Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.674.2024.2.TR
Obowiązki płatnika w odniesieniu do korekty PIT-11.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami: z 7 listopada 2024 r. (wpływ 14 listopada 2024 r.) oraz z 25 listopada 2024 r. (wpływ 25 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka będąca płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, w dokumencie PIT-11, w oparciu o objaśnienie nr 17 do 2022 r., nie wykazywała składek zdrowotnych, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, a w przypadku składek zagranicznych, których podstawę stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zmiany, w zakresie formularza PIT-11 oraz objaśnień, w poz. 122, skutkują, że podatnik od 2023 r., wykazał składki zdrowotne od całości przychodów (krajowych i zagranicznych), w poz. 122.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo, jak następuje.
Spółka jako płatnik, za rok podatkowy 2022 sporządziła dokumenty PIT-11 pracowników, w których nie wykazała składek zdrowotnych, których podstawę wymiaru stanowił dochód/przychód zwolniony od podatku, na podstawie przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania (od przychodu/dochodu zagranicznego) w poz. 122 PIT-11 (wykazano jedynie składki zdrowotne od dochodu/przychodu krajowego, w odpowiedniej pozycji). Składka zdrowotna została sfinansowana przez płatnika składek i odprowadzona do polskiego ZUS. Pracownicy oddelegowani mają wypłacane wynagrodzenie netto, które wynika z angażu.
Spółka jako płatnik, za rok podatkowy 2023 sporządziła dokumenty PIT-11 pracowników, w których to wykazała składki zdrowotne, których podstawę wymiaru stanowi dochód/przychód zwolniony od podatku, na podstawie przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania (od przychodu/dochodu zagranicznego) w poz. 122 PIT-11. Składka zdrowotna została sfinansowana przez płatnika składek i odprowadzona do polskiego ZUS. Pracownicy oddelegowani mają wypłacane wynagrodzenie netto, które wynika z angażu.
Pytania
Czy składka zdrowotna, której podstawę stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy (formularz PIT-11, objaśnienie nr 17) – powinna być wykazana, w przypadku pracowników oddelegowanych na terenie innego Państwa Członkowskiego UE (Niemcy)? Jeśli tak, to w jakiej pozycji PIT-11?
Czy podatnik powinien dokonać korekty PIT-11, za rok 2022, bowiem wersja formularza PIT-11, za rok 2022 i 2023 jest taka sama (wersja 29) i objaśnienia są te same, jednak program X za 2022 r., uwzględnił jedynie składkę zdrowotną od przychodów krajowych, zaś za 2023 r., składki zdrowotne od przychodów krajowych i zagranicznych, a w symulacji PIT-11, za 2024 r. również wykazuje składkę zdrowotną od całości przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, prawidłowe jest to, że Spółka jako płatnik, za rok podatkowy 2023 sporządziła dokumenty PIT-11 pracowników, w których to wykazała składki zdrowotne, których podstawę wymiaru stanowi dochód/przychód zwolniony od podatku, na podstawie przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania (od przychodu/dochodu zagranicznego) w poz. 122 PIT-11.
W Państwa ocenie, jest natomiast nieprawidłowe to, że w roku podatkowym 2022 sporządzono te same dokumenty (PIT-11), jednak nie wykazano w poz. 122 PIT-11 żadnych składek zdrowotnych, których podstawę wymiaru stanowi dochód/przychód zwolniony od podatku, na podstawie przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania (wykazano jedynie składki zdrowotne od dochodu/przychodu krajowego, w odpowiedniej pozycji).
W ocenie Spółki, konieczna jest korekta składek zdrowotnych za rok 2022, których podstawę wymiaru stanowi dochód/przychód zwolniony od podatku, na podstawie przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. zagranicznych. Według Spółki, składki te należałoby zatem wykazać w poz. 122 PIT-11 za rok 2022, w ramach korekty, którymi będą składki od przychodów/dochodów krajowych, jak i zagranicznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Stosownie do powyższej regulacji, w „Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy” – PIT-11 powinny być uwzględnione również dochody wolne od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Zgodnie zaś z numeracją pozycji „Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy” – PIT-11, w wersji 29, obowiązującej od 1 lipca 2022 r., pozycja dotycząca składek zdrowotnych nosi oznaczenie liczbowe 122: „Składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez płatnika do wysokości 9% podstawy jej wymiaru”.
Zgodnie natomiast z objaśnieniem do tejże pozycji:
W poz. 122 wykazuje się składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.). Składki wykazane w poz. 122 są uwzględniane w kwocie składek do obliczenia w zeznaniu podatkowym dodatkowego zwrotu z tytułu ulgi na dzieci, zgodnie z art. 27f ust. 9 ustawy.
Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, zarówno za rok 2022, jak i za rok 2023, składka zdrowotna została sfinansowana przez Państwa (płatnika). Tym samym, nie została pobrana ze środków podatników.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia, za rok 2002 oraz za rok 2023 Państwo – jako płatnik – w poz. 122 „Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy” – PIT-11 danego podatnika, w wersji 29, nie powinni wykazywać składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) – których Państwo (płatnik) nie pobrali ze środków danego podatnika. Informacja ta służy bowiem wykazywaniu składek zdrowotnych pobranych przez płatnika.
W konsekwencji, skoro zatem za rok 2023 wykazali Państwo takie (niepobrane) składki w ww. Informacji PIT-11 danego podatnika, a wykazywać ich Państwo nie powinni, należy tę informację skorygować odpowiednio.
Nie wymaga natomiast korekty z rzeczonego tytułu ww. Informacja PIT-11 za rok 2022, w której nie wykazali Państwo takich (niepobranych) składek, ponieważ wykazywać ich Państwo nie powinni.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).