Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.495.2024.2.AJ
Nabywanie, posiadanie i sprzedaż przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF, a działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej. Zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy nabywanie, posiadanie i sprzedaż przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF stanowić będzie działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, czyli tzw. działalność dozwoloną fundacji rodzinnej, a w konsekwencji osiągnięty z tej działalności przychód (dochód) Wnioskodawcy będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 31 października 2024 r., o ich uzupełnienie. Odpowiedź na ww. pismo wpłynęła 21 listopada 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Fundacja Rodzinna, NIP: (…), REGON: (…) (dalej: Wnioskodawca lub Fundacja (…)), jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. fundacją rodzinną.
Fundacja (…) powstała dnia (…) roku na skutek złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej w akcie założycielskim, przez fundatora Wnioskodawcy - Pana (…). Jednocześnie, w tym samym akcie notarialnym ustanowiony został statut Fundacji (…).
Do Fundacji (…) wniesiono także fundusz założycielski wysokości (…) zł w formie środków pieniężnych.
Fundacja (…) została zgłoszona do Rejestru Fundacji Rodzinnych prowadzonego przez (…). W dniu (…) roku Fundacja (…) została wpisana do Rejestru Fundacji Rodzinnych pod numerem (…). Wpis został dokonany na podstawie postanowienia (…).
Fundacja rodzinna zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, może zaciągać zobowiązania, może pozywać i być pozywaną.
Z chwilą wpisu do Rejestru Fundacji Rodzinnych, Wnioskodawca stał się fundacją rodzinną i zyskał osobowość prawną. Zgodnie z art. 24 ustawy o fundacji rodzinnej, Wnioskodawca z chwilą uzyskania statusu fundacji rodzinnej, stał się podmiotem praw i obowiązków uprzednio funkcjonującej fundacji rodzinnej w organizacji.
Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.
Fundatorem Wnioskodawcy jest Pan (…) (dalej: Fundator).
Fundator posiada tytuły uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne (zwane dalej łącznie: jednostkami uczestnictwa) w funduszach inwestycyjnych typu ETF (ang. Exchange Traded Fund).
Tytułem przykładu wskazać można, iż posiada on jednostki uczestnictwa w następujących ETF: (…)
Fundator posiadać może jednostki uczestnictwa także w innych ETF, a dodatkowo nie wyklucza on nabycia w przyszłości kolejnych jednostek. Powyższa lista ma charakter przykładowy, mający na celu jedynie egzemplifikację pojęcia ETF.
Fundator planuje przeniesienie praw do posiadanych jednostek uczestnictwa w ETF na rzecz Wnioskodawcy. Przeniesienie praw do jednostek uczestnictwa w ETF może zostać dokonane poprzez:
-zawarcie umowy darowizny w formie aktu notarialnego z Fundacją (…) i przeniesienie na nią nieodpłatnie jednostek uczestnictwa w EFT lub
-wniesienie jednostek uczestnictwa w ETF do Fundacji (…) na pokrycie podwyższonego kapitału założycielskiego Wnioskodawcy.
W efekcie, Fundacja (…) stanie się właścicielem jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF. Jednostki te będą stanowić mienie wniesione na pokrycie podwyższonego funduszu założycielskiego lub też stanowić pozostałe mienie Fundacji (…).
Fundacja (…) nie wyklucza także, iż w przyszłości sama zakupi jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF, inwestując w ten sposób własne środki pieniężne. Nabycie jednostek ETF przez Wnioskodawcę będzie miało na celu efektywne zarządzanie swoim mieniem w interesie beneficjentów.
Wnioskodawca zakłada także, że w przyszłości dokona także sprzedaży posiadanych jednostek uczestnictwa w funduszach ETF, przykładowo, w celu zakupu innych jednostek uczestnictwa, zainwestowania środków finansowych w inny sposób bądź w celu „uwolnienia” środków na wypłatę świadczenia swoim beneficjentom.
Zgodnie z paragrafem 4 ust. 2 statutu Fundacji (…), celem działania Fundacji (…) jest w szczególności zarządzanie, akumulacja i ochrona majątku powierzonego lub wytworzonego przez Fundację (…), zapewnienie ochrony przedsięwzięć gospodarczych oraz dostarczanie środków utrzymania przyszłym pokoleniom beneficjentów Fundacji (...).
Jednostki ETF stanowią jeden z elementów racjonalnie tworzonego portfela inwestycyjnego, który Fundacja (…) ma zamiar budować dla zapewnienia ochrony środków pieniężnych przed negatywnymi skutkami inflacji oraz w celu osiągania pasywnego dochodu dostarczającego środków utrzymania przyszłym pokoleniom - beneficjentom Fundacji (…). Celem Wnioskodawcy będzie zasadniczo racjonalne inwestowanie i komponowanie zdywersyfikowanego portfela inwestycyjnego w celu osiągania pasywnych dochodów, a w konsekwencji, gromadzenia majątku dla przyszłych pokoleń.
W efekcie, nabycie, posiadanie i sprzedaż przez Wnioskodawcę jednostek w ETF będzie spełniało cele statutowe Fundacji (…).
Pytanie
Czy nabywanie, posiadanie i sprzedaż przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF stanowić będzie działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, czyli tzw. działalność dozwoloną fundacji rodzinnej, a w konsekwencji osiągnięty z tej działalności przychód (dochód) Wnioskodawcy będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, nabywanie, posiadanie i sprzedaż przez niego jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF stanowić będzie działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, czyli tzw. działalność dozwoloną fundacji rodzinnej, a w konsekwencji, osiągnięty z tej działalności przychód (dochód) Wnioskodawcy będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT z podatku dochodowego od osób prawnych zwalnia się m.in. fundację rodzinną.
Natomiast art. 6 ust. 7 ustawy o CIT modyfikuje wskazane zwolnienie, wskazując, iż nie ma ono zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej wyznacza zakres tzw. działalności dozwolonej fundacji rodzinnej, wskazując, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej wskazuje, że powyżej wskazany w pkt 1, tj. zakaz nabywania mienia wyłącznie w celu jego dalszego zbycia, nie dotyczy:
-praw wynikających z przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze oraz
-uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach oraz podmiotach o podobnym charakterze.
Podsumowując powyższe, fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych o charakterze podmiotowo-przedmiotowym.
W zakresie podmiotowym, zwolnienie dotyczy fundacji rodzinnych.
Z perspektywy przedmiotowej, zwolnienie obejmuje wyłącznie działalność fundacji rodzinnej mieszczącą się w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Zatem wyłącznie przychody (dochody) pochodzące z działalności gospodarczej określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej są objęte wskazanym zwolnieniem.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, którego dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca jest fundacją rodzinną, która powstała dnia (…) roku na skutek złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej w akcie założycielskim, przez fundatora Wnioskodawcy - Pana (…).
Fundacja (…) została zgłoszona do Rejestru Fundacji Rodzinnych prowadzonego przez (…) i uzyskała wpis do Rejestru Fundacji Rodzinny o numerze (…).
Na podstawie powyższego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia kryteria podmiotowe do objęcia go zwolnieniem z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Jednocześnie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w zakresie działań opisanych w zdarzeniu przyszłym, będzie on spełniać także kryterium przedmiotowe skorzystania ze zwolnienia z CIT.
Zgodnie z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca wejdzie w posiadanie jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF, co może nastąpić poprzez: otrzymanie ich w darowiźnie, otrzymanie ich na pokrycie funduszu założycielskiego bądź samodzielny zakup.
Celem Wnioskodawcy będzie zasadniczo racjonalne inwestowanie i komponowanie zdywersyfikowanego portfela inwestycyjnego w celu osiągania pasywnych dochodów, a w konsekwencji, gromadzenia majątku dla przyszłych pokoleń beneficjentów Fundacji.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nabywanie, posiadanie oraz zbywanie jednostek uczestnictwa w funduszach ETF stanowić będzie działalność dozwoloną fundacji rodzinnej, tj. działalność wskazaną w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, z której przychody (dochody) będą zwolnione z CIT.
W ocenie Wnioskodawcy, działalność polegająca na nabywaniu i posiadaniu przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF stanowić będzie działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. działalność w zakresie przystępowania do funduszy inwestycyjnych oraz podmiotów o podobnym charakterze, a także uczestniczenia w funduszach inwestycyjnych i podmiotach o podobnym charakterze.
Jednocześnie, zbywanie przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w funduszach typu ETF stanowić będzie zbywanie mienia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. zbywanie mienia stanowiącego jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.
W konsekwencji, osiągnięty z tej działalności przychód (dochód) Wnioskodawcy będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Polski ustawodawca nie sformułował dotychczas legalnej definicji funduszy inwestycyjnych typu ETF sensu stricte. Definicja ta znajduje się jednak w prawodawstwie unijnym, tj. w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 roku w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (dalej: Dyrektywa).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 46 Dyrektywy: „fundusz inwestycyjny typu ETF oznacza fundusz, którego co najmniej jedna jednostka lub klasa akcji jest przedmiotem obrotu przez cały dzień w co najmniej jednym systemie obrotu i z udziałem co najmniej jednego animatora rynku, który podejmuje działania w celu zapewnienia, aby wartość jednostek lub akcji w danym systemie obrotu nie różniła się istotnie od ich wartości aktywów netto, a w stosownych przypadkach od ich wskaźnikowych wartości aktywów netto".
ETF są zatem funduszami inwestycyjnymi, których szczególną cechą jest to, że są notowane na giełdzie, podobnie jak akcje, obligacje czy inne instrumenty finansowe. Są to zatem fundusze inwestycyjne notowane na giełdzie, których zadaniem jest odzwierciedlanie zachowania się danego indeksu giełdowego.
Istnieje wiele rodzajów funduszy ETF, które obejmują szeroki zakres kategorii aktywów i podejść inwestycyjnych. Wyróżnia się chociażby fundusze ETF na akcje (które podążają za indeksami gromadzącymi grupy akcji), na indeksy (umożliwiają inwestorom zdobycie ekspozycji na cały indeks giełdowy), a także na obligacje czy towary.
Udziałowcy funduszu ETF pośrednio stają się właścicielami zawartych w nim papierów wartościowych i zazwyczaj otrzymują sprawozdania roczne. Mogą mieć też prawo do części zysków wypłacanych w postaci dywidend lub odsetek i mogą otrzymać zwrot wartości rezydualnej w przypadku likwidacji funduszu.
W opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał przykładowe ETF, w których potencjalnie może nabyć jednostki uczestnictwa.
Jak wskazano powyżej, do zakresu dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej zalicza się działalność fundacji polegającą na przystępowaniu do funduszy inwestycyjnych oraz uczestnictwie w funduszach inwestycyjnych.
Na podstawie definicji legalnej zawartej w Dyrektywie oraz informacji powszechnie dostępnych z zakresu finansów i inwestycji należy uznać, iż ETF są uznawane za jeden z typów funduszy inwestycyjnych.
Oznacza to, w ocenie Wnioskodawcy, iż podmiot nabywający tytuły uczestnictwa w ETF należy uznać każdorazowo za podmiot przystępujący do funduszu inwestycyjnego typu ETF. Natomiast posiadanie tytułów uczestnictwa w ETF zrównać należy z uczestniczeniem w funduszu inwestycyjnym.
Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, iż nabywając i posiadając w przyszłości jednostki uczestnictwa w ETF prowadzić będzie działalność gospodarczą polegającą na przystępowaniu oraz uczestniczeniu w funduszach inwestycyjnych. W konsekwencji, działalność ta mieścić się będzie w zakresie działalności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
Wszelkie przychody (dochody) osiągane w przyszłości przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia i posiadania jednostek uczestnictwa w ETF będą zatem stanowić przychody (dochody) z tzw. dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, a zatem korzystać będą one ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Nadto, działalnością dozwoloną fundacji rodzinnej na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej jest także zbywanie mienia, jeżeli mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze i uczestnictwa w tych podmiotach.
W ocenie Wnioskodawcy, art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza, że ograniczenie dotyczące niemożności prowadzenia działalności polegającej na zbywaniu mienia nabytego wyłącznie w celu zbycia, nie dotyczy mienia w postaci m.in. praw wynikających z przystąpienia i uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (por. interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 roku, znak: 0114-KDIP2-2.4010.205.2024.1.AS).
Stwierdzić należy więc, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do funduszów inwestycyjnych, w tym także funduszy inwestycyjnych typu ETF nawet, jeśli takie prawa, jako składniki mienia, zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Zatem kierując się art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF powinna być traktowana jako zbycie mienia, stanowiące zbycie praw wynikających z przystąpienia i uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.
W efekcie, zbywanie jednostek uczestnictwa w ETF powinno zostać uznane za działalność dozwoloną fundacji rodzinnej, a przychody (dochody) uzyskiwane w przyszłości przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży jednostek uczestnictwa w ETF korzystać powinny ze zwolnienia wskazanego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy nie jest istotne, czy Wnioskodawca nabywać będzie jednostki uczestnictwa w ETF wyłącznie w celu dalszego ich zbycia, czy też w innym celu. Wyłączenie z działalności dozwolonej fundacji, działalności polegającej na zbywaniu mienia nabytego wyłącznie w celu jego dalszego zbycia, nie dotyczy bowiem mienia takiego jak prawa wynikające z przystąpienia do funduszu inwestycyjnego lub uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym (art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej).
Z ostrożności, na wypadek uznania, iż nabywanie jednostek uczestnictwa w ETF nie stanowi działalności dozwolonej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, zaś sprzedaż tych jednostek nie stanowi działalności dozwolonej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w jego ocenie nabywanie i zbywanie jednostek uczestnictwa w ETF może zostać zakwalifikowane także jako działalność dozwolona z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może także prowadzić dozwoloną działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
W polskim prawie nie występuje definicja papieru wartościowego miarodajna dla całego systemu prawa. Warto jednak wskazać na definicje zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2002 roku - Prawo dewizowe (Dz.U. 2022 r. poz. 309 t. j. ze zm. - dalej: Prawo dewizowe) oraz ustawie z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. 2024 r. poz. 722 t. j. ze zm. - dalej: ustawa o obrocie instrumentami finansowymi).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14 Prawa dewizowego, papierami wartościowymi są papiery wartościowe udziałowe, w szczególności akcje i prawa poboru nowych akcji oraz papiery wartościowe dłużne, w szczególności obligacje, wyemitowane lub wystawione na podstawie przepisów państwa, w którym emitent lub wystawca ma swoją siedzibę albo w którym dokonano ich emisji lub wystawienia.
Natomiast art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wskazuje, że przez papiery wartościowe rozumie się:
a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
b) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne);
Specjaliści rynków finansowych wskazują się, tytuły uczestnictwa w ETF są instrumentami finansowymi, które można zdefiniować jako zbywalne dokumenty reprezentujące prawo własności do portfela papierów wchodzących w skład danego indeksu (W. Nawrot, Exchange-traded tunds (ETF). Nowe produkty na rynku funduszy inwestycyjnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2007).
Podkreśla się, że analiza charakterystycznych cech instrumentów emitowanych przez fundusze ETF prowadzi do wniosku, że należy je uznać za dokumenty o statusie papieru wartościowego, określane czasami jako zbywalne certyfikaty lub tytuły uczestnictwa (T. Kondrakiewicz, Fundusze ETFna Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Annales H Oeconomia UMCS w Lublinie, Zakład Rynków Finansowych 2013).
Również specjaliści Giełdy Papierów Wartościowych wskazują, że tytuły uczestnictwa funduszy typu ETF są papierami wartościowymi, bowiem są notowane na giełdzie w taki sam sposób jak np. akcje (tak np. broszura „ETF, czyli kup sobie index", Giełda Papierów Wartościowych, Warszawa 2017).
Fundusze typu ETF łączą w sobie cechy charakterystyczne funduszy inwestycyjnych oraz spółek giełdowych. Sam fundusz ETF nie jest papierem wartościowym, ale już jednostki uczestnictwa w funduszach ETF spełniają warunki uznania ich za taki. Jednostki uczestnictwa, tj. certyfikaty inwestycyjne funduszy ETF, są notowane na giełdzie dokładnie tak samo jak akcje, przy czym fundusz ETF nie emituje akcji, ale certyfikaty notowane na parkiecie giełdowym.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, nabywanie i zbywanie przez niego jednostek uczestnictwa w funduszach typu ETF można kwalifikować także jako prowadzenie przez niego działalności polegającej na nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Tym samym, jest to prowadzenie działalności dozwolonej przez fundację rodzinną, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej i przychody (dochody) z tej działalności powinny korzystać ze zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
W świetle powyższych argumentów Wnioskodawca wnosi o uznanie swojego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
W myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja rodzinna prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami.
Zgodnie bowiem z art. 24r ustawy o CIT w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Państwa wątpliwości w rozpatrywanej sprawie budzi kwestia ustalenia, czy nabywanie, posiadanie i sprzedaż przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF stanowić będzie działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, czyli tzw. działalność dozwoloną fundacji rodzinnej, a w konsekwencji osiągnięty z tej działalności przychód (dochód) Wnioskodawcy będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT
Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że jak wskazano w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr, fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Ponadto, z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Z uwagi na zastrzeżenie ustawodawcy, że przepis ten nie dotyczy nabywania i praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na:
-zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, a także na
-zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze,
- nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Zatem ograniczenie ze względu na intencję nabycia nie dotyczy papierów wartościowych, instrumentów finansowych i praw o pochodnym charakterze, jak również udziałów w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych oraz podmiotach o podobnym charakterze.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):
Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:
c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
d) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
f) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
h) kontrakty na różnicę,
i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.
Na gruncie analizowanej sprawy mamy do czynienia z funduszem inwestycyjnym typu ETF. Jak Państwo wskazali we wniosku Fundator posiada tytuły uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych ETF.
Fundator planuje przeniesienie praw do posiadanych jednostek uczestnictwa na Państwa rzecz. W efekcie staną się Państwo właścicielem jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF. Nie wykluczają Państwo również zakupu kolejnych jednostek uczestnictwa w tego typu funduszach oraz zakładają Państwo, że w przyszłości dokonają również sprzedaży posiadanych jednostek uczestnictwa.
Na stronie internetowej GPW (www.gpw.pl) w części dotyczącej notowań ETF, zawarto informację, że ETF (ang. Exchange Traded Fund – fundusz notowany na giełdzie) to fundusz inwestycyjny notowany na giełdzie, którego zadaniem jest odzwierciedlanie zachowania się danego indeksu giełdowego. Jego funkcjonowanie jest regulowane dyrektywami unijnymi i regulacjami krajowymi. Charakteryzuje się on możliwością stałej (codziennej) kreacji i umarzania jednostek (certyfikatów). ETFy notowane są na giełdzie na takich samych zasadach jak akcje. Płynność wspierana jest przez animatorów. Tytuły uczestnictwa w funduszu lub certyfikaty inwestycyjne ETF są papierem wartościowym.
Z kolei, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:
Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:
a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że określony we wniosku zakres Państwa działalności inwestycyjnej w tym obszarze, będzie się mieścił w zakresie dopuszczonym przez ustawodawcę w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
Z przepisu tego wynika, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców w zakresie m.in. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Co również istotne w odniesieniu do tego zakresu działalności fundacji, zastosowanie znajdzie art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, który pozwala na pominięcie oceny spełnienia warunku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, dotyczącego nienabywania mienia wyłącznie w celu dalszego zbycia.
Wobec powyższego, opisana we wniosku działalność Fundacji rodzinnej polegająca na nabywaniu, posiadaniu i sprzedaży jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych typu ETF mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
W świetle powyższego działalność, o której mowa we wniosku nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.