Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.776.2024.3.KF
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą premii za polecenie pracownika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłegow podatku dochodowym od osób fizycznychjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą premii za polecenie pracownika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 listopada 2024 r. (wpływ 2 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (wynikającego z wniosku oraz jego uzupełnienia)
Chcą Państwo przyznać pracownikom premię za polecenie pracownika do pracy. Proszą Państwo o interpretację w zakresie przyznawania premii za polecenie pracownika, która jest nieuregulowana przepisami wewnętrznymi.
Państwa intencją jest, by premię za polecenie mogli otrzymać wyłącznie:
a)pracownicy Państwa spółki zatrudnieni na podstawie umowy o pracę,
b)zleceniobiorcy mający z Państwa spółką podpisaną umowę-zlecenia.
Nie przewidują Państwo takiej możliwości dla osób współpracujących w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeżeli możliwość otrzymania premii przez zleceniobiorców miałaby wpłynąć na kształt wydanej interpretacji (tj. miała by być ona inna dla pracowników, a inna dla zleceniobiorców), są Państwo gotowi na zmianę zapisów w regulaminie w taki sposób, że premia będzie dostępna jedynie dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Pracownicy (i ewentualni zleceniobiorcy), z których zakresu zadań i czynności wynika obowiązek wyszukania kandydatów do pracy (tj. pracownicy działu personalnego), mają być zgodnie z przyjętym regulaminem premii za polecenie wykluczeni z możliwości jej otrzymania.
Dlatego też udzielając odpowiedzi na pytania:Czy z umowy o pracę, bądź innego dokumentu określającego zakres zadań i czynności Państwa pracownika, będzie wynikał obowiązek pracownika do wyszukiwania kandydatów do pracy? Czy polecenie, o którym mowa we wniosku, będzie stanowiło jeden z ich obowiązków, wynikających z zawartej umowy o pracę? – wskazali Państwo, że z umowy o pracę, bądź innego dokumentu określającego zakres zadań i czynności pracownika uprawnionego do otrzymania premii nie wynika obowiązek poszukiwania kandydata do pracy.
Zasady i wysokość premii będą wynikały z obowiązującego regulaminu wynagradzania pracowników spółki.
Pytania
Czy wyżej wymieniona premia powinna być wliczana do podstawy opodatkowania przez Państwa, i czy należy od niej odprowadzić należny podatek?
Czy można uznać, że premia za polecenie pracownika nie jest przychodem ze stosunku pracy, a co za tym idzie na Państwu, jako płatniku, nie będzie ciężył obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów oraz wydanej interpretacji indywidualnej przez KIS dla innego przedsiębiorcy, premia za polecenie pracownika do pracy nie jest przychodem ze stosunku pracy, a więc nie powinni Państwo odprowadzać od niej zaliczki na podatek dochodowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
-inne źródła (pkt 9).
Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że planują Państwo przyznać pracownikom premię za polecenie pracownika do pracy. Premię za polecenie będą mogli otrzymać wyłącznie Państwa pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę oraz zleceniobiorcy mający z Państwem podpisaną umowę-zlecenia. Zasady i wysokość premii będą wynikały z obowiązującego regulaminu wynagradzania pracowników spółki.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w przedstawionych okolicznościach sprawy, otrzymana przez osobę polecającą premia powinna być wliczana do podstawy opodatkowania i czy stanowi ona przychód ze stosunku pracy, a co za tym idzie na Państwu ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.
W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że będąca przedmiotem Państwa zapytania premia, wypłacana osobom polecającym pracownika do pracy, jako świadczenie pieniężne, będzie stanowić dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do zakwalifikowania ww. premii do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość nie będzie stanowić dla otrzymujących ją osób przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skoro bowiem uprawnionymi do jej otrzymania będą osoby, z którymi zawarte umowy o pracę (umowy-zlecenie) nie zawierają postanowień w zakresie obowiązku dokonywania przez nich poleceń pracownika do pracy – gdyż jak sami Państwo w uzupełnieniu podania wyjaśnili, że: z umowy o pracę bądź innego dokumentu określającego zakres zadań i czynności pracownika uprawnionego do otrzymania premii nie wynika obowiązek poszukiwania kandydatów do pracy oraz, że pracownicy (i ewentualnie zleceniobiorcy), z których zakresu zadań i czynności wynika z umowy o pracę wynika obowiązek wyszukiwania kandydatów do pracy (tj. pracownicy działu personalnego) zostaną wykluczeni z możliwości jej otrzymania – to wypłacona osobom polecającym premia będzie stanowić dla tych osób przychód ze źródła przychodu jakim są „inne źródła”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.
Podsumowując, w przedstawionej sytuacji uzyskaną premię pieniężną za polecenie pracownika do pracy należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu. Będą na Państwu ciążyć jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenie i przekazanie podatnikom (osobom polecającym) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-11), zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).