Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4017.6.2024.2.AS
Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 §1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie i w przyszłości obliczanych i pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dokonując tego potrącenia w odpowiednich deklaracjach podatkowych składanych za bieżące lub przyszłe okresy rozliczeniowe. Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do potrącenia wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot zaliczek lub podatku wpłaconych przez Wnioskodawcę, również w przypadku, gdy po upływie terminu do wpłaty ww. należności Wnioskodawca wpłacił zaległą kwotę należnych zaliczek wraz z należnymi odsetkami za zwłokę. Czy w sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 uprawnienie do potrącenia wynagrodzenia płatnika będzie przysługiwało Wnioskodawcy w odniesieniu do całej kwoty należnych i wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia:
- Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie i w przyszłości obliczanych i pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dokonując tego potrącenia w odpowiednich deklaracjach podatkowych składanych za bieżące lub przyszłe okresy rozliczeniowe – jest nieprawidłowe.
- Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do potrącenia wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot zaliczek lub podatku wpłaconych przez Wnioskodawcę, również w przypadku, gdy po upływie terminu do wpłaty ww. należności Wnioskodawca wpłacił zaległą kwotę należnych zaliczek wraz z należnymi odsetkami za zwłokę – jest prawidłowe.
- Czy w sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 uprawnienie do potrącenia wynagrodzenia płatnika będzie przysługiwało Wnioskodawcy w odniesieniu do całej kwoty należnych i wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2024 r. za pośrednictwem e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie uprawnienia płatnika do potrącenia wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 6 listopada 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”, „Podatnik”) jest polskim rezydentem podatkowym będącym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej również jako: „CIT”). Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, jak również osoby fizyczne świadczące na rzecz Spółki pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z wypłatą należnego wynagrodzenia osobom fizycznym pozostającym ze Spółką w stosunku pracy oraz wykonującym na rzecz Spółki prace na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca realizuje obowiązki płatnika, wynikające z ustawy o PIT. Spółka jako płatnik oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej również jako: „PIT”), a następnie wpłaca kwoty pobranych zaliczek na podatek w ustawowym terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego. W tym zakresie, wypłacając wynagrodzenie należne pracownikom ze stosunku pracy bądź innym osobom fizycznym, działając jako płatnik w rozumieniu właściwych przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca oblicza, potrąca i wpłaca na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jako płatnik Wnioskodawca nie korzystał z uprawnienia przewidzianego w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. nie potrącał zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa. Z tego względu Wnioskodawca planuje dokonać potrącenia przysługującego mu zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, obliczonego za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego określonego przepisami Ordynacji podatkowej z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych w przeszłości. Analogicznych potrąceń Spółka może dokonywać również w przyszłości, w przypadku nie potrącenia wynagrodzenia płatnika w momencie dokonywania wpłaty pobranego podatku bądź zaliczki na konto właściwego urzędu skarbowego.
Pytania
1) Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 §1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie i w przyszłości obliczanych i pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dokonując tego potrącenia w odpowiednich deklaracjach podatkowych składanych za bieżące lub przyszłe okresy rozliczeniowe?
2) Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do potrącenia wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot zaliczek lub podatku wpłaconych przez Wnioskodawcę, również w przypadku, gdy po upływie terminu do wpłaty ww. należności Wnioskodawca wpłacił zaległą kwotę należnych zaliczek wraz z należnymi odsetkami za zwłokę?
3) Czy w sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 uprawnienie do potrącenia wynagrodzenia płatnika będzie przysługiwało Wnioskodawcy w odniesieniu do całej kwoty należnych i wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego i możliwego zdarzenia przyszłego:
1) Wnioskodawca będzie mógł dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (dalej: „OP”), obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie i w przyszłości obliczanych i pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, dokonując tego potrącenia w odpowiednich deklaracjach podatkowych składanych za bieżące lub przyszłe okresy rozliczeniowe.
2) Wnioskodawca będzie uprawniony do potrącenia wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot zaliczek lub podatku wpłaconych przez Wnioskodawcę, również w przypadku, gdy po upływie terminu do wpłaty ww. należności Wnioskodawca wpłacił zaległą kwotę należnych zaliczek wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.
3) W sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 uprawnienie do potrącenia wynagrodzenia płatnika będzie przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie w odniesieniu do tej części należnych i wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych która została przez Wnioskodawcę wpłacona w ustawowym terminie. Uprawnienie to nie będzie natomiast przysługiwało Wnioskodawcy w odniesieniu do należności z ww. tytułów wpłaconych po upływie ww. terminu.
Zgodnie z art. 8 OP, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Instytucja płatnika znajduje zastosowanie na gruncie różnych podatków. W zakresie objętym wnioskiem obowiązki płatnika dotyczą podatków PIT i CIT.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy (do 31 grudnia 2022 r. obowiązek ten wynikał z art. 31 ustawy o PIT).
Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Zgodnie z art. 28 § 1 OP, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Wysokość wynagrodzenia szczegółowo reguluje obecnie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (dalej: „Rozporządzenie”).
I tak, zgodnie z § 1 pkt 1 Rozporządzenia, wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3 % kwoty tych podatków pobranych przez płatnika. § 3 Rozporządzenia przewiduje natomiast, iż wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1 z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynosi 0,6 % kwoty tego podatku pobranego przez płatnika. W Rozporządzeniu wskazano również, iż wynagrodzenie płatnika i inkasenta jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta (§ 2 Rozporządzenia).
W okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2022 r. opisywana materia była regulowana Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz.U. z 2015 r. poz. 2154). Wysokość i zasady potrącania wynagrodzenia płatnika zostały w nim określone analogicznie jak w z § 1 pkt 1 i § 2 Rozporządzenia. Ordynacja podatkowa, jak również Rozporządzenie, regulujące uprawnienie płatnika do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, nie wskazują terminu, w jakim płatnik może skorzystać z tego uprawnienia. Dlatego też za aktualne należy uznać stanowisko Ministerstwa Finansów, zawarte w piśmie z dnia 26 marca 1998 r., znak: RS-7250-487/OP/O /98/ZB, w którym wskazano, iż Ordynacja podatkowa nie zawiera regulacji nakazującej płatnikom dokonywania potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącenia wynagrodzeń przysługujących płatnikowi raz na kwartał, czy też raz do roku. Płatnik może zatem skorzystać ze swojego uprawnienia i potracić należne mu wynagrodzenie nie tylko w okresie, w którym dokonał terminowego poboru i wpłaty podatku, uwzględniając takie potrącenie w odpowiedniej deklaracji podatkowej za dany okres, lecz także w okresach późniejszych.
Zdaniem Wnioskodawcy, jedynym ograniczeniem w zakresie możliwości skorzystania z uprawnienia do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 § 1 OP, jest termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym uprawnienie to jest związane. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego został określony w art. 70 § 1 OP, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 30 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4017.28.2020.1.MK; interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 17 lutego 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4017.25.2019.1.EN). Przy czym Wnioskodawca może jednorazowo dokonać potrącenia wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 OP, za okres nieobjęty przedawnieniem z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości równej sumie kwot ustalonych zgodnie z przepisami Rozporządzenia, ale nie wyższej niż wysokość bieżącej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z której jest dokonywane to potrącenie. Zdaniem Spółki, skoro Wnioskodawca jest uprawniony do potrącenia należnego mu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków z aktualnie wpłacanymi kwotami zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego, to wystarczające będzie wykazanie tej kwoty wynagrodzenia w przewidzianym miejscu w treści odpowiedniej deklaracji podatkowej składanej za bieżące okresy. Skoro formularze deklaracji podatkowych (np. PIT-4R) przewidują odrębne pola, w których wskazuje się kwotę wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków, to, zdaniem Wnioskodawcy, kwota potrącenia (obejmująca także wynagrodzenie za poprzednie okresy) zostanie w ten sposób przejrzyście i należycie wykazana.
Z treści art. 28 § 1 OP nie wynika, aby prawo płatnika do wynagrodzenia było uzależnione od uiszczenia pełnej kwoty należnej zaliczki. W przepisie tym mowa jest wyłącznie o poborze zaliczki i jej terminowej wpłacie. Wykładnia art. 28 § 1 OP prowadzi zatem do wniosku, iż późniejsza dopłata zaliczki wraz z należnymi odsetkami nie wpływa na możliwość realizacji uprawnień płatnika w zakresie potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia od kwoty terminowo wpłaconej. Stanowisko to zostało potwierdzone przez organy administracji skarbowej w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 czerwca 2012 r., Znak: IPPB2/415-297/12-2/MG; interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 30 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4017.28.2020.1.MK). W doktrynie podkreśla się, że wynagrodzenie płatnika przysługuje bez względu na to, czy termin płatności podatku wynika z ustawy podatkowej lub przepisu wykonawczego oraz bez względu na to, czy płatnik wpłacił całą należną kwotę podatku, czy tylko część. Jeżeli pozostała część podatku zostanie wpłacona później, to wynagrodzenie od niej nie przysługuje (S. Babiarz (w:) B. Dauter, R. Hauser, A. Kabat. M. Niezgódka-Medek, J. Rudowski, S. Babiarz, Ordynacja podatkowa. Komentarz, LEX/el. 2019, kom. do art. 28). Z powyższego wynika również, iż podstawą naliczenia wynagrodzenia płatnika jest i będzie kwota zaliczki na podatek dochodowy, zapłacona w ustawowym terminie. W konsekwencji, jeżeli w ustawowym terminie Spółka dokonała lub dokona w przyszłości wpłaty tylko części należnej zaliczki na podatek PIT za dany miesiąc a następnie ureguluje pozostałą część tych należności wraz z odsetkami, wówczas Wnioskodawca będzie uprawniony do wynagrodzenia ustalonego wyłącznie od terminowo wpłaconej kwoty zaliczki lub zryczałtowanego podatku, tj. bez uwzględniania podatku dopłaconego po terminie oraz odsetek za zwłokę (Podatki wpłacone z opóźnieniem lub w kwotach przekraczających należne zobowiązanie nie mogą być brane pod uwagę przy obliczeniu wynagrodzenia (L. Etcl (w:) Ordynacja podatkowa. Komentarz Tom I. Zobowiązania podatkowe. Art. 1-119zzk, red. L. Etel, LEX/el. 2022, kom. do art. 28).
Co więcej, pobranie podatku nienależnie bądź w wysokości wyższej od należnej, powoduje powstanie obowiązku zwrotu wynagrodzenia (w całości, gdy podatek nie był należny lub w części odpowiadającej nadwyżce nad podatkiem należnym) (wyrok NSA z 30 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1725/12, LEX nr 1507519). Wobec tego, za podstawę do obliczenia wynagrodzenia płatnika należy przyjąć tylko faktyczną kwotę jaka została terminowo wpłacona tytułem zaliczki podatku PIT za dany miesiąc lub zryczałtowanego podatku CIT, w wysokości nie większej niż należna kwota zaliczki lub podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 i 3 jest prawidłowe. Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonania oceny Państwa stanowiska w tym zakresie.
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż:
Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.
Z treści tego przepisu wynika, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a) ustawy Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.
W myśl art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.
Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1377).
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:
Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.
Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia:
Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.
Zgodnie natomiast z § 3 ww. rozporządzenia:
Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm. (Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2021 r. poz. 1163, 1243, 1551, 1574, 1834, 1981, 2071, 2105, 2133, 2232, 2269, 2270, 2328, 2376, 2427, 2430 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 1, 24, 64, 138, 501, 558, 583, 646, 655, 830, 872, 1079, 1265, 1301 i 1358)), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że zatrudniają Państwo pracowników na podstawie umowy o pracę, jak również osoby fizyczne świadczące na rzecz Spółki pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z wypłatą ww. osobom wynagrodzenia realizują Państwo obowiązki płatnika, wynikające z ustawy o PIT. Spółka jako płatnik oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a następnie wpłaca kwoty pobranych zaliczek na podatek w ustawowym terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Dotychczas nie korzystali Państwo, jako płatnik, z uprawnienia przewidzianego art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. nie potrącali zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa.
Planują Państwo dokonać potrącenia przysługującego im zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, obliczonego za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego, określonego przepisami Ordynacji podatkowej, z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych w przeszłości. Analogicznych potrąceń planują Państwo również dokonywać w przyszłości, w przypadku nie potrącenia wynagrodzenia płatnika w momencie dokonywania wpłaty pobranego podatku bądź zaliczki na konto właściwego urzędu skarbowego.
W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania..
Z powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że Wnioskodawca jako płatnik, oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów wypłaconych osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej. Pobrane zaliczki Wnioskodawca jest zobowiązany wpłacić na konto urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zaliczki.
Należy zauważyć, iż żaden przepis Ordynacji podatkowej, nie narzuca na płatnika obowiązku dokonywania potrąceń należnego mu wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek, ani też nie określa terminu, w jakim to uprawnienie płatnika może być zrealizowane.
Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku bądź za kilka lat. Należy jednak przyjąć, iż uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia.
Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Stosownie do art. 32 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.
Zgodnie z art. 71 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisy art. 70, art. 70a, art. 70c i art. 70e stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów.
Ten ostatni przepis odsyła do odpowiedniego stosowania do należności płatników i inkasentów m. in. przepisu art. 70 Ordynacji podatkowej. Jego odpowiednie stosowanie do należności płatnika z tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, do której pobrania i odprowadzenia zobowiązany jest płatnik, oznacza, że należność ta przedawnia się, co do zasady, z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upływał termin, w jakim płatnik obowiązany był dokonać wpłaty zaliczki na rachunek organu podatkowego.
Zatem uprawnienie płatnika do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, może zostać zrealizowane do czasu przedawnienia należności płatnika zgodnie z art. 70 w zw. z art. 71 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Za powiązaniem prawa płatnika do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, z terminem przedawnienia należności płatnika, przemawia w szczególności to, że wysokość tego wynagrodzenia pozostaje w relacji do kwoty podatku pobranego przez płatnika.
Z treści § 1 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa wynika, że wynagrodzenie płatnika stanowi procentową pochodną pobranych przez niego podatków.
W związku z tym uzasadnione jest przyjęcie, że graniczny termin, w jakim płatnik może zrealizować swoje uprawnienie do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, to termin przedawnienia należności płatnika z tytułu podatku, od którego to wynagrodzenie jest naliczane.
W przypadku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, do których odprowadzania zobowiązany był Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, okres przedawnienia biegnie od końca roku, w którym powstał obowiązek wpłaty do urzędu skarbowego zaliczek na podatek. Stosownie do powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca był zobowiązany do odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w terminie do 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek poboru zaliczki. Zatem, zobowiązanie z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych uległo przedawnieniu, jeśli od końca roku, w którym Wnioskodawca był zobowiązany do odprowadzenia zaliczki upłynęło 5 lat.
W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że mają Państwo prawo dokonać potrącenia należnego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 §1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłacanych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie i w przyszłości obliczanych i pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dokonując tego potrącenia w odpowiednich deklaracjach podatkowych składanych za bieżące lub przyszłe okresy rozliczeniowe.
Jednakże nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, wskazującym, że jedynym ograniczeniem w zakresie możliwości skorzystania z uprawnienia do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, jest termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym uprawnienie to jest związane.
Należy ponownie zauważyć, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku do budżetu państwa. Przykładowo zatem, z końcem 2024 r. przedawnią się Państwa zobowiązania płatnika z tytułu zaliczek za miesiące od stycznia do listopada 2019 r., bowiem termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2019 r. W 2024 r. przedawni się zatem zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym za 2018 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upływał termin płatności zaliczek, tj. do końca 2019 r., termin przedawnienia upłynie z końcem 2024 r. Natomiast w przypadku zaliczki za miesiąc grudzień 2019 r., termin płatności przypadał na styczeń 2020 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upływał termin płatności zaliczki, tj. od końca 2020 r., termin przedawnienia upłynie z końcem 2025 r.
W związku z tym, że określając wynagrodzenie płatnika, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy odnosić się do przedawnienia zobowiązania płatnika z tytułu terminowych wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a nie terminowego poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.
Biorąc powyższe pod uwagę, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie. Ponadto interpretacje mogą podlegać weryfikacji i ewentualnej zmianie przez Szefa KAS.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.