orzeczenia
Ulga B+R w 2024 r. Sześć kluczowych tez sądu kasacyjnego
W mijającym roku Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie wypowiadał się w sprawie ulgi badawczo-rozwojowej, także w kontekście innej preferencji – IP Box. Opinie ekspertów pozwoliły nam stworzyć zestawienie sześciu najważniejszych stanowisk tego sądu
Najczęściej wskazywanym przez doradców podatkowych orzeczeniem jest wyrok z 20 sierpnia 2024 r. (II FSK 595/24). Wzbudził on najwięcej kontrowersji, i to z dwóch powodów.
1. Pomoc publiczna
Szczególnie dyskusyjne okazało się stwierdzenie przez NSA, że ulga B+R jest pomocą publiczną w rozumieniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
Doradcy podatkowi się z tym nie zgadzają. Ich zasadniczy argument sprowadza się do tego, że ulga B+R nie jest selektywna, a to jedna z głównych przesłanek, które muszą być spełnione, by można było mówić o pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 i 108 TFUE.
– Ulga B+R jest środkiem podatkowym o charakterze powszechnym, tj. każdy podmiot prowadzący działalność B+R ma prawo z niej skorzystać niezależnie od wielkości, lokalizacji czy branży. Nie jest ona zatem środkiem selektywnym – mówi Łukasz Karpiesiuk, partner w zespole ulg podatkowych i pomocy publicznej SSW.