Odpowiedzialność beneficjenta za nieprawidłowości w rozliczaniu dofinansowania unijnego - Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 1479/20
Nieprawidłowości w rozliczaniu środków pochodzących z funduszy unijnych, nawet jeżeli są wynikiem uchybień odbiorców ostatecznych, mogą skutkować odpowiedzialnością beneficjenta za zwrot nienależnie pobranych lub nadmiernych środków, jeżeli wynika to z zawartej umowy o dofinansowanie i obowiązujących wytycznych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L. Stowarzyszenia [...] w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 czerwca 2020 r. sygn. akt I SA/Go 203/20 w sprawie ze skargi L. Stowarzyszenia [...] w G. na decyzję Zarządu Województwa Lubuskiego z dnia 3 marca 2020 r. nr 2/EFS/2020 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od L. Stowarzyszenia [...] w G. na rzecz Zarządu Województwa Lubuskiego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (dalej: Sąd I instancji, WSA) wyrokiem z dnia 18 czerwca 2020 r., I SA/Go 203/20, oddalił skargę L. Stowarzyszenia [...] z siedzibą w G. (dalej: skarżący, strona, beneficjent) na decyzję Zarządu Województwa Lubuskiego (dalej: organ, IZ) z dnia 3 marca 2020 r. nr 2/EFS/2020 w przedmiocie zwrotu dofinansowania.
Wyrok został wydany w następującym stanie.
Beneficjent – L. Stowarzyszenie [...] z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim, zawarł z Zarządem Województwa Lubuskiego pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w dniu 21 listopada 2016 r. umowę o dofinansowanie nr RPLB.07.06.01-08-0002/16-00 na realizację projektu pn. "Lubuski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej'" w ramach działania 7.6 Wsparcie dla OWES i ROPS we wzmacnianiu sektora ekonomii społecznej. Krajowa Administracja Skarbowa za pośrednictwem Departamentu Audytu Środków Publicznych w Ministerstwie Finansów przeprowadziła audyt dotyczący ww. projektu. W następstwie przeprowadzonego audytu operacji Instytucja Audytowa stwierdziła, że określone wydatki są niekwalifikowalne. IZ wysłała beneficjentowi wezwanie do zwrotu kwoty uznanej za wydatek niekwalifikowalny w łącznej wysokości 188.634,91 zł plus należne odsetki ustawowe. Beneficjent za prawidłowe uznał ustalenia w odniesieniu do wydatku w kwocie 1.400,00 zł, poniesionego przez spółdzielnię socjalną "W." na zakup kas rejestrujących, dokonując jego zwrotu. Wobec pozostałych wydatków Beneficjent podtrzymał swoje stanowisko zawarte w odpowiedzi na podsumowanie audytu. W związku z brakiem dokonania całości wymaganego zwrotu, wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne dla ww. projektu, a następnie decyzją nr 18/2019 z 11 czerwca 2019 r. Zarząd Województwa Lubuskiego orzekł o zwrocie przez Beneficjenta – L. Stowarzyszenia [...] kwoty uznanej za wydatek niekwalifikowalny w wysokości 187 094,91 zł wraz z należnymi odsetkami, liczonymi jak od zaległości podatkowych od dnia przekazania środków na rachunek beneficjenta do dnia zwrotu środków na rachunek bankowy Zarządu. We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Stowarzyszenie zarzuciło naruszenie zasad ogólnych Kpa zawartych w art. 6, art. 7, art. 7a ust. 1, art. 8, art. 81 i art. 107 k.p.a. Decyzją o nr 2/EFS/2020 z 3 marca 2020 r. Zarząd Województwa Lubuskiego, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, utrzymał w mocy własną decyzję z 11 czerwca 2019 r. nr 18/2019 w sprawie zwrotu dofinansowania przez L. Stowarzyszenie [...] z siedzibą w G.