Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.552.2024.2.BR
Możliwość zastosowania stawki 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego dla przychodów uzyskanych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 12 listopada 2024 r.) oraz z – brak daty sporządzenia (wpływ 13 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Złożyła Pani wniosek w celu uzyskania klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, aby ustalić odpowiednią stawkę ryczałtu podatku dochodowego. Obecnie, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pani usługi w branży IT jako Właściciel Produktu (Product Owner) na rzecz firmy X.
Usługi świadczy Pani na podstawie umowy ramowej o współpracy z firmą wytwarzającą oprogramowanie komputerowe (rola określona jako Product Owner lub też właściciel produktu).
Usługi nie obejmują bezpośrednio projektowania, pisania ani testowania oprogramowania, lecz współpracę z zespołem programistów, zespołem zarządzającym oraz klientami firmy w celu określenia potrzeb, planowania pracy zespołu programistycznego, kontrolę budżetu oraz raportowanie postępu prac.
Zakres usług, które Pani świadczy, obejmuje:
-nadzorowanie wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia;
-analizę wymagań klienta;
-komunikowanie zespołowi projektowemu wizji produktu;
-tworzenie oraz aktualizowanie wymagań biznesowych na wymagania projektowo-techniczne;
-prowadzenie rejestru zadań projektowych;
-zapewnienie przejrzystości, dostępności i zrozumienia elementów listy zadań, których efektem są funkcjonalności lub inne elementy projektu/produktu opartego o oprogramowanie,
-modelowanie procesów biznesowych;
-tworzenie dokumentacji projektowej;
-przygotowanie lub uczestnictwo w przygotowaniu harmonogramu projektu;
-nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu;
-nadzór, analizę oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem;
-raportowanie postępów pracy nad projektem;
-współpracę z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowanie ich pracy;
-organizację oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego;
-monitorowanie i raportowanie o jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy;
-wsparcie zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód;
-przygotowanie planów i harmonogramów związanych z projektami realizowanymi w imieniu klienta;
-prowadzenie warsztatów oraz zdalnych spotkań z klientami oraz zespołami programistów i designerów, których celem jest definiowanie oraz optymalizacja zakresów projektów;
-ocenę techniczną projektu w fazie przedsprzedażowej w celu ustalenia zakresu prac i technologii dla potencjalnego klienta.
W pismach, które wpłynęły 12 listopada 2024 r. oraz 13 listopada 2024 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
I.Wyjaśnić zakres wniosku, tj. wskazać, czy chce Pani uzyskać interpretację indywidualną, która miałaby ocenić:
a) czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) przychody z opisanego przez Panią źródła kwalifikują się do opodatkowania wg stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%;
b) czy prawidłowo kwalifikuje Pani opisane usługi według Polskiej Klasyfikacji Działalności – PKWiU 2015 (kwestia ta nie może być rozstrzygnięta w ramach interpretacji indywidualnej).
Odp. Prosi Pani o uzyskanie interpretacji indywidualnej, która pomoże Pani ocenić czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) przychody z opisanego przez Panią źródła kwalifikują się do opodatkowania wg stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%.
II.Jeśli chce Pani uzyskać interpretację indywidualną, która miałaby ocenić kwestię z punktu I lit. a tego wezwania – proszę doprecyzować opis sprawy o następujące informacje:
1.Który rok podatkowy/lata podatkowe jest/są przedmiotem wniosku?
Odp. Przedmiotem wniosku jest rok bieżący, tj. 2024.
2.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywała/dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej w latach wskazanych w odpowiedzi na pyt. II pkt 1 niniejszego wezwania?
Odp. W odpowiedzi na pytanie informuje Pani, że w roku 2024 rozlicza Pani swoją działalność gospodarczą na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 15%.
3.Czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?
Odp. Tak, złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 3 stycznia 2022 r. Oświadczenie to zostało złożone w roku 2022.
4.Jakie dokładnie czynności wykonywała/wykonuje Pani w ramach świadczonych przez Panią usług? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie polegały/polegają Pani czynności w zakresie:
a)nadzorowania wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia;
b)analizy wymagań klienta;
c)komunikowania zespołowi projektowemu wizji produktu;
d)tworzenia oraz aktualizowania wymagań biznesowych na wymagania projektowo-techniczne;
e)prowadzenia rejestru zadań projektowych;
f)zapewnienia przejrzystości, dostępności i zrozumienia elementów listy zadań, których efektem są funkcjonalności lub inne elementy projektu/produktu opartego o oprogramowanie,
g)modelowania procesów biznesowych;
h)tworzenia dokumentacji projektowej;
i)przygotowania lub uczestnictwa w przygotowaniu harmonogramu projektu;
j)nadzorowania przestrzegania harmonogramu projektu;
k)nadzoru, analizy oraz raportowania ryzyk związanych z projektem;
l)raportowania postępów pracy nad projektem;
m)współpracy z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowania ich pracy;
n)organizacji oraz prowadzenia spotkań wewnętrznych zespołu projektowego;
o)monitorowania i raportowania o jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy;
p)wsparcia zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód;
q)przygotowania planów i harmonogramów związanych z projektami realizowanymi w imieniu klienta;
r)prowadzenia warsztatów oraz zdalnych spotkań z klientami oraz zespołami programistów i designerów, których celem jest definiowanie oraz optymalizacja zakresów projektów;
s)oceny technicznej projektu w fazie przedsprzedażowej w celu ustalenia zakresu prac i technologii dla potencjalnego klienta.
Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegały/polegają wymienione przez Panią czynności:
1)czego dotyczyły/dotyczą?
2)jaki był/jest ich zakres?
3)co było/jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dziewiętnastu wyżej wymienionych w lit. a-s przez Panią czynności.
Odp.
Doprecyzowanie następujących obowiązków:
a)nadzorowanie wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia
1.Czego dotyczyło: nadzoru nad wszystkimi etapami realizacji projektu, w tym definiowanie jego celów, kontrola harmonogramu oraz jakości wykonywanych prac.
2.Zakres: obejmuje planowanie, kontrolę postępów prac oraz zgodność z wymaganiami klienta na każdym etapie projektu.
3.Efekt: sprawny przebieg projektu od fazy planowania aż po wdrożenie, zgodnie z ustalonym harmonogramem i zakresem.
b)Analiza wymagań klienta
1.Czego dotyczyła: analizy potrzeb klienta, aby dokładnie zrozumieć jego oczekiwania i cele.
2.Zakres: obejmuje rozmowy z klientem, dokumentowanie jego wymagań i analiza ich wykonalności.
3.Efekt: precyzyjnie określone wymagania, które są podstawą dalszych etapów projektu.
c)Komunikowanie zespołowi projektowemu wizji produktu
1.Czego dotyczyło: przedstawienia zespołowi głównych celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
2.Zakres: spotkania i warsztaty z zespołem aby każdy znał wizję i końcowy cel który chcemy osiągnąć podczas prac implementacyjnych.
3.Efekt: wspólne zrozumienie przez zespół celów projektu i wizji produktu, co ułatwia realizację zadań.
d)Tworzenie oraz aktualizowanie wymagań biznesowych na wymagania projektowo-techniczne
1.Czego dotyczyło: przekształcania wymagań biznesowych klienta w konkretne wymagania techniczne.
2.Zakres: regularne spotkania i konsultacje z zespołem technicznym oraz klientem w celu dostosowania wymagań.
3.Efekt: kompleksowa lista wymagań technicznych, które są podstawą prac programistycznych.
e)Prowadzenie rejestru zadań projektowych
1.Czego dotyczyło: tworzenia i aktualizacji listy zadań, które muszą zostać wykonane przez zespół.
2.Zakres: użycie narzędzi zarządzania projektami, takich jak JIRA, do monitorowania zadań i ich statusów.
3.Efekt: przejrzysty rejestr zadań, ułatwiający organizację pracy i kontrolę postępów.
f)Zapewnienie przejrzystości, dostępności i zrozumienia elementów listy zadań
1.Czego dotyczyło: zapewnienia, że wszystkie zadania są zrozumiałe i dostępne dla zespołu.
2.Zakres: wyjaśnianie i precyzowanie wymagań, dzielenie zadań na mniejsze części, jeśli konieczne.
3.Efekt: każdy członek zespołu wie, co i jak ma wykonać, co zwiększa efektywność pracy.
g)Modelowanie procesów biznesowych
1.Czego dotyczyło: tworzenia schematów procesów biznesowych, które mają być wspierane przez oprogramowanie.
2.Zakres: analiza obecnych procesów klienta i zaprojektowanie nowych, które optymalizują działania biznesowe.
3.Efekt: procesy gotowe do wdrożenia w oprogramowanie, spełniające wymagania klienta.
h)Tworzenie dokumentacji projektowej
1.Czego dotyczyło: opracowywania dokumentacji technicznej i projektowej, opisującej wymagania i procesy.
2.Zakres: tworzenie specyfikacji, opisów funkcji, diagramów i instrukcji użytkowania.
3.Efekt: kompletna dokumentacja ułatwiająca zrozumienie projektu oraz utrzymanie produktu po wdrożeniu.
i)Przygotowanie lub uczestnictwo w przygotowaniu harmonogramu projektu
1.Czego dotyczyło: tworzenia szczegółowego harmonogramu prac projektowych.
2.Zakres: ustalanie etapów projektu oraz kamieni milowych
3.Efekt: harmonogram, który stanowi podstawę do zarządzania czasem realizacji projektu.
j)Nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu
1.Czego dotyczyło: monitorowania postępu prac względem harmonogramu.
2.Zakres: spotkania statusowe z klientem i bieżąca kontrola realizacji zadań.
3.Efekt: realizacja projektu zgodnie z założonymi terminami.
k)Nadzór, analiza oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem
1.Czego dotyczyły: identyfikacji i zarządzania potencjalnymi ryzykami, które mogą wpływać na projekt.
2.Zakres: regularne analizy ryzyka, ustalanie planów minimalizacji zagrożeń.
3.Efekt: zmniejszenie wpływu ryzyk na realizację projektu.
l)Raportowanie postępów pracy nad projektem
1.Czego dotyczyło: regularnego dostarczania informacji o stanie projektu klientowi.
2.Zakres: raporty statusowe oraz dokumentacja postępu.
3.Efekt: przejrzystość i bieżąca informacja dla wszystkich zaangażowanych stron.
m)Współpraca z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowanie ich pracy
1.Czego dotyczyła: koordynacji pracy całego zespołu projektowego.
2.Zakres: codzienne lub cotygodniowe spotkania zespołu i rozwiązywanie problemów.
3.Efekt: skuteczna współpraca i komunikacja zespołu.
n)Organizacja oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego
1.Czego dotyczyły: organizacji i prowadzenia spotkań mających na celu omówienie postępów i problemów.
2.Zakres: spotkania planistyczne, codzienne „stand-upy”, retrospektywy aby usprawnić pracę.
3.Efekt: płynna i bieżąca komunikacja oraz rozwiązywanie problemów na bieżąco w zespole projektowym.
o)Monitorowanie i raportowanie o jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy
1.Czego dotyczyły: nadzoru nad jakością wytwarzanego oprogramowania.
2.Zakres: ustalanie kryteriów jakości, które pomogą osiągnąć wysoką jakość wytwarzanego produktu.
3.Efekt: produkt końcowy spełniający wysokie standardy jakości.
p)Wsparcie zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód
1.Czego dotyczyło: wspierania zespołu w rozwiązywaniu konfliktów i usuwaniu przeszkód.
2.Zakres: spotkania „one-on-one”, mediacja w razie konfliktów, usuwanie przeszkód organizacyjnych.
3.Efekt: efektywniejsza praca zespołu i poprawa atmosfery w projekcie.
q)Przygotowanie planów i harmonogramów związanych z projektami realizowanymi w imieniu klienta
1.Czego dotyczyło: tworzenia planów i harmonogramów zadań na potrzeby projektów.
2.Zakres: planowanie etapów realizacji i kluczowych terminów.
3.Efekt: realistyczny i efektywny plan prac projektu.
r)Prowadzenie warsztatów oraz zdalnych spotkań z klientami oraz zespołami programistów i designerów
1.Czego dotyczyło: warsztatów mających na celu definiowanie i optymalizację zakresu projektu.
2.Zakres: spotkania planistyczne z klientem, prezentacje, wspólne definiowanie wymagań.
3.Efekt: zrozumienie przez wszystkie strony oczekiwań i wymagań projektowych.
s)Ocena techniczna projektu w fazie przedsprzedażowej w celu ustalenia zakresu prac i technologii dla potencjalnego klienta
1.Czego dotyczyła: weryfikacja technicznych możliwości i wymagań na potrzeby projektu z potencjalnym klientem w celu ustalenia prognozy dla klienta dot. budżetu i długości trwania projektu.
2.Zakres: analiza technologii, długość trwania projektu i analiza kompetencji zespołu projektowego.
3.Efekt: określenie wykonalności projektu i propozycja technologii oraz zespołu projektowego.
5.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności, których dotyczy Pani wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Odp. Świadczone przeze Panią usługi klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi związane z zarządzaniem”, ponieważ dotyczą one działań z zakresu zarządzania projektami i koordynacji prac zespołów w procesie tworzenia oprogramowania, a także nadzoru nad realizacją wymagań klientów. Podkreśla Pani, że nie świadczy usług dla firm centralnych (head office) i nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług na ich rzecz. Pani usługi nie mają również charakteru doradczego dla firm centralnych, lecz są realizowane bezpośrednio dla klientów zewnętrznych.
Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Usługi nie są usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci (a więc zaprojektowanie, rozbudowa i jego wdrożenie). Usługami też nie są usługi związane z działalnością firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych.
6.Czy osiągała/osiąga Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odp. Nie, nie osiąga Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office) ani z usług doradztwa związanych z zarządzaniem, klasyfikowanych w PKWiU w dziale 70 (z wyjątkiem usług związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym PKWiU 70.22.16). Pani przychody wynikają wyłącznie ze świadczenia usług na rzecz klientów zewnętrznych, a zakres Pani usług dotyczy głównie zarządzania projektami oraz koordynacji działań zespołów programistycznych.
7.Czy prowadzona przez Panią działalność była/jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. Tak, prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani działalność polega na świadczeniu usług związanych z zarządzaniem projektami oraz koordynacją zespołów w procesie wytwarzania oprogramowania na rzecz klientów zewnętrznych, co kwalifikuje się jako działalność usługowa.
8.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku były/są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. Nie, świadczone przez Panią usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani działalność polega na zarządzaniu projektami oraz koordynacji prac zespołów programistycznych, a nie na świadczeniu usług wymagających szczególnych kwalifikacji określonych jako wolny zawód w rozumieniu tej ustawy.
9.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskiwała/uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadziła/prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odp. Oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z wynajmu mieszkania. Przychody te są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, zgodnie z przepisami podatkowymi.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)
Czy przychody uzyskiwane przez Panią w ramach działalności gospodarczej na zasadach B2B, polegające na świadczeniu usług zarządzania projektami i pełnienia funkcji Product Ownera (właściciela produktu), mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniach wniosku)
Świadczy Pani usługi zarządzania projektami, które są klasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0 jako „pozostałe usługi związane z zarządzaniem”. Pani obowiązki obejmują organizację, planowanie oraz realizację projektów zgodnie z założeniami klienta, w tym koordynację zespołów programistycznych, monitorowanie postępów, nadzór nad harmonogramem oraz realizację założeń projektowych. Pani działania mają charakter organizacyjno-wykonawczy i są ściśle związane z wdrażaniem projektów, a nie z doradztwem zarządczym. W związku z tym uważa Pani, że Pani przychody mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że obecnie, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pani usługi w branży IT jako Właściciel Produktu (Product Owner) na rzecz firmy X. Usługi świadczy Pani na podstawie umowy ramowej o współpracy z firmą wytwarzającą oprogramowanie komputerowe (rola określona jako Product Owner lub też właściciel produktu). Przedmiotem wniosku jest rok 2024. Rozlicza Pani swoją działalność gospodarczą na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 15%. Pani usługi nie obejmują bezpośrednio projektowania, pisania ani testowania oprogramowania, lecz współpracę z zespołem programistów, zespołem zarządzającym oraz klientami firmy w celu określenia potrzeb, planowania pracy zespołu programistycznego, kontrolę budżetu oraz raportowanie postępu prac. Zakres usług, które Pani świadczy, obejmuje:
-nadzorowanie wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia;
-analizę wymagań klienta;
-komunikowanie zespołowi projektowemu wizji produktu;
-tworzenie oraz aktualizowanie wymagań biznesowych na wymagania projektowo-techniczne;
-prowadzenie rejestru zadań projektowych;
-zapewnienie przejrzystości, dostępności i zrozumienia elementów listy zadań, których efektem są funkcjonalności lub inne elementy projektu/produktu opartego o oprogramowanie,
-modelowanie procesów biznesowych;
-tworzenie dokumentacji projektowej;
-przygotowanie lub uczestnictwo w przygotowaniu harmonogramu projektu;
-nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu;
-nadzór, analizę oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem;
-raportowanie postępów pracy nad projektem;
-współpracę z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowanie ich pracy;
-organizację oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego;
-monitorowanie i raportowanie o jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy;
-wsparcie zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód;
-przygotowanie planów i harmonogramów związanych z projektami realizowanymi w imieniu klienta;
-prowadzenie warsztatów oraz zdalnych spotkań z klientami oraz zespołami programistów i designerów, których celem jest definiowanie oraz optymalizacja zakresów projektów;
-ocenę techniczną projektu w fazie przedsprzedażowej w celu ustalenia zakresu prac i technologii dla potencjalnego klienta.
Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 3 stycznia 2022 r. Świadczone przeze Panią usługi klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi związane z zarządzaniem”, ponieważ dotyczą one działań z zakresu zarządzania projektami i koordynacji prac zespołów w procesie tworzenia oprogramowania, a także nadzoru nad realizacją wymagań klientów. Podkreśla Pani, że nie świadczy usług dla firm centralnych (head office) i nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług na ich rzecz. Nie osiąga Pani również przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem, klasyfikowanych w PKWiU w dziale 70 (z wyjątkiem usług związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym PKWiU 70.22.16). Pani przychody wynikają wyłącznie ze świadczenia usług na rzecz klientów zewnętrznych, a zakres Pani usług dotyczy głównie zarządzania projektami oraz koordynacji działań zespołów programistycznych. Pani usługi nie mają również charakteru doradczego dla firm centralnych, lecz są realizowane bezpośrednio dla klientów zewnętrznych. Świadczone przez Panią usługi nie są też usługami związanymi z działalnością firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani działalność polega na świadczeniu usług związanych z zarządzaniem projektami oraz koordynacją zespołów w procesie wytwarzania oprogramowania na rzecz klientów zewnętrznych, co kwalifikuje się jako działalność usługowa. Świadczone przez Panią usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Pani działalność polega na zarządzaniu projektami oraz koordynacji prac zespołów programistycznych, a nie na świadczeniu usług wymagających szczególnych kwalifikacji określonych jako wolny zawód w rozumieniu tej ustawy. Oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z wynajmu mieszkania. Przychody te są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, zgodnie z przepisami podatkowymi.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w 2024 r. ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).