Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.431.2024.2.ŁS
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą premii w ramach programu rekomendacyjnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 24 października 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Są Państwo (dalej także Spółka) podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, opodatkowanym w Polsce od całości swoich dochodów. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest (...). Spółka jest członkiem X, która jest (...).
Z uwagi na trudności z pozyskaniem pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami Spółka wprowadziła regulamin programu rekomendacyjnego.
Regulamin ten określa zasady polecania kandydatów do pracy i jest przeznaczony dla zatrudnionych na umowę o pracę pracowników w A Sp. z o.o. Sp. k., B Sp. z o.o., C Sp. z o.o., D Sp. z o.o i E Sp. z o.o.
Premia jest przyznawana uczestnikowi programu za skuteczną rekomendację kandydata do pracy. Przekazywana jest w formie przelewu na rachunek bankowy. Rekomendacja następuje poprzez przesłanie na adres mailowy CV kandydata wraz z informacjami takimi jak nazwa stanowiska, na które aplikuje kandydat. Po rozpoczęciu pracy przez kandydata, pracownik otrzymuje potwierdzającą wiadomość o zatrudnieniu zarekomendowanej osoby. Premia wypłacana jest w dwóch transzach. Pierwsza po przepracowaniu 6 miesięcy przez kandydata. Druga po przepracowaniu 1 roku.
Premia nie zostanie wypłacona, jeżeli pracownik polecający jest w okresie wypowiedzenia oraz rekomendowana osoba nie przepracowała wymaganego okresu tj. 6 miesięcy dla wypłaty pierwszej transzy oraz 1 roku dla wypłaty drugiej transzy. Ponadto premia nie zostanie wypłacona, jeżeli rekomendowana osoba była już pracownikiem Spółki należącej do grupy X.
Z udziału w programie zostały wyłączone osoby pracujące w dziale HR oraz Kierownicy/Liderzy/Koordynatorzy działów, którzy rekomendują pracowników do swojego działu w grupie kapitałowej.
Regulamin programu jest dostępny dla wszystkich pracowników na wewnętrznym intranecie.
Premia pieniężna z tytułu rekomendacji kandydata do pracy traktowana jest jako przychód pracownika, od którego pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz stanowi podstawę wymiaru składek ZUS.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Każda z wymienionych w regulaminie programu rekomendacyjnego spółek jest organizatorem programu dla swoich pracowników. Jeśli pracownik zatrudniony przez spółkę np. B Sp. z o.o. poleci do pracy osobę, która zostanie zatrudniona np. u Państwa podlega tak samo pod program i zostaje mu wypłacona nagroda rekomendacyjna. Nagrodę wypłaca pracodawca pracownika – polecającego kandydata.
Wnioskodawcą są Państwo, tj. A Sp. z o.o. Sp. k.
Nagroda rekomendacyjna ma przede wszystkim pozwolić spółkom z Grupy na pozyskanie osób z odpowiednimi kwalifikacjami.
Działają Państwo w ramach jednej struktury. Jeżeli zatrudniony pracownik poleci kandydata do pracy, który zostanie zatrudniony jako nowy pracownik w spółce z grupy to pracownik polecający otrzyma nagrodę od swojego pracodawcy. Program rekomendacji jest taki sam dla każdej spółki więc jeśli pracownik np. B Sp. z o.o. poleci pracownika podlega wypłacie nagrody rekomendacyjnej z B Sp. z o.o.
Podmiotem decydującym o przyznaniu i terminie wypłaty premii z tytułu rekomendacji jest zawsze pracodawca pracownika, który polecił kandydata do pracy.
W programie rekomendacyjnym mogą wziąć udział tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie programu rekomendacyjnego. Każdy może dobrowolnie zgłosić kandydata do pracy. Regulamin jest dostępny dla wszystkich pracowników na wewnętrznym intranecie.
W umowie o pracę oraz w regulaminie wynagradzania nie ma wzmianek o programie rekomendacyjnym. Jest osobny dokument – Regulamin Programu Rekomendacyjnego – i w nim zostały zawarte wszystkie zasady polecania kandydatów do pracy w ramach tego programu.
Pytanie
Czy Państwo jako płatnik możecie zaprzestać pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu premii wypłacanych na podstawie regulaminu programu rekomendacyjnego uzyskanych przez pracowników zatrudnionych na umowę o pracę?
Przychód wypłacany pracownikom zostanie zakwalifikowany do przychodów z innych źródeł w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Dalej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano podatku.
Źródłami przychodów, w myśl art. 10 ust. 1 ustawy o PIT są między innymi stosunek służbowy, stosunek pracy, działalność wykonywana osobiście oraz inne źródła.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o PIT : „Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.”
Biorąc pod uwagę powyższy przepis uznać należy, że wszelkie wypłacane należności przez pracodawcę na rzecz pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, w szczególności wynagrodzenie, nagrody i wszelkie inne dodatki stanowią przychód uzyskany na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, tym samym płatnik jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Natomiast w Państwa ocenie premia otrzymana na podstawie regulaminu programu rekomendacyjnego z tytułu polecenia kandydata nie wiąże się z wykonywaniem obowiązków pracowniczych. Nie jest związana z wynagrodzeniem za wykonanie dodatkowych obowiązków i nie powinna być traktowana jako nagroda uznaniowa czy dodatek.
W Państwa ocenie przychód uzyskany z tego tytułu stanowi przychód określony jako - inne źródła i nie można go porównywać i równać z przychodem uzyskanym ze stosunku pracy. Premia ta nie wiążę się z wykonywaniem obowiązków określonych odpowiednio w umowach o pracę.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT – „Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.”
Dalej, w myśl art. 32 ust. 1 ustawy o PIT: „Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.”.
Ponadto, zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o PIT: „Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.”
Natomiast stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o PIT: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.”
W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o PIT: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.”
W świetle powołanych przepisów, w Państwa ocenie wypłacone premie na podstawie regulaminu programu rekomendacyjnego stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Przychód ten powinien zostać zakwalifikowany do innych źródeł przychodu w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Tym samym Państwo jako płatnik nie mają obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu należności wypłacanych na podstawie ww. regulaminu. Premii za efektowne polecenie kandydata nie można porównać do wynagrodzenia ze stosunku pracy czy premii uznaniowej za dobrze wykonane obowiązki lub dodatkowe zadania. Natomiast w Państwa ocenie, ciąży obowiązek informacyjny tj. sporządzenia i przekazania pracownikom otrzymującym przedmiotowe świadczenie i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.
Tożsame stanowisko zostało zajęte w wydanych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, między innymi w interpretacji z 30 lipca 2024 r., nr. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Stanowi on, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, realną korzyścią majątkową podatnika. Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:
1)pieniądze i wartości pieniężne, które:
·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika;
2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:
·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);
·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według ww. przepisuźródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1) oraz
-przychody z innych źródeł (pkt 9).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Jak przy tym wynika z art. 38 ust. 1 komentowanej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Z kolei, na podstawie art. 42a ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy, wypłacone osobom polecającym premie pieniężne z tytułu rekomendacji kandydata do pracy stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
Ocena skutków podatkowych Państwa sytuacji
Z treści wniosku wynika, że z uwagi na trudności z pozyskaniem pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami wprowadzili Państwo regulamin programu rekomendacyjnego. Regulamin ten określa zasady polecania kandydatów do pracy i jest przeznaczony dla zatrudnionych na umowę o pracę pracowników w A Sp. z o.o. Sp. k., B Sp. z o.o., C Sp. z o.o., D Sp. z o.o i E Sp. z o.o. Premia jest przyznawana uczestnikowi programu za skuteczną rekomendację kandydata do pracy. Przekazywana jest w formie przelewu na rachunek bankowy. Z udziału w programie zostały wyłączone osoby pracujące w dziale HR oraz Kierownicy/Liderzy/ Koordynatorzy działów, którzy rekomendują pracowników do swojego działu w grupie kapitałowej. Regulamin programu jest dostępny dla wszystkich pracowników na wewnętrznym intranecie. Każda z wymienionych w regulaminie programu rekomendacyjnego spółek jest organizatorem programu dla swoich pracowników. Jeśli pracownik zatrudniony przez spółkę np. B Sp. z o.o. poleci do pracy osobę, która zostanie zatrudniona np. u Państwa, podlega tak samo pod program i zostaje mu wypłacona nagroda rekomendacyjna. Nagrodę wypłaca pracodawca pracownika – polecającego kandydata. Nagroda rekomendacyjna ma przede wszystkim pozwolić spółkom z Grupy na pozyskanie osób z odpowiednimi kwalifikacjami. Działają Państwo w ramach jednej struktury. Jeżeli zatrudniony pracownik poleci kandydata do pracy, który zostanie zatrudniony jako nowy pracownik w spółce z grupy to pracownik polecający otrzyma nagrodę od swojego pracodawcy. Program rekomendacji jest taki sam dla każdej spółki więc jeśli pracownik np. B Sp. z o.o. poleci pracownika podlega wypłacie nagrody rekomendacyjnej z B Sp. z o.o. Podmiotem decydującym o przyznaniu i terminie wypłaty premii z tytułu rekomendacji jest zawsze pracodawca pracownika, który polecił kandydata do pracy. W programie rekomendacyjnym mogą wziąć udział tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie programu rekomendacyjnego. Każdy może dobrowolnie zgłosić kandydata do pracy. W umowie o pracę oraz w regulaminie wynagradzania nie ma wzmianek o programie rekomendacyjnym. Jest osobny dokument – Regulamin Programu Rekomendacyjnego – i w nim zostały zawarte wszystkie zasady polecania kandydatów do pracy w ramach tego programu.
W opisanej we wniosku sytuacji, są zatem Państwo organizatorem programu rekomendacji skierowanego do zatrudnianych przez Państwa pracowników, z wyłączeniem określonych grup, tj. osób pracujących w dziale HR oraz Kierowników/Liderów/Koordynatorów działów, które rekomendują pracowników do grupy kapitałowej.
Z uwagi więc na to, że ww. system rekomendacji ma charakter wewnętrzny, zamknięty i udział w nim mogą wziąć tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie programu rekomendacyjnego, to wypłacana przez Państwa pracownikom premia z tytułu rekomendacji stanowi dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższego nie zmienia fakt, że w umowie o pracę oraz w regulaminie wynagradzania nie ma wzmianek o programie rekomendacyjnym. Niezależnie bowiem od tego, czy udział w programie związany jest czy też nie z obowiązkami służbowymi pracownika, dla zakwalifikowania premii z tego tytułu do przychodów ze stosunku pracy wystarczająca jest okoliczność, że adresatami Programu i przyznanej premii są jedynie Państwa pracownicy, nie zaś szersze grono odbiorców.
Tym samym, wbrew Państwa stanowisku, spoczywają na Państwu – jako Spółce wypłacającej premie swoim pracownikom – obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, określone w art. 32 i art. 38 analizowanej ustawy.
Z tychże względów Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Ponadto, dotyczyła ona odmiennego stanu faktycznego, bowiem opisywany w niej program rekomendacji nie był skierowany wyłączenie do osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę, tj. był skierowany do różnych grup uczestnikow.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.