Jak zastrzec logo i nazwę firmy w polskim i unijnym urzędzie patentowym
Aby uzyskać rejestrację marki, trzeba wykonać kilka kroków, zachowując ich odpowiednią kolejność i przyjmując realistyczne założenia. Rejestrację znaku towarowego warto przeprowadzić metodą 4P: Plan – Poszukiwanie – Przedłożenie – Przegląd
Nazwę firmy i logo, które podlegają rejestracji, nazywa się znakiem towarowym. Takiej rejestracji można dokonać:
- w Urzędzie Patentowym RP (dalej: UP), który może przyznać prawo wyłączne w Polsce lub
- w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (dalej: urząd unijny), aby uzyskać ochronę we wszystkich krajach członkowskich.
Można chronić zarówno sam znak słowny (nazwę), słowno-graficzny (logo), jak i oba naraz – będą to dwa niezależne zgłoszenia. Różnica jest taka, że w przypadku znaku słownego nie ma zobowiązania do konkretnego przedstawienia znaku graficznego. Jak najlepiej przeprowadzić proces rejestracji i o czym nie wolno zapomnieć? Proponuję zastosować metodę 4P.
1P – Plan, czyli przemyślana strategia
Zanim przystąpimy do wszczęcia właściwej procedury, należy się zastanowić, jakie są plany biznesowe firmy i jej strategia na najbliższe pięć lat. Dobrze jest określić, czy przez te lata firma: