Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.592.2024.1.RST
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Część z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego, część zaś czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie, poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne oraz spółki prawa handlowego.
Na podstawie umowy o przyznaniu pomocy nr (...) zawartej z Województwem (...) Gmina realizuje zadanie pn.: „(...)”.
Całkowita wartość zadania: (...) zł.
Źródło dofinansowania zadania:
- Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”;
- środki własne.
Kwota dofinansowania zadania:
- (...) zł (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”) - Przyznane dofinansowanie stanowić będzie uzupełnienie wkładu własnego;
- (...) zł (środki własne).
Realizację zadania rozpoczęto w II kwartale 2024 r., natomiast termin zakończenia realizacji to III kwartał 2024 r. (do 30 września 2024 r.).
Zadanie realizowane jest na części działki nr 1, nr obrębu ewidencyjnego (...). (...), nr księgi wieczystej (...)., stanowiącej własność Gminy (...).
W dniu 11 lipca 2024 r. pomiędzy Gminą (...), a wykonawcą zadania A. Spółka Komandytowa ul. (...)., została zawarta umowa na dostawy urządzeń (...).
Przedmiot zamówienia polega na dostawie, zmontowaniu i ustawieniu urządzeń (...) i dotyczy m.in.:
1.zakup urządzeń do (...) - 2 kpl.
Urządzenie nr 1
Konstrukcja z elementów prefabrykowanych przewidzianych do zamontowania i ustawienia na gotowym podłożu elementy wykonane z betonu klasy min. C25/30 oraz elementów stalowych ocynkowanych. Poręcze orurowane z rury ø 35 x 2 mm. Najazdy z blachy nierdzewnej grubości 4 mm. Wszystkie elementy metalowe w urządzeniu ocynkowane metodą ogniową. Elementy betonowe impregnowane i malowane.
Urządzenie nr 2
Konstrukcja z elementów prefabrykowanych przewidzianych do zamontowania i ustawienia na gotowym podłożu elementy wykonane z betonu klasy min. C25/30 oraz elementów stalowych ocynkowanych. Poręcze orurowane z rury ø 35 x 2 mm. Najazdy z blachy nierdzewnej grubości 4 mm. Rail pomiędzy elementy o wysokości 95-100 cm., a 50-70 cm. Wszystkie elementy metalowe w urządzeniu ocynkowane metodą ogniową. Elementy betonowe impregnowane i malowane.
2.zakup ławek z oparciem - 3 szt.;
Ławki odporne na wandalizm i warunki atmosferyczne; spełniające normy PN - EN 1176-1:2009 i PN-EN 1176-7:2009 lub równoważnymi, w zakresie szczelin i otworów bez ostrych krawędzi, szczelin niebezpiecznych dla dzieci; konstrukcja stalowa ocynkowana malowana proszkowo, siedzisko i oparcie wykonane z desek z drzewa liściastego, malowane dwukrotnie lakierobejcą. Siedzisko i oparcie drewniane. Ławki przystosowane do programu dostępności (dla osób starszych i z niepełnosprawnościami).
W związku z realizacją zadania Gmina ponosi wydatki inwestycyjne. Wydatki dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Powstała infrastruktura będzie stanowiła własność Gminy (...), po zakończeniu przekazana zostanie nieodpłatnie w administrację do spółki miejskiej – (...).
Powstała Infrastruktura będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter oraz będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej m.in. poprzez stworzenia miejsca rekreacji dla dzieci i młodzieży, umożliwiając tym samym aktywne spędzanie czasu wolnego oraz doskonalenie umiejętności sportowych. Na terenie powstałej infrastruktury nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana, wstęp na teren zmodernizowanego (...) będzie całkowicie nieodpłatny.
Pytanie
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle stanu faktycznego Gminie nie będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych za zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi.
Uzasadnienie stanowiska
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zadaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.
Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, projekt nie będzie generował obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej z Województwem (...) Gmina realizuje zadanie pn.: „(...)”. Realizację zadania rozpoczęto w II kwartale 2024 r., natomiast termin zakończenia realizacji to III kwartał 2024 r.(do 30 września 2024 r.). Przedmiot zamówienia polega na dostawie, zmontowaniu i ustawieniu urządzeń dostarczonych do (...). W związku z realizacją zadania Gmina ponosi wydatki inwestycyjne. Wydatki dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Powstała infrastruktura będzie stanowiła własność Gminy (...), po zakończeniu przekazana zostanie nieodpłatnie w administrację do spółki miejskiej - (...). Powstała Infrastruktura będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter oraz będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej m.in. poprzez stworzenia miejsca rekreacji dla dzieci i młodzieży, umożliwiając tym samym aktywne spędzanie czasu wolnego oraz doskonalenie umiejętności sportowych. Na terenie powstałej infrastruktury nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana, wstęp na teren (...) będzie całkowicie nieodpłatny.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w świetle opisanego stanu faktycznego Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie są spełnione. Z wniosku wynika, że powstała Infrastruktura będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter oraz będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej m.in. poprzez stworzenia miejsca rekreacji dla dzieci i młodzieży, umożliwiając tym samym aktywne spędzanie czasu wolnego oraz doskonalenie umiejętności sportowych. Na terenie powstałej infrastruktury nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana, wstęp na teren zmodernizowanego (...) będzie całkowicie nieodpłatny. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją projektu nie jest związany z realizacją czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.
W konsekwencji, nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu „(...)”.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).