debata dgp
e-Doręczenia ułatwią pracę, ale na razie urzędnicy będą drukować listy
Będzie tak tam, gdzie do tej pory nie wdrożono systemu do elektronicznego zarządzania dokumentami. To będzie frustrować urzędników – o tych i innych problemach rozmawiali uczestnicy debaty DGP
Czy wiadomo, ile podmiotów publicznych ma już adres do doręczeń elektronicznych (ADE), a ile powinno jeszcze go uzyskać przed 1 stycznia 2025 r.?
Anna Durmaj:
Anna Durmaj, zastępca dyrektora departamentu kanałów cyfrowych w Centralnym Ośrodku Informatyki
Anna Durmaj, zastępca dyrektora departamentu kanałów cyfrowych w Centralnym Ośrodku Informatyki
Jeżeli weźmiemy pod uwagę cały katalog podmiotów publicznych w Polsce, to ok. 37 proc. ma już ADE. Jeśli wyłączymy z tej grupy te podmioty, które mają taki obowiązek w terminie późniejszym, to wtedy statystyka wygląda nieco lepiej i mamy 39 proc. Widzimy znaczny wzrost liczby wniosków o ADE. Jeszcze trzy tygodnie temu było ich 100 dziennie, a teraz jest ich ok. 500 każdego dnia. Spodziewamy się, że będzie ich jeszcze więcej – tak jak w ubiegłym roku, kiedy e-Doręczenia miały wejść od 10 grudnia. Wtedy też dużo podmiotów niestety składało wnioski w ostatniej chwili.
A jaka jest szansa, żebyśmy zbliżyli się do 100 proc.?
Anna Durmaj:
Nie mamy wpływu na to, ile podmiotów złoży wnioski. Natomiast prowadzimy kampanię informacyjną o e-doręczeniach i nowych obowiązkach, prowadzimy webinary, w których w ostatnich miesiącach wzięło udział 4 tys. osób. Widzimy, że po każdej naszej aktywności liczba zakładanych ADE wzrasta. I to nie tylko wśród podmiotów publicznych, ale również wśród obywateli. Przypominamy, że w przypadku podmiotów publicznych obowiązek nie dotyczy tylko założenia ADE, ale również jego aktywacji. Apelujemy, żeby urzędy nie zostawiały tego na ostatnią chwilę. Wniosek można złożyć teraz, a do końca grudnia aktywować ADE. Dopiero wtedy adres znajdzie się w bazie adresów elektonicznych (BAE) i będzie możliwe korzystanie z niego.
Odsetek podmiotów, które założyły adres, nie rzuca na kolana. Zwłaszcza że termin był już wielokrotnie przekładany, nie jest to żadne zaskoczenie i w urzędach powinna być świadomość nowych obowiązków.