Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.507.2024.3.JP
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 31 października i 7 listopada 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od (...) 2020 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej. Nie jest Pan wspólnikiem żadnej spółki osobowej. Pana miejscem zamieszkania jest terytorium Polski, podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Rejestrując działalność gospodarczą zadeklarował Pan, jako formę rozliczania podatku dochodowego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Na potrzeby rozliczania podatku prowadzi Pan ewidencję przychodów.
Od początku prowadzenia działalności gospodarczej w żadnym roku podatkowym nie przekroczył Pan przychodów limitowanych wysokością 2 mln euro. Nie prowadzi Pan działalności w zakresie, który wyklucza możliwość korzystania z rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Od (...) 2023 r. do (...) 2024 r. świadczył Pan usługi dla zagranicznego kontrahenta na terytorium Polski w zakresie:
−nadzoru procesu spawania oraz malowania,
−nadzoru procesów produkcyjnych pod kątem zgodności z technologią, jakością i terminowością, oraz weryfikacji zgodności produktu z projektem,
−przydzielania zadań i nadzoru ich realizacji przez pracowników produkcji,
−tworzenia, weryfikacji i wdrażania dokumentacji produkcyjnej,
−tworzenia raportów poprodukcyjnych,
−audytu podmiotów kooperujących.
Wyżej wskazany zakres usług nie obejmuje działalności o charakterze doradczym i podlega klasyfikacji PKWiU pod pozycją 74.90.20.0 oraz PKD 74.90.Z.
Uzupełnienie wniosku
W ramach nadzoru procesu spawania oraz malowania realizuje Pan następujące zadania/działania:
−sprawdzanie obecności instrukcji spawania i ich wersji na stanowiskach spawalniczych,
−sprawdzanie stosowania odzieży roboczej i jej jakości,
−codzienne przeglądy miejsc pod kątem bezpieczeństwa pracy, tzn. sprawdzanie czystości na stanowiskach, odpowiednia segregacja odpadów, oświetlenia miejsca pracy, obecności ekranów chroniących przed emisją światła i oparów, obecność poprawnie funkcjonujących urządzeń oddymiających,
−notowanie amperażu i woltażu spawarek,
−notowanie rozmiaru dysz malarskich oraz zastosowanego ciśnienia roboczego do natrysku farb,
−notowanie nazwisk i imion personelu wykonującego prace i sprawującego nadzór,
−notowanie numerów elementów konstrukcyjnych spawanych lub malowanych podczas każdego dnia produkcji,
−notowanie materiałów używanych do mycia, piaskowania i malowania konkretnych elementów konstrukcji,
−notowanie warunków atmosferycznych z mierników używanych przez wykonawcę prac z miejsc, w których odbywają się procesy produkcyjne spawania i malowania,
−prowadzenie obserwacji pracy inspektorów, a także ich obecności w wyznaczonych punktach produkcji.
Efektem wskazanych czynności są obserwacje dotyczące BHP, przebiegu produkcji oraz wszystkie wyszczególnione kwestie mające wyłącznie charakter informacyjny z miejsc pracy i są przekazywane do zleceniodawcy w formie zbiorczego raportu wysyłanego mailem.
Zleceniodawca wykorzystuje efekty w następujący sposób:
−może użyć informacji do weryfikacji progresu produkcji i na ich podstawie planować transport na miejsce magazynowania lub instalacji,
−może weryfikować raportowanie przez wykonawcę robót deklarowanych progres prac,
−może analizować i optymalizować procesy produkcji, tj. ich przyspieszenie oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa pracy.
Wyjaśniając, jakie zadania/działania realizuje w ramach nadzoru procesów produkcyjnych pod kątem zgodności z technologią, jakością, terminowością oraz weryfikacji zgodności produktu z projektem, wskazał Pan, że każda faza projektu odbywa się na podstawie wydanych przez wykonawcę robót oświadczeń o metodzie wykonania pracy w określonych ramach czasowych; metody są akceptowane przez zleceniodawcę, a przebieg prac był przez Pana obserwowany podczas ich wykonania, tzn. co, w jaki sposób i w jakim przedziale czasowym zostało zrobione.
Efekt tych czynności to: wysyłane z obserwacji raporty obserwacyjne, na podstawie których zleceniodawca weryfikował zgodność wykonania prac z zatwierdzoną metodą; każdy raport zawierał dane dotyczące opisu wykonywania zadania, miejsca, daty, personelu, używanych maszyn/urządzeń, warunków środowiskowych, obserwacje BHP, zakres czasowy przebiegu prac oraz zdjęcia przedstawiające przebieg wykonania prac.
Zleceniodawca wykorzystuje efekty w następujący sposób:
−weryfikował zgodność wykonania prac zaakceptowanym oświadczeniem o metodzie; zleceniodawca był w stanie zweryfikować przydatność i jakość metody, a także usprawnić ją,
−możliwa była weryfikacja ram czasowych przeznaczonych na planowany zakres prac, co zostało użyte do planowania dalszych etapów projektu.
Opisując, jakie zadania/działania realizuje w ramach przydzielenia zadań i nadzoru ich realizacji przez pracowników produkcji, wskazał Pan, że zadania/działania te obejmują:
−notowanie nazwisk i imion personelu wykonującego prace i sprawującego nadzór,
−sprawdzanie ważności certyfikacji personelu, tzn. uprawnień do wykonywania zadania np. ważność badań wzroku przez inspektorów badań nieniszczących, ważność ich certyfikatów inspektorskich, ważność certyfikatów spawaczy i ich umiejscowienie w procesie produkcyjnym (certyfikat spawacza wydawany jest na konkretny rodzaj spoiny, materiał, grubość materiału, metodę spawania itp.).
Efektem tych czynności jest informacja dla zleceniodawcy, że raportowana czynność została wykonana przez pracownika, który rzeczywiście te prace wykonał oraz posiadał do jej wykonania odpowiednie kwalifikacje.
Zleceniodawca na podstawie otrzymanych od Pana informacji był w stanie zweryfikować raporty dostarczane przez wykonawcę robót i potwierdzić ich rzetelność.
Wyjaśniając, jakie zadania/działania realizuje w ramach tworzenia, weryfikacji i wdrażania dokumentacji produkcyjnej, wskazał Pan, że zadania/działania te obejmują:
−weryfikację instrukcji pracy do testowania technik aplikacji farb na elementy o różnych kształtach ─ aspekty logistyczne i bezpieczeństwa pracy,
−weryfikację wydanych oświadczeń o metodach wykonywania prac.
Efektem tych czynności jest:
−podniesienie bezpieczeństwa wykonywanej pracy,
−usprawnienie zarządzenia planowanym zadaniem, tj. zaplanowanie użycia maszyn, urządzeń i innych elementów mających wpływ na ramy czasowe i bezpieczeństwo planowanego zadania.
Dla zleceniodawcy to pewność, że planowane zadanie zostało przemyślane, aspekty bezpieczeństwa na miejscu pracy wzięte pod uwagę.
Opisując, jakie zadania/działania realizuje w ramach tworzenia raportów produkcyjnych na podstawie codziennych obserwacji, wskazał Pan, że raporty te dotyczyły miejsc pracy pod kątem BHP, hali spawalniczej i spawanych elementów, hal malarskich i malowanych elementów, miejsc montowania sprzętu do produkcji konstrukcji, miejsc przechowywania produkowanych konstrukcji, tworzył Pan raporty, w których znajdowały się informacje takie jak: data i miejsce wykonywanej pracy, rodzaj wykonywanej pracy (spawanie, piaskowanie, malowanie, montaż, transport), numer konstrukcji, przybliżony stopień zaawansowania prac w przypadku montażu, malowania i spawania, obserwacje BHP, obserwacje środowiska pracy (warunki klimatyczne), liczba pracowników zajmująca się zadaniem.
Efektem tych czynności jest informacja przesłana do zleceniodawcy o przebiegu prac, ich zaawansowaniu, kulturze pracy.
Zleceniodawca mógł weryfikować swój terminarz i plan kolejnych etapów projektu.
W ramach audytu podmiotów kooperacyjnych realizuje Pan następujące zadania/działania:
−wizualna ocena ogólnego stanu pomieszczeń produkcyjnych (szczelność dachów, ścian, ogrzewanie, wyposażenie w media);
−wizualna ocena pomieszczeń pod kątem BHP (oznaczenia ewakuacyjne, obecność sprzętu przeciwpożarowego, wyciągu oparów i dymów);
−ocena możliwości transportowych (obecność dźwigów, suwnic, wózków widłowych);
−certyfikacja personelu (inspektorów, spawaczy, malarzy);
−ocena możliwości dojazdu do zakładu z luźnymi elementami i wyjazdu z kompletną konstrukcją.
Efektem czynności jest raport, który zleceniodawca otrzymywał na podstawie obserwacji z audytu zawierający Pana uwagi. Zleceniodawca dopuszczał podwykonawcę do projektu bądź nie. Świadczone przez Pana usługi dotyczą (...).
Wyjaśnił Pan, że dokumentacja produkcyjna dotyczyła oświadczenia o metodach pracy, instrukcji pracy, planu pracy, planu transportu między zakładami, planu transportu między miejscem składowania a portem, natomiast raport produkcyjny dotyczył wiadomości email lub w formie dokumentu tekstowego zawierającego następujące dane: datę, miejsce wykonywania pracy, numer konstrukcji, zakres prac, kwestie BHP, ramy czasowe, inne obserwacje np. dotyczące warunków klimatycznych lub napotkanych trudności logistycznych.
Świadczone przez Pana usługi nie są związane z usługami projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych. Zadanie Pana nie polegało na projektowaniu czy też na ustalaniu procesów przemysłowych lub produkcyjnych. Głównym zadaniem podczas projektu było obserwowanie wykonywania przebiegu prac pod kątem bezpieczeństwa i progresu.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie otrzymuje Pan innych dochodów i nie prowadzi innej działalności.
Pytanie
Czy zakres usług wskazany w opisanym i zaistniałym stanie faktycznym jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki podatkowej 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, w świetle zaistniałego stanu faktycznego, zakres usług będący przedmiotem wniosku może być opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym (stawką podatkową) w wysokości 8,5%.
Ustawodawca dopuszcza opodatkowanie przychodów z tytułu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Nadmienia Pan, iż nie prowadzi działalności gospodarczej o charakterze wyłączającym możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 8 ustawy).
Każdy podatek posiada swoiste elementy konstrukcyjne: podmiot, przedmiot, podstawa opodatkowania, stawka podatkowa oraz ulgi i zwolnienia. W przypadku zryczałtowanego podatku dochodowego, Pana zdaniem, decydujące znaczenie ma przedmiot opodatkowania i immanentnie przyporządkowana do niego stawka podatkowa. Zatem kluczowe w zaistniałym stanie faktycznym wydaje się właściwe określenie przedmiotu opodatkowania. W związku z powyższym każdorazowo jest Pan zobowiązany prawidłowo określić rodzaj wykonywanych czynności i przyporządkować je do określonej grupy PKWiU. Przy czym to podatnik sam ma dokonać stosowej analizy i dokonać właściwego wyboru.
W tym miejscu należy wspomnieć, iż na podstawie wniosków płynących z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lutego 2021 r. sygn. II FSK 2441/20 do wydania interpretacji podatkowej wystarczy sam wyczerpujący opis wykonywanych usług, a organy skarbowe nie mogą domagać się od podatnika określenia i podania właściwego numeru PKWiU i uzależniać od tego udzielenia odpowiedzi. Co więcej nawet gdyby interpretacja wymagała ustalenia klasyfikacji statystycznej, to organ wydający interpretację indywidualną powinien jej dokonać we własnym zakresie, a nie przerzucać ten obowiązek na wnioskodawcę.
Ustawodawca w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne enumeratywnie określił wysokość stawek podatkowych od przychodów ewidencjonowanych.
Dotychczas działał Pan w błędnym przekonaniu, iż zakres usług będący przedmiotem wniosku jest zakwalifikowany do PKWiU 71.12.17.0, zgodnie z PKD 71.12.Z., w związku z czym do przychodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej za rok podatkowy 2023 oraz 2024 stosował stawkę podatkową określoną w art. 12. ust. 1 pkt 2a ustawy, tj. 14%.
Jednak po dogłębnej analizie wyżej wskazany zakres usług podlega klasyfikacji PKWiU pod pozycją 74.90.20.0 oraz PKD 74.90.Z. W związku z tym, że jest to zakres usług, który nie jest przyporządkowany do innych stawek, winien być opodatkowany stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Konsekwencją tego, Pana zdaniem, powinien dokonać stosownej aktualizacji wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dodając nowy PKD, skorygować zeznanie roczne PIT-28 za rok podatkowy 2023 i właściwe rozliczyć przychody oraz ryczałt ewidencjonowany za rok podatkowy 2024.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a) lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
−14% przychodów ze świadczenia usług: architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
−8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej od (...) 2023 r. do (...) 2024 r. świadczył Pan usługi dla zagranicznego kontrahenta na terytorium Polski w zakresie:
−nadzoru procesu spawania oraz malowania,
−nadzoru procesów produkcyjnych pod kątem zgodności z technologią, jakością i terminowością, oraz weryfikacji zgodności produktu z projektem,
−przydzielania zadań i nadzoru ich realizacji przez pracowników produkcji,
−tworzenia, weryfikacji i wdrażania dokumentacji produkcyjnej,
−tworzenia raportów poprodukcyjnych,
−audytu podmiotów kooperujących,
mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Świadczone przez Pana usługi dotyczyły (...) i nie są związane z usługami projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych. Zadanie Pana nie polegało na projektowaniu, czy też na ustalaniu procesów przemysłowych lub produkcyjnych. Głównym Pana zadaniem było obserwowanie wykonywania przebiegu prac pod kątem bezpieczeństwa i progresu.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskał Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowana”, to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Zastrzec jednak należy, że w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), zastosowanie ma stawka ryczałtu 14%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej we wniosku klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego i dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności we własnym stanowisku, które nie odnoszą się do tego pytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegolub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).