecz.
Uzupełnienie wniosku z dnia 4 listopada 2024 r. (data wpływu 7 listopada 2024 r.)
Pismem z dnia 4 listopada 2024 r., przesłali Państwo uwierzytelnioną kopię pełnomocnictwa szczególnego udzielonego doradcy podatkowemu Panu (…).
Pytanie
1. Czy w związku ze świadczonymi usługami wskazanymi we wniosku, należy uznać Aplikację za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (dalej: Ustawa o wymianie informacji)?
2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania informacji o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy Aplikacja opisana w stanie faktycznym nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 12 Ustawy o wymianie informacji.
W świetle art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji, przez:
platformę rozumie się (z zastrzeżeniem ust. 2 tego artykułu):
a)oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b)aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Z kolei ust. 2 do którego odnosi się powyższa definicja stanowi:
nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
1)przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności lub
2)wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
3)przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Przez stosowną czynność, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji rozumie się:
stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu - z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy;
Z powyższego wynika, że jeżeli Wnioskodawca nie ingeruje w wykonanie usługi świadczonej osobiście obejmującej pracę wykonaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy za wynagrodzeniem, a stanowi wyłącznie miejsce, w którym Salon może wystawić swoją ofertę, Aplikacja przez niego prowadzona będzie wyłączona z traktowania jej jako platformy w myśl powyższych przepisów.
W ocenie Wnioskodawcy taka sytuacja właśnie ma miejsce. Oferowany przez niego produkt (Program) jest (…), która ma służyć optymalizacji procesów w Salonach - ma być traktowany jako (…) dla klientów Salonów.
Wnioskodawca:
1)nie kształtuje warunków usług oferowanych przez Salony ich klientom,
2)nie ingeruje w zawierane pomiędzy nimi umowy,
3)nie ma rzetelnej wiedzy na temat ich warunków, realizacji tych umów,
4)nie obsługuje reklamacji,
5)nie ma wpływu na dokonywane przez klientów płatności.
Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka, nie pobiera wynagrodzenia ani prowizji w związku z korzystaniem przez klientów Salonów z systemu rezerwacji ani też nie ma wglądu do rzetelnej i pełnej historii transakcji. Dane, które posiada Wnioskodawca mogą być modyfikowane przez Salon - dodawane, usuwane, nie prowadzone systematycznie, wprowadzane niedokładnie czy nie uwzględniające wizyty anulowanych.
Zdaniem Wnioskodawcy nie zapewnia on także łączności pomiędzy Salonami a ich klientami, ponieważ udostępniana Aplikacja służy jedynie jako (…).
W tym miejscu warto wskazać, iż podobnym stanie faktycznym, Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2024 r. nr 0111-KDSB1-2.4019.1.2024.1.PP zgodził się z podatnikiem, że jego aplikacja nie stanowi platformy w rozumieniu Ustawy o wymianie informacji:
Z opisu stanu faktycznego wynika, że:
‒ Państwa działalność polega na udostępnianiu i rozwijaniu aplikacji (...) do (...), dotyczącej (...) - systemu rezerwacji (...), którą to Użytkownik może umieścić na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub we własnym systemie i za jej pośrednictwem może (...);
‒ aby móc korzystać z (...) Użytkownik musi zarejestrować się oraz założyć konto na Państwa platformie internetowej lub mobilnej;
‒ system rezerwacyjny oferuje funkcje kalendarza dla Użytkowników wraz z systemem rezerwacji (...), mających na celu usprawnienie (...). Użytkownik uzyskuje możliwość podglądu wolnych terminów, informacji o gościach i rezerwacjach. Jest to także narzędzie analityczne, które gromadzi i prezentuje dane na temat przychodów z rezerwacji;
‒ dzięki aplikacji Użytkownik może także połączyć się z portalami takimi jak np. B. czy A. i pobierać rezerwacje złożone za pośrednictwem tych platform;
‒ system rezerwacji jest udostępniany autonomicznie każdemu Użytkownikowi. Nie ma wspólnej strony internetowej, na której widniałyby ogłoszenia, kalendarze, czy też rezerwacje zamieszczane przez Użytkowników. Każdy Użytkownik we własnym zakresie zarządza (...)
‒ systemem rezerwacji i może kreować dostępne w niej funkcjonalności na określonych przez siebie zasadach;
‒ nie obsługują Państwo dokonywanych płatności oraz w nich nie pośredniczycie, nie przetwarzacie Państwo również informacji na temat dalszego cyklu takiej płatności/transakcji, w tym dotyczących np. ich zwrotu. Z tytułu tych transakcji nie pobieracie Państwo również prowizji oraz w żaden sposób nie pośredniczycie w transakcji. Środki z dokonywanych płatności online nie przechodzą w żadnym momencie na Państwa rachunek bankowy. W przypadku innych sposobów płatności tj. przelewu tradycyjnego, bankowego, czy też płatności na miejscu, nie otrzymujecie Państwo informacji, czy klient Użytkownika dokonał zapłaty. Informację o wysokości płatności za rezerwację Użytkownik może zaznaczyć samodzielnie przy rezerwacji na (...). Jednak nie jest to obligatoryjne;
‒ Państwa System ma służyć prowadzeniu działalności gospodarczej przez Użytkownika i to on kształtuje zamieszczane w nim informacje, a odnotowywanie płatności pełni bardziej funkcję notatnika;
‒ nie biorą Państwo udziału w umowach zawieranych pomiędzy Użytkownikiem a jego klientem, nie weryfikujecie warunków umów, ani też nie posiadacie wiedzy na ich temat, nie obsługujecie reklamacji i nie ingerujecie w interakcje pomiędzy Użytkownikami a ich klientami. Nie pośredniczycie Państwo również w jakichkolwiek reklamacjach, czy rozwiązywaniu sporów pomiędzy Użytkownikiem a klientem Użytkownika;
‒ nie pobierają Państwo żadnych dodatkowych opłat za korzystanie z systemu rezerwacji (funkcjonalność ta jest dostępna w oferowanym przez Państwa standardowym pakiecie (...) - nie ma żadnych mikropłatności za złożone rezerwacje). System rezerwacji jest ponadto funkcjonalnością opcjonalną, gdyż do korzystania z Państwa usług nie jest obowiązkowe posiadanie skonfigurowanego systemu rezerwacji. Jest to dodatkowa nieodpłatna usługa dla zarejestrowanych Użytkowników (...) platformy i z tego tytułu nie pobierają Państwo dodatkowego wynagrodzenia, czy prowizji.
(...) Uwzględniając powyższy opis Państwa system rezerwacji nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, jego Aplikacja nie stanowi platformy w rozumieniu przepisów Ustawy o wymianie informacji z uwagi na to że:
-nie ingeruje w wykonanie stosownej czynności,
-(…),
-nie ma możliwości dokonania płatności przez Aplikację - Wnioskodawca nie uczestniczy w płatnościach pomiędzy stronami,
-Wnioskodawca nie posiada rzetelnej wiedzy w zakresie faktycznie realizowanych wizyt w Salonach.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do składania informacji o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji.
Zgodnie z art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji:
raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej "informacją o sprzedawcach", w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu. W pierwszej kolejności zdaniem Wnioskodawcy nie należałoby go uznawać za raportującego operatora platformy.
Definicja operatora platformy została wskazana w art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji:
operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części;
Natomiast raportujący operator platformy został określony w art. 75a ust. 1 pkt 14 Ustawy o wymianie informacji:
raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej;
Raportujący operator platformy udostępnia informacje określone w art. 75c Ustawy o wymianie informacji:
Art. 75c [Zakres informacji] Informacja o sprzedawcach zawiera:
1)dane identyfikujące raportującego operatora platformy:
a)nazwę i główny adres,
b)TIN, numer identyfikacji VAT, jeżeli jest dostępny, oraz indywidualny numer operatora platformy, o którym mowa w art. 75v ust. 1, jeżeli został nadany,
c)nazwę platformy, w odniesieniu do której raportujący operator platformy przekazuje informację o sprzedawcach;
2)informacje dotyczące wyłączonego operatora platformy - w przypadku, o którym mowa w art. 75b ust. 4:
a)nazwę,
b)główny adres,
c)adres elektroniczny oraz adresy stron internetowych,
d)TIN, jeżeli jest dostępny,
e)wskazanie, że przyjęty model biznesowy platformy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu;
3)dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu będącego osobą fizyczną:
a)imię i nazwisko,
b)główny adres,
c)każdy TIN nadany sprzedawcy i państwo uczestniczące jego nadania, a w przypadku braku TIN - miejsce urodzenia sprzedawcy,
d)numer identyfikacji VAT, jeżeli jest dostępny,
e)datę urodzenia;
4)dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu będącego podmiotem:
a)nazwę,
b)główny adres,
c)każdy TIN nadany sprzedawcy i państwo uczestniczące jego nadania,
d)numer identyfikacji VAT jeżeli jest dostępny,
e)numer we właściwym rejestrze podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
f)wskazanie każdego zagranicznego zakładu, za pośrednictwem którego są wykonywane na terytorium Unii Europejskiej stosowne czynności, oraz państwa członkowskiego, w którym znajduje się taki zagraniczny zakład, jeżeli takie dane są dostępne:
5)informacje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu, innych niż sprzedawcy wykonujący stosowną czynność dotyczącą udostępnienia nieruchomości:
a) identyfikator rachunku finansowego, jeżeli jest dostępny i jeżeli właściwy organ państwa uczestniczącego, którego rezydentem jest sprzedawca podlegający raportowaniu, nie ogłosił publicznie, że nie zamierza korzystać z identyfikatora rachunku finansowego,
b) imię i nazwisko albo firmę posiadacza rachunku finansowego, na który jest wpłacane wynagrodzenie lub na poczet którego jest ono uznawane, jeżeli są dostępne, a także inne informacje umożliwiające identyfikację tego posiadacza, jeżeli są dostępne - w przypadku gdy imię i nazwisko lub firma sprzedawcy są inne niż posiadacza rachunku finansowego,
c) państwo uczestniczące rezydencji,
d) wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego oraz liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane,
e) składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego;
6)informacje dotyczące sprzedawców wykonujących stosowną czynność dotyczącą udostępnienia nieruchomości odrębnie dla każdej grupy obiektów:
a) w zakresie określonym w pkt 5:
-lit. a-c,
-lit. e,
b) adres grupy obiektów,
c) numery ksiąg wieczystych nieruchomości należących do grupy obiektów, jeżeli takie numery nadano, lub ich odpowiedniki nadane zgodnie z przepisami prawa państwa uczestniczącego, w którym są położone nieruchomości,
d) wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego oraz liczbę stosownych czynności w odniesieniu do grupy obiektów,
e) liczbę dni, przez które grupa obiektów była udostępniana w okresie sprawozdawczym,
f) rodzaj grupy obiektów;
7)dane pozwalające na identyfikację elektronicznej usługi identyfikacyjnej, o której mowa w art. 751 ust. 3 pkt 1 - w przypadku skorzystania z tej usługi.
Przez wynagrodzenie ustawodawca rozumie (art. 75a ust. 1 pkt 25 Ustawy o wymianie informacji):
wynagrodzeniu - rozumie się przez to zapłatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez operatora platformy, dokonaną lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, jeżeli wartość pieniężna tej zapłaty jest znana operatorowi platformy albo operator platformy jest w stanie ustalić tę wartość w rozsądny sposób.
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku raportowania informacji o sprzedawcach, ponieważ:
1)Aplikacja nie stanowi platformy (szerzej wyjaśnione w uzasadnieniu do pytania 1);
2)Wnioskodawca nie spełnia definicji operatora platformy;
3)Wnioskodawca nie ma wystarczających danych do tego aby rzetelnie móc przekazać informacje, o których mowa w art. 75c Ustawy o wymianie informacji.
W ocenie Wnioskodawcy fakt, że nie zawiera on dodatkowej umowy ani z Salonem, ani z jego klientami (…) jednoznacznie wskazuje, że nie można go uznawać za operatora platformy - nie spełnia definicji wskazanej w art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji.
Z uwagi na niespełnienie definicji operatora platformy, Wnioskodawcę nie będą obowiązywały obowiązki nałożone w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji.
Ostatnim argumentem wskazującym na niepodleganie przez Wnioskodawcę pod obowiązek, o którym mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji, jest brak możliwości rzetelnego określenia wysokości wynagrodzenia otrzymywanego przez Salony.
Jedną z informacji będących przedmiotem składanych informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jest (…). Badając wykładnie celowościową wprowadzanych przez ustawodawcę przepisów należy wskazać, że jest to kluczowy element, pozwalający na określenie czy sprzedawcy rzetelnie rozliczają swoje należności publiczno-prawne.
Jak wskazano w stanie faktycznym, informacje posiadane przez Wnioskodawcę w zakresie otrzymywanego przez Salony wynagrodzeń są szczątkowe, niekompletne i mogą nie uwzględniać wizyt anulowanych/nieodbytych - Aplikacja Wnioskodawcy ma służyć jako (…), Aplikacja może nie gromadzić wiarygodnych danych wskazujących na wynagrodzenia otrzymywane przez Salony.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do składania zbiorczej informacji o sprzedawcach, o której mowa w art 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
‒uznania Państwa Aplikacji za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami – jest nieprawidłowe
‒obowiązku składania informacji o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy o wymianie informacji – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1588 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
W myśl art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 75b ust. 1 ustawy:
Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Z opisu stanu faktycznego wynika m.in., że:
- Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce,
- Dostarczają Państwo Oprogramowanie dedykowane dla szeroko pojętej branży beauty,
- Oprogramowanie działa w formie webowej (poprzez stronę www) oraz w ramach aplikacji na systemy iOS oraz Android,
- Oprogramowanie (…) oraz (…),
- Państwa Oprogramowanie jest udostępniane Salonowi, w następujący sposób:
‒Salon zakłada konto,
‒Podczas rejestracji Salon dokonuje standardowej akceptacji regulaminu, która wiąże się z zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną,
‒Zawarcie umowy następuje w wyniku dokonanej przez Salon rejestracji z chwilą przesłania przez Salon formularza rejestracyjnego,
‒Zawarcie umowy wiąże się z wyrażeniem zgody na warunki regulaminu bez składania dodatkowych oświadczeń (na dalszych etapach współpracy Salon nie zawiera z Państwem dodatkowych umów),
- Aplikacja nie ma charakteru (…), a służy jedynie do (…) w Salonach,
- Jedną z funkcji Oprogramowania jest (…), tj. (…). (…), z którego mogą korzystać klienci wybranych Salonów, znajduje się na stronach internetowych dedykowanych dla (…). Funkcja musi zostać aktywowana w ustawieniach przez Salon,
- Salony korzystające z funkcji (…) zobowiązane są do wskazania jakie usługi świadczą oraz ich ceny,
- Państwa aplikacja nie zapewnia miejsca, w którym gromadzone są wszystkie dostępne Salony,
- Nie zapewniają Państwo portalu, w którym klient Salonów ma możliwość przeglądania różnych Salonów i wyboru dowolnego, który najbardziej mu odpowiada,
- W Aplikacji (…), który (…) każdego Salonu. Salon może (…),
- Nie są Państwo pośrednikami płatności w ramach Aplikacji, nie posiadają Państwo modułu fiskalizacji wizyty w Salonie. Płatność za wizytę odbywa się bezpośrednio w Salonie na rzecz wykonawcy usługi,
- Nie pobierają Państwo prowizji ani innych opłat od zarezerwowanych wizyt,
- Nie mają Państwo możliwości ustalenia, czy dana wizyta się odbyła, jaki zakres usług został wykonany ani jaka kwota została zapłacona.
Mając na uwadze powyższy opis udostępniane przez Państwa Oprogramowanie stanowi narzędzie umożliwiające (…) dla podmiotów świadczących usługi z branży beauty. Jak podali Państwo w opisie stanu faktycznego, nie prowadzą Państwo portalu, w którym widać wszystkie współpracujące z nim Salony. Aplikacja nie ma charakteru (…), a służy jedynie do (…) w Salonach. Nie zapewniają Państwo miejsca, w którym gromadzone są wszystkie dostępne Salony, tj. nie zapewniają Państwo portalu, w którym klient Salonów ma możliwość przeglądania różnych Salonów i doboru tego, który mu najbardziej odpowiada. W Aplikacji (…), który (…) każdego Salonu. (…).
Udostępniane przez Państwa narzędzie służy (…) prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i funkcjonowania Salonów z branży beauty.
Salony nie są zbiorczo prezentowane na Państwa stronie. Klient korzysta z (…), by zarezerwować wizytę w tym konkretnym salonie.
Oprogramowanie każdorazowo udostępniają Państwo na rzecz jednego Użytkownika (Salonu) - który następnie korzysta z niej/udostępnia ją indywidualnie klientom.
Uwzględniając powyższy opis, Państwa Oprogramowanie nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy.
Podkreślić należy, iż mimo, że oferowane przez Państwa Oprogramowanie nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, to Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 – należało uznać za nieprawidłowe ze względu na jego uzasadnienie.
W konsekwencji braku uznania Aplikacji za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, nie będą Państwo obowiązani do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).