Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. I GSK 13/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant asystent sędziego Maja Wiercińska po rozpoznaniu w dniu 29 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 marca 2020 r. sygn. akt V SA/Wa 1505/19 w sprawie ze skargi P. L. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. L. na rzecz Ministra Finansów 8100 (słownie: osiem tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 4 marca 2020 r., V SA/Wa 1505/19 oddalił skargę po rozpoznaniu sprawy P. L. (dalej jako "Skarżący"), na decyzję Ministra Finansów z [...] czerwca 2019 r. w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej.
P. L. wniósł skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się jego uchylenia w całości i orzeczenia co do istoty sprawy. Ewentualnie wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie. W obu przypadkach wniósł o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego i rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie .
I. Zaskarżonemu wyrokowi zarzucono naruszenie przepisów prawa materialnego, t.j.:
- art. 36 ust. 8 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r., Nr 203 poz. 1966, dalej jako: "ustawa o dochodach j.s.t."), poprzez błędną jego wykładnię i nieuprawnione przyjęcie, że zawiera on samodzielną i kompletną regulację określającą nie tylko długość terminu oraz sposób jego obliczania, w konsekwencji czego wprowadzenie tej decyzji zobowiązującej do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej do obrotu nie ma znaczenia prawnego;