Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.776.2024.2.AG
Brak możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajmu auta, zakupu paliwa w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajmu auta, zakupu paliwa w związku z realizacją projektu pn. (…).
Uzupełnili go Państwo pismem z 19 września 2024 r. (data wpływu) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 25 listopada 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Izba (…) od (...) lat stanowi platformę wymiany wiedzy, doświadczeń i kontaktów między przedsiębiorcami (zrzesza ponad ... członków, w tym 85% MŚP) ich pracownikami. Jest (...). Aktualnie Izba posiada siedzibę w (…) i 3 oddziały: w (…), (…) oraz w (…). Specjalizuje się również w organizacji szkoleń i doradztwie dla osób indywidualnych. Izba (…) ma doświadczenie w realizacji projektów prowadzonych indywidualnie jak i w partnerstwie. Izba (…) dysponuje wykwalifikowaną i doświadczoną kadrą wyspecjalizowaną w realizacji projektów dedykowanych przedsiębiorcom i pracodawcom zapewniającą prawidłowe zrealizowanie i zamknięcie projektu zarówno w zakresie merytorycznym jak i technicznym. Obecnie Wnioskodawca bierze udział w projekcie (…) i złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach programu: Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Celem projektu jest (...). Dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie wydatków Wnioskodawcy związanych z realizacją projektu: adaptacją elektronicznego systemu dystrybucji bonów w ramach podmiotowego systemu finansowania (PSF), utrzymaniem elektronicznego systemu dystrybucji bonów w ramach PSF, rekrutacją uczestników projektu, udzielaniem wsparcia w oparciu o elektroniczny system dystrybucji bonów w ramach PSF, monitoringiem i kontrolą udzielanego wsparcia oraz kosztami pośrednimi. Tytułem wyjaśnienia, PSF to model finansowania usług rozwojowych dla sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób samozatrudnionych ze środków unijnych. Umożliwia dofinansowanie części kosztów usługi rozwojowej, reszta to wkład własny przedsiębiorcy.
Usługi rozwojowe to m.in.: • szkolenia, • mentoring i coaching, • doradztwo, • e-learning. Usługi rozwojowe rozliczane za pomocą bonów rozwojowych dzielą się na następujące kategorie usług: a) usługi szkoleniowe i usługi doradcze; b) studia podyplomowe; Za pomocą bonów rozwojowych można rozliczyć także koszt egzaminu. Kwota dofinansowania przyznana Wnioskodawcy jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wniosek o dofinansowanie sporządza się w momencie aplikowania o środki. W w/w wniosku znajduje się m.in. budżet projektu, w którym są wyszczególnione zadania do zrealizowania w ramach projektu, a do nich są przypisane poszczególne wydatki. Budżet projektu konstruuje się na podstawie danych finansowych przedstawionych przez Wnioskodawcę, który ma przypisane w budżecie konkretne wydatki zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem, stąd wysokość budżetu niezbędna do realizacji działań w projekcie jest ściśle określona. Wnioskodawca nie może przekroczyć przypisanego mu we wniosku o dofinansowanie budżetu. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane są faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach. Budżet projektu obejmuje takie pozycje, jak:
1.koszty personelu tj. koszty osobowe ponoszone na podstawie umów o pracę i umów cywilno-prawnych (Doradcy ds. rekrutacji, Specjalistów ds. kontroli stacjonarnych i zdalnych),
2.licencja na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą,
3.wynajem samochodu dla Doradców ds. rekrutacji, koszty paliwa,
4.dystrybucja wsparcia w oparciu o system bonowy - z czego wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajem auta, zakup paliwa zawierają w sobie podatek od towarów i usług.
Warunkiem koniecznym do uznania ww. wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na podatek od towarów i usług za kwalifikowalne w ramach projektu, a poprzez to otrzymanie dofinansowania w kwotach brutto również na zakup licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajem auta, zakup paliwa jest przedstawienie instytucji zarządzającej projektem indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie projektu. Dofinansowanie w formie dotacji nie ma charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowanych w projekcie, wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajmu auta, zakupu paliwa w związku z realizacją projektu (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał On prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajmu auta, zakupu paliwa w związku z realizacją projektu (…), gdyż towary i usługi będą zakupione w celu realizacji projektu i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu licencji na wykorzystanie systemu wraz z obsługą bieżącą, wynajmu auta, zakupu paliwa w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu tej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).