Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.661.2024.4.ST
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem złożonym 23 października 2024 r., 24 października 2024 r., pismem z 23 października 2024 r. (wpływ 28 października 2024 r.), pismem złożonym 21 listopada 2024 r., pismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 22 listopada 2024 r.) orazpismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 27 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Planuje Pan wymianę pokrycia dachowego z gontu bitumicznego na blachodachówkę w budynku jednorodzinnym. Ze wstępnych informacji wynika, że w tym zakresie nie przysługuje ulga termomodernizacyjna. Konsekwencją tego, jest także brak uznania ww. wydatków jako wydatków kwalifikowanych objętych dofinansowaniem w programie „Czyste Powietrze”. Jednakże w Pana przekonaniu taka interpretacja przepisów podatkowych jest nieprawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem są objęte katalogiem spraw uprawniającym do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Z wykładni językowej, gdzie kluczowe do właściwej interpretacji przepisów jest słowo „lub” wydatki objęte ulgą stanowią również „materiały budowlane wykorzystane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”, a z pewnością takim materiałem jest pokrycie dachowe, w tym blachodachówka. I bez znaczenia jest fakt, że zamierzenia ustawodawcy sformułowane w przepisie mogły być inne i koncentrowały się stricte na samym dociepleniu poszczególnych segmentów w postaci np. wełny mineralnej. Na marginesie samo pokrycie dachowe również stanowi warstwę izolacyjną o zróżnicowanej intensywności termoizolacyjnej, w zależności od rodzaju pokrycia, a także jest warunkiem koniecznym samego istnienia budynku, bez którego nie byłoby możliwe przeprowadzenie jakiejkolwiek termomodernizacji.
W związku z powyższym, spodziewa się Pan rewizji dotychczasowego orzecznictwa w przedmiotowym zakresie i uznania kosztu związanego z wymianą pokrycia dachowego jako wydatku objętego ulgą termomodernizacyjną.
W uzupełnieniu wniosku z 23 października 2024 r. wskazał Pan, że aktualnie prowadzona jest inwestycja w budynku mieszkalnym przy ul. …., stanowiącym odrębny lokal mieszkalny, do którego przylegają po obu stronach odrębne lokale mieszkalne. Całość stanowi budynek mieszkalny wielorodzinny w zabudowie szeregowej (technologia kanadyjska). Inwestycja polega na nałożeniu dodatkowej warstwy pokrycia dachowego w postaci blachodachówki na dotychczasowe, które stanowi gont bitumiczny. Tym samym aktualne pokrycie dachowe o umiarkowanym stopniu zużycia będzie pełniło funkcję membrany dachowej, która ma zabezpieczyć konstrukcję przed niekorzystnym wpływem wilgoci. Należy zwrócić uwagę, że poddasza, zwłaszcza użytkowe, muszą być odpowiednio zaizolowane termicznie, co uniemożliwi ucieczkę ciepła przez nieszczelne pokrycie, a także nadmierne nagrzewanie pomieszczeń latem. Stosowane powszechnie materiały termoizolacyjne są jednak bardzo wrażliwe na wilgoć, a pod jej wpływem tracą swoje właściwości. Membrany dachowe mają za zadanie chronić warstwę termoizolacji przed przenikaniem wilgoci, zarówno tej pochodzącej z zewnątrz, jak i wytwarzanej przez osoby przebywające w budynku. Skutecznie zabezpieczają także przed wiatrem i śniegiem, uniemożliwiając wychłodzenie domu nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, a zarazem pozwalając na wymianę powietrza.
W związku z powyższym, w ten sposób zdefiniowana inwestycja pozwoli jednocześnie zabezpieczyć konstrukcję przed zawilgoceniem, a także poprawić parametry termoizolacyjne, które spełniają tym samym przesłanki wystąpienia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Jednocześnie nadmienia Pan, że została przyznana Panu dotacja w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Budynek jednorodzinny został przez Pana nabyty w formie umowy darowizny (SPD 1) ….
W momencie poniesienia wydatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej będzie Pan właścicielem wskazanego we wniosku budynku jednorodzinnego.
Ww. budynek, o którym mowa we wniosku jest budynkiem służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Generalnie inwestycja dot. całego budynku, który powstał w tzw. zabudowie szeregowej, w technologii kanadyjskiej, a Pan jest właścicielem segmentu środkowego zlokalizowanego przy ul. … i w zakresie tej części wnioskuje Pan o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pierwszy wydatek związany z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym został poniesiony we wrześniu 2024 r. Wszystkie ww. wydatki zostaną poniesione do końca 2024 r.
Wg aktualnego stanu faktycznego pokrycie dachowe stanowi gont bitumiczny w relatywnie dobrym stanie. Oznacza to tym samym, że nałożenie dodatkowej warstwy dachowej w postaci blachodachówki bez jednoczesnego zrywania gontu będzie spełniało funkcję zarówno pokrycia dachowego, jak i membrany dachowej (gont bitumiczny). Sama membrana dachowa pełni dwojaką funkcję. Po pierwsze zatrzymuje wodę przedostającą się pod dachówkę. Po drugie membrana przepuszcza na zewnątrz parę wodną. Reasumując, membrana chroni konstrukcję i izolację cieplną dachu przed zawilgoceniem pochodzącym z zewnątrz.
Wydatki, które zamierza Pan odliczyć zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446). Powyższy stan znajduje odzwierciedlenie we wcześniejszej wymianie kotła gazowego dwufunkcyjnego typu ... z otwartą komorą spalania na kocioł gazowy dwufunkcyjny typu ... z zamkniętą komorą spalania klasy A. Samo nałożenie dodatkowej powierzchni dachowej przyczyni się do poprawy parametrów termicznych i izolacyjnych budynku i tym samym do obniżenia emisyjności budynku.
Wydatki, które zostaną przez Pana poniesione należą do materiałów budowlanych, urządzeń i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (tj. Dz. U. 2018 r. poz. 2489 ze zm.), ponieważ pokrycie dachowe w postaci blachodachówki należy zaliczyć do materiałów budowlanych wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (pkt 1 Wykazu).
W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszy się zużycie gazu ziemnego niezbędnego do ogrzania budynku mieszkalnego, ponieważ będą mniejsze straty ciepła poprzez górną powierzchnię budynku mieszkalnego.
Wydatki nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Co prawda została Panu przyznana dotacja w ramach programu „Czyste Powietrze” niemniej jednak nie przewiduje ona refinansowania wspomnianych wydatków. Tu pojawia się też pytanie, czy w konsekwencji objęcia ulgą termomodernizacyjną wspomnianych wydatków będących przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji automatycznie te same wydatki jako element termomodernizacji budynku powinny zostać objęte dofinansowaniem w ramach programu „Czyste Powietrze”. W takim przypadku zrezygnowałby Pan z ulgi termomodernizacyjnej preferując dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”, gdyż przepływ środków następuje w okresie miesięcznym i nie ma potrzeby czekać do rozliczenia rocznego. Jednocześnie należy zauważyć, że rozliczenie wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej posiada ograniczenia kwotowe związane z wysokością zapłaconego w skali roku podatku.
Wydatki poniesione przez Pana w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł. Przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych nie miały miejsca.
Wydatki, które zostaną przez Pana poniesione i które zamierza Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jednocześnie potwierdza Pan, że imienne faktury będą na Pana wystawione.
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego opłacającym podatek wg skali podatkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W uzupełnieniu wniosku z 21 listopada 2024 r. wskazał Pan, że wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.) i stanowi jednocześnie element zabudowy szeregowej.
Użyte zamiennie sformułowanie lokal mieszkalny miało charakter potoczny. Przedmiotem wniosku jest budynek mieszkalny. Jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego. Nie istnieje nieruchomość wspólna. Jest Pan jedynym właścicielem zarówno działki, jak i budynku mieszkalnego posadowionego na niej, które są objęte tą samą księgą wieczystą. W ramach zabudowy szeregowej, funkcjonują odrębne budynki mieszkalne po lewej i prawej stronie z wydzielonymi odrębnie księgami wieczystymi. Lokal mieszkalny i działka gruntu posiadają te same księgi wieczyste.
Własność budynku mieszkalnego ustanowiono na podstawie umowy darowizny, której stronami byli: Pan oraz Pana brat ….
Granice działki gruntu, której jest Pan właścicielem obejmują obszar gruntu wyłącznie pod zabudowę budynku mieszkalnego, który jest Pana własnością. Stanowi on jednocześnie część składową gruntu, na którym się znajduje. Tym samym budynek mieszkalny nie jest przedmiotem odrębnej od gruntu własności.
Przedmiotem wniosku jest budynek mieszkalny, a nie lokal czy też lokale mieszkalne. Budynek mieszkalny jednorodzinny jest częścią składową zabudowy szeregowej wielorodzinnej obejmującej budynki mieszkalne w liczbie szt. 3.
Pomieszczenia mieszkalne w ramach budynku mieszkalnego, którego jest Pan właścicielem są oddzielone ścianami działowymi w postaci płyt gipsowo-kartonowych. Sam budynek mieszkalny, którego jest Pan właścicielem ma samodzielne ściany nośne (konstrukcyjne) znajdujące się w granicach działki gruntu, którego jest Pan wyłącznym właścicielem.
Całość stanowi budynek mieszkalny wielorodzinny w zabudowie szeregowej, bo taki jest stan faktyczny. Budynek mieszkalny, którego jest Pan właścicielem wchodzi w skład zabudowy szeregowej, z której zostały wyodrębnione 3 budynki mieszkalne jednorodzinne, posiadające odrębnych właścicieli i odrębne księgi wieczyste.
Kwalifikacja prawna budynku mieszkalnego przedstawia się następująco :
-Decyzja Urzędu Miasta … Nr … z 30 grudnia 1998 r. w sprawie wydania pozwolenia na kontynuowanie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego: budynek mieszkalny jednorodzinny wraz z infrastrukturą techniczną i wewnętrznymi instalacjami.
-Decyzja Urzędu Miasta … Nr … z 11 października 2002 r. dot. pozwolenia na użytkowanie: budynek mieszkalny jednorodzinny z infrastrukturą techniczną położony w … przy ul. ….
-Projekt architektoniczny (Pracownia projektowa …, ul. …, mgr inż. arch. …: budynek mieszkalny, jednorodzinny, szeregowy położony w … przy ul. …, działka nr … obr. ….
Dla rozwiania wątpliwości należy sięgnąć do art. 3 ust. 2a prawa budowlanego, zgodnie z którym, jeżeli więcej niż dwa budynki mieszkalne jednorodzinne przylegają do siebie ścianami szczytowymi to każdy z nich jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie szeregowej i z takim przypadkiem mamy do czynienia. Część środkowa jest Pana własnością, do której z lewej i prawej strony przylegają odrębne budynki mieszkalne jednorodzinne. Na każdy z 3 budynków jest wyodrębniona odrębna księga wieczysta, która obejmuje również wydzielony grunt, na którym posadowiony jest każdy ze wspomnianych budynków.
Uzupełniając jeszcze kwestie związane z programem Czyste Powietrze to uważa Pan, że kwestia wymiany dachu czy też nałożenia dodatkowej warstwy wierzchniej wymusza wymianę okien połaciowych (dachowych), tak jak ma to miejsce w Pana przypadku. Dodatkowo, należy wspomnieć, że w sprzedaży nie ma już kołnierzy do okien dachowych, które były montowane w odległej wstecznej perspektywie czasowej. W związku z powyższym, obie czynności czyli prace związane z modernizacją dachu i wymianą okien (stanowiącą koszt kwalifikowany), należy uznać jako transakcję jednorodną, kompleksową, względem której powinny zostać zastosowane te same przepisy podatkowe. Jednak, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prezentuje zupełnie odmienną linię orzeczniczą odcinając się od przepisów regulujących podatkową ulgę termomodernizacyjną, nie traktując tych przepisów jako kompatybilne z czym zdecydowanie nie można się zgodzić, ponieważ generuje to dualizm prawny.
Pytania
1.Czy wydatki związane z nałożeniem dodatkowej warstwy pokrycia dachowego w postaci blachodachówki, w tak zdefiniowanej inwestycji mogą zostać objęte ulgą termomodernizacyjną w ramach rozliczenia rocznego?
2.Czy zmianie winna ulec linia interpretacyjna podmiotów zarządzających programem „Czyste Powietrze”, która powinna zaliczyć wspomniane wydatki do kosztów kwalifikowanych objętych dofinansowaniem w ramach przyznanej dotacji w celu ujednolicenia przepisów o kompatybilnym charakterze?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, wydatki będące przedmiotem inwestycji powinny zostać zaliczone do ulgi termomodernizacyjnej, zgodnie z zapisami pkt 1 ppkt 1 o treści: „materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”.
Trudno bowiem nie uznać, że wszelkiego rodzaju pokrycia dachowe pełnią właśnie funkcję zabezpieczającą przed zawilgoceniem, niezależnie od zamierzeń autora zapisu. Albowiem przyjmując wykładnię językową mającą pierwszeństwo w interpretacji przepisów prawa podatkowego spójnik „lub” uprawnia do rozłącznego interpretowania rozdzielonych przez niego sentencji. Co więcej, należy zauważyć, że ukształtowana we wspomniany sposób inwestycja w postaci zmiany charakteru gontu bitumicznego na membranę dachową, spełnia przesłanki warunkujące wystąpienie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Samo zaś pokrycie dachowe jest warunkiem koniecznym użyteczności budynku mieszkalnego i wszelkich prac dokonywanych wewnątrz budynku, również tych o charakterze termomodernizacyjnym.
W Pana ocenie, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, podmioty zarządzające programem „Czyste Powietrze”, powinny zmienić linię interpretacyjną i w przypadku uznania wspomnianych wydatków jako tych objętych ulgą termomodernizacyjną, uznać je jako wydatki kwalifikowane objęte dofinansowaniem w ramach dotacji celem ujednolicenia przepisów podatkowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):
1 Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2 Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie do art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Podsumowując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed wilgocią oraz związane z tym usługi budowlane. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że odliczenie obejmuje wydatki dotyczące docieplenia istniejących przegród budowlanych, nie zaś ich całkowitej wymiany czy też budowy w celu odpowiedniego wyizolowania, czy też zapobieganiu zawilgoceniu. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że aktualnie prowadzona jest inwestycja w budynku mieszkalnym. Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane i stanowi jednocześnie element zabudowy szeregowej. Budynek mieszkalny jednorodzinny jest częścią składową zabudowy szeregowej wielorodzinnej obejmującej budynki mieszkalne w liczbie 3. Pomieszczenia mieszkalne w ramach budynku mieszkalnego, którego jest Pan właścicielem są oddzielone ścianami działowymi w postaci płyt gipsowo-kartonowych. Sam budynek mieszkalny, którego jest Pan właścicielem ma samodzielne ściany nośne (konstrukcyjne) znajdujące się w granicach działki gruntu, którego jest Pan wyłącznym właścicielem.
Budynek jednorodzinny został przez Pana nabyty w formie umowy darowizny.
Inwestycja polega na nałożeniu dodatkowej warstwy pokrycia dachowego w postaci blachodachówki na dotychczasowe, które stanowi gont bitumiczny. Tym samym, aktualne pokrycie dachowe o umiarkowanym stopniu zużycia będzie pełniło funkcję membrany dachowej, która ma zabezpieczyć konstrukcję przed niekorzystnym wpływem wilgoci.
W momencie poniesienia wydatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej będzie Pan właścicielem wskazanego we wniosku budynku jednorodzinnego.
Pierwszy wydatek związany z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym został poniesiony we wrześniu 2024 r. Wszystkie ww. wydatki zostaną poniesione do końca 2024 r.
Wydatki, które zamierza Pan odliczyć zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Samo nałożenie dodatkowej powierzchni dachowej przyczyni się do poprawy parametrów termicznych i izolacyjnych budynku i tym samym, do obniżenia emisyjności budynku.
Wydatki, które zostaną przez Pana poniesione należą do materiałów budowlanych, urządzeń i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju.
W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszy się zużycie gazu ziemnego niezbędnego do ogrzania budynku mieszkalnego, ponieważ będą mniejsze straty ciepła poprzez górną powierzchnię budynku mieszkalnego.
Wydatki nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Wydatki poniesione przez Pana w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Wydatki, które zostaną przez Pana poniesione i które zamierza Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jednocześnie potwierdza Pan, że imienne faktury będą na Pana wystawione.
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego opłacającym podatek wg skali podatkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Jak wskazano powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:
•materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia (pkt 1 ppkt 1 ww. rozporządzenia) oraz
•docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi (pkt 2 ppkt 5).
Dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
W świetle powyższego wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.
Natomiast wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
We wniosku wskazał Pan, że dokona Pan wymiany pokrycia dachowego. Inwestycja polega na nałożeniu dodatkowej warstwy pokrycia dachowego w postaci blachodachówki na dotychczasowe, które stanowi gont bitumiczny.
Niewątpliwie prowadzone przez Pana prace przyczynią się do zmniejszenia utraty ciepła uciekającego przez dach, a zastosowanie efektywniejszego pokrycia dachowego powoduje zmniejszenie utraty ciepła.
Jednak, zakresem ulgi termomodernizacyjnej objęte zostały wyłącznie wydatki, które zostały poniesione na docieplenie dachu, natomiast z opisu sprawy wynika, że „dołożył” Pan na swoim domu jeszcze jeden dach. Słownikowo takie prace nie stanowią „wymiany” rozumianej jako „zastąpienie czegoś lub kogoś czymś/kimś innym”, jednak ich efekt jest taki sam – na domu został zamontowany nowy dach.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że wskazane przez Pana materiały budowlane związane z usługą wymiany pokrycia dachowego nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o którym mowa w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zatem nie może Pan odliczyć od dochodu wykazanego w rozliczeniu rocznym wskazanych wydatków poniesionych na wymianę dachu (nałożenie dodatkowej warstwy pokrycia dachowego w postaci blachodachówki) w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionego pytania nr 1 i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania nr 1 oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).