Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.567.2024.3.AP
Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem – brak daty sporządzenia (wpływ 15 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Od 1 lutego 2022 r. prowadzi Pan działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przeważająca działalność to działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju – PKD 46.19.Z.
Wybraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan Naczelnikowi (...) Urzędu Skarbowego (...) w trakcie rejestracji działalności 28 stycznia 2022 r. Forma opodatkowania nie została nigdy zmieniona. Zamierza Pan również korzystać z tej formy w następnych latach.
Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności osiągnął Pan 10 lutego 2022 r. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pan kompleksowe usługi dla swojego Zleceniodawcy – (...) na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług polegających na:
a)kontakcie i zawieraniu transakcji z klientami instytucjonalnymi w imieniu Zleceniodawcy,
b)negocjacji z klientami instytucjonalnymi,
c)kontroli procesów sprzedażowych,
d)współpracy z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie sprzedaży (…),
e)tworzeniu procedur w dziale handlowym,
f)terminowym wprowadzaniu i rejestrowaniu zawartych transakcji w systemach informatycznych firmy,
g)przygotowywaniu umów ramowych o współpracy i innych umów z klientami instytucjonalnymi,
h)tworzeniu strategii sprzedażowych w handlu z klientami instytucjonalnymi.
Zaznacza Pan, że nie wykonuje usług doradztwa, w szczególności doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym i finansowym, którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa Zleceniodawcy, o jego przetrwaniu i rozwoju. Nie świadczy Pan także usług księgowych. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą oraz raportem z wyszczególnieniem liczby godzin poświęconych na każdą usługę opisaną szczegółowo powyżej i na tej podstawie jest Pan w stanie prowadzić ewidencję wykonanych usług.
Fakturę oraz raport godzinowy z wykonanych usług wysyła Pan Zleceniodawcy ostatniego dnia każdego miesiąca za wykonane w tymże miesiącu usługi.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, może Pan osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, w tym wykonywanych na rzecz innych podmiotów, jednakże te inne (pozostałe usługi) nie są przedmiotem zapytania w złożonym wniosku.
W 2022 r. i 2023 r. przychody z Pana działalności gospodarczej nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2024 r., jak i w latach kolejnych.
Pana intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych usług na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5% począwszy od przychodów uzyskiwanych od 2022 r.
W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło 15 listopada 2024 r., udzielił Pan następujących informacji na zadanie w wezwaniu pytania:
1.Przychodów za jakie lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?
Odpowiedź: Przychody dotyczą lat podatkowych 2022-2024.
2.Na czym polegają realizowane przez Pana w ramach świadczonych usług wymienione we wniosku czynności, tj.:
a)kontakt i zawieranie transakcji z klientami instytucjonalnymi w imieniu Zleceniodawcy,
b)negocjacje z klientami instytucjonalnymi,
c)kontrola procesów sprzedażowych,
d)współpraca z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie sprzedaży (…),
e)tworzenie procedur w dziale handlowym,
f)terminowe wprowadzanie i rejestrowanie zawartych transakcji w systemach informatycznych firmy,
g)przygotowywanie umów ramowych o współpracy i innych umów z klientami instytucjonalnymi,
h)tworzenie strategii sprzedażowych w handlu z klientami instytucjonalnymi.
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:
·na czym one polegają,
·czego dotyczą, jaki jest ich zakres,
·co jest ich efektem.
Odpowiedź:
a)kontakt i zawieranie transakcji z klientami instytucjonalnymi w imieniu Zleceniodawcy – polega na przedstawieniu oferty cenowej produktów oferowanych przez Zleceniodawcę klientowi instytucjonalnemu i w przypadku jej akceptacji, zawarcie transakcji w imieniu Zleceniodawcy czego efektem jest sprzedaż towaru. Sprzedaż odbywa się pomiędzy Zleceniodawcą a klientem,
b)negocjacje z klientami instytucjonalnymi – polegają na dostosowaniu oferty dla klienta instytucjonalnego tak aby była dla niego korzystna i skutkowała sprzedażą,
c)kontrola procesów sprzedażowych – polega na systematycznym monitorowaniu, analizowaniu i ocenianiu działań związanych z realizacją sprzedaży Zleceniodawcy. Celem tej kontroli jest zapewnienie efektywności i skuteczności działań sprzedażowych oraz ich zgodności z założonymi celami,
d)współpraca z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie sprzedaży (…) – polega na kontakcie z pracownikami Zleceniodawcy w celu realizacji sprzedaży np. pozyskanie informacji od działu logistyki na temat statusu odprawy celnej towaru, zlecenie przygotowania faktur i innej dokumentacji pracownikom działu księgowości, czy uzyskanie informacji od pracowników działu magazynu o gotowości towaru do odbioru przez kupującego. Współpraca z pracownikami Zleceniodawcy jest niezbędna do realizacji sprzedaży,
e)tworzenie procedur w dziale handlowym – polega na opracowywaniu szczegółowych wytycznych, które określają sposób realizacji działań i procesów sprzedażowych. Ich celem jest zapewnienie spójności, efektywności i wysokiej jakości pracy, a także łatwość wdrażania nowych pracowników. Efektem jest minimalizacja ryzyka błędów, poprawa komunikacji w zespole i zwiększenie satysfakcji klientów,
f)terminowe wprowadzanie i rejestrowanie zawartych transakcji w systemach informatycznych firmy – polega na wprowadzaniu do systemu Zleceniodawcy informacji na temat ilości wykonanych transakcji, obrotów, poziomie marż, informacji o klientach oraz towarze, które były przedmiotem transakcji w celu sporządzania okresowych statystyk sprzedaży,
g)przygotowywanie umów ramowych o współpracy i innych umów z klientami instytucjonalnymi – polega na współpracy z działem prawnym Zleceniodawcy w celu przygotowania umów sprzedażowych dla klientów instytucjonalnych niezbędnych do prawidłowej realizacji sprzedaży,
h)tworzenie strategii sprzedażowych w handlu z klientami instytucjonalnymi – polega na opracowywaniu kompleksowego planu działania, który pozwoli efektywnie dotrzeć do klientów instytucjonalnych, zrozumieć ich potrzeby oraz zaproponować produkty lub usługi, które spełniają ich oczekiwania.
3.Jak jest sklasyfikowana – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywana przez Pana usługa, której dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania).
Odpowiedź: Usługi opisane w pkt 2 podpunkty a), b), c), d), e), f) i g) zostały przez Pana sklasyfikowane wg kodu PKWiU 74.90.12.0, natomiast podpunkt h) – PKWiU 70.22.11.0. Dla wszystkich usług zastosował Pan 15% stawkę podatku. Klasyfikację usług potwierdził Urząd Statystyczny na podstawie pisma (…).
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych usług dla Zleceniodawcy opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), świadczone przez Pan usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku prowadzonej przez Pana działalności zastosowanie ma 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej.
Usługi, o których mowa we wniosku, wykonywane przez Pana dla Zleceniodawcy w ramach działalności gospodarczej kwalifikują się zatem do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnienia wynika, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od 1 lutego 2022 r. prowadzi Pan działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wybraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan Naczelnikowi (…) w trakcie rejestracji działalności 28 stycznia 2022 r. Forma opodatkowania nie została nigdy zmieniona. Zamierza Pan również korzystać z tej formy w następnych latach. Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności osiągnął Pan 10 lutego 2022 r. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pan usługi dla swojego Zleceniodawcy polegające na: kontakcie i zawieraniu transakcji z klientami instytucjonalnymi w imieniu Zleceniodawcy; negocjacji z klientami instytucjonalnymi; kontroli procesów sprzedażowych; współpracy z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie sprzedaży (…); tworzeniu procedur w dziale handlowym; terminowym wprowadzaniu i rejestrowaniu zawartych transakcji w systemach informatycznych firmy; przygotowywaniu umów ramowych o współpracy i innych umów z klientami instytucjonalnymi; tworzeniu strategii sprzedażowych w handlu z klientami instytucjonalnymi. Wyjaśnił Pan jakie czynności w ramach tych usług wykonuje. Zaznacza Pan, że nie wykonuje usług doradztwa, w szczególności doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym i finansowym, którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa Zleceniodawcy, o jego przetrwaniu i rozwoju. Nie świadczy Pan także usług księgowych. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą oraz raportem z wyszczególnieniem liczby godzin poświęconych na każdą usługę opisaną szczegółowo powyżej i na tej podstawie jest Pan w stanie prowadzić ewidencję wykonanych usług. W 2022 r. i 2023 r. przychody z Pana działalności gospodarczej nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2024 r., jak i w latach kolejnych. Złożony wniosek dotyczy przychodów za lata podatkowe 2022-2024. Usługi polegające na: kontakcie i zawieraniu transakcji z klientami instytucjonalnymi w imieniu Zleceniodawcy; negocjacji z klientami instytucjonalnymi; kontroli procesów sprzedażowych; współpracy z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie sprzedaży (…); tworzeniu procedur w dziale handlowym; terminowym wprowadzaniu i rejestrowaniu zawartych transakcji w systemach informatycznych firmy; przygotowywaniu umów ramowych o współpracy i innych umów z klientami instytucjonalnymi sklasyfikował Pan według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0. Natomiast usługę polegającą na tworzeniu strategii sprzedażowych w handlu z klientami instytucjonalnymi sklasyfikował Pan według PKWiU pod symbolem 70.22.11.0.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla usług wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.
Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług polegających na:
a)kontakcie i zawieraniu transakcji z klientami instytucjonalnymi w imieniu Zleceniodawcy,
b)negocjacji z klientami instytucjonalnymi,
c)kontroli procesów sprzedażowych,
d)współpracy z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie sprzedaży (…),
e)tworzeniu procedur w dziale handlowym,
f)terminowym wprowadzaniu i rejestrowaniu zawartych transakcji w systemach informatycznych firmy,
g)przygotowywaniu umów ramowych o współpracy i innych umów z klientami instytucjonalnymi,
sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz jeżeli ewidencja przychodów była/jest/będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy oraz uzupełnieniu nie podlegały ocenie.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).