Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.602.2024.1.MBD
W zakresie ulgi na innowacyjnych pracowników.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi na innowacyjnych pracowników.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
S.A. z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca” „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2023.2805 t. j. z dnia 29 grudnia 2023 r., dalej: „ustawa o CIT”). Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim produkcję i aktywność związaną z wydawaniem wysoko budżetowych i zaawansowanych technologicznie (…) (w tym dodatków i rozszerzeń do nich) opartych na własnych markach, przeznaczonych do dystrybucji na rynkach całego świata na (…). Działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Spółkę obejmuje szerokie spektrum prac związanych z rozwojem produktów, procesów oraz technologii wykorzystywanych w procesie produkcji (…), a także zdobywaniem niezbędnej wiedzy i umiejętności, które prowadzić mogą do stworzenia rozwiązań niewystępujących w praktyce gospodarczej lub w znaczącym stopniu odróżniających się od tych dotychczas wykorzystywanych przez Spółkę. Prace realizowane przez Wnioskodawcę mają ustalony cel, harmonogram, etapy oraz osoby odpowiedzialne za wykonanie konkretnych czynności i zarządzanie projektami. Powyższe czynności wykonywane są przez: pracowników Spółki, tj. osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę oraz współpracowników Spółki, tj. osoby realizujące czynności w oparciu o umowy inne niż umowy o pracę (dalej pracownicy i współpracownicy łącznie jako: „Specjaliści B+R”). W zakresie prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej dotyczącej produkcji gier komputerowych (dalej: „Działalność B+R”), Wnioskodawca korzysta z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach opisanych w art. 18d ustawy o CIT (dalej jako: „ulga B+R”). Wnioskodawca uzyskał w tym zakresie m.in. następujące interpretacje indywidualne:
1) potwierdzające badawczo-rozwojowy charakter prowadzonej działalności (z (...) r. o sygn. (…) oraz z (...) r. o sygn. (…));
2) potwierdzające, że prace Spółki mające za zadanie dostosowanie tworzonych gier komputerowych na różne platformy sprzętowe również mają charakter działalności badawczo-rozwojowej (z (...) r. o sygn. (…) oraz z (...) r. o sygn. (…));
3) potwierdzające, że koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w roku zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów oraz wg limitów z art. 18d ust. 7 ustawy o CIT, obowiązujących w roku tegoż zaliczenia (z (...) r. o sygn. (…) oraz z (...) r. o sygn. (…)).
W ramach prowadzonej Działalności B+R, Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, które stanowią dla niego tzw. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2-3b ustawy o CIT. W szczególności, do kategorii kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę należą:
1) należności wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu stosunku pracy wiążącego Wnioskodawcę z pracownikami wraz ze składkami płaconymi przez Spółkę (na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1230 z późń. zm., dalej: „ustawa o SUS”) z tytułu tego stosunku pracy, tj. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT,
2) należności z tytułu umowy zlecenia i umowy o dzieło wraz ze składkami finansowanymi przez Spółkę (na zasadach określonych przepisami ustawy o SUS) z tytułu tych należności, tj. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1a ustawy o CIT.
Wnioskodawca jest i będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej „PDOF”) (w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego z tytułu stosunku pracy, wykonywania czynności na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło oraz z tytułu praw autorskich) w rozumieniu art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226 t. j. z dnia 21 lutego 2024 r., dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązany jest i będzie do obliczania i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”). Miesiąc pobrania Zaliczek PIT (dalej też jako: „miesiąc pobrania”) jest tożsamy z miesiącem wypłaty wynagrodzenia. Wynagrodzenia pracowników należne za dany miesiąc (dalej: „miesiąc należny”) jest płatne z dołu, do ostatniego dnia roboczego każdego miesiąca na rachunek bankowy pracownika. Zaliczki PIT przekazywane są do urzędu skarbowego zgodnie z art. 38 i 42 ustawy o PIT w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczki zostały pobrane, czyli do 20 dnia miesiąca przypadającego po miesiącu pobrania Zaliczek PIT (dalej też jako: „miesiąc transferu”). Dla zilustrowania, jeśli dotyczy wynagrodzenia za pracę zrealizowaną w miesiącu marcu, miesiącem pobrania Zaliczek PIT przez Spółkę był marzec 2023 r., natomiast miesiącem transferu wspomnianych zaliczek przez Spółkę (jako płatnika) był kwiecień 2023 r. Podobne zasady dotyczą wynagrodzeń wypłacanych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło, gdzie wynagrodzenie z tytułu tych umów, jak i zaliczka na PIT, w praktyce wypłacane są do ostatniego dnia miesiąca w którym realizowane było zlecenie lub dzieło. Tym samym, biorąc pod uwagę kwestię rozliczania wynagrodzeń Specjalistów B+R i termin płatności Zaliczek PIT, Wnioskodawca wyodrębnia: Miesiąc pobrania - miesiąc wypłaty wynagrodzenia i tym samym pobrania Zaliczek PIT, który następuje w terminie do ostatniego dnia miesiąca; Miesiąc transferu - miesiąc wpłaty Zaliczek PIT do urzędu skarbowego wg art. 38 i 42 ustawy PIT, zgodnie z którym Spółka jest zobowiązana przekazać pobraną zaliczkę w terminie do 20 dnia następującego miesiąca. Spółka korzysta i będzie korzystać w kolejnych latach kalendarzowych z ulgi określonej w art. 18db ustawy o CIT (zwanej dalej: „ulgą na innowacyjnego pracownika” lub „UIP”) i w tym zakresie otrzymała pozytywną interpretację indywidualną potwierdzającą, że Spółka uprawniona jest do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzednich (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z (...) r. o sygn. (…) oraz interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z (...) r. o sygn. (…)). Spółka zamierza dokonać odliczenia zgodnie z art. 18d i 18db ustawy o CIT, w związku z czym zaznacza, że:
- rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym,
- spełnia i będzie spełniała warunki do korzystania z ulgi B+R wskazane w art. 18d ustawy o CIT i korzysta z tej ulgi,
- nie będzie korzystać z ulgi na innowacyjnego pracownika w stosunku do zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy o PIT,
- wykonane przez Spółkę projekty realizowane w toku Działalności B+R nie stanowią i nie będą stanowiły badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,
- zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy, pobrane od dochodu (przychodu) osób fizycznych pochodzą lub będą pochodzić z tytułu:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
- wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
- praw autorskich.
- Przez osoby fizyczne, w odniesieniu do których Spółka zamierza skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT, rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w Działalność B+R, których czas:
- pracy przeznaczony na realizację Działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
- przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie Działalności B+R na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%,
- Spółka będzie stosować ulgę na innowacyjnych pracowników w odniesieniu do tych pracowników, dla których pełni funkcję płatnika na zasadach opisanych w art. 32 oraz 41 ust. 1 i 4 ustawy o PDOF,
- W ewidencji rachunkowej, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, Spółka wyodrębnia i będzie wyodrębniać koszty kwalifikowane związane z realizacją Projektów B+R,
- Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,
- W zakresie nieodliczonych kosztów kwalifikowanych, które nie ulegną rozliczeniu w ramach ulgi na innowacyjnego pracownika, Spółka będzie odliczać te koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT, stosując przy tym limity wskazane w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
- W ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, Spółce nie przysługuje zwrot gotówkowy w rozumieniu art. 18da ustawy o CIT,
- Spółka w dniu (...) 2018 r. otrzymała decyzję wydaną przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii nadającą Spółce status Centrum Badawczo-Rozwojowego na podstawie art. 17 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U z 2018 r., poz. 141). Status ten został podtrzymany w kolejnych latach podatkowych i jest aktywny na moment złożenia wniosku,
- Spółka zamierza skorzystać z ulgi na innowacyjnego pracownika wykorzystując nieodliczone we wcześniejszych latach podatkowych koszty kwalifikowane w tych latach podatkowych w których poniesie stratę albo osiągnie dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d w zakresie dochodu określonego zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, opodatkowanego stawką podatku wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT. Spółka osiąga i może w przyszłości osiągać kwalifikowany dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej podlegający opodatkowaniu stosownie do art. 24d ustawy o CIT.
Możliwość dokonywania odliczenia ulgi na innowacyjnego pracownika przy osiągnięciu dochodów podlegających opodatkowaniu stosownie do art. 24d ustawy o CIT, została potwierdzona w wydanej przez DKIS interpretacji indywidualnej z (...) r. o sygn. (…). Ponadto, Spółka uzyskuje i może w przyszłości uzyskiwać również przychody z zysków kapitałowych. Wnioskodawca podkreśla, że nawet w takiej sytuacji, nie będzie dokonywać odliczenia skumulowanych kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania wynikających z art. 24d ustawy o CIT, czy art. 7b ust. 1 ustawy o CIT. Spółka powzięła wątpliwość co do okresu, w którym przysługuje podatnikowi skorzystanie z UIP w roku podatkowym. Wątpliwości Spółki dotyczą rozumienia pojęcia użytego w przepisie art 18db ust. 4 ustawy o CIT, „począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie” oraz “do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie” - czy pod okresem tym należy rozumieć okres od miesiąca pobrania bezpośrednio następującego po złożeniu zeznania CIT-8 do ostatniego miesiąca pobrania w roku podatkowym, czy też od miesiąca transferu bezpośrednio następującego po złożeniu zeznania CIT-8 do ostatniego miesiąca transferu mającego miejsce w roku podatkowym.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na PDOF w ramach UIP przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, tj. obejmuje zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc bezpośrednio następujący po złożeniu zeznania CIT-8 oraz trwa do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń należnych i wypłaconych za ostatni miesiąc roku podatkowego obowiązującego podatnika?
2. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy z pytania nr 1 za nieprawidłowe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na PDOF w ramach UIP przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, tj. obejmuje zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc w którym podatnik złożył zeznanie CIT-8 oraz trwa do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na PDOF płatne do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego obowiązującego podatnika?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem ustawy o PIT, jedynie prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na PDOF w ramach UIP przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, tj. obejmuje zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc bezpośrednio następujący po złożeniu zeznania CIT-8 oraz trwa do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń należnych i wypłaconych za ostatni miesiąc roku podatkowego obowiązującego podatnika.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym. Z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT wynika, że ulga określona w art. 18db Ustawy o CIT, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami PDOF), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 Ustawie o CIT, poniesionych w danym roku.
Powyższy przepis wprost wskazuje, że podatnik ma prawo do pomniejszenia przekazywanej zaliczki na podatek PIT na rachunek urzędu skarbowego.
W myśl art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, przepis art. 18db ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 32 i 41 ust. 1 i 4 Ustawy o PIT, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych z tytułu: stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego; wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; praw autorskich.
W myśl art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT, przez osoby fizyczne, o których mowa w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, rozumie się osoby bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas: pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Natomiast, zgodnie z art. 18db ust. 4 Ustawy o CIT, uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o CIT, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie. Wskazać należy, że ulga na innowacyjnych pracowników dotyczy tych podatników, którzy nie mogli w poprzednim roku w pełni skorzystać z ulgi B+R, z uwagi na poniesioną stratę lub osiągnięcie dochodu z działalności gospodarczej w kwocie niższej od kwoty przysługujących podatnikowi odliczeń z tytułu ulgi B+R. Odliczenia w ramach UIP są dokonywane po złożeniu zeznania za poprzedni rok, w którym wykazana została nieodliczona część ulgi B+R.
Biorąc pod uwagę powyższe, prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego.
Zatem, koszty nieodliczone w danym roku w ramach ulgi B+R (koszty kwalifikowane) odlicza się w zeznaniach za kolejne sześć lat podatkowych.
Na podstawie art. 18db ust. 5 Ustawy o CIT, przepisy art. 18db ust. 1-4 Ustawy o CIT, nie mają zastosowania do: zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust 2-2c Ustawy o PIT; podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da Ustawy o CIT.
W myśl art. 18db ust. 6 Ustawy o CIT, jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.
Ulga na innowacyjnych pracowników prowadzi wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń/świadczeń pracowników do urzędu skarbowego. Tym samym, podmiot korzystający z ulgi na innowacyjnych pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz wyłącznie z obowiązku ich odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Wskazać należy, że uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego przysługuje podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych (płatnikowi PDOF) począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym zostało złożone zeznanie CIT-8.
Z ulgi na innowacyjnych pracowników wynika również, że ww. ulga uprawnia wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń świadczeń pracowników.
Z literalnego brzmienia przepisu art. 18db ust. 4 Ustawy o CIT, jak i systemowego rozumienia wprowadzonej UIP wywnioskować należy, że uprawnienie do pomniejszenia przekazywanych na rzecz urzędu skarbowego zaliczek na PDOF dotyczy wszystkich miesięcy w których osoby za które pobierana jest zaliczka PIT realizowały działania badawczo-rozwojowe (jednak nie wcześniej niż za miesiąc następujący po złożeniu zeznania CIT-8).
Z perspektywy systemowego rozumienia UIP, ulga ta ma wspierać działalność innowacyjną poprzez zwolnienie płatników PIT w zakresie wypłaconych wynagrodzeń osób realizujących prace badawczo-rozwojowe w danym roku podatkowym i wobec wynagrodzeń wypłacanych w danym roku podatkowym.
W konsekwencji należy uznać, że pomniejszenie o którym mowa w art. 18db ust. 4 ustawy o CIT, powinno dotyczyć okresów za które wypłacane jest wynagrodzenie - prawidłowe zatem jest stanowisko zgodnie z którym uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na PDOF w ramach UIP przysługuje podatnikowi CIT począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie CIT-8, tj. obejmuje zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc bezpośrednio następujący po złożeniu zeznania CIT-8 oraz trwa do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń należnych i wpłaconych za ostatni miesiąc roku podatkowego obowiązującego podatnika.
W przypadku odmiennej interpretacji okresu do którego odnosi się art. 18db ust. 4 ustawy o CIT uznać należy, że decydujący w zakresie rozliczania UIP jest okres dokonywania wpłaty zaliczek na PDOF (a nie jak w wyrażonym wyżej stanowisku Wnioskodawcy okres, za który wypłacane są wynagrodzenia z tytułu realizowanej działalności badawczo-rozwojowej), a zatem uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na PDOF w ramach UIP przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, tj. obejmuje zaliczki na PDOF przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc w którym podatnik złożył zeznanie CIT-8 oraz trwa do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na PDOF płatne do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego obowiązującego podatnika
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):
przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;
Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Katalog kosztów uznawanych za koszty kwalifikowane został przedstawiony w art. 18d ust. 2-3a updop.
W myśl art. 18d ust. 8 updop:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop:
przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.
Stosownie do art. 18db ust. 1 updop:
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop:
przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2)wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3)praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop:
przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop:
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
W myśl art. 18db ust. 5 updop:
przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1) zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.
Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop:
jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.
Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.
Zgodnie z powołanym wyżej art. 18db ust. 4 updop:
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Dzięki uldze na innowacyjnych pracowników podatnicy, jako płatnicy, mogą zmniejszyć kwotę zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń osób zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia bądź praw autorskich). Warunkiem jest to, aby zatrudnieni poświęcali takiej aktywności co najmniej 50 proc. swojego czasu pracy.
Tym samym, niewykorzystaną za poprzedni rok kwotę ulgi B+R odlicza się od bieżących zaliczek na PIT od wynagrodzeń innowacyjnych pracowników. Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że tzw. ulga na innowacyjnych pracowników prowadzi wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń/świadczeń pracowników do urzędu skarbowego. Tym samym, podmiot korzystający z ulgi na innowacyjnych pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz wyłącznie z obowiązku ich odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Wskazuję, że uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego przysługuje podatnikowi (płatnikowi) począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym został złożony CIT-8. Z ulgi na innowacyjnych pracowników wynika również, że ww. ulga uprawnia wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń świadczeń pracowników. Tym samym, odwołuje się ona do konkretnej zaliczki (pobranej w miesiącu przypadającym bezpośrednio po złożeniu zeznania), ustanawiając wyraźną granicę, które zaliczki mogą podlegać pomniejszeniu, a które nie mogą być pomniejszone w ramach wskazanej ulgi.
W mojej ocenie, w związku z powyższymi przepisami, mając również na uwadze treść art. 18db ust. 4 updop, na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników, przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, tj. obejmuje zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc bezpośrednio następujący po złożeniu zeznania CIT-8.
Z cytowanego powyżej art. 18db ust. 4 updop, wynika również, że ulgę można stosować do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń należnych i wpłaconych za ostatni miesiąc roku podatkowego obowiązującego podatnika.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy uprawnienie do pomniejszenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników, przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, tj. obejmuje zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń za miesiąc bezpośrednio następujący po złożeniu zeznania CIT-8 oraz trwa do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie tj. obejmuje również zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, przekazywane do 20 dnia miesiąca następującego po wypłacie wynagrodzeń należnych i wypłaconych za ostatni miesiąc roku podatkowego obowiązującego podatnika, uznałem za prawidłowe.
W związku z uznaniem pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, pytanie oznaczone we wniosku nr 2 uznaję za bezzasadne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).