Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Gd 745/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń, Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia NSA Alicja Stępień /spr./, , po rozpoznaniu w Wydziale I w trybie uproszczonym w dniu 10 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 12 lipca 2024 r., Sygn. akt: SKO Gd/6740/23 w przedmiocie orzeczenia odpowiedzialności podatkowej spadkobiercy 1. uchyla zaskarżoną decyzję 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku na rzecz strony skarżącej kwotę 980 zł (dziewięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty (dalej w skrócie zwany Burmistrzem lub organem pierwszej instancji) 6 listopada 2023 r. wydał decyzję, którą orzekł o odpowiedzialności Gminy (dalej w skrócie zwanej Gminą), jako spadkobiercy zmarłej B.E. - za jej zaległości podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości. W rozstrzygnięciu organ pierwszej instancji wskazał, że na dzień otwarcia spadku istniały zaległości podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości za lata 2012-2018 w wysokości 27.901 zł oraz odsetki za zwłokę w wysokości 11.381 zł.
Po rozpatrzeniu wniesionego przez stronę odwołania, decyzją z 12 lipca 2024 roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gdańsku (dalej w skrócie zwane Kolegium lub organem odwoławczym) utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
Uzasadniając swoje stanowisko organ odwoławczy wskazał, że podstawę orzeczenia o odpowiedzialności Gminy, za zaległości podatkowe spadkodawczyni B.E. istniejące na dzień otwarcia spadku tj. 4 sierpnia 2018 r., stanowił art. 100 § 1 Ordynacji podatkowej. Kolegium, odnosząc się do kwestii przedawnienia zobowiązań podatkowych objętych decyzją wskazało, że organ pierwszej instancji podjął działania mające na celu przymusowe zaspokojenie swoich roszczeń w drodze egzekucji administracyjnej. Zobowiązania za rok 2012, 2013, 2014 oraz częściowo 2015 objęte były tytułem wykonawczym nr [...] z 19 września 2017 r., natomiast pozostała część 2015 r. tytułem wykonawczym nr [...] z 11 sierpnia 2017 r. Organ odwoławczy podkreślił, że na podstawie wskazanych tytułów wykonawczych organ egzekucyjny, 12 października 2017 r. dokonał zajęcia świadczenia emerytalno-rentowego, o czym spadkodawczyni została poinformowana 23 października 2017 r. Powyższe oznacza, że zgodnie z art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej doszło do przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązań za lata 2012-2015, a po dacie dokonanego zajęcia pięcioletni bieg terminu rozpoczął swój bieg na nowo. Termin ten, jak wskazał organ, co do zasady zakończyłby się 13 października 2022 r. niemniej jednak uległ on zawieszeniu na mocy art. 99 Ordynacji podatkowej, na okres od 4 sierpnia 2018 do 4 sierpnia 2020 r. W związku z tym, jak wskazało Kolegium, termin przedawnienia upłynie w 2024 roku. Tym samym, w ocenie organu odwoławczego, nie było podstaw do uznania zarzutu przedawnienia za zasadny.