Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4019.20.2024.3.AW
Dotyczy uznania produkcji i sprzedaży materiałów audiowizualnych za zgodne z przepisami ustawy o grach hazardowych oraz braku opodatkowania tej działalności podatkiem od gier.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu i zdarzenia przyszłego w podatku od gier hazardowych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od gier hazardowych w zakresie braku opodatkowania podatkiem od gier działalności polegającej na produkcji, organizacji produkcji oraz produkcji materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo”, wpłynął 16 września 2024 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu – uzupełnili Państwo pismem z 20 listopada 2024 r., (data wpływu: 21 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z siedzibą w Polsce (dalej zwana: „Podatnikiem”, „Wnioskodawcą” lub „Spółką”).
Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo”, „transmisja na żywo”,”Livestreaming”, „transmisja online”
Przedmiotem przeważającej działalności spółki jest świadczenie kompleksowych usług obejmujących produkcję wyspecjalizowanych programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych i filmowych, przygotowywanych zgodnie ze specyfikacją podmiotu zamawiającego. Dedykowane dla klientów realizacje materiałów audiowizualnych posłużą klientom krajowym lub zagranicznym do wytworzenia ich produktu finalnego lub do produkcji, materiałów marketingowych, reklamowych i innych materiałów telewizyjnych z zastrzeżeniem zachowania formuły transmisji bezpośrednich tzn. emitowanych „na żywo” („online”, formuła „Livestreaming”) na rzecz podmiotów zagranicznych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online” z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym.
Ponadto, spółka planuje produkować materiały audiowizualne dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka zakłada możliwość podjęcia działań w celu sprzedaży także na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowane do polskich klientów na takich samych zasadach jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne, to realizacja emisji bez wątpienia w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet). Ważne jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dostosowania do wymogów zmawiającego. Wnioskodawca będzie odpłatnie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany Jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o własną szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające logowanie do serwisów i zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet.
Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje, ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu z klientami zlecającymi realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będą sprzedawane jednocześnie wielu klientom (dokładnie tak, jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom).
Wnioskodawca nie będzie brać udziału w żadnych czynnościach związanych z ustalaniem warunków emisji dostarczonego sygnału. Uczestnicy korzystający ze stron internetowych w ramach serwisów klientów, którzy zakupią prawa do wykorzystania produktu - transmisji Livestreaming, działając na podstawie zatwierdzanego w zezwoleniu regulaminu gry, będą oglądać wydarzenia lub wpłacać stawki na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji audiowizualnej. W zakresie kompetencji klientów - nabywców transmisji, pozostaje wybór miejsca publikacji symulacji gry, ustalenie wysokości opłat, szata graficzna portalu, w którym będzie publikowana symulacja gry oraz ustalenie treści i opublikowanie regulaminu gry.
Wysokość wypłaty będzie uzależniona od indywidualnie ustalonych zasad umówionych pomiędzy wpłacającym a przyjmującym zakład. Wnioskodawca na żadnym etapie nie będzie uczestnikiem procesu zawieranego zakładu ani nie będzie wykonywać żadnych innych czynności poza dostarczeniem sygnału audio wideo. Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier, ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie produkować wersje lokalne (narodowe) serwisu, sprzedawać je dalej lub będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe danego kraju.
Przyjmowanie zakładów będzie miało miejsce wyłącznie w punktach przyjmowania zakałów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonych regulaminach i w udzielonym podmiotowi zamawiającemu zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z innych przepisów ustawy o grach hazardowych. Przed rozpoczęciem współpracy z podmiotem zlecającym opracowanie i przygotowanie produkcji audiowizualnej przygotowanej emisji „na żywo” podmiot zmawiający zobowiązany będzie uzyskać zezwolenie wydawane przez Ministra Finansów i okazać je Wnioskodawcy. W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie regulującym możliwość składania u Wnioskodawcy przez podmiot zamawiający zapotrzebowania na produkcję programu, który po nadaniu mu docelowej formy może służyć do zawierania zakładów wzajemnych. Wnioskodawca w ramach obowiązującego procedury wewnętrznej zawiesi współpracę do czasu przedłożenia mu uaktualnionych zezwoleń.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców. To na tych podmiotach będzie spoczywać obowiązek wprowadzenia mechanizmu weryfikacji ukończenia przez uczestnika gry 18 roku życia oraz organizacji i realizacji transakcji płatniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej materiału audiowizualnego. Może być tak, że czynności dostosowania produktu do wymogów lokalnych np. wersji językowej będzie wykonywać klient pośrednik.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:
Czy działalność Państwa Spółki stanowi grę losową albo zakład wzajemny w rozumieniu ustawy o grach hazardowych?
Wskazali Państwo:
Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z siedzibą w Polsce (dalej zwana: „Podatnikiem”, „Wnioskodawcą” lub „Spółką”).
Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym, „na żywo”. Taka usługa jest nazywana jest jako: „transmisja na żywo”, „Livestreaming”, „transmisja online”.
Celem spółki jest świadczenie kompleksowych usług obejmujących produkcję wyspecjalizowanych programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych, filmowych, przygotowywanych zgodnie ze specyfikacją podmiotu zamawiającego, które to realizacje materiałów audiowizualnych posłużą klientom krajowym lub zagranicznym do wytworzenia ich produktu finalnego lub do produkcji, materiałów marketingowych, reklamowych i innych materiałów telewizyjnych z zastrzeżeniem zachowania formuły transmisji bezpośrednich tzn. emitowanych „na żywo” („online”, „Livestreaming”) na rzecz podmiotów zagranicznych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online” z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym. Ponadto, spółka planuje produkować materiały audiowizualne z udziałem prawdziwych prezenterów dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Działalność spółki Spółka nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalności podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowana lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał. Takie modyfikacje mogą polegać np. na dodaniu do emitowanej transmisji wersji językowej - tłumaczenia, napisów lub np. logo stacji telewizyjnej - nabywcy sygnału. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka podejmie działania promocyjne w celu sprzedaży na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowane do polskich klientów na takich samych zasadach, jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne emitowane bez wątpienia w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet), jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dotowania do wymogów zmawiającego klienta.
Wnioskodawca będzie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o swoją szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet. Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu z klientami zlecającym realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będzie sprzedawana jednocześnie wielu klientom (Dokładnie tak jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom). Wnioskodawca nie będzie brać udziału w żadnych czynnościach związanych z ustalaniem warunków emisji dostarczonego sygnału ani z pobieraniem opłat. Uczestnicy korzystający ze stron internetowych w ramach serwisów klientów, którzy zakupią prawa do wykorzystania produktu, do oglądania - transmisji Livestreaming, działając na podstawie zatwierdzanego w zezwoleniu regulaminu gry, będą mogli wpłacać stawki na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji audiowizualnej. Obecna w studio realizującym transmisję TV prezenterka będzie przeprowadzać symulację gry, której wynik będzie podstawą do wypłaty wygranej. Wnioskodawca nie będzie brać udziału ani w kwestiach ustalania warunków uczestnictwa ani w kwestiach rozliczeń z tytułu uczestnictwa w transmitowanych wydarzeniach. W zakresie kompetencji Klientów Spółki pozostaje wybór miejsca publikacji symulacji gry, szata graficzna portalu, w którym będzie symulacja gry publikowana oraz ustalenie treści i opublikowanie i przestrzeganie regulaminu gry. Wysokość wypłaty będzie uzależniona od indywidualnie ustalonych zasad umówionych pomiędzy wpłacającym a przyjmującym zakład. Wnioskodawca na żadnym etapie nie będzie uczestnikiem procesu zawieranego zakładu ani nie będzie wykonywać żadnych innych czynności poza dostarczeniem sygnału audio wideo transmitowanego w czasie rzeczywistym. Wnioskodawca nie będzie podsiadać żadnej wiedzy o odbiorcach retransmitowanego sygnału po jego uzupełnieniu przez nabywcę.
Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe. Przyjmowanie zakładów będzie w całości organizowane i prowadzone przez nabywców towarów i usług Spółki Wnioskodawcy oraz będzie miało miejsce wyłącznie w punktach przyjmowania zakałów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonych regulaminach i w udzielonym podmiotowi zamawiającemu zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z innych przepisów ustawy o grach hazardowych.
Przed rozpoczęciem współpracy z podmiotem zlecającym opracowanie i przygotowanie produkcji audiowizualnej przygotowanej emisji „na żywo” podmiot zmawiający zobowiązany będzie uzyskać wszystkie właściwe zezwolenia w tym i zezwolenie wydawane przez Ministra Finansów i okazać je Wnioskodawcy. W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie regulującym możliwość składania u Wnioskodawcy przez podmiot zamawiający zapotrzebowania na produkcję programu, który po nadaniu mu docelowej formy może służyć do zawierania zakładów wzajemnych, Wnioskodawca w ramach obowiązującego procedury wewnętrznej zawiesi współpracę do czasu przedłożenia mu uaktualnionych właściwych zezwoleń.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców. To na tych podmiotach będzie spoczywać obowiązek wprowadzenia mechanizmu weryfikacji ukończenia przez uczestnika gry 18 roku życia oraz organizacji i realizacji transakcji płatniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej procesu transmisji oraz produkcji materiału audiowizualnego.
Na pytanie Organu:
Gdzie konkretnie będą mieli siedzibę Państwa klienci, na rzecz których świadczone będą usługi o których mowa we wniosku?
Wskazali Państwo:
Podmioty dotychczas wstępnie wyraziły zainteresowane nabyciem usług, spółki swoją siedzibę mają: (...). Jeśli moce produkcyjne spółki pozwolą na obsługę tych pierwszych klientów na odpowiednim poziomie, na dalszym etapie Spółka złoży ofertę dużym podmiotom krajowym. Na obecnym etapie spółka nie ma jeszcze zawartych umów o sprzedaż Livertreaming (transmisji na żywo).
Na pytanie Organu:
Czy Państwa klienci, na rzecz których świadczone będą usługi o których mowa we wniosku będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług?
Wskazali Państwo:
Tak, planowani klienci Spółki na rzecz, których będą świadczone usługi będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.
Na pytanie Organu:
Jeżeli usługi o których mowa we wniosku będą świadczone na rzecz podmiotów, które nie będą podatnikami w rozumieniu powołanego wyżej art. 28a ustawy o VAT i jednocześnie podmioty te będą miały siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej to proszę wskazać czy w ramach świadczonych przez Państwa usług będzie dochodziło do przeniesienia praw autorskich?
Wskazali Państwo:
Spółka nie zakłada przenoszenia praw autorskich na podmioty, które nie będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT i będą miały siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej.
Pytania
1. Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący na zlecenie transmisje audiowizualne jest obowiązany do uiszczania (…) podatku od gier?
2. Czy Spółka będąca producentem materiałów audiowizualnych wykorzystywanych na rzecz podmiotów posiadających stosowne zezwolenia, do przyjmowania zakładów wzajemnych na zdarzenia losowe związane z symulowanymi grami online posiadającymi cechy zakładu wzajemnego, którego rozpoczęcie, zakończenie i wyniki są znane w tym samym czasie wszystkim uczestnikom i z których to Spółka nie będzie czerpać w sposób bezpośredni przychodów z tytułu organizacji zakładu wzajemnego będzie zobowiązana do odprowadzania podatku należnego od gier określonego w art. 73 ustawy o grach hazardowych (…)?
3. Czy produkcja materiałów filmowych - sprzedaż materiałów audiowizualnych emitowanych „na żywo” zgodnie z wytycznymi podmiotów zamawiających na warunkach opisanych we wniosku nie stoi w sprzeczności z art. 6 ust. 1 i 3 oraz art. 28 ust. 1 Ustawy o grach hazardowych oraz czy producent jedynie materiału audiowizualnego nie podejmujący żadnych innych czynności związanych z przyjęciem zakładu wypełnia przesłanki wystarczające do uznania go za „urządzającego gry”?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od gier hazardowych
Ad. 1:
Wnioskodawca jest podmiotem planującym realizację produkcji materiałów video z udziałem ludzi. Wobec powyższego w ww. stanie faktycznym spółka stoi na stanowisku, iż podejmowane przez nią działania nie będą posiadały cech czynności charakterystycznych dla organizatora urządzającego zakłady wzajemne, gdyż Wnioskodawca będzie osiągać przychód jedynie z tytułu dostarczonych drogą teleinformatyczną transmisji audiowizualnych i nie zamierza oferować żądnych wygranych pieniężnych ani rzeczowych i nie będzie podmiotem urządzającym gry i zakłady na podstawie koncesji lub stosownego zezwolenia i jako taka nie powinna być opodatkowana podatkiem od gier.
Spółka będzie uzyskiwać jednie wynagrodzenie za dostarczone produkty, które będzie opłacane z części przychodów wygenerowanych przez uczestników. Wynagrodzenie będzie ściśle związane z wykonywaniem obsługi technicznej transmisji sprzedawanych produkcji audiowizualnych. Produkt jaki sprzedaje spółka podmiotowi organizującemu zakłady na zdarzenia związane z symulowanymi grami online będzie dla organizatora kosztem przeprowadzenia gry.
Spółka, w zakładanym modelu współpracy, w żaden sposób nie będzie uczestniczyć w zawieraniu transakcji, ani nie będzie pośredniczyć w ustalaniu stawek bądź w transferach pieniężnych pomiędzy uczestnikami a organizatorem. Spółka nie będzie uczestniczyć w żadnych transakcjach mających charakter kasowy. Spółka takiego przychodu nie otrzymuje, zatem nie jest objęta obowiązkiem naliczenia i odprowadzenia podatku od gier.
Ad. 2:
Podstawą przychodu związanego z organizacją zakładów wzajemnych, o których mowa w art. 73 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o grach hazardowych jest suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze lub suma wpłaconych stawek, której to kwoty spółka nie pobiera i nie zna wymiaru tych kwot.
Przeprowadzając analizę czynności jakie będą wykonywane przez Spółkę w celu świadczenia dostaw towarów i usług, należy uznać, iż mają one charakter techniczny, niezwiązany bezpośrednio z organizacją zakładów wzajemnych. Zgodnie z treścią art. 71 ust. 1 podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza zakłady wzajemne gry na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.
W ocenie Wnioskodawcy działalność spółki nie stanowi gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy UGH (nie jest grą losową), zatem spółka nie będzie podmiotem objętym obowiązkiem podatkowym wymienionym w art. 73 UGH, wobec czego nie będą miały dla niej zastosowania normy ustawy UGH, gdyż spółka będzie podatnikiem, który z tytułu usług wykonywanych na rzecz podmiotów zlecających produkcję materiału audiowizualnego dostaw towarów i usług będzie podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uważa, że będzie zobowiązany stosować dla przedmiotowych transakcji właściwą stawkę, przewidzianą ustawą stawkę podatku od towarów i usług.
Ad. 3:
Wnioskodawca zamierza ograniczyć swoją działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskie jedynie do produkcji materiałów audiowizualnych dedykowanych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet.
Aktywność spółki będzie prowadzona w sektorze produkcji filmowej, produkcji reklamowej i obsługi technicznej transmisji w ramach sieci teleinformatycznych. Spółka nie przewiduje innych działań niż standardowe czynności wykonywane przy innych typach produkcji filmowych realizacji transmisji „na żywo” (np. z wydarzenia sportowego), czy tworzenie stron internetowych w ramach których są wyświetlane są transmisje na żywo, np. specjalistyczne transmisje materiału audiowizualnego, pogody z miejsc atrakcyjnych turystycznie, takich jak plaże, stoki narciarskie, obiekty zabytkowe itd.
Spółka będzie jedynie dostarczać zamówione treści, które będą udostępniane przez jej kontrahentów a wynagrodzenie będzie naliczane za godzinę poprawnej transmisji, niezależnie do przychodów jakie potencjalnie mogą generować podmioty nabywające produkty spółki.
W ocenie spółki jej planowana działalność spółki nie mieści się w kryterium podmiotu ponoszącego lub współdzielącego ryzyka związanego z urządzaniem - nie będzie podmiotem urządzającym gry i w takiej sytuacji wpływy osiągane z jej działalności powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie, czy będzie sprzedawać swoje produkty klientom (w tym i pośrednikom) krajowym czy podmiotom zagranicznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od gier hazardowych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną osobne rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227) - zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o grach”:
grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy
Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to:
1) gry liczbowe - gry, w których wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek, oraz gra liczbowa keno, w której wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, a wysokość wygranych stanowi iloczyn wpłaconej stawki i mnożnika ustalonego dla poszczególnych stopni wygranych;
2) loterie pieniężne, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne;
3) gra telebingo, w której uczestniczy się przez nabycie dowodu udziału w grze zawierającego przypadkowe zestawy liczb lub znaków z góry ustalonego zbioru liczb lub znaków, przeprowadzana na skalę ogólnokrajową z losowaniem nadawanym jako audycja telewizyjna, a podmiot urządzający grę oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;
4) gry cylindryczne, w których uczestniczy się w grze przez wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranej zależy od określonego z góry stosunku wpłaty do wygranej, zaś wynik gry ustalany jest za pomocą urządzenia obrotowego lub gry cylindryczne urządzane na tych zasadach w sieci Internet;
5) (uchylony)
6) gry w kości;
7) gra bingo pieniężne, w której uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane pieniężne, których wysokość zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek;
8) gra bingo fantowe, w której uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;
9) loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;
10)loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;
11)loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:
a) połączenie telefoniczne,
b) wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy
zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:
1)wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;
2)zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.
Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady posiadające cechy wymienione w ust. 1-5a są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy.
Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy o grach:
podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.
Artykuł 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach stanowi, że
przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.
Ponadto jak stanowi art. 6 ust. 1 i 3 ustawy o grach hazardowych:
1.Działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości i gier na automatach może być prowadzona po uzyskaniu koncesji na kasyno gry, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 1 i 1b oraz art. 6a ust. 2.
3.Działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.
Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o grach hazardowych:
Podmiot prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych nie może powierzyć innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem tych gier, z wyjątkiem ust. 2-5a.
W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający albo organizujący gry hazardowe na podstawie stosownego zezwolenia czy koncesji, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest ich urządzanie.
Z wniosku wynika, że Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję, organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo”.
Spółka planuje produkować materiały audiowizualne dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne, to realizacja emisji bez wątpienia w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet). Wnioskodawca wskazał, że ważne jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dostosowania do wymogów zmawiającego. Wnioskodawca będzie odpłatnie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany Jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o własną szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające logowanie do serwisów i zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet.
Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje, ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu klientami zlecającymi realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będą sprzedawane jednocześnie wielu klientom (dokładnie tak, jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom).
Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier, ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie produkować wersje lokalne (narodowe) serwisu, sprzedawać je dalej lub będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe danego kraju.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców.
Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej materiału audiowizualnego.
Działalność spółki nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalności podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowana lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał. Takie modyfikacje mogą polegać np. na dodaniu do emitowanej transmisji wersji językowej - tłumaczenia, napisów lub np. logo stacji telewizyjnej - nabywcy sygnału.
W sytuacji, gdy z opisu sprawy wynika - że działalność Spółki nie jest działalnością w zakresie urządzania albo organizowania gier hazardowych - to należy stwierdzić, że dla działalności w zakresie produkcji, organizacji produkcji oraz produkcji materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo” nie jest wymagane uzyskanie koncesji albo pozwolenia o których mowa w art. 6 ust. 1 i 3 ustawy o grach hazardowych.
Zatem działalność Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. Tym samym nie są Państwo zobowiązani do uiszczenia podatku od gier hazardowych.
Ponadto, skoro działalność Spółki nie stanowi działalności w zakresie gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych, to Wnioskodawca nie narusza normy art. 28 ust. 1 ustawy (przepis ten jest skierowany do podmiotów urządzających zakłady wzajemne).
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanych pytań w odniesieniu do podatku od gier hazardowych jest prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto informuję, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług wydane zostaną osobne rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa