Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.803.2024.1.RG
Brak prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „...”.
Uzupełnili go Państwo pismami z 13 listopada 2024 r. (data wpływu 14 listopada 2024 r.) i z 2 grudnia 2024 r. (data wpływu 2 grudnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dla projektu pt.: „…” planowanego do realizacji z udziałem środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027, Priorytet 3 Fundusze Europejskie na mobilność miejską programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027, działanie 3.1 Mobilność miejska w ... typ projektów: Infrastruktura oraz tabor na potrzeby transportu zbiorowego w ramach miast i ich obszarów funkcjonalnych, w tym integracja różnych form mobilności w postaci centrów przesiadkowych dla transportu publicznego.
Jest to projekt partnerski Gmin należących do Miejskiego Obszary Funkcjonalnego … tj. Gmin A i B. Partnerskie samorządy aplikowały o środki zewnętrzne na realizację ww. inwestycji. Otrzymały dofinansowanie w ramach Programu UE i zawarły umowę dotacji. Roboty budowlane nie zostały rozpoczęte. W chwili obecnej trwa proces pozyskiwania pozwoleń na realizację zadania.
Działania projektowe obejmują: (...).
Sprawny i zorganizowany transport publiczny ma zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Celem projektu jest (...).
Grupy docelowe:
1.Mieszkańcy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (Miasta i Gminy A, Miasta i Gminy B),
2.Mieszkańcy ościennych gmin,
3.Turyści i kuracjusze przebywający w A,
4.Przedsiębiorcy, uczniowie, inni potencjalni użytkownicy infrastruktury.
Koszt całkowity projektu szacowany jest na poziomie około … zł, wysokość wkładu Funduszy Europejskich … zł, poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych projektu. Dla Gminy A szacowany koszt zadania wynosi … zł, w tym dotacja … zł.
Gminy składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowane ujęły w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny. Koszty obejmują wykonanie robót budowlanych, nadzór inwestorski, promocję projektu. Kosztami poniesionymi w chwili obecnej przez Gminę A, są poniesione koszty opracowania dokumentacji technicznej.
Planowany termin realizacji rzeczowej zadania szacowany jest na lata 2025/2026 z możliwością wydłużenia terminu realizacji projektu.
Wyjaśniają Państwo, iż biorąc pod uwagę zakres rzeczowy projektu uwzględniając m.in. budowę parkingu wielopoziomowego typu … w A, zakup bezemisyjnego taboru autobusowego w A i w B, przygotowanie infrastruktury, zakup, montaż i obsługa stacji ładowania pojazdów elektrycznych – w Państwa ocenie nie nastąpią przesłanki umożliwiające odzyskiwanie podatku VAT. Państwa założeniem było, udostępnienie wytworzonej infrastruktury nieodpłatnie, aby zachęcić mieszkańców do korzystania tak z centrum komunikacyjnego jak i z nowoczesnego taboru oraz przyzwyczaić mieszkańców do zmiany nawyków. Wówczas nie ma płatności (faktur, paragonów), a więc brak możliwości odzyskania VAT-u.
Założeniem wnioskodawcy był zakup zeroemisyjnych autobusów, którymi przejazd, będzie bezpłatny. Tak jak wskazano we wniosku o dofinansowanie operatorzy wytworzonej infrastruktury będą wyłonieni w drodze przetargu nieograniczonego. Wyłoniony zostanie operator transportu, który będzie obsługiwał odpłatnie linie. Ewentualne stopniowo wprowadzane opłaty za przejazd zostaną utrzymane na minimalnym poziomie, który nie pokryje kosztów utrzymania komunikacji miejskiej, przerzucając je na budżety gmin. Stacje ładowania - operator infrastruktury będzie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Natomiast powstałym parkingiem wielopoziomowym będzie zarządzała/administrowała Gmina A za pośrednictwem swojej jednostki. Mieszkańcy za ładowanie samochodów będą płacili sami.
Beneficjent Gmina A nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie: ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, ochrony zdrowia, lokalnego transportu zbiorowego, promocji gminy. Inwestycja nie jest komercyjnie opłacalna. W związku z powyższym, nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Beneficjent jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Podstawa prawna art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podejmowane zadanie w ramach wyżej opisywanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym w szczególności wymienione art. 7 ust. 1 pkt 1), 2), 5), 12), 18). Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na:
-Gminę A, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie działań /robót realizowanych na terenie Gminy A oraz
-na partnera / drugiego realizatora projektu Gminę B w zakresie działań na terenie gminy B.
Gmina A będzie wykorzystywać wytworzone w ramach projektu mienie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację działań (robót budowlanych) i zarządzanie w ramach projektu będą partnerskie samorządy tj. Gmina A - lider oraz Gmina B - Partner. Gmina A będzie właścicielem powstałego (na własnym terenie) w ramach projektu majątku. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodziły z budżetu Gminy. Projekt realizowany będzie w oparciu o PZP. Wszystkie zastosowane w trakcie realizacji Projektu materiały będą posiadały stosowne dokumenty zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Po zakończeniu realizacji projektu, infrastruktura powstała w jego wyniku będzie zarządzana przez Wydział (...) w zakresie monitorowania projektu, obsługi gwarancyjnej. Wydział (...) w zakresie utrzymania mienia, nadzoru nad jednostką zarządzającą parkingiem i zakupionym taborem. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie zarządzana przez jednostkę wykonującą zadania własne gminy - Zakład Usług Komunalnych (odpowiedzialny za utrzymanie ścieżki, powstałego parkingu wielopoziomowego typu …). Koszty zimowego utrzymania własnego mienia, koszty remontowe ponosić będzie gmina A. Zakupiony tabor autobusowy będzie zlecony do obsługi przez zewnętrznego operatora przewozów.
Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia i zdrowia mieszkańców. Sprawność przemieszczania się oraz układ powiązań obszaru z zewnętrznym systemem transportowym stanowią o jakości życia mieszkańców.
Pytanie
Czy w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, gdzie efekt jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej, Gmina A jako jeden z realizatorów zadania uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina A jako jeden z realizatorów zadania nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu z uwagi na fakt, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej). Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 5, 12 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego ochrony zdrowia; zieleni gminnej i zadrzewień oraz promocji gminy.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wytworzone w ramach projektu mienie od momentu oddania do użytkowania inwestycji będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą spełniali Państwo tego warunku, nie będą Państwo mieli zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „...”, ponieważ wytworzone w ramach projektu mienie będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).