Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.718.2024.2.MWJ
Brak obowiązku korekty 10-letniej w związku z przekazaniem POŚ mieszkańcom.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku korekty 10-letniej w związku z przekazaniem POŚ mieszkańcom. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 listopada 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ... jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W związku z tym ponosi (oraz ponosiła w poprzednich latach) wydatki związane z budową, rozbudową i modernizacją infrastruktury w zakresie wodociągów, kanalizacji sanitarnej oraz oczyszczalni ścieków (dalej: „Infrastruktura”).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) budowa infrastruktury odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Zadania powyższe Gmina realizuje samodzielnie - nie posługuje się jednostkami podległymi, ani też podmiotami zewnętrznymi.
Jednocześnie Gmina zawarła z mieszkańcami oraz innymi podmiotami mającymi siedzibę na terenie Gminy umowy cywilno - prawne o dostarczanie wody i odprowadzania ścieków, na podstawie których wnoszą oni, na zasadach określonych przez Radę Gminy opłaty za powyższe usługi na podstawie wystawionych faktur. Od dochodów Gminy z tego tytułu jest naliczany podatek VAT i odprowadzany przez Gminę.
Gmina w latach 2016 – 2019 realizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą „(...)”, które wykorzystywane są na potrzeby związane z odprowadzaniem ścieków. Zadanie to poprawiło byt mieszkańców, jak również zmniejszyło uciążliwości związanej z unieszkodliwianiem ścieków.
Do programu zakwalifikowało się 157 gospodarstw domowych – program był przeznaczony tylko dla osób fizycznych. Przydomowe oczyszczalnie ścieków umieszczone zostały na działkach będących własnością użytkownika – mieszkańca gminy.
Użytkownik użyczył Gminie (na podstawie umowy) do bezpłatnego używania część tej działki, na której umieszczona została przydomowa oczyszczalnia na okres 5 lat i przez ten czas oczyszczalnie stanowiły mienie Gminy. W ciągu tych 5 lat koszty związane z funkcjonowaniem oczyszczalni (naprawy, konserwacje itp.) ponosi Gmina, natomiast koszty związany z utrzymaniem ponosi użytkownik (en. elektryczna, bakterie, osad itp.).
Użytkownik POŚ osad z przedmiotowych oczyszczalni ścieków do zbiorowej oczyszczalni znajdującej się na terenie gminy odprowadza jest przy użyciu ciągnika i beczki asenizacyjnej, poprzez wynajęcie firmy zajmującej się tego typu działalnością, która ma podpisaną umowę z Gminą na usługi asenizacyjne (użytkownik zapłaci należność firmie, a firma za wprowadzenie osadu ściekowego do gminnej oczyszczalni ścieków zapłaci Gminie) lub przez wynajęcie tej usługi w gminie (Gmina posiada na stanie ciągnik i beczkę asenizacyjną).
Po upływie 5 lat, licząc od dnia zapłaty ostatniej faktury za realizację inwestycji, Gmina zgodnie z zawartą umową z użytkownikiem POŚ, ma przekazać wybudowany środek trwały (pomniejszony o wartość amortyzacji z ww. okresu) na własność użytkownikowi i zwrócić użyczoną część działki.
Ostatnia faktura dotycząca inwestycji została zapłacona w 2019 r., zatem przekazanie winno nastąpić w 2024 r.
Od tego momentu użytkownik będzie ponosił koszty związane z ewentualnymi naprawami i jak dotychczas oraz koszty związane z naprawami i konserwacją i utrzymaniem.
Inwestorem realizowanego zadania była Gmina, wszystkie faktury VAT z tytułu dostaw towarów i usług związanych z inwestycją były wystawiane na Gminę z podaniem jej nr NIP. Inwestycja była realizowana przez inwestora – Gminę zgodnie z projektem technicznym, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz na podstawie obowiązujących przepisów.
Efekty zrealizowanego projektu były i są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Osady powstałe w przydomowych oczyszczalniach ścieków były i będą przyjmowane na funkcjonującą gminną oczyszczalnię ścieków.
W kosztach inwestycji uczestniczyli mieszkańcy poprzez wniesienie wpłat na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Udział użytkownika w finansowaniu przedmiotowej inwestycji to wpłata na konto Gminy opłaty w wysokości ok. ... zł (brutto) na podstawie faktury wystawionej przez Gminę tytułem- „wpłata na przydomową oczyszczalnię ścieków”. Opłata dokonana przez użytkownika-mieszkańca była opodatkowana stawką 8 % VAT. Dokonanie wpłaty wskazanej kwoty było warunkiem wybudowania przydomowej oczyszczalni dla właściciela nieruchomości – wpłaty te były obowiązkowe i traktowane jako udział w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni. Opłaty udziału finansowego dla wszystkich zdeklarowanych mieszkańców były jednakowe i wnoszone jednorazowo.
Warunki umowy cywilno – prawnej na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków były jednakowe dla wszystkich zdeklarowanych mieszkańców.
Nie było obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w wydatkach poniesionych na realizacje projektu – budowy oczyszczalni.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków odbywała się za pośrednictwem wyłonionego w drodze przetargu wykonawcy - podmiotu zewnętrznego. Gmina otrzymała fakturę wystawioną na Gminę z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Całkowity koszt realizacji inwestycji Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków to ... zł brutto (VAT odliczony: ... zł). Wartość środka trwałego wniesionego na stan majątku Gminy to ... zł. Inwestycja została sfinansowana:
·ze środków własnych gminy w kwocie brutto - ... tj. 85,50%
·z wpłat mieszkańców brutto w kwocie ... zł - co stanowiło 14,50%.
Podatek VAT należny od wpłat mieszkańców wyniósł ... zł.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków była i będzie bezpośrednio powiązana z osiąganiem przez Gminę dochodów z tytułu odprowadzania ścieków, zatem przedmiotowa inwestycja służyła, służy i będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Gmina skorzystała z prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących podatki poniesione w związku z realizacją inwestycji „(...)”.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Budowa POŚ w ramach inwestycji „(...)” została sfinansowana ze środków własnych Gminy, wpłat mieszkańców oraz pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... (Umowa pożyczki nr ... z dnia ... r.).
Przedmiotowa inwestycja nie była sfinansowana dotacją - Gmina uzyskała pożyczkę z WFOŚiGW, która podlega spłacie wraz z odsetkami zgodnie z harmonogramem spłat do dnia 10.10.2026 r. Z uwagi, że Gmina nie otrzymała dotacji na ten cel - nie odprowadzono od niej podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gmina w związku z tym, że przekaże wybudowane POŚ ich użytkownikom powinna dokonać korekty 10 - letniej VAT podatku naliczonego od faktur dokumentujących wykonaną inwestycję „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W odniesieniu do zamierzonego celu polegającego na przekazaniu w 2024 roku POŚ ich użytkownikom Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT, pobiera opodatkowane VAT opłaty za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki w oparciu o zawarte umowy cywilno – prawne z odbiorcami usług. Charakter usług w związku z przekazaniem oczyszczalni nie zmieni się. Gmina nadal będzie czerpała dochody opodatkowane z usług polegających na odbiorze osadu z POŚ, które będą transportowane do Gminnej Oczyszczalni Ścieków.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Jak wykazano w opisie realizowana inwestycja służyła i będzie służyć Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych i stanowi źródło przychodów, a Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT, a więc spełnia ten warunek. W związku z powyższym Gmina nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Według art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy ).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych Dyrektywą 2006/112/WE. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W dorobku orzecznictwa Trybunału przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Przepisy nie określają formy zapłaty, zatem wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi, czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług.
Reasumując, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w latach 2016 – 2019 realizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą „(...)”.
Gmina zawarła z mieszkańcami oraz innymi podmiotami mającymi siedzibę na terenie Gminy umowy cywilno - prawne o dostarczanie wody i odprowadzania ścieków, na podstawie których wnoszą oni, na zasadach określonych przez Radę Gminy opłaty za powyższe usługi na podstawie wystawionych faktur. Od dochodów Gminy z tego tytułu jest naliczany podatek VAT i odprowadzany przez Gminę. Gmina w latach 2016 – 2019 realizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą „(...)”, które wykorzystywane są na potrzeby związane z odprowadzaniem ścieków.
Przez okres 5 lat oczyszczalnie stanowiły mienie Gminy. W ciągu tych 5 lat koszty związane z funkcjonowaniem oczyszczalni (naprawy, konserwacje itp.) ponosi Gmina, natomiast koszty związany z utrzymaniem ponosi użytkownik (en. elektryczna, bakterie, osad itp.).
Osad z przedmiotowych oczyszczalni ścieków do zbiorowej oczyszczalni znajdującej się na terenie gminy odprowadzany jest przy użyciu ciągnika i beczki asenizacyjnej, poprzez wynajęcie firmy zajmującej się tego typu działalnością, która ma podpisaną umowę z Gminą na usługi asenizacyjne (użytkownik zapłaci należność firmie, a firma za wprowadzenie osadu ściekowego do gminnej oczyszczalni ścieków zapłaci Gminie) lub przez wynajęcie tej usługi w gminie (Gmina posiada na stanie ciągnik i beczkę asenizacyjną).
Po upływie 5 lat, licząc od dnia zapłaty ostatniej faktury za realizację inwestycji, Gmina zgodnie z zawartą umową z użytkownikiem POŚ, ma przekazać wybudowany środek trwały (pomniejszony o wartość amortyzacji z ww. okresu) na własność użytkownikowi i zwrócić użyczoną część działki.
Inwestorem realizowanego zadania była Gmina, wszystkie faktury VAT z tytułu dostaw towarów i usług związanych z inwestycją były wystawiane na Gminę z podaniem jej nr NIP. Inwestycja była realizowana przez inwestora – Gminę zgodnie z projektem technicznym, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz na podstawie obowiązujących przepisów.
Efekty zrealizowanego projektu były i są i będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Osady powstałe w przydomowych oczyszczalniach ścieków były i będą przyjmowane na funkcjonującą gminną oczyszczalnię ścieków.
Odnosząc się do kwestii korekty podatku naliczonego wskazuję co następuje:
Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy VAT:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast, w myśl art. 91 ust. 5 ustawy VAT:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy VAT:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1.opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi,
2.zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy VAT:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony).
Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie czasowym związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku - przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Zatem w przypadku, w którym podatnik zmienia przeznaczenie środka trwałego nabytego (wytworzonego) dla celów działalności opodatkowanej VAT i zaczyna go używać wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu, ma on obowiązek skorygować odliczony VAT, jeżeli taki został odliczony.
Jak Państwo wskazali charakter usług w związku z przekazaniem oczyszczalni nie zmieni się. Gmina nadal będzie czerpała dochody opodatkowane z usług polegających na odbiorze osadu z POŚ, które będą transportowane do Gminnej Oczyszczalni Ścieków. Jak wskazano w opisie realizowana inwestycja służyła i będzie służyć Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych, a Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT.
Zatem, w przedmiotowej sprawie nie nastąpi zmiana przeznaczenia POŚ. W związku z powyższym, w odniesieniu do podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją „(...)”, Gmina nie ma obowiązku dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, zwłaszcza kwestia opodatkowania wpłat mieszkańców, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że, „(…) charakter usług w związku z przekazaniem oczyszczalni nie zmieni się. Gmina nadal będzie czerpała dochody opodatkowane z usług polegających na odbiorze osadu z POŚ, które będą transportowane do Gminnej Oczyszczalni Ścieków” oraz, że „(…) realizowana inwestycja służyła i będzie służyć Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych, a Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).