Elektroniczną korespondencję urzędy obsłużą w dwóch systemach
EPUAP nie zostanie wygaszony od razu po wdrożeniu e-doręczeń. Do końca przyszłego roku będzie można za jego pośrednictwem przekazywać pisma do osób fizycznych i podmiotów niepublicznych, a między urzędami – nawet do końca 2029 r.
Coraz więcej urzędów wśród swoich danych kontaktowych wymienia równolegle dwa główne systemy teleinformatyczne, za których pośrednictwem można do nich napisać. Tak jest już w stołecznym zarządzie dróg miejskich, który na stronie internetowej w zakładce „Kontakt” zamieścił już adres do e-doręczeń, ale równocześnie wskazał, że pismo można skierować za pośrednictwem skrzynki podawczej elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Takich przypadków w miarę wdrażania systemu e-doręczeń przez kolejne podmioty będzie tylko przybywać.
Równoległe działanie
Dalsze funkcjonowanie ePUAP, mimo istnienia e-doręczeń, to efekt wprowadzenia przez ustawodawcę okresu przejściowego. Zgodnie z regulacjami, które znalazły się jeszcze w pierwotnej wersji ustawy o e-doręczeniach, infrastruktura ePUAP będzie utrzymywana do 30 września 2029 r. Chodziło m.in. o to, by użytkownicy kont i elektronicznych skrzynek podawczych w ePUAP zachowali dostęp do zgromadzonej tam korespondencji (zgodnie z art. 148 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych; dalej: u.d.e.). W myśl art. 148 ust. 2 u.d.e. po upływie tego terminu konta i skrzynki wraz z ich zawartością zostaną usunięte z ePUAP. Dopiero wówczas cała platforma zostanie zamknięta i przejdzie do historii procesu cyfryzacji polskiej administracji.