Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.428.2024.2.MW
Kwestia ustalenia, czy sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku będzie opodatkowana podatkiem od towarów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pani wniosek z 4 września 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący ustalenia, czy sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wpłynął 20 września 2024 r. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 grudnia 2024 r. (data wpływu 3 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną, która nigdy nie prowadzała działalności gospodarczej i nie jest Pani rolnikiem. Dnia 12 kwietnia 2002 r., będąc stanu wolnego, dokonała Pani nabycia nieruchomości położonej w (…), stanowiącej działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym (…), o powierzchni 1,05 ha, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą (…). Na zakupionej działce został w 2002 roku wybudowany dom jednorodzinny w stanie surowym, który do chwili obecnej stoi jako niszczejący pustostan i nie ma podłączonych żadnych mediów. Na działce znajduje się studnia głębinowa, a poza nią brak jest jakichkolwiek innych przyłączeń. Po ponad 22 latach od nabycia ziemi, plany życiowe uległy zmianie i w 2024 roku postanowiła Pani wyzbyć się swojego prywatnego majątku. W związku z tym, iż nie znalazła Pani kupca na tak dużą nieruchomość z pustostanem, złożyła Pani wniosek o podział nieruchomości gruntowej, który został zaopiniowany pozytywne przez Wójta Gminy (…). Postanowieniem z dnia 12 marca 2024 r. podzielono działkę na 8 parceli budowlanych, pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz grunt na poszerzenie drogi publicznej oraz drogę wewnętrzną. Powstały działki o numerach (…), które nie są uzbrojone (brak przyłączą wod - kan i elektrycznego). Powstałe działki nie były również nigdy wydzierżawione.
W roku 2024 chciałaby Pani sprzedać działki oznaczone numerami: (…) z drogą wewnętrzną nr (…).
Nie dawała Pani nigdzie ogłoszeń o sprzedaży działek, tylko postawiła Pani tablice z informacją o sprzedaży na działce nr (…) w (…).
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:
-w roku 2024 chciałaby Pani sprzedać działki oznaczone numerami: (…) - przedmiotem wniosku jest całość, czyli działki o numerach: (…)
-nabycie działki nr (…) nie było udokumentowane fakturą VAT;
-nie przysługiwało Pani odliczenie podatku naliczonego;
-nie wykorzystywała Pani działki (…), ani następnie wydzielonych działek w żaden sposób;
-nie była i nie będzie wykonywana żadna działalność na tych działkach;
-działki nie były i nie będą udostępniane osobom trzecim,
-nie poczyniła Pani żadnych nakładów w celu uatrakcyjnienia nieruchomości,
-nie planuje Pani zawierać umów przedwstępnych,
-nie będzie udzielonego pełnomocnictwa, nabywcy po zakupie nieruchomości będą występować o takie zgody w swoim imieniu,
-zabudowana jest działka nr (…) na której stoi nieruchomość w stanie surowym, bez przyłączy - dla pozostałych działek powstałych po podziale nie wystąpiła Pani o warunki zabudowy,
-na pytanie Organu - Dla działki/działek, które w momencie sprzedaży będzie/będą zabudowana/zabudowane proszę wskazać:
a)Jakie konkretnie budynki i budowle lub ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (…) będą się znajdować w momencie sprzedaży na tej/tych działce/działkach? – czy budynki i budowle lub ich części będą przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży?
b)Czy przy nabyciu lub wybudowaniu ww. budynków, budowli lub ich części przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
c)Kiedy (proszę wskazać daty) ww. budynki, budowle lub ich części zostały wybudowane i oddane do użytkowania?
d)Kiedy (proszę o podanie dat) miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu?
e)Czy w odniesieniu do ww. budynków, budowli lub ich części znajdujących się na ww. działce/działkach zostały poniesione/będą poniesione, do dnia zbycia wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?
- jeżeli poniesiono wydatki na ulepszenie równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej proszę wskazać, czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu?
- czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
f)Czy miała Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ww. budynków i budowli?
odpowiedziała Pani:
- budynek w stanie surowym PKOB 11 znajdujący się na działce nr (…); nie przysługiwało odliczenie VAT; wybudowany w 2002 roku, nie oddany do użytkowania; nigdy nie wystąpiło pierwsze oddanie do użytkowania; nie będą i nie były poniesione nakłady na ulepszenie; nie miała Pani prawa do odliczenia VAT od budynków i budowli.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy z tytułu sprzedaży wydzielonych działek bez względu na ich ilość , które zostały wyodrębnione z podziału jednej działki nr (…) pochodzącej z majątku osobistego, niezwiązanego z żadną działalnością gospodarczą, wystąpi zobowiązanie w podatku od towarów i usług i czy Wnioskodawca powinien rozpoznać podatek VAT?
Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
W Pani ocenie sprzedaż działek pod zabudowę mieszkaniową, które powstały z podziału działki nr (…) które nie są uzbrojone i nie mają pozwolenia na budowę, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z nabyciem działki nr (…) nie dokonała Pani odliczenia podatku VAT i takie Pani nie przysługiwało. Zgodnie z ustawą o VAT nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dokonywana przez Panią czynność zbycia majątku prywatnego, w postaci działek o numerach: (…) nie jest działalnością gospodarczą, gdyż nie następuje w sposób ciągły lecz ma charakter incydentalny. Nie podjęła Pani również żadnych innych aktywnych działań charakterystycznych dla profesjonalnych firm zajmujących się obrotem nieruchomościami, nie dokonywała Pani żadnych ulepszeń zwiększających wartość nieruchomości, ani nigdy nie udostępniała Pani nieruchomości innym podmiotom.
Ocena stanowiska
Stanowisko które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, należy przyjąć, że zbycie nieruchomości gruntowych (działek) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy. Jednakże jak wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności.
Z opisu sprawy i z uzupełnienia wniosku wynika, że planuje Pani sprzedaż w 2024 r. działek oznaczonych numerami (…). Jest Pani osobą fizyczną, która nigdy nie prowadzała działalności gospodarczej i nie jest Pani rolnikiem. Dokonała Pani nabycia nieruchomości stanowiącej działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym (…) kwietnia 2002 r. Na zakupionej działce został w 2002 roku wybudowany dom jednorodzinny w stanie surowym, który do chwili obecnej stoi jako niszczejący pustostan i nie ma podłączonych żadnych mediów. Na działce znajduje się studnia głębinowa, a poza nią brak jest jakichkolwiek innych przyłączeń. W związku z tym, iż nie znalazła Pani kupca na tak dużą nieruchomość z pustostanem, złożyła Pani wniosek o podział nieruchomości gruntowej. Postanowieniem z 12 marca 2024 r. podzielono działkę na 8 parceli budowlanych, pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz grunt na poszerzenie drogi publicznej oraz drogę wewnętrzną. Powstały działki będące przedmiotem wniosku, które nie są uzbrojone.
W uzupełnieniu wniosku ponadto wskazała Pani, że:
-nie wykorzystywała Pani działki (…), ani następnie wydzielonych działek w żaden sposób;
-nie była i nie będzie wykonywana żadna działalność na tych działkach;
-działki nie były i nie będą udostępniane osobom trzecim,
-nie poczyniła Pani żadnych nakładów w celu uatrakcyjnienia nieruchomości,
-nie planuje Pani zawierać umów przedwstępnych,
-nie będzie udzielonego pełnomocnictwa, nabywcy po zakupie nieruchomości będą występować o takie zgody w swoim imieniu,
-zabudowana jest działka nr (…) na której stoi nieruchomość w stanie surowym, bez przyłączy - dla pozostałych działek powstałych po podziale nie wystąpiła Pani o warunki zabudowy.
Zatem biorąc pod uwagę informacje podane przez Panią w treści wniosku i uzupełnieniu wniosku należy wskazać, że planując sprzedaż przedmiotowych działek nie podejmowała Pani zorganizowanych, aktywnych działań marketingowych, typowych dla osób zajmujących się w sposób profesjonalny obrotem nieruchomościami i wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia. Dokonała Pani jedynie podziału nieruchomości. Dla działek będących przedmiotem wniosku nie zostaną zawarte umowy przedwstępne. Kupującym nie zostanie udzielone pełnomocnictwo lub jakiekolwiek inne umocowanie prawne do działania w imieniu Pani w związku z uzyskaniem przez nabywców zgód i uzgodnień związanych z nabyciem nieruchomości.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z całokształtu okoliczności sprawy nie wynika taka Pani aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Zatem należy uznać, że sprzedaż przez Panią ww. działek nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest bowiem przesłanek świadczących o takiej Pani aktywności w przedmiocie zbycia ww. działek, która jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Nie występuje bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że dostawa przedmiotowych działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy, nie podejmowała Pani aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców.
Konsekwentnie, z tytułu transakcji sprzedaży ww. działek nie będzie Pani działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Działania podejmowane przez Panią należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, korzysta Pani z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.
Wobec powyższego, sprzedaż przez Panią działek nr (…) nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czyli odpowiadając wprost na Pani pytanie, w związku z planowana transakcją zbycia ww. działek nie wystąpi zobowiązanie w podatku od towarów i usług.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.