Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.269.2024.2.KK
W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego, gdy jeden ze współmałżonków jest właścicielem nieruchomości znajdującej się za granicą, tj. w Ukrainie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 13 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – poprzez wpłatę brakującej opłaty.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
4 września 2024 r. zawarła Pani wraz z mężem umowę sprzedaży mieszkania położonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Są Państwo obywatelami Ukrainy. Oświadczyli Państwo, że w dniu zawarcia umowy oraz przed tym dniem nie posiadali Państwo prawa własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ani domu jednorodzinnego, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.
Jako obywatele Ukrainy byli Państwo przekonani, że zgodnie z przepisami są Państwo zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Uważali Państwo, że osoby spoza Unii Europejskiej, które posiadają mieszkanie poza terytorium Unii, są zwolnione z tego podatku przy nabyciu mieszkania w Polsce. Podczas wizyty w urzędzie skarbowym otrzymali Państwo informację, że są Państwo zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku PCC.
Jednakże, dowiedzieli się Państwo, że istnieje linia interpretacyjna zgodnie z którą, nieruchomości posiadane na Ukrainie mogą wpływać na obowiązek zapłaty tego podatku. W związku z powyższym, zwracają się Państwo z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego w Państwa sprawie. Chcą Państwo postąpić zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w przypadku decyzji o obowiązku zapłaty podatku, zobowiązują się Państwo do jego uregulowania. Jednocześnie podkreślają Państwo, że podczas wcześniejszej wizyty w urzędzie skarbowym byli Państwo gotowi do zapłaty podatku, jednak poinformowano Państwa, że nie muszą Państwo tego robić.
Pytania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
1. Czy w opisanym stanie faktycznym są Państwo zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w związku z nabyciem mieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, mimo posiadania przez jednego ze współmałżonków prawa własności lokalu mieszkalnego na terytorium Ukrainy?
2. Czy posiadanie przez jednego ze współmałżonków prawa własności nieruchomości poza terytorium Unii Europejskiej (na Ukrainie) wpływa na możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku PCC przy zakupie mieszkania w Polsce?
3. Czy na podstawie przepisów art. 9 pkt 17 lit. a) (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powinni Państwo zapłacić podatek PCC, jeżeli w momencie nabycia mieszkania w Polsce posiadają Państwo prawo własności nieruchomości mieszkalnej na terenie Ukrainy?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem:
1. Są Państwo zwolnieni z obowiązku zapłaty PCC, ponieważ art. 9 pkt 17 ustawy o PCC dotyczy nabycia pierwszej nieruchomości w Polsce, a przepisy te nie uwzględniają nieruchomości posiadanych poza Unią Europejską, w tym na Ukrainie.
2. Posiadanie nieruchomości na Ukrainie nie wpływa na brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z PCC, ponieważ przepisy art. 9 pkt 17 ustawy o PCC nie wyłączają nieruchomości posiadanych poza Unią Europejską.
3. Nie powinni Państwo płacić PCC, gdyż art. 9 pkt 17 ustawy o PCC odnosi się wyłącznie do nieruchomości położonych w Polsce i nie obejmuje nieruchomości posiadanych poza Unią Europejską, w tym na Ukrainie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
b) innych praw majątkowych − 1%.
Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z treści przepisu art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest:
- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,
pod warunkiem, że kupującemu/ kupującym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z treści wniosku wynika, że zawarła Pani wraz z mężem umowę sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Są Państwo obywatelami Ukrainy, a jeden ze współmałżonków posiada prawo własności lokalu mieszkalnego na terytorium Ukrainy. Oświadczyła Pani wraz z mężem, że w dniu zawarcia umowy oraz przed tym dniem nie posiadała Pani, ani Pani mąż prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ani domu jednorodzinnego, zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.
Pani zdaniem jest Pani zwolniona z obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ art. 9 pkt 17 ustawy o PCC dotyczy nabycia pierwszej nieruchomości w Polsce, a przepisy te nie uwzględniają nieruchomości posiadanych poza Unią Europejską, w tym na Ukrainie.
Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.
Z powołanego powyżej przepisu wynika, że w przypadku nabycia prawa własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielczego własnościowego prawo do lokalu dotyczącego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego zwolnienie przysługuje wyłącznie osobom, którym w dniu nabycia i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z treści wniosku wprost wynika, że jeden ze współmałżonków jest właścicielem nieruchomości (lokalu mieszkalnego). Zatem w takiej sytuacji nie może Pani skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji fakt, że przedmiotowa nieruchomość, której właścicielem jest jeden ze współmałżonków, znajduje się za granicą, tj. w Ukrainie.
Z przedmiotowego zwolnienia w żaden sposób nie wynika, by kwestia położenia nieruchomości, której właścicielem jest jeden ze współmałżonków, miała wpływ na możliwość zastosowania omawianego zwolnienia. Ustawodawca nie uzależnił bowiem prawa do zwolnienia od nieposiadania substancji mieszkaniowej tylko na terytorium Polski albo na terytorium Unii Europejskiej.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że była Pani zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanej we wniosku umowy sprzedaży.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43–300 Bielsko–Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).