Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.642.2024.2.MC
Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy wykonanej przez Wnioskodawcę Inwestycji drogowej oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki na Inwestycję drogową.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy wykonanej przez Państwa Inwestycji drogowej oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki na Inwestycję drogową.
Uzupełnili go Państwo pismem z 25 listopada 2024 r. (data wpływu 25 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. (dalej zwana także: „Spółką” bądź „Wnioskodawcą”) prowadzi działalność na terytorium Polski, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca jest także podatnikiem w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Spółka planuje wybudować halę magazynowo-usługowo-produkcyjną wraz z zapleczami socjalno-biurowymi oraz infrastrukturą techniczną i towarzyszącą na działkach ew. nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 obręb (...) przy ul. (...) w (...) (zwana dalej: „Inwestycją”).
Realizacja przez Spółkę Inwestycji skutkuje koniecznością realizacji inwestycji drogowej - przebudowy drogi publicznej polegającej na przebudowie drogi gminnej na dz. 20 w (...) na odcinku od północnej granicy dz. 8 do skrzyżowania z drogą powiatową (ul. (...)) oraz przebudowie skrzyżowania (dalej: „Inwestycja drogowa”).
Działki gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja drogowa, nie były własnością Spółki ani na datę realizacji tej Inwestycji drogowej, ani na datę nieodpłatnego przeniesienia przez Spółkę nakładów poniesionych przez Spółkę w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy Gminy (...).
15 listopada 2021 r. w (...) została zawarta Umowa o zastępstwo inwestycyjne w realizacji Inwestycji drogowej oraz Umowa przedwstępna nieodpłatnego przekazania nieruchomości pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy (...) (zwany dalej: Zarządcą) a Spółką (zwana dalej: „Umową”). W Umowie zawarto, iż Spółka, jako Inwestor, decyduje się partycypować w kosztach realizacji Inwestycji drogowej.
W Umowie Strony precyzyjnie określiły jakie wydatki poniesie Spółka aby zrealizować Inwestycję drogową. Spółka poniesie wydatki na (dalej: Wydatki na Inwestycję drogową):
1)Sporządzenie dokumentacji projektowej dla Inwestycji drogowej;
2)Przygotowanie i wystąpienie w imieniu Zarządcy z kompletnym wnioskiem do właściwego organu administracji publicznej o wydanie Decyzji ZRID, o którym mowa w art. 11d ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych dla Inwestycji drogowej;
3)Powiadomienie niezwłocznie na piśmie Zarządcę o uzyskaniu Decyzji ZRID nie później niż po upływie 14 dni od dnia uostatecznienia się Decyzji ZRID, na podstawie informacji uzyskanych od Gminy (...);
4)Uiszczenie Odszkodowania (odszkodowania w wysokości określonej ostatecznymi decyzjami właściwego organu administracji publicznej wydanymi na podstawie art. 12 ust. 4a-5 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych), należnego innym podmiotom niż Inwestor (oraz z wyłączeniem Zarządcy) właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe a objętych Decyzją ZRID, w zakresie w jakim związane są z realizacją Inwestycji drogowej;
5)Zawarcie we własnym imieniu i na własny koszt umowy o realizację Inwestycji drogowej z profesjonalnym wykonawcą z zakresu branży drogowej, zrealizowanie Inwestycji drogowej i wydanie Inwestycji drogowej Zarządcy;
6)Uzyskanie i przekazanie Zarządcy pozwolenia na użytkowanie Inwestycji drogowej lub zaświadczenia o braku sprzeciwu wobec zakończenia robót budowlanych.
Bez spełnienia ww. warunków, Spółka nie uzyska pozwolenia na budowę dla Inwestycji, przez co Spółka nie będzie miała nawet teoretycznej możliwości uzyskania przychodów z ich tytułu.
Poniesienie nakładów na Inwestycję drogową stanowi zatem niezbędny warunek do powstania i funkcjonowania Inwestycji wykorzystywanej do opodatkowanej działalności gospodarczej Spółki. Przełożenie nakładów na wybudowanie Inwestycji drogowej na działalność Spółki (sprzedaż lub wynajem - w całości objęte podatkiem VAT) jest zatem oczywiste (zero-jedynkowe). Bez nakładów, nie będzie sprzedaży opodatkowanej VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1. Czy koszty przebudowy drogi stanowić będą inwestycje w środku trwałym, a tym samym czy będą podlegać amortyzacji oraz czy będą wpisane do wykazu środków trwałych?
Wnioskodawca poinformował, że wydatki na przebudowę drogi zostały jednorazowo zaliczone do kosztów podatkowych; nie wystąpiła amortyzacja podatkowa.
2. Do jakich celów została wybudowana hala magazynowa (sprzedaż hali/wynajem hali czy użytkowanie na cele działalności gospodarczej)?
Hala magazynowa została wybudowana na cele wynajmu.
Pytania (w zakresie podatku od towarów i usług)
1)Czy nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej wykonanej przez Spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
2)Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z Wydatkami na Inwestycję drogową?
Państwa stanowisko w sprawie
W zakresie pytania pierwszego:
Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535, zwana dalej: Ustawą o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się zgodnie z art.7 ust. 1 ustawy o VAT przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).
Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej: „k.c.”): częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku istotne jest przywołanie cywilistycznej zasady wyrażonej w art. 191 k.c.: „Własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową”. (łac. superficies solo cedit).
Z kolei art. 47 § 1 k.c. wskazuje, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem rzeczy połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.
Zatem Inwestycja drogowa, którą będzie realizowała Spółka bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu ponieważ Inwestycja drogowa polega na budowie infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności. Spółka jako Inwestor nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji drogowej i nie będzie mogła nią rozporządzać jako rzeczą.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej nie może być traktowane jako dostawa towarów na gruncie przepisów o podatku VAT.
Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Gminy należy uznać za świadczenie usług. Wspomniane świadczenia nie wypełniają bowiem definicji dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT.
Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym stanie faktycznym. Nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Gminy bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę, ponieważ jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej Inwestycji.
Inwestycja będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazano powyżej, po zakończeniu Inwestycji Wnioskodawca planuje prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji lub sprzedaży Inwestycji.
Inwestycja drogowa służąca Inwestycji przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji czy ofertą zakupu Inwestycji, co pozwoli Spółce na pobieranie czynszów najmu czy uzyskanie przychodu ze sprzedaży Inwestycji i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji.
Zatem zdaniem Wnioskodawcy niewątpliwie istnieje związek między Inwestycją drogową a prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Co za tym idzie, warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie zostanie spełniony i nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych.
Przykładowo:
- interpretacja indywidualna z 22 lutego 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.9.2023.1.AA,
- interpretacja indywidualna z 23 marca 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA,
- interpretacja indywidualna z 5 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.460.2019.1.JKS,
- interpretacja indywidualna z 11 października 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2018.1.MW,
- interpretacja indywidualna z 13 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP,
- interpretacja indywidualna z 5 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.211.2018.1.AKO,
- interpretacja indywidualna z 11 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2017.1.AK.
W zakresie pytania drugiego:
Zdaniem Spółki ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na Inwestycję drogową.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W wyżej wymienionej regulacji wskazano, że warunkiem stosowania prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego jest związek między zakupionymi towarami i usługami a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Ustawa jednak nie precyzuje, jak ścisły ma być to związek, aby podatnik miał prawo do odliczenia. Zatem związek dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (np. towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy), bezpośrednio więc wiążą się z działalnością gospodarczą podatnika. Z kolei o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.
A zatem, badanie związku pomiędzy dokonywanymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, powinno być dokonywane w szerszym kontekście i nie powinno ograniczać się wyłącznie do ustalenia ścisłego, bezpośredniego związku poniesionego kosztu z konkretną czynnością opodatkowaną VAT (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 grudnia 2018 r., sygn. akt I FSK 1995/18).
Wnioskodawca poniósł nakłady na realizację inwestycji drogowej, które to będą ściśle związane z realizowaną przez niego Inwestycją - budową hali magazynowo-usługowej. Inwestycja będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej Spółki, ponieważ przedmiotem działalności Spółki jest wynajmem lub sprzedaż nieruchomości biurowo-magazynowych. Jak już wcześniej wspomniano, przedmiotowe wydatki na Inwestycję drogową służą w dalszej perspektywie budowie i funkcjonowaniu Inwestycji. Zatem przebudowa drogi jest niezbędnym elementem do prawidłowej eksploatacji nowopowstającego obiektu. Niezapewnienie przedmiotowej Inwestycji drogowej uniemożliwi Spółce kompleksową realizację Inwestycji oraz prowadzenie działalności związanej z jej wykorzystywaniem do sprzedaży opodatkowanej. Dzięki budowie, wydatki na Inwestycję drogową przyczynią się (pośrednio) do generowania przez Spółkę większej sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT.
Co więcej, Inwestycja drogowa jest warunkiem koniecznym dla uzyskania przez Spółkę zezwolenia na budowę Inwestycji. Zatem bez poniesienia nakładów na Inwestycję drogową, Spółka nie mogłaby wybudować Inwestycji, wykorzystywać jej do działalności gospodarczej i dzięki temu generować większych przychodów podlegających opodatkowaniu VAT.
Powyższe daje podstawę Spółce do dokonania odliczeń podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na budowę Inwestycji drogowej jako wydatków pośrednio związanych z prowadzoną działalnością opodatkowaną Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Należy podkreślić, że co do zasady dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika wprost z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku w sprawie C-102/86:
„czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.
Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność:
„podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.
W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Zatem z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy, zaś w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Powyższe oznacza, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika w formie darowizny uznaje się za odpłatną dostawę towarów, o ile podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie rodziło obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.
Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.
Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.
Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.):
budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
W myśl art. 16 ust. 2 ww. ustawy o drogach publicznych:
szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.
Wskazać należy, że na podstawie art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.):
nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Na mocy art. 47 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny:
§ 1. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
§ 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Na podstawie art. 48 Kodeksu cywilnego:
z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Jednocześnie w myśl art. 191 Kodeksu cywilnego:
własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.
Zatem rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.
Państwa wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy (...) wykonanej przez Państwa Inwestycji drogowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie nr 1).
Analiza przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że przekazania na rzecz Gminy (...) wykonanej przez Państwa Inwestycji drogowej nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku wynika, że nie przysługuje Państwu prawo do rozporządzania jak właściciel gruntem, na którym realizowana jest Inwestycja drogowa. We wniosku wskazali Państwo, że działki gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja drogowa, nie będą Państwa własnością i ani na datę realizacji tej Inwestycji drogowej, ani na datę nieodpłatnego przeniesienia nakładów poniesionych przez Państwa w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Zarządcy Gminy (...). Zatem zasadne jest przyjęcie, że ekonomiczne władanie Inwestycją drogową wykonaną na działkach niebędących Państwa własnością, nie będzie należeć do Państwa.
W konsekwencji, przekazania przez Państwa nieodpłatnie na rzecz Gminy (...) nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji drogowej nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.
Czynność ta stanowić może wobec tego świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie powołanego powyżej art. 8 ust. 2 ustawy.
Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu powinno być świadczeniem do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Jak wynika z wniosku, planują Państwo wybudować halę magazynowo-usługowo-produkcyjną wraz z zapleczami socjalno-biurowymi oraz infrastrukturą techniczną i towarzyszącą (Inwestycja). Realizacja przez Państwa Inwestycji skutkuje koniecznością realizacji Inwestycji drogowej.
15 listopada 2021 r. została zawarta Umowa o zastępstwo inwestycyjne w realizacji Inwestycji drogowej oraz Umowa przedwstępna nieodpłatnego przekazania nieruchomości pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy (...) (Zarządcą) a Państwem (Umowa). W Umowie zawarto, iż Państwo, jako Inwestor, decydują się partycypować w kosztach realizacji Inwestycji drogowej.
W Umowie Strony precyzyjnie określiły jakie wydatki Państwo poniosą aby zrealizować Inwestycję drogową. Poniosą Państwo Wydatki na Inwestycję drogową:
1)Sporządzenie dokumentacji projektowej dla Inwestycji drogowej;
2)Przygotowanie i wystąpienie w imieniu Zarządcy z kompletnym wnioskiem do właściwego organu administracji publicznej o wydanie Decyzji ZRID,
3)Powiadomienie niezwłocznie na piśmie Zarządcę o uzyskaniu Decyzji ZRID nie później niż po upływie 14 dni od dnia uostatecznienia się Decyzji ZRID, na podstawie informacji uzyskanych od Gminy (...);
4)Uiszczenie Odszkodowania (odszkodowania w wysokości określonej ostatecznymi decyzjami właściwego organu administracji publicznej wydanymi na podstawie art. 12 ust. 4a-5 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych), należnego innym podmiotom niż Inwestor (oraz z wyłączeniem Zarządcy) właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe a objętych Decyzją ZRID, w zakresie w jakim związane są z realizacją Inwestycji drogowej;
5)Zawarcie we własnym imieniu i na własny koszt umowy o realizację Inwestycji drogowej z profesjonalnym wykonawcą z zakresu branży drogowej, zrealizowanie Inwestycji drogowej i wydanie Inwestycji drogowej Zarządcy;
6)Uzyskanie i przekazanie Zarządcy pozwolenia na użytkowanie Inwestycji drogowej lub zaświadczenia o braku sprzeciwu wobec zakończenia robót budowlanych.
Bez spełnienia ww. warunków, nie uzyskają Państwo pozwolenia na budowę dla Inwestycji, przez co nie będą mieli Państwo nawet teoretycznej możliwości uzyskania przychodów z jej tytułu. Poniesienie nakładów na Inwestycję drogową stanowi niezbędny warunek do powstania i funkcjonowania Inwestycji wykorzystywanej do opodatkowanej Państwa działalności gospodarczej (wynajem - w całości objęty podatkiem VAT). Bez nakładów nie wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT.
Należy zatem uznać, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz Gminy (...) nakładów poniesionych na realizację Inwestycji drogowej będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Zatem uwzględniając okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy (...) Inwestycji drogowej stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem.
W konsekwencji nieodpłatne przekazanie przez Państwa na rzecz Gminy (...) nakładów poniesionych na realizację Inwestycji drogowej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy (...) wykonanej przez Państwa Inwestycji drogowej należało uznać za prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z Wydatkami na Inwestycję drogową (pytanie nr 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację Inwestycji drogowej a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług istnieje związek przyczynowo-skutkowy.
Jak wynika z wniosku, bez spełnienia wskazanych w opisie sprawy warunków, nie uzyskają Państwo pozwolenia na budowę dla Inwestycji, przez co nie będą mieli Państwo nawet teoretycznej możliwości uzyskania przychodów z jej tytułu. Poniesienie nakładów na Inwestycję drogową stanowi niezbędny warunek do powstania i funkcjonowania Inwestycji wykorzystywanej do opodatkowanej działalności gospodarczej (wynajem - w całości objęty podatkiem VAT). Bez nakładów nie wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT.
Wobec powyższego w niniejszej sprawie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, określony w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone w związku z ww. Inwestycją drogową są konieczne w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej i mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zatem przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki na Inwestycję drogową, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki na Inwestycję drogową należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).