aktualności
Zmiany w e-Doręczeniach: dodatkowy oddech dla urzędów i małe porządki
Formalnie system zacznie obowiązywać w urzędach od 1 stycznia 2025 r. W praktyce jednak okres przejściowy, w którym za brak jego wdrożenia nie będą groziły konsekwencje, potrwa do końca przyszłego roku
To efekt ustawy z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. poz. 1841; dalej: nowelizacja), która 9 grudnia br. została podpisana przez prezydenta RP. Poza wprowadzeniem swoistego okresu przejściowego dla e-doręczeń ustawodawca przygotował kilka porządkujących zmian do ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1045; dalej: u.d.e.). Odpowiadamy na pytania związane z nowymi przepisami, które dotyczą podmiotów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego (JST).
Nie można nic nie robić
Pytanie: Dużo mówi się o tym, że usługa e-doręczeń do końca 2025 r. ma być tylko dla chętnych. Czy to oznacza, że wdrażanie systemu e-Doręczeń można odłożyć o rok?
NIE. Termin wejścia w życie e-doręczeń dla większości organów się nie zmienił. System zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. Oznacza to, że od tego dnia urzędy co do zasady powinny z niego korzystać. Przyjęte w ramach nowelizacji przepisy przejściowe jednak zdejmują z urzędów presję czasową. Do końca 2025 r. urzędy będą mogły zamiennie przesyłać korespondencję przy wykorzystaniu dotychczasowych sposobów. W art. 147 u.d.e. dodano ust. 5, na mocy którego urzędy zostały do końca 2025 r. zwolnione ze stosowania e-doręczeń, „jeżeli korespondencja nie może być doręczona na adres do doręczeń elektronicznych albo z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej ze względu na przesłanki organizacyjne”. Co ważne, kategoria „przesłanek organizacyjnych” uniemożliwiających korzystanie z nowych rozwiązań jest bardzo pojemna, a ponadto ich istnienie ma oceniać sam nadawca, czyli urząd. Jeżeli więc podmiot administracji publicznej nie będzie gotowy na wysyłanie korespondencji przez system e-Doręczeń, to należy to uznać za istnienie przesłanki organizacyjnej, która w 2025 r. będzie uzasadniała wysyłkę listów w dotychczasowy sposób.