Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Prezydent Miasta Krakowa, sygn. PD-03-1.3120.8.5.2024.MM
Sygnatura PD-03-1.3120.8.5.2024.MM
Data 2024.05.29
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – opodatkowanie lokali niemieszkalnych w posiadaniu przedsiębiorcy
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 późn.zm.).
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14b § 1 w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 kwietnia 2024 r. (data wpływu pisma) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
I
W dniu 2 kwietnia 2024 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, że na podstawie umowy nr (…) z dnia 2 listopada 2022 r. Spółka jest najemcą lokalu użytkowego, stanowiącego własność Gminy Miejskiej Kraków, usytuowanego w budynku położonym na (…) w Krakowie (dalej jako: „Lokal”). Zgodnie z umową zawartą pomiędzy (…) a (…), przeniesioną na Spółkę na mocy porozumienia nr (…) z dnia 28 października 2022 r., w części Lokalu prowadzona jest działalność w zakresie prowadzenia księgarni, działań kulturalnych oraz działalności gastronomicznej. Działania kulturalne (polegające m.in. na organizowaniu spotkań autorskich, wystaw, dyskusji) oraz działalność gastronomiczna (polegająca wyłącznie na podawaniu [sprzedaży] napojów, wyłącznie bezalkoholowych, produktów cukierniczych oraz kanapek) prowadzone są na nie więcej niż 30% powierzchni Lokalu. Działalność gastronomiczna prowadzona jest w Lokalu stale, niezależnie od działań kulturalnych, które mają charakter czasowy.
Wnioskodawca wskazał również, że uchwała nr CXXII/3316/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 listopada 2023 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości dopuszcza stosowanie stawek preferencyjnych w odniesieniu do budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie branż wymienionych w załączniku nr 2 do uchwały nr LXXXI/ 1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2013 r. poz. 1973 z późn. zm.) w wysokości 14,16 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej. Zgodnie z Uchwałą nr XXII/ 365/15 Rady Miasta Krakowa z dn. 26 sierpnia 2015 r, zmieniającą uchwałę nr LXXXI/ 1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających, preferencyjna stawka przysługuje dla prowadzenia księgarni, „pod warunkiem, że sprzedaż książek stanowi ich jedyną działalność. Dopuszcza się możliwość przeznaczenia 30 % ogólnej powierzchni lokalu na działalność kulturalną polegającą na organizowaniu spotkań autorskich, wystaw, dyskusji wraz z działalnością gastronomiczną polegającą na podawaniu (sprzedaży) napojów wyłącznie bezalkoholowych, produktów cukierniczych, kanapek”
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.; zwanej dalej u.p.o.l. lub ustawą o podatkach i opłatach lokalnych) poprzez odpowiedź na pytanie:
Czy możliwe jest zastosowanie stawki preferencyjnej podatku od nieruchomości, o której mowa w § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr CXXII/3316/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 listopada 2023 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości dla działalności polegającej na prowadzeniu księgarni, działań kulturalnych oraz działalności gastronomicznej, w sytuacji gdy w lokalu, w którym prowadzona jest księgarnia, działania kulturalne oraz działalność gastronomiczna (na powierzchni nieprzekraczającej 30 % ogólnej powierzchni lokalu), a działalność gastronomiczna prowadzona jest w sposób stały, nie tylko podczas obywających się w lokalu działań kulturalnych (tj. m.in. spotkań autorskich, wystaw, dyskusji)?
III
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że treść załącznika nr 2 do uchwały nr LXXXI/1060/09, zmieniona uchwałą nr XXII/365/15 nie przesądza jednoznacznie w jakiej relacji do działalności kulturalnej ma być prowadzona działalność gastronomiczna w Lokalu. W przepisach nie wskazano bowiem jasno, że ma mieć ona jedynie charakter pomocniczy i „towarzyszący” względem działalności kulturalnej czy działalności polegającej na prowadzeniu księgarni. Stąd uzasadniona wątpliwość Wnioskodawcy czy możliwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w opisanym stanie faktycznym.
Wskazać należy, że prowadzenie działalności gastronomicznej, polegającej na podawaniu (sprzedaży) napojów wyłącznie bezalkoholowych, produktów cukierniczych, kanapek w lokalu przeznaczonym na prowadzenie księgarni, na powierzchni nieprzekraczającej 30 % powierzchni lokalu nie zmienia charakteru ani przeznaczenia tego lokalu. Fakt, że działalność gastronomiczna prowadzona jest w sposób stały, równolegle z prowadzeniem księgarni, nie powinien prowadzić do dyskwalifikacji przedsiębiorcy z programu, którego celem jest zapewnienie mu ochrony w zakresie branż, które uznawane są za zanikające i wymagające szczególnej ochrony. Główną działalnością prowadzoną w lokalu jest bowiem nadal księgarnia i nie zmienia tego fakt sprzedaży napojów bezalkoholowych, produktów cukierniczych i kanapek.
Treść przepisu mogłaby wskazywać na możliwość prowadzenia działalności gastronomicznej jedynie podczas działań kulturalnych, jednak także takie rozumienie powołanych przepisów pozostaje w sprzeczności z celem wprowadzenia regulacji. Podejmowanie działalności kulturalnej polegającej na organizowaniu spotkań autorskich, wystaw czy dyskusji jest bowiem związane funkcjonalnie z prowadzeniem księgarni.
Podkreślić należy również, że działalność gastronomiczna. o której mowa w powołanych wyżej przepisach ma okrojony i ograniczony charakter. Polega na sprzedaży konkretnej kategorii produktów. Nie jest zatem działalnością gastronomiczną w pełnym zakresie. To także uzasadnia stanowisko Wnioskodawcy, bowiem zakres prowadzenia działalności gastronomicznej, określony w przepisach, przesądza o jej pomocniczym charakterze względem główniej działalności jaką jest prowadzenie księgarni, nie zaś działalność kulturalną.
Podsumowując Wnioskodawca stwierdza, że treść obowiązujących przepisów nie przesądza w sposób niebudzący wątpliwości w jakiej relacji do działalności polegającej na prowadzeniu księgarni czy działalności kulturalnej pozostaje działalność gastronomiczna. Zdaniem Wnioskodawcy, fakt prowadzenia działalności gastronomicznej w lokalu będącym księgarnią, w sposób ciągły, przy zachowaniu warunków przewidzianych przez przepis, tj. przeznaczenia 30 % ogólnej powierzchni lokalu na działalność kulturalną i działalność gastronomiczną oraz sprzedaży produktów o określonych w przepisach kategoriach, nie wyklucza możliwości zastosowania stawki preferencyjnej podatku od nieruchomości.
IV
Uchwała nr CXXII/3316/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c wprowadziła stawkę preferencyjną dla budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie branż wymienionych w załączniku nr 2 do uchwały nr LXXXI/1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających 14,16 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Wśród branż chronionych, zanikających i preferowanych w załączniku nr 2 do uchwały nr LXXXI/1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z 2013 r. poz. 1973 ze zm.) zostały wymienione księgarnie, pod warunkiem, że sprzedaż książek stanowi ich jedyną działalność. Uchwała dopuszcza możliwość przeznaczenia 30% ogólnej powierzchni lokalu na działalność kulturalną polegającą na organizowaniu spotkań autorskich, wystaw, dyskusji wraz z działalnością gastronomiczną polegającą na podawaniu (sprzedaży) napojów wyłącznie bezalkoholowych, produktów cukierniczych, kanapek.
W ocenie Prezydenta Miasta Krakowa z powyższego przepisu wynika w sposób niebudzący jakichkolwiek wątpliwości natury interpretacyjnej, że dla zastosowania ww. stawki preferencyjnej podatku od nieruchomości konieczne jest zajęcie nieruchomości na działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży książek, przy czym rzeczona sprzedaż musi stanowić jedyną działalność gospodarczą. Jednocześnie dopuszczalne jest przeznaczenie 30% ogólnej powierzchni lokalu na działalność kulturalną polegającą na organizowaniu spotkań autorskich, wystaw, dyskusji wraz z działalnością gastronomiczną polegającą na podawaniu (sprzedaży) napojów wyłącznie bezalkoholowych, produktów cukierniczych i kanapek. Działalność gastronomiczna powinna stanowić wyłącznie działalność dodatkową (uzupełniającą) w stosunku do działalności kulturalnej i być wykonywana łącznie z działalnością kulturalną. Inaczej rzecz ujmując, uchwała nie przewiduje możliwości zastosowania preferencyjnej stawki w przypadku lokalu, w którym równolegle i w sposób stały jest prowadzona działalność gospodarcza w zakresie branż chronionych i zanikających (w analizowanym stanie faktycznym księgarnia) oraz działalność gastronomiczna, nawet jeżeli działalność gastronomiczna ma okrojony i ograniczony zakres (sprzedaż napojów bezalkoholowych, produktów cukierniczych i kanapek), a nadto jest prowadzona na maksymalnie 30% powierzchni lokalu.
Reasumując, organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, iż fakt prowadzenia działalności gastronomicznej w lokalu będącym księgarnią, w sposób ciągły, przy zachowaniu warunków przewidzianych przez ww. przepis uchwały, tj. przeznaczenia 30% ogólnej powierzchni lokalu na działalność kulturalną i działalność gastronomiczną oraz sprzedaży produktów z określonych w przepisach kategorii, nie wyklucza możliwości zastosowania stawki preferencyjnej podatku od nieruchomości, jest nieprawidłowe.
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków.