Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.672.2024.2.MBD
W zakresie ulgi na prototyp.
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ulgi na prototyp.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X jest (...) w Europie i (...) na świecie producentem (…) przemysłu motoryzacyjnego. Spółka jest częścią Grupy (…), światowego lidera dostarczającego (…). Pozycja Grupy (…) jako lidera w zakresie rozwiązań technologii (…) jest możliwa dzięki intensywnej i nieustannej pracy badawczo-rozwojowej, w którą zaangażowany jest również Wnioskodawca i jego pracownicy. Grupa (…) posiada ponad (...) tysiące patentów na wypracowane rozwiązania technologiczne, co daje jej w tym obszarze (...) na świecie.
W ramach struktury Grupy (…), Wnioskodawca jest (...), a zarazem (...) produkcji (…) w Europie. W zakładzie zajmującym powierzchnię około (...) hektarów Spółka posiada kilkadziesiąt nowoczesnych linii produkcyjnych.
Ponieważ Grupa (…) współpracuje z większością wiodących producentów (…) (m.in. …), to jest oczywistym adresatem oczekiwań tych podmiotów dotyczących oferowania (…) o coraz lepszych parametrach oraz dopasowania (…) do konkretnych modeli (…). To właśnie producenci (…) są, co do zasady, podmiotami inicjującymi konkretne procesy (projekty) badawczo-rozwojowe, w które zaangażowana jest Spółka (w zakresie opisanym we wniosku). W pierwszej kolejności oczekiwania te są kierowane do Centrali, która z kolei zleca wykonywanie prac w ramach tego rodzaju projektów poszczególnym podmiotom z Grupy, w tym Wnioskodawcy. Innymi słowy, Centrala przekazuje wstępne projekty nowych produktów Wnioskodawcy, a Wnioskodawca przeprowadza szereg prac badawczo-rozwojowych, które w ostateczności prowadzą do opracowania i wdrożenia do produkcji masowej nowego w skali Spółki produktu, dotychczas przez Spółkę nieprodukowanego, w postaci (…) o nowych właściwościach.
W wyniku prowadzenia przez Spółkę prac badawczo-rozwojowych powstały m.in. poniższe rozwiązania:
a.opracowanie nowego składu chemicznego materiału (…) nowej generacji (tzw. …); poprzez zmianę składu chemicznego (połączenia …) zwiększono pojemność (…) o 10% przy zachowaniu tej samej wielkości oraz umożliwiono przyspieszenie procesu (…); optymalizacja dotyczyła również składu chemicznego (…), co umożliwiło zwiększenie pojemności bez utraty trwałości (stabilności).
b.opracowanie rozwiązań materiałowych ograniczających ilości (…) w procesie ich (…), co prowadzi do wydłużenie cyklu życia (…);
c.rozwój (…) (w tzw. …) - jest to rodzaj (…) opracowanych i oferowanych przez Grupę (…), które charakteryzują się m.in. tym, że są lżejsze od (…) (produkowanych przez konkurencję np. …), dzięki czemu mogą być montowane w (…); (…) te charakteryzują się największą (…).
Stosując wypracowane przez siebie rozwiązania (m.in. wymienione powyżej), Spółka tworzy nowe modele (…), które nie były wcześniej produkowane przez X i każdorazowo różnią się one od produkowanych już (…) specyfikacją w zakresie parametrów takich jak pojemność, wymiary czy czas (…) (dalej: „Nowe A”); celem Spółki jest, aby Nowe A spełniały wymagania stawiane przez producentów (…). Przykładowo, Nowe A mogą być wykorzystane w (…).
W zakresie części prac, w które zaangażowani są pracownicy zespołów badawczo-rozwojowych (w tym zaangażowanych w tworzenie Nowych A) Spółka uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 kwietnia 2024 r. o sygn. (…), potwierdzającą, że prace te spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.
Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych prowadzonych częściowo przy współpracy z Centralą (w tym prac projektowo-konstrukcyjnych i inżynieryjnych tj. testowania i walidacji, wykrywania i korygowania defektów w zakresie prototypów), w celu weryfikacji możliwości wdrożenia Nowych A do produkcji masowej, Spółka rozpoczyna fazę produkcji testowej (prototypowej, dalej: „Produkcja testowa”). W trakcie tej fazy prac Spółka dokonuje analizy zdolności produkcyjnych (w tym z wykorzystaniem nabywanych w celu produkcji Nowych A linii produkcyjnych) przy jednoczesnym utrzymaniu docelowych parametrów Nowych A. W przypadku gdy testy i analizy, wykonywane w ramach Produkcji testowej, zostaną zakończone pomyślnie, Spółka rozpoczyna produkcję masową Nowych A.
W związku z powyższym, w fazie Produkcji testowej Spółka ponosi koszty rozruchu technologicznego m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych środków trwałych (robotów przemysłowych czy linii produkcyjnych) niezbędnych do uruchomienia Produkcji testowej Nowych A.
Wnioskodawca wskazuje, że niniejszym wnioskiem objęte są wyłącznie koszty związane z Produkcją testową Nowych A, które nie są przez niego uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT i które nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (w tym w ramach tzw. ulgi na robotyzację lub ulgi badawczo-rozwojowej).
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że Produkcja testowa opisana we wniosku spełnia definicję produkcji próbnej, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że Nowe A opisane we wniosku spełniają definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:
1.Produkcja testowa opisana we wniosku spełnia definicję produkcji próbnej, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.
2.Nowe A opisane we wniosku spełniają definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o CIT.
Uzasadnienie Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT, Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18ea ust. 2, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.
Zgodnie z art. 18ea ust. 3, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.
Ad. 1
Przenosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w ramach tzw. ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT, podatnik ma prawo odliczyć kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu.
Powyższe regulacje wskazują, że warunkiem skorzystania z ulgi na prototyp jest ponoszenie kosztów prowadzenia produkcji próbnej rozumianej jako etap rozruchu technologicznego prowadzony w celu wprowadzenia do produkcji masowej nowego produktu będącego wynikiem przeprowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.
W zakresie działalności badawczo-rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati (Podręcznik Frascati 2015: Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczej i rozwojowej, Pomiar działalności naukowo-technicznej i innowacyjnej | pl | OCDE | OECD). We wskazanym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności badawczo-rozwojowej i produkcji próbnej prototypów nowych produktów. Zgodnie z podręcznikiem, prototyp to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu. Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako działalność badawczo-rozwojowa. Tym samym, prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej stanowi niezbędny element procesu opracowywania nowego produktu, który następnie w wyniku produkcji próbnej może zostać wdrożony do produkcji seryjnej.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 kwietnia 2024 r. o sygn. (…), potwierdzającą, że część prac, w które zaangażowani są pracownicy zespołów badawczo-rozwojowych (w tym zaangażowanych w tworzenie Nowych A) spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, na prawo do skorzystania z ulgi na prototyp nie wpływa negatywnie okoliczność, że część prac badawczo-rozwojowych prowadzona jest przez Spółkę we współpracy z Centralą.
Natomiast, z uwagi na brak definicji „rozruchu technologicznego” w ustawie o CIT, odwołać należy się do definicji wskazanej w słowniku języka polskiego PWN, według której:
-rozruch to «faza przejściowa w trakcie uruchamiania zakładu, linii produkcyjnej itp.»,
-rozruch produkcji to «rozpoczęcie produkcji seryjnej wyrobu o nowej konstrukcji lub technologii».
Tak więc, prace prowadzone po ukończeniu prac badawczo-rozwojowych, w ramach Produkcji testowej związanej z analizą zdolności produkcyjnych (w tym z wykorzystaniem nabywanych w celu produkcji Nowych A linii produkcyjnych) przy jednoczesnym utrzymaniu docelowych parametrów Nowych A są w istocie fazą przejściową mającą na celu rozpoczęcie produkcji masowej Nowych A. Zatem, Produkcja testowa wpisuje się w powołane wyżej definicje rozruchu technologicznego.
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki prowadzona przez X Produkcja testowa spełnia definicję produkcji próbnej wskazaną w art. 18ea ust. 3 ustawy o CIT.
Ad. 2
Analizując czy Nowe A produkowane przez Spółkę spełniają definicję „nowego produktu”, zgodnie z art. 18ea ust. 2 ustawy o CIT, należy odwołać się do definicji produktu w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczowych aktywach obrotowych - rozumie się przez to materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Analizując pojęcie nowego produktu, w związku z brakiem definicji słowa „nowy” w art. 18ea ustawy o CIT, zasadne jest również odwołanie się do jego językowego znaczenia. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „nowy” to:
-«niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony»
-«taki, który zajął miejsce poprzedniego»
-«od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony»
-«następny, dalszy».
W ocenie Wnioskodawcy, nie może budzić wątpliwości, że Nowe A opisane we wniosku nie są usługą, a towarem zdatnym do dalszej odsprzedaży. Równocześnie, zgodnie z językowym pojęciem nowości, są one nowym produktem - są to produkty nieprodukowane dotychczas przez Spółkę, których powstanie związane jest z uprzednim przeprowadzeniem prac badawczo-rozwojowych, które doprowadziły do powstania nowego produktu o określonych cechach i właściwościach. Nowe A każdorazowo odróżniają się od wcześniej oferowanych takimi parametrami jak długość procesu (...) waga itd. Ponadto, przeznaczone są docelowo do nowych modeli (…).
Wnioskodawca zaznacza, że w istocie - mając na uwadze specyfikę branży - każdy kolejny model produktu wytwarzany przez Spółkę (w zakresie wskazanym we wniosku) jest produktem nowatorskim, wymagającym od pracowników X kreatywności w opracowaniu nowych rozwiązań. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest konieczność nieustannego dostosowywania (…) do zmieniających się wymogów, definiowanych przez producentów (...) - co w praktyce oznacza, że zadaniem pracowników zespołów badawczo-rozwojowych X jest praca przy tworzeniu nowych A do kolejnych modeli (…), o odmiennych parametrach ((...), wadze itd.).
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, zostaną spełnione przesłanki kwalifikacji Nowych A jako nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o CIT, ponieważ:
-są produktem w rozumieniu przepisów o rachunkowości;
-powstają w wyniku działalności badawczo-rozwojowej, w toku produkcji próbnej;
-są nowym produktem biorąc pod uwagę znaczenie językowe terminu „nowy”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:
a)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop:
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18ea ust. 2 updop:
przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.
Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop:
przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.
Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop:
za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:
1)cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;
2)wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;
3)koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.
W myśl art. 18ea ust. 7 updop:
koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop:
w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
W myśl art. 18ea ust. 9 updop:
odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:
1)zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;
2)nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop:
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Od 1 stycznia 2022 r. do ustawy o CIT została wprowadzona ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że tzw. ulga na prototyp koncentruje się na dwóch elementach związanych z rozwojem działalności podatnika, tj. na produkcji próbnej nowego produktu i na wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Przy czym z ulgi tej wyłączone zostały usługi.
Aby uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne może być opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.
W zakresie działalności badawczo – rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati 2015 „Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczo – rozwojowej” zatwierdzony przez Komitet OECD ds. Polityki Naukowo – Technicznej, na który powołuje się także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. dot. preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX.
W powyższym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności B+R i pozostałej działalności podatnika, a także przedstawiono kryteria umożliwiające rozpoznanie działalności B+R.
Zgodnie z podręcznikiem prototyp to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu (akapit 2.49). Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R. Zasada ta stosuje się niezależnie od tego, czy konstruowany jest jeden, czy więcej prototypów i czy są one tworzone równocześnie, czy też w odstępach czasu (akapit 2.50).
Z kolei w zakresie produkcji próbnej podręcznik w akapicie nr 2.55 wskazuje, że po pomyślnym przeprowadzeniu testów prototypu i ewentualnym dokonaniu niezbędnych modyfikacji następuje faza uruchomienia produkcji. Jeżeli faza rozruchu produkcji nie wymaga dalszych prac projektowo – konstrukcyjnych czy inżynieryjnych, nie powinna być traktowana jako należąca do B+R, ponieważ jej podstawowym celem nie jest już dalsze udoskonalanie wyrobów lecz uruchomienie procesu produkcji.
Podatnik będzie miał możliwość odliczenia kosztów kwalifikowanych jeżeli:
-w roku podatkowym, za który dokonywane jest odliczenie, koszty te zostały faktycznie poniesione (nie chodzi jednak o poniesienie w rozumieniu wyłączenie zarachowania – dla skorzystania z ulgi podatnik musi, dla przykładu, zapłacić za środek trwały),
-nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ponadto, odliczenie będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów, powstałych w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych o których mowa w art. 4a pkt 26-28 updop.
Wysokość odliczenia nie może w danym roku przekroczyć 10% dochodu ze źródeł innych niż zyski kapitałowe.
Ad. 1
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest ustalenie, czy Produkcja testowa opisana we wniosku spełnia definicję produkcji próbnej, o której mowa w art. 18ea ust. 3 updop.
Produkcja próbna nowego produktu to etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.
Z uzasadnienia wprowadzenia opisanej ulgi (druk sejmowy nr 1532) wynika, że „rozwiązanie to skierowane jest do tych podatników, którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych wytworzyli nowy produkt i obejmie koszty ponoszone na etapie produkcji próbnej takiego produktu”. Zatem istotne jest, aby wytworzenie nowego produktu nastąpiło w wyniku prac badawczo-rozwojowych. Spełnienie powyższych warunków oznacza, że wypełnione zostało kryterium wskazane w ust. 18ea ust. 3 updop, tj. że produkt nie wymaga już dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych.
Jak zawarliście Państwo w opisie sprawy, po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych prowadzonych częściowo przy współpracy, w celu weryfikacji możliwości wdrożenia Nowych A do produkcji masowej, Spółka rozpoczyna fazę produkcji testowej. W trakcie tej fazy prac Spółka dokonuje analizy zdolności produkcyjnych (w tym z wykorzystaniem nabywanych w celu produkcji Nowych A linii produkcyjnych) przy jednoczesnym utrzymaniu docelowych parametrów Nowych A.W przypadku gdy testy i analizy, wykonywane w ramach Produkcji testowej, zostaną zakończone pomyślnie, Spółka rozpoczyna produkcję masową. Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że produkcja testowa nowego produktu wykonywana przez Państwa, spełnia kryteria wskazane w ust. 18ea ust. 3 updop. Głównym celem produkcji próbnej jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem produkcji, co oznacza, że spełnione zostało ww. kryterium.
Reasumując, stanowisko Państwa w zakresie ustalenia, czy Produkcja testowa opisana we wniosku spełnia definicję produkcji próbnej, o której mowa w art. 18ea ust. 3 updop, uznałem za prawidłowe.
Ad. 2
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest ustalenie, czy Nowe A opisane we wniosku spełniają definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 updop.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 18ea ust. 2 updop, produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. Zgodnie z definicją rzeczowych aktywach obrotowych, zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120):
ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczowych aktywach obrotowych - rozumie się przez to materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Należy zauważyć, że termin „nowy” nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) „nowy” to:
1.niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony;
2.taki, który zajął miejsce poprzedniego;
3.od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony;
4.następny, dalszy.
Z art. 18ea ust. 3 updop wynika, że ulga dotycząca produkcji próbnej dotyczy nowego produktu, który powinien powstać w ramach prowadzonej przez podatnika działalności B+R.
Jak z kolei, wynika z Objaśnień podatkowych z 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania IP-Box (akapit 33), na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej, w stopniu minimalnym, wystarczające jest działanie twórcze na skalę przedsiębiorstwa, tzn. przedsiębiorca we własnym zakresie (w ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych) opracowuje nowe lub ulepszone produkty, procesy, usługi, nawet jeżeli podobne rozwiązanie zostało już opracowane przez inny podmiot.
Z wniosku wynika, że w wyniku prowadzenia przez Państwa prac badawczo-rozwojowych powstały m.in. poniższe rozwiązania:
a.opracowanie nowego składu chemicznego materiału (...) wykorzystywanej w (…) nowej generacji (tzw. …); poprzez zmianę składu chemicznego (połączenia …) zwiększono (…) o 10% przy zachowaniu tej samej wielkości oraz umożliwiono przyspieszenie procesu (…); optymalizacja dotyczyła również składu chemicznego (…), co umożliwiło zwiększenie pojemności bez utraty trwałości (stabilności).
b.opracowanie rozwiązań materiałowych ograniczających ilości (…), co prowadzi do wydłużenie cyklu życia (…);
c.rozwój (…) (w tzw. …) - jest to rodzaj (…) opracowanych i oferowanych przez Grupę (…), które charakteryzują się m.in. tym, że są lżejsze od (…) (produkowanych przez konkurencję np. …), dzięki czemu mogą być montowane w (…); (…) te charakteryzują się największą (…).
Stosując wypracowane przez siebie rozwiązania, tworzą Państwo nowe modele (…), które nie były wcześniej produkowane przez X i każdorazowo różnią się one od produkowanych już (…) specyfikacją w zakresie parametrów takich jak pojemność, wymiary czy (…) (Nowe A).
Należy zatem uznać, że Nowe A powstałe w wyniku prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, spełniają definicje nowego produktu o którym mowa w art. 18ea ust. 2 updop, na potrzeby skorzystania z ulgi na robotyzację na zasadach określonych w art. 18ea updop.
Stanowisko Państwa należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).