Wyrok NSA z dnia 22 października 2024 r., sygn. II GSK 995/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk (spr.) Protokolant asystent sędziego Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 22 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L. K. D. I. E. Sp. z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 1401/20 w sprawie ze skargi L. K. D. I. E. Sp. z o.o. w P. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 marca 2020 r. nr DT-V.ZS.2018.00405.17.kpar w przedmiocie oddalenia sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku towarowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I.1
(decyzja Urzędu Patentowego RP)
Decyzją z 31 marca 2020 r. znak DT-V.ZS.2018.00405.17.kpar Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej oddalił sprzeciw L. K. D. I. E. Sp. z o.o. w P. (dalej również jako wnoszący sprzeciw, spółka), wniesiony wobec zgłoszenia znaku towarowego słownego "PHARMAZIS" Z.483493 przez A. J.P. J. P. w M. (dalej również jako uprawniony, wnioskodawca), na podstawie art. 152²¹ w związku z art. 132¹ ust. 1 pkt 3 ustawy z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 286 - dalej jako pwp).
Jak wyjaśnił, wniesiony sprzeciw wskazywał jako podstawę prawną art. 132¹ ust. 1 pkt 3 pwp, zaś jako podstawę faktyczną wcześniejszy słowny znak towarowy krajowy "PHARMACERIS" nr R.221981. Zakres sprzeciwu dotyczy wszystkich zgłoszonych towarów.
I.2
(relewantny krąg odbiorców według Urzędu Patentowego RP)
W pierwszej kolejności organ dokonał oceny relewantnego kręgu odbiorców towarów. Wskazał, że przy jego ustalaniu kluczowe znaczenie ma przyjęty w unijnym orzecznictwie model przeciętnego konsumenta, który jest osobą rozsądną, dobrze (należycie) poinformowaną, ostrożną i spostrzegawczą (zob. wyrok ETS z 12.02.2004 r. C-218/01 HENKEL). Co do zasady przyjmuje się, że chodzi w takim przypadku o przeciętnego odbiorcę towarów/usług. Krąg ten tworzą w większości przypadków konsumenci, ale odbiorcami docelowymi pewnych towarów lub usług mogą być także odbiorcy profesjonalni. Wynika to z faktu, że poziom uwagi właściwego kręgu odbiorców, przy zakupie towarów/usług może być zróżnicowany w zależności od rodzaju lub wartości danego towaru/usługi. W wypadku towarów i usług specyficznych lub drogich, poziom uwagi przeciętnych odbiorców jest na ogół wyższy niż w przypadku towarów/usług bieżącej konsumpcji (zob. wyrok SPl z 13.06.2007 r. T-441/05, IVG IMMOBILIEN).