Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.694.2024.3.KP
Opodatkowania w formie karty podatkowej – świadczenie medyczne - lekarz dentysta.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
·w związku ze świadczeniem usług na podstawie umowy zawartej z NFZ – jest prawidłowe,
·w związku z podjęciem współpracy ze Stomatologiem 2 – jest prawidłowe, jednak z innych względów niż wskazane przez Panią,
·w związku z podjęciem współpracy z innym lekarzem – jest prawidłowe,
·w związku z nawiązaniem stosunku pracy z rejestratorką medyczną – jest prawidłowe,
·w związku z korzystaniem z usług podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie informatyki, usług księgowych oraz usługw zakresie systemu informatycznego – jest prawidłowe,
·w związku z podjęciem współpracy z higienistką stomatologiczną oraz asystentką stomatologiczną – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania w formie karty podatkowej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 11 września 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.) oraz z 14 listopada 2024 r. (wpływ 18 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Chce Pani rozszerzyć skalę prowadzonej działalności gospodarczej w ramach świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego o realizację umowy o udzieleniu świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej „Kontrakt”), zaś Narodowy Fundusz Zdrowia (dalej: „NFZ”). Kontrakt zostanie zawarty przez:
Panią - przyszły świadczeniodawca Kontraktu,
A. A prowadzącego jednoosobową działalnością gospodarczą pod nazwą: X ul. A (...), NIP: (...), REGON: (...) (dalej: „Stomatolog 2”) - przyszły podwykonawca Kontraktu
·(dalej łącznie: „Stomatolodzy”).
Stomatolodzy są małżeństwem, pozostają we wspólności majątkowej, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2023 poz. 2809 z późn. zm.) (dalej: „KRiO”), pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym.
Stomatolodzy aktualnie prowadzą działalność w formie jednoosobowych działalności gospodarczych w przedmiocie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego jako lekarze dentyści jednak o różnych specjalizacjach. Pani o specjalizacji w zakresie periodontologii natomiast Stomatolog 2 w zakresie chirurgii stomatologicznej.
Działalność Stomatologów opodatkowana jest w formie karty podatkowej, w rozumieniu rozdziału 3 uoz.
Aktualnie nie zatrudnia Pani dodatkowych osób w ramach prowadzonej działalności.
Rozszerzenie skali Pani działalności będzie wiązać się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych osób w celu wykonywania usług objętych wskazanym Kontraktem.
Planuje Pani zatrudnić wymagane osoby w oparciu o umowy o pracę, umowy zlecenia oraz umowy o dzieło na stanowiska higienistki stomatologicznej, asystentki stomatologicznej oraz rejestratorki medycznej.
Planuje Pani również współpracować z podmiotami zewnętrznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, usług księgowych i innych usług o podobnym charakterze.
Chce Pani zachować prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej zgodnie z uoz.
Mając powyższe na uwadze powzięła Pani następujące wątpliwości.
Uzupełnienie wniosku
1.Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 grudnia 2021 r.
2.Korzysta Pani z opodatkowania w formie karty podatkowej od 2021 r.
3.Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Działania objęte przedmiotowym wnioskiemo wydanie interpretacji planowane są na rok 2025, IV kwartał. Nie wyklucza Pani, żew związku z formalnymi procedurami w NFZ działania te mogą być zrealizowanew 2026 r.
4.W ramach prowadzonej działalności prowadzi Pani działalność objętą kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007): 86.23.Z - Praktyka lekarska dentystyczna; 86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (medycyna estetyczna).
5.
a)zamierza Pani „zatrudnić” w oparciu o:
·umowę o pracę – zamierza Pani zatrudnić jedną osobę.
·umowę zlecenie – zamierza Pani zawrzeć umowę zlecenia z jedną osobą.
·umowę o dzieło – aktualnie nie zamierza Pani zawierać umów o dzieło, sprostowując tym samym opis zdarzenia przyszłego o ten element.
b)zamierza Pani „zatrudnić” w oparciu o:
·umowę o pracę
–rejestratorka (odbieranie telefonów, zapisy pacjentów, potwierdzanie wizyt pacjentów),
·umowę zlecenie
–asystentka (sterylizacja narzędzi, asystowanie przy zabiegach stomatologicznych, zamówienia),
·umowę o dzieło – nie dotyczy.
·W przypadku higienistki stomatologicznej zostanie zawarty kontrakt B2B, zaś jej obowiązkami będzie:
–asystowanie w czasie zabiegów stomatologicznych i dbanie o ich bezpieczeństwo;
–dbanie o czystość i porządek w gabinecie stomatologicznym oraz sprawowanie kontroli nad zapasami materiałów i narzędzi;
–zapewnienie skutecznej koordynacji pracy gabinetu stomatologicznegoi zapewnienie terminowego wykonywania zadań.
c)Zamierza Pani zawrzeć wskazane we wniosku umowy:
·o pracę - mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe planowane zawarcie umów jest w roku 2025. Docelowo planuje Pani zawrzeć umowę o pracę na czas nieokreślony z okresem próbnym wynoszącym 3 miesiące.
·o zlecenie - mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe planowane zawarcie umowy w roku 2025. Umowa ta zostanie zawarta na czas nieokreślony.
·o dzieło - nie dotyczy, zgodnie z wyjaśnieniami powyżej.
·kontrakt B2B mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe planowane zawarcie umów jest w roku 2025. Umowa ta zostanie zawarta na czas nieokreślony.
Nie wyklucza Pani, że w związku z formalnymi procedurami w NFZ zawarcie umów może nastąpić w 2026 r.
6.
a)Mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe planuje Pani zawrzeć przedmiotowe umowy w 2025 roku, nie wyklucza Pani, że w związkuz formalnymi procedurami w NFZ zawarcie umów może nastąpić w 2026 r.
Umowy te zostaną zawarte w formie współpracy B2B z:
·firmą informatyczną (w zakresie systemu informatycznego koniecznego do podjęcia współpracy z NFZ),
·księgową (w zakresie rozliczeń podatkowych).
b)Sformułowanie „innych usług o podobnym charakterze” oznacza świadczenia inne niż medyczne świadczone przez lekarzy, a konieczne do współpracy z NFZ, tj. firmy dostarczające oprogramowanie do monitorowania współpracy z NFZ (rozliczenia, raporty, rachunki).
7.Mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe planuje Pani nie zawierać żadnej umowy ze Stomatologiem 2, który będzie osobą współpracującą zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2024 poz. 497), w związku z faktem, iż są Panstwo małżeństwem. Planowane rozpoczęcie współpracy nastąpi w 2025 r.
Nie wyklucza Pani, że w związku z formalnymi procedurami w NFZ zawarcie umowy może nastąpić w 2026 r.
8.Stomatolog 2 będzie świadczyć usługi z zakresu chirurgii stomatologicznej.
9.W pytaniu nr 3 mowa jest o „Lekarzu nie pozostającym z Panią we wspólnym gospodarstwie domowym”:
a)Do „zatrudnienia” „innego lekarza” dojdzie na podstawie umowy o współpracy, tj. kontrakt B2B.
b)Mając na uwadze, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe planuje Pani zawarcie przedmiotowej umowy w 2025 roku. Nie wyklucza Pani, że w związkuz formalnymi procedurami w NFZ zawarcie umów może nastąpić w 2026 r.
c)„Inny lekarz” będzie specjalizacji - Lekarz dentysta - specjalista chirurgii stomatologicznej. Usługi z zakresu chirurgii stomatologicznej.
d)Planuje Pani w 2025 roku nawiązać współpracę w oparciu o kontrakt B2Bz większą liczbą lekarzy dentystów świadczących usługi stomatologiczne, którzy nie pozostają z Panią we wspólnym gospodarstwie domowym. Nie wyklucza Pani, że w związku z formalnymi procedurami w NFZ zawarcie umów może nastąpićw 2026 r.
10.Jako lekarz zajmuje się Pani leczeniem pacjentów, nie zaś administracją, księgowością, czy działalnością IT, w tym specjalistycznymi systemami wymaganymi do rozliczeń z NFZ. nie ma Pani również wiedzy w tym zakresie, dlatego też są to usługi specjalistyczne niezbędne do prowadzenia przez Panią działalności.
W przypadku wskazanych tzw. innych lekarzy nie byłoby możliwe świadczenie usług przez Panią, gdyby procedury medyczne przez nich zrealizowane.
Higienistka stomatologiczna - asystowanie w czasie zabiegów stomatologicznych i dbanie o ich bezpieczeństwo; dbanie o czystość i porządek w gabinecie stomatologicznym oraz sprawowanie kontroli nad zapasami materiałów i narzędzi; zapewnienie skutecznej koordynacji pracy gabinetu stomatologicznego i zapewnienie terminowego wykonywania zadań.
11.Zlecenia wykonania specjalistycznych usług dokona Pani tylko wtedy, gdy będzie to niezbędne do całkowitego wykonania usługi, a to zależy od indywidualnej kwestii z jaką zgłosi się pacjent i ustalonego indywidualnie planu leczenia.
12.Na pytanie: Czy umowy o świadczenie usług będą mieć charakter ramowy, tzn. będzie Pani zobowiązana dokonywać płatności bez względu na fakt, czy w danym miesiącu (innym okresie rozliczeniowym) Pani skorzysta z tych usług, czy też nie? Odpowiedziała Pani – Nie.
13.Na pytanie: Czy zgodnie z umowami o świadczenie usług będzie Pani przekazywać wynagrodzenie tylko za wykonanie konkretnych usług? Odpowiedziała Pani – Tak.
W uzupełnieniu wniosku z 14 listopada 2014 r. wyjaśniła Pani, że:
·„Inny lekarz” o którym mowa w sformułowanym pytaniu nr 3 to „Lekarz nie pozostający z Panią we wspólnym gospodarstwie domowym”, „Lekarz dentysta - specjalista chirurgii stomatologicznej”, z którym zamierza Pani podpisać kontrakt B2B.
·„Inny lekarz” będzie świadczył następujące usługi stomatologiczne:
–ekstrakcja zębów,
–konsultacje w zakresie chirurgii stomatologicznej,
–pobieranie wycinków/zmian do badań histopatologicznych,
–zabezpieczanie zębów po urazie.
·Pytanie oznaczone we wniosku nr 3 nie dotyczy „większej liczby lekarzy dentystów świadczących usługi stomatologiczne”.
·„Inni lekarze” świadczą następujące usługi stomatologiczne:
–ekstrakcja zębów,
–konsultacje w zakresie chirurgii stomatologicznej,
–pobieranie wycinków/zmian do badań histopatologicznych,
–zabezpieczanie zębów po urazie.
W przypadku niewykonania ekstrakcji zębów zakwalifikowanych do usunięcia z przyczyn periodontologicznych zmiany zapalne zaczynają obejmować sąsiednie zęby i leczenie jest nieskuteczne.
·Świadczy Pani następujące usługi stomatologiczne:
–leczenie zmian na błonie śluzowej,
–leczenie choroby przyzębia,
–wykonywanie scalingów oraz kiretaży,
–konsultacje periodontologiczne.
·Stomatolog 2będzie świadczył następujące usługi stomatologiczne:
–ekstrakcja zębów,
–konsultacje w zakresie chirurgii stomatologicznej,
–pobieranie wycinków/zmian do badań histopatologicznych,
–zabezpieczanie zębów po urazie.
·Nie będzie Pani świadczyć usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.
·Pani będzie zlecała Stomatologowi 2 wykonanie tego rodzaju usług.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy zawierając Kontrakt na świadczenie usług medycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako lekarz dentysta, na rzecz osób ubezpieczonych w NFZ, możliwe będzie w dalszym ciągu korzystanie z opodatkowania w formie karty podatkowej w rozumieniu uoz przez Panią?
2.Czy świadczenie usług, niezbędnych w celu realizacji Kontraktu przez Panią, bez ustalania wynagrodzenia oraz zawarcia umowy między Stomatologami, nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania Pani w formie karty podatkowej?
3.Czy poza pomocą fachową lub przyuczoną Pani nawiązując współpracę w ramach kontraktu B2B z innym lekarzem, który nie pozostaje z Panią we wspólnym gospodarstwie domowym, nie utraci Pani prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej i jak zmieni się wówczas wymiar jej stawki?
4.Czy zawarcie umowy o pracę, umowy zlecenia oraz kontraktów B2B w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, tj. z:
·jedną higienistką stomatologiczną kontraktu B2B;
·jedną rejestratorką medyczną umowy o pracę;
·jedną asystentką stomatologiczną umowy zlecenia;
oraz korzystanie z usług zewnętrznych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie informatyki, usług księgowych oraz usług o podobnym charakterze, tj. usług w zakresie systemu informatycznego koniecznego do podjęcia współpracy z NFZ, nie spowoduje utraty prawa do rozliczenia w formie karty podatkowej zgodnie z uoz przez Panią?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W zakresie pytania 1
Wykonywanie Kontraktu na świadczenie usług opisanych w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie wpłynie na możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej przez Panią. Czynności w ramach prowadzonej działalności będą nadal opodatkowane w formie karty podatkowej.
Uzasadnienie w zakresie pytania 1
Zgodnie z objaśnieniami do części VIII załącznika nr 3 do uoz: „Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadajqcych osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej”.
Jak wynika z art. 97 ustaw z dnia 25 sierpnia 2004 r. o świadczeniu opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2024 poz. 146 z późn. zm.) NFZ zarządza środkami finansowymi, działa w imieniu własnym na rzecz ubezpieczonych oraz osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych. Jednakże to ubezpieczeni w formie składek tworzą majątek NFZ, z którego to świadczenia zdrowotne są realizowane. NFZ pełni zatem rolę pośrednika pomiędzy osobami fizycznymi, tj. pacjentami a świadczeniodawcami w procesie zawierania umów w zakresie świadczeń zdrowotnych, zapewniając jedynie środki finansowe zgromadzone w ramach składek przez osoby fizyczne, tj. pacjentów.
Planowane usługi będą świadczone w ramach Kontraktu przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, zaś ich wykonanie będzie jedynie zlecane przez NFZ. Ten sposób wykonywania usług medycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wypłynie na możliwość Pani opodatkowania w formie karty podatkowej w rozumieniu uoz (zgodnie z art. 25 ust. 1 uoz).
Stanowisko Pani potwierdza również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 30 listopada 2023 r. sygn. 0115 KDIT3.4011.645.2023.1.AWO.
„Mając zatem na uwadze przedstawione przez Panią okoliczności, stwierdzam więc, że jeśli świadczenia medyczne w zakresie usług ortodontycznych będzie realizowała Pani w ramach praktyki lekarza dentysty i (jednocześnie) będzie Pani spełniała wszystkie wskazane w treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiqganych przez osoby fizyczne warunki, to zawarcie przez Paniq wskazanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, nie pozbawi Pani możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej”.
Reasumując, Pani zdaniem, ww. stanowisko należy uznać za prawidłowe.
W zakresie pytania 2
Za wykonywanie usług przez Panią związanych z zawartym Kontraktem nie będzie Pani ustalała dodatkowego wynagrodzenia ze Stomatologiem 2, Pani pełniąc rolę podwykonawcy, zaś Stomatolog 2 w roli świadczeniodawcy [powinno być : Pani pełniąc rolę świadczeniodawcy, zaś Stomatolog 2 w roli podwykonawcy – dopisek organu], natomiast usługi będą świadczone na rzecz osób fizycznych, a zlecenia tych usług dokona NFZ, nie zaś Pani, tym samym Pani będzie mogła nadal korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Uzasadnienie w zakresie pytania 2
Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 uoz, jednym z warunków podlegania opodatkowaniu w formie karty podatkowej jest niekorzystanie z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne, które ustawodawca definiuje jako:
„czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załqczniku nr 4”.
Zgodnie z art. 133 ustawy z dania 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2024 r. poz. 146) świadczeniodawcy mogą zlecać podwykonawcom udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z NFZ.
Mając jednak na uwadze fakt, że Stomatolog 2 jest Pani mężem pozostając jednocześnie we wspólnym gospodarstwie domowym, Stomatolog 2 będzie zatem osobą współpracującą w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2024 poz. 497), bez ustalenia wynagrodzenia pomiędzy Stomatologami oraz zawarcia pomiędzy nimi umowy. Należy dodatkowo zauważyć, że przychód z nieodpłatnych świadczeń w wysokości wartości pracy małżonka jest zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT.
Art. 25 ust. 6 pkt. 2 lit. a uoz wskazuje, że do limitu zatrudnienia nie wlicza się członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, w tym wypadku Pani i Stomatologa 2.
Nie sposób jednak nie zauważyć, że gdyby Stomatolog 2 rozpoczął świadczenie na rzecz Pani usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego opodatkowane kartą podatkową naruszy pkt 3 części VIII załącznika nr 3 do uoz, tj. działalność wykonywana na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Spowodowałoby to, iż Pani również utraci prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej, w związku z niespełnieniem warunku wskazanego w art. 25 ust. 1 pkt 5 uoz.
Podkreślić należy, iż świadczenie usług przez Panią jak i Stomatologa 2 w ramach Kontraktu odbywać się będzie na rzecz osób fizycznych, zaś NFZ będzie jedynie zlecał ich wykonanie, co zostało szerzej uzasadnione na potrzeby pytania nr 1.
Stomatolog 2 zatem nie będzie świadczył usług na Pani rzecz, a na rzecz wskazanych powyżej osób fizycznych.
Pani zdaniem zatem wykonywanie Kontraktu przez Panią i Stomatologa 2 bez ustalenia wynagrodzenia pomiędzy Stomatologami oraz bez zawarcia dodatkowej umowy, nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej przez Panią, gdyż to NFZ będzie stroną zlecającą świadczenia wykonane w ramach Kontraktu przez Stomatologów, na rzecz osób fizycznych, nie zaś Pani.
Reasumując, Pani zdaniem, ww. stanowisko należy uznać za prawidłowe.
W zakresie pytania 3
Może Pani współpracować w oparciu o kontrakt B2B z innymi lekarzami dentystami, niepozostającymi z Panią we wspólnym gospodarstwie, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, w zakresie usług specjalistycznych, tj. usług stomatologicznych, niezbędnych do świadczenia usług przez Panią. Nie znajdą w tym wypadku zastosowania limity zatrudnienia zgodnie z uoz. Współpraca ta nie wpłynie na możliwość opodatkowania kartą podatkową oraz nie wpłynie na jej wysokość.
W pozostałych przypadkach przekroczenie limitu zatrudnienia lub zatrudnienie innej osoby niż jednej pomocy fachowej lub przyuczonej spowoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.
Uzasadnienie w zakresie pytania 3
Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 uoz, jednym z warunków podlegania opodatkowaniu w formie karty podatkowej jest niekorzystanie z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne, które ustawodawca definiuje w art. 25 ust. 3 uoz jako: „czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące”.
Pani zdaniem przepisy dopuszczają możliwość korzystania z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz usług innych przedsiębiorstw i zakładów, jeżeli chodzi o usługi specjalistyczne, nie ograniczają liczby takich współprac, ani nie determinując wzrostu stawki karty podatkowej z tego tytułu.
Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2021 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.703.2021.1.WS wskazuje bowiem co następuje:
„Ponadto skorzystanie z usług innego lekarza stomatologa, prowadzącego działalność w zakresie innej specjalizacji stomatologicznej niż ortodontyczna, w przypadku gdyby pacjent musiał mieć wykonany zabieg z tego zakresu przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego lub w trakcie leczenia ortodontycznego u Wnioskodawczyni, spełnia przesłanki zawarte w art. 25 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osigganych przez osoby fizyczne, tzn. można je uznać za usługi specjalistyczne - czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usług”.
Zatem Pani może współpracować w oparciu o kontrakt B2B z innymi lekarzami dentystami, tj. niepozostającymi we wspólnym gospodarstwie z Panią, w ramach usług specjalistycznych tj. usług stomatologicznych, świadczonych w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, niezbędnych do wykonania usług przez Panią. Współpraca ta nie spowoduje utraty możliwość opodatkowania kartą podatkową ani nie wpłynie na wysokość jej stawki opłacanej przez Panią.
Zgodnie natomiast z częścią VIII załącznika nr 3 do uoz możliwe jest opodatkowanie w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
Przekroczenie powyższego limitu zatrudnienia, tj. jednej pomocy fachowej lub przyuczonej spowoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.
Stanowisko to potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2022 r. 0115-KDIT1.4011.1011.2021.1.MR, tj.
„zatrudnienie przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę wyłącznie jednej pomocy przyuczonej (np. asystentki stomatologicznej) nie wykluczałoby możliwości wyboru opodatkowania w formie karty podatkowej. Jednakże zatrudnienie każdej kolejnej osoby wyklucza już taka możliwość. W takiej sytuacji nie będą bowiem spełnione warunki umożliwiające opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej przy wykonywaniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, czyli zatrudnienie tylko jednej pomocy fachowej lub przyuczonej”.
Reasumując, Pani zdaniem, ww. stanowisko należy uznać za prawidłowe.
W zakresie pytania 4
Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę w prowadzonej działalności przez Panią pracownika, niepozostającego we wspólnym gospodarstwie z Panią, o ile będzie mieściło się w limicie zatrudnienia dla lekarzy dentystów wskazanym w części VIII załącznika nr 3 do uoz, nie wpłynie na możliwość opodatkowania Pani działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
Przekroczenie powyższego limitu zatrudnienia tj. jednej pomocy fachowej lub przyuczonej dla Wnioskodawcy spowoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.
Do wskazanego limitu nie będę jednak wliczane osoby wskazane w art. 25 ust. 6 pkt 2 uoz, w tym rejestratorki medyczne. Zatrudnienie każdej z rejestratorek medycznych spowoduje wzrost stawki karty podatkowej za miesiące ich zatrudnienia zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt. 2 uoz.
Do powyższego limitu nie będą również wliczane współprace z zewnętrznymi usługodawcami takimi jak podmioty świadczące usługi w zakresie informatyki, usługi księgowe czy inne usługi o podobnym charakterze, tj. usługi w zakresie systemu informatycznego koniecznego do podjęcia współpracy z NFZ, gdyż stanowić będą usługi specjalistyczne w rozumieniu uoz, w stosunku do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.
Do powyższego limitu nie będzie również wliczany kontrakt B2B zawarty z higienistką stomatologiczną przez Panią. Usługi te będą także stanowiły usługi specjalistyczne.
Uzasadnienie w zakresie pytania 4
Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 uoz, jednym z warunków podlegania opodatkowania w formie karty podatkowej jest niekorzystanie z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne, które ustawodawca definiuje w art. 25 ust. 3 uoz jako:
„czynności i prace wchodzgce w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące”.
Zgodnie z częścią VIII załącznika nr 3 do uoz możliwe jest opodatkowanie w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej dla każdej prowadzonej działalności opodatkowanej kartą podatkową zgodnie z uoz.
Przekroczenie powyższego limitu zatrudnienia, tj. jednej pomocy fachowej lub przyuczonej spowoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.
Art. 25 ust. 6 pkt 2 uoz wskazuje jednak, że przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalenia wysokości podatku w formie karty podatkowe do liczby pracowników nie wlicza się m.in.:
·Członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem (lit.a).
·Osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy
–w okresie nauki zawodu lub przyuczeniu oraz nie więcej niż trzech osób zatrudnionych w okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu egzaminu; na równi z osobami zatrudnionymi w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy traktuje się uczniów szkół średnich oraz studentów, zatrudnionych w okresie wakacji letnich i zimowych (lit. b).
·Pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowcówi konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników (lit. d).
·Nie więcej niż czterech bezrobotnych absolwentów skierowanych, na podstawie odrębnych przepisów, przez właściwy urząd pracy do odbywania stażu u pracodawcy przez okres nieprzekraczający dwunastu miesięcy (lit. f).
·Łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów
–zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie (lit. g).
Jeżeli zatem zatrudni Pani w oparciu o umowę o pracę nie więcej niż jedną rejestratorkę medyczną, wykonującą czynności o charakterze pomocniczym do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, nie utraci Pani prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej zgodnie z uoz, w związku z nieprzekroczeniem limitu zatrudnienia wskazanego w części VIII załącznika nr 3 do uoz.
Pani zdaniem, zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę osób spełniających wymogi wyłączenia z limitowania zatrudnienia zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 uoz, nie będzie wliczane do kalkulacji limitów zatrudnienia wskazanego w części VIII załącznika nr 3 do uoz.
Zatem zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę rejestratorki medycznej wypełni, Pani zdaniem, dyspozycję wyłączenia z kalkulacji limitu zatrudnienia wskazanego w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d uoz, o ile określi Pani na piśmie zakres czynności takiego pracownika.
„pracowników zatrudnionych wyłqcznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników”.
Stawka karty podatkowej w przypadku zatrudnienia pierwszej i kolejnych rejestratorek medycznych zostanie zwiększona każdorazowo zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 2 tego artykułu uoz o 30% stawki określonej dla działalności prowadzonej przy zatrudnieniu jednego pracownika, wskazanej w części VIII załącznika nr 3 do uoz.
Pani zdaniem, zawarcie z asystentką stomatologiczną umowy zlecenia nie wypełni warunków opodatkowania w formie karty podatkowej zgodnie z przytoczonym art. 25 ust. 1 pkt 3 uoz.
Dodatkowo planuje Pani korzystać z usług podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, usług księgowych i innych usług o podobnym charakterze, tj. dostępu do systemu informatycznego koniecznego do podjęcia współpracy z NFZ. Wskazane usługi będą wchodziły w inny niż zgłoszony przez Panią zakres działalności, którym jest praktyka stomatologiczna.
Jednocześnie usługi te będą niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej przez Panią. Pani zdaniem, usługi te wypełnią zatem definicję usług specjalistycznych w rozumieniu uoz.
Pani zdaniem, usługi nabywane od podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, usług księgowych czy dostępu do systemu informatycznego koniecznego do podjęcia współpracy z NFZ nie wpłyną na możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej przez Panią.
Dodatkowo zawarcie kontraktu B2B z higienistką stomatologiczną również, Pani zdaniem należy uznać za usługi specjalistyczne, gdyż są niezbędne do wykonania usług przez Panią, a ich zakres jest różny do tego wykonywanego przez Panią.
Reasumując, Pani zdaniem, ww. stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej:
·w związku ze świadczeniem usług na podstawie umowy zawartej z NFZ –
jest prawidłowe,
·w związku z podjęciem współpracy ze Stomatologiem 2 – jest prawidłowe, jednakz innych względów niż wskazane przez Panią,
·w związku z podjęciem współpracy z innym lekarzem – jest prawidłowe,
·w związku z nawiązaniem stosunku pracy z rejestratorką medyczną – jest prawidłowe,
·w związku z korzystaniem z usług podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie informatyki, usług księgowych oraz usługw zakresie systemu informatycznego – jest prawidłowe,
·w związku z podjęciem współpracy higienistką stomatologiczną oraz asystentką stomatologiczną – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.
„Tabelą” jest załącznik nr 3 do ustawy. Część VIII tabeli to „Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego”, gdzie w pkt 1 zarówno lekarz, jak i lekarz dentysta zostali wskazani jako świadczący usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.
Na podstawie pkt 3 objaśnień do tego załącznika:
Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że zamierza Pani rozszerzyć skalę prowadzonej działalności gospodarczej w ramach świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego o realizację umowy o udzieleniu świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej „Kontrakt”). Kontrakt zostanie zawarty przez Panią - przyszły świadczeniodawca Kontraktu oraz Pani męża (stomatolog 2) prowadzącego jednoosobową działalnością gospodarczą - przyszły podwykonawca Kontraktu. Nie będzie Pani świadczyć usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Biorąc powyższe pod uwagę będzie Pani mogła kontynuować opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, przy świadczeniu usług na rzecz osób ubezpieczonych w NFZ, jeżeli jednocześnie nie będzie Pani świadczyć usług w ramach prowadzonej działalności na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
Przepisy regulujące opodatkowanie w formie karty podatkowej zawierają ponadto dla lekarza i lekarza dentysty ograniczenie co do stanu zatrudnienia do jednej pomocy fachowej lub przyuczonej, bowiem jak wynika z pkt 1 objaśnień znajdujących się pod VIII częścią tabeli wskazana w tabeli stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej. Tak więc lekarz i lekarz dentysta może być opodatkowany w formie karty podatkowej jeżeli działalność prowadzi tylko samodzielnie lub przy zatrudnieniu na umowę o pracę jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)(uchylony)
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy:
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się:
a)członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem,a w razie gdy działalność prowadzona jest przez wspólników - tylko członków rodziny jednego ze wspólników,
b)osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu lub przyuczaniu do wykonywania określonej pracy - w okresie nauki zawodu lub przyuczania oraz nie więcej niż trzech osób zatrudnionychw okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu przez nie egzaminu; na równi z osobami zatrudnionymi w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy traktuje się uczniów szkół średnich oraz studentów, zatrudnionych w okresie wakacji letnich i zimowych,
c)(uchylona)
d)pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników,
e)osób, na których rachunek jest prowadzona działalność po śmierci podatnika, jeżeli osoby te nie biorą udziału w prowadzeniu działalności,
f)nie więcej niż czterech bezrobotnych absolwentów skierowanych, na podstawie odrębnych przepisów, przez właściwy urząd pracy do odbywania stażu u pracodawcy przez okres nieprzekraczający dwunastu miesięcy,
g)łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie.
Natomiast na podstawie art. 25 ust. 7 ww. ustawy:
Przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości stawek podatku w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2-6 i 11, do liczby pracowników nie wlicza się małżonka, z zastrzeżeniem pkt 2 objaśnień do części V tabeli oraz pkt 1 objaśnień do części XI tabeli, i niepełnoletnich członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem. W razie prowadzenia działalności przez wspólników - do liczby pracowników nie wlicza się małżonka i niepełnoletnich członków rodziny tylko jednego wspólnika. Przy prowadzeniu działalności usługowej w zakresie handlu detalicznego i gastronomii - do liczby pracowników nie wlicza się ponadto osób zatrudnionych w celu praktycznej nauki zawodu, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu, oraz pracowników zatrudnionych wyłącznie do utrzymywania czystości w zakładzie, pod warunkiem że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.
Przepisy art. 25 ust. 6 pkt 2 oraz art. 25 ust. 7 ww. ustawy nie mają zastosowania w Pani sprawie bowiem usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego nie zostały wymienione w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2-6 i 11. Wymienione zostały w art. 23 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy. Ponadto usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 podlegają opodatkowaniu w warunkach określonych w części VIII tabeli.
Z zacytowanych powyżej regulacji jednoznacznie wynika, że osoby rozliczające się w formie karty podatkowej nie mogą korzystać z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne. Przepis ten nie dotyczy w ogóle usług świadczonych na podstawie umowy o pracę.
Tożsamy pogląd na temat wykładni tego przepisu prezentuje orzecznictwo. W wyroku WSA w Gliwicach z 14 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 1319/15 stwierdzono:
Wskazać przy tym w pierwszej kolejności należy na istotę przedmiotowej, tj. uproszczonej formy opodatkowania w postaci karty podatkowej, która co do zasady ma zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych (wyjątek przewiduje art. 25 ust. 5 ustawy). Z powyższych regulacji wynika jednoznacznie, że osoba fizyczna wykonująca wolny zawód (lekarza stomatologa) może korzystać z uproszczonej formy opodatkowania w postaci karty podatkowej oraz ze stawek określonych w Tabeli VIII – wolne zawody (zał. nr 3 do ustawy podatkowej) tylko w sytuacji wykonywania zawodu osobiście lub co najwyżej przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej (pkt 1 Objaśnienia do ww. części Tabeli).
Skoro wnioskodawca zatrudnia jedną pomoc fachową to bez utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej nie może zatrudniać kolejnych osób. Czym innym przy tym jest fakt zatrudnienia, a czym innym fakt korzystania z usług specjalistycznych.
We wniosku wskazała Pani, że Kontrakt z NFZ zostanie zawarty przez Panią - przyszłym świadczeniodawcą Kontraktu oraz Pani męża (Stomatologa 2) - przyszłym podwykonawcą Kontraktu. Są Państwo małżeństwem, pozostają Państwo we wspólności majątkowej. Działalność Pani i Pani męża opodatkowana jest w formie karty podatkowej. Wskazała Pani, że prowadzą Państwo usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego jako lekarze dentyści jednak o różnych specjalizacjach. Pani o specjalizacji w zakresie periodontologii natomiast Pani mąż – Stomatolog 2 w zakresie chirurgii stomatologicznej.
Świadczy Pani następujące usługi stomatologiczne:
·leczenie zmian na błonie śluzowej,
·leczenie choroby przyzębie,
·wykonywanie scalingów oraz kiretaży,
·konsultacje periodontologiczne.
Stomatolog 2 będzie świadczyć usługi z zakresu chirurgii stomatologicznej. Będzie świadczył następujące usługi stomatologiczne:
·ekstrakcja zębów,
·konsultacje w zakresie chirurgii stomatologicznej,
·pobieranie wycinków/zmian do badań histopatologicznych,
·zabezpieczanie zębów po urazie.
Pani będzie zlecała Stomatologowi 2 wykonanie tego rodzaju usług. Nie będzie Pani zawierać żadnej umowy ze Stomatologiem 2.
Zamierza Pani zatrudnić:
·rejestratorkę – na umowę o pracę,
·asystentkę – na umowę zlecenie,
·higienistkę stomatologiczną na podstawie kontraktu B2B.
Ponadto zamierza Pani zawrzeć umowy współpracy B2B z:
·firmą informatyczną (w zakresie systemu informatycznego koniecznego do podjęcia współpracy z NFZ),
·księgową (w zakresie rozliczeń podatkowych),
·„Innym lekarzem” specjalizacji - Lekarz dentysta - specjalista chirurgii stomatologicznej. Usługi z zakresu chirurgii stomatologicznej.
„Inny lekarz” będzie świadczył następujące usługi stomatologiczne:
·ekstrakcja zębów,
·konsultacje w zakresie chirurgii stomatologicznej,
·pobieranie wycinków/zmian do badań histopatologicznych,
·zabezpieczanie zębów po urazie.
Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych we wniosku informacji stwierdzić należy, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ww. ustawy, jak również warunku, że przy prowadzeniu działalności podatnicy nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne oraz warunku, że małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Jak już wskazano przepisy regulujące opodatkowanie w formie karty podatkowej zawierają dla lekarza dentysty ograniczenie co do stanu zatrudnienia do jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
Zatem zatrudnienie przez Panią na podstawie umowy o pracę wyłącznie rejestratorki nie wyklucza możliwości wyboru opodatkowania w formie karty podatkowej.
Pojęcie usług specjalistycznych zdefiniowane zostało w art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.
Zatem usługi specjalistyczne to czynności i prace:
·wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności,
·niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi,
·również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
W konsekwencji w przypadku lekarza stomatologa o specjalizacji w zakresie periodontologii usługami specjalistycznymi w stosunku do prowadzonej działalności mogą być usługi innego lekarza stomatologa, prowadzącego działalność w zakresie chirurgii stomatologicznej. Jak bowiem Pani wskazała, nie prowadzi Pani działalności w zakresie chirurgii stomatologicznej. W przypadku niewykonania ekstrakcji zębów zakwalifikowanych do usunięcia z przyczyn periodontologicznych zmiany zapalne zaczynają obejmować sąsiednie zęby i leczenie jest nieskuteczne. Nie byłoby możliwe świadczenie usług przez Panią, gdyby nie procedury medyczne zrealizowane przez chirurga stomatologicznego. Zlecenia wykonania specjalistycznych usług dokona Pani tylko wtedy, gdy będzie to niezbędne do całkowitego wykonania usługi, a to zależy od indywidualnej kwestii z jaką zgłosi się pacjent i ustalonego indywidualnie planu leczenia.
Usługami specjalistycznymi w odniesieniu do prowadzonej przez lekarza stomatologa działalności gospodarczej w zakresie ochrony zdrowia będą również usługi księgowe, usługi informatyczne oraz usługi w zakresie systemu informatycznego prowadzone przez zewnętrzne firmy.
Natomiast świadczone przez asystentkę stomatologiczną czynności (sterylizacja narzędzi, asystowanie przy zabiegach stomatologicznych, zamówienia) są to czynności związane ściśle z realizacją świadczonych przez Panią usług stomatologicznych.
Także czynności świadczone przez higienistkę stomatologiczną (asystowanie w czasie zabiegów stomatologicznych, dbanie o czystość i porządek w gabinecie stomatologicznym oraz sprawowanie kontroli nad zapasami materiałów i narzędzi, zapewnienie skutecznej koordynacji pracy gabinetu stomatologicznego i zapewnienie terminowego wykonywania zadań) nie można uznać za usługę specjalistyczną, ponieważ czynności te będą również bezpośrednio związane z wykonywaniem zgłoszonego przez Panią zakresu działalności.
Czynności wykonywanych przez asystentkę oraz higienistkę stomatologiczną nie można zaliczyć do usług specjalistycznych. W ocenie organu usługi specjalistyczne niezbędne do całkowitego wykonania usługi to takie, co do wykonania których nie ma Pani uprawnień. Niewątpliwie asystentka i higienistka stanowią pomoc fachową, jednak poprzez to że są przygotowane do czynności w sposób profesjonalny nie powoduje, że świadczone przez nie usługi są usługami specjalistycznymi. Nie są to bowiem usługi niezbędne do wykonania świadczonych przez Panią usług stomatologicznych.
Podsumowując, podpisanie umowy z NFZ na finansowanie świadczonych usług, nie pozbawi Pani możliwości opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, jeśli nie będzie Pani świadczyć usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej oraz spełni Pani wszystkie warunki wskazane w treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatrudnienie jednej osoby na stanowisku rejestratorki medycznej na podstawie umowy o pracę nie wykluczy możliwości opodatkowania osiąganych przez Panią przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
Korzystanie z usług innego lekarza stomatologa (Stomatologa 2 oraz Innego lekarza), prowadzącego działalność z zakresu chirurgii stomatologicznej w przypadku gdy będzie to niezbędne do całkowitego wykonania usługi, spełni przesłanki zawarte w art. 25 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. będzie można je uznać za usługi specjalistyczne – czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.
Również korzystanie z usług firmy informatycznej oraz księgowej spełni przesłanki zawarte w art. 25 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. będzie można je uznać za usługi specjalistyczne – czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.
Natomiast zawarcie przez Panią umowy zlecenia z asystentką stomatologiczną oraz kontraktu B2B z higienistką stomatologiczną w przedstawionym przez Panią zakresie spowoduje utratę przez Panią możliwości opodatkowania działalności w formie karty podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie – w odniesieniu do powołanej przez Zainteresowanych interpretacji indywidualnej – stwierdzić należy, że interpretacje indywidualne dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).