Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.674.2024.2.AP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych sklasyfikowanych w grupowaniu mieszącym się pod kodem PKWiU 62.02.30.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
5 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan pismem z 12 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, gdzie jako formę opodatkowania wybrał Pan w 2022 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn.zm.; dalej jako: „ustawa o ryczałcie”). Ponadto, w ramach działalności nie świadczy Pan i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan m.in. usługi polegające na:
·analizie wymagań biznesowych od klienta i ich transformacje na wymagania techniczne,
·tworzeniu scenariuszy testowych i ich manualne wykonywanie,
·czasowym zarządzaniu projektem/wdrożenie nowej funkcjonalności (praca jako product owner),
·analizie błędów w systemie i ich usuwanie przez zmianę konfiguracji lub rekomendację ich usunięcia,
·analizie istniejącego systemu informatycznego od strony technicznej i biznesowej,
·przygotowywaniu zadań dla programistów na podstawie przeprowadzonej analizy wymagań od klienta;
·tworzeniu dokumentacji techniczno-biznesowej,
·monitoringu działania systemu poprzez analizę logów systemowych.
Świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu mieszącym się pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Otrzymał Pan taką klasyfikację z Urzędu Statystycznego.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 3 marca 2014 r. Wniosek dotyczy 2024 r.
Prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku, osiągnął Pan 31 stycznia 2022 r. Złożył Pan oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 10 lutego 2022 r.
Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wniosek dotyczy stanu faktycznego, tj. 2024 r.
W ramach świadczenia usługi analizy wymagań biznesowych robiona jest analiza polegająca na zrozumieniu potrzeby klienta pod kątem biznesowym (czyli tego czego potrzebuje). Jest to podstawą do dyskusji i przedstawienia wstępnych opcji rozwiązań problemu lub automatycznej akceptacji, jako że czasami nie istnieje możliwość przedstawienia kilku opcji rozwiązań, ponieważ zlecona zmiana/nowa funkcjonalność jest na podstawie nowego prawa lub procedur wewnętrznych klienta. Na podstawie wybranego rozwiązania następuje zaprojektowanie rozwiązania technicznego (może to być opisanie i zaprojektowanie zmian w bazie danych lub stworzenie wymagań technicznych dla programistów w celu implementacji nowej potrzebny klienta).
Analiza wymagań biznesowych polega na zrozumieniu potrzeby klienta. Dlaczego potrzebuje daną zamianę, jak można najlepiej wkomponować ją w istniejący system. Jest również potrzebna, jako że wymaganie klienta może zostać odrzucone, ponieważ stwarza zagrożenie dla systemu z punktu widzenia wydajnościowego lub np. potencjalnych błędów lub znacznego zwiększenia złożoności systemu informatycznego lub procesu biznesowego w przyszłości.
Transformacja na wymagania techniczne polega na zaproponowaniu rozwiązania technicznego jak zlecona zmiana miałaby być wdrożona. Jest to transformacja na język zrozumiały dla programistów lub np. inżynierów baz danych, którzy w późniejszym czasie będą wdrażać takie rozwiązanie. Czasami jest to również konfiguracja w bazie danych lub stworzenie projektu połączeń między systemami w celu zwizualizowania tego co mają, stworzyć programiści, włączając w to potencjalny podział na mniejsze zadania. Jako że zmiana jest czasami duża, może zostać podzielona na mniejsze zagadnienia i być równolegle zaimplementowana (zaprogramowana) przez kilka osób równocześnie.
W efekcie wykonania usługi polegającej na analizie wymagań biznesowych od klienta i ich transformacje na wymagania techniczne powstaje dokumentacja oraz zadania (Stories), które w późniejszym czasie implementowane są głównie przez programistów.
Efekty Pana usługi polegającej na analizie wymagań biznesowych od klienta i ich transformacje na wymagania techniczne są wykorzystywane przez nabywcę do prowadzenia biznesu. Są to bardzo duże systemy, każda zmiana po stronie biznesowej w większości musi mieć odpowiednik po stronie technicznej. Tutaj akurat jest bardzo dużo przypadków, np. jeżeli w firmie są nowe zespoły, muszą one być również wdrożone żeby miały dostęp. Jeżeli klient chce połączyć system bankami, Pan musi zrozumieć jak to zrobić i czy to możliwe. Główne zastosowania to pewnie zwiększenie przychodów oraz adaptacja systemu do zmian wynikających z prawa oraz zmian wewnętrznych firmy.
Każde zadanie, np. dla programisty musi być przetestowane. W tym celu jest obowiązek stworzenia scenariuszy testowych oraz ich wykonania w celu sprawdzenia, czy funkcjonalność działa.
Scenariusze testowe dotyczą zawsze nowej funkcjonalności oraz tej starszej, która może zostać zepsuta poprzez wprowadzenie nowej zmiany. Scenariusze testowe są krokami, które trzeba wykonać w systemie w celu sprawdzenia czy dany system działa. Jest to Pan lub ewentualnie inna osoba, która powinna zrobić, żeby sprawdzić czy nowa funkcjonalność działa i nie ma wpływu na obecne działanie systemu. Manualne wykonanie polega na wykonywaniu opisanych instrukcji. Wykonanie usługi polegającej na tworzeniu scenariuszy i ich manualnym wykonaniu ma na celu wykrycie błędów.
Efekty Pana usługi polegającej na tworzeniu scenariuszy i ich manualnym wykonaniu są wykorzystywane przez nabywcę w celu wykrycia błędów na wczesnym etapie i zwiększenia jakości systemu.
W ramach świadczenia usługi czasowego zarządzania projektem/wdrożenia nowej funkcjonalności (praca jako product owner) ze względu na doświadczenie koordynuje Pan pracą zespołu stworzonego w celu wprowadzenia większej funkcjonalności – np. migracją technologii do integracji danych między systemami lub zmiana wersji systemu corowego.
Jako product owner, wdrażając nowe funkcjonalności, analizuje Pan, jak mają działać nowe integracje pomiędzy systemami po zmianie technologii informatycznej, jako że nie było możliwe przeniesienie 1 do 1. Dodatkowa analiza systemów, jako że starsze systemy lub ich integracja jest nie zawsze dobrze opisana, a osoby, które pracowały z tym odeszły z projektów.
Efekty Pana usługi polegającej na zarządzaniu projektem/ wdrożeniu nowej funkcjonalności (praca jako product owner) są wykorzystywane przez nabywcę jako projekty wewnętrzne, czyli techniczne ulepszenia systemu lub obowiązkowe migracje do nowszych wersji.
Jeżeli występuje błąd w systemie testowym lub produkcyjnym w większości przypadków nie jest to od razu łatwe do zrozumienia, dlatego trzeba to przeanalizować, żeby znaleźć powód. Błąd może być w oprogramowaniu lub w również przypadku w konfiguracji, dlatego taka konfiguracja jest naprawiona od razu lub jest wystawiana rekomendacja jak to zrobić.
Udzielane przez Pana rekomendacje polegają na usunięciu błędów w systemie, tzn. opisaniu lub wyjaśnieniu jak naprawić błąd.
W efekcie wykonania usługi polegającej na analizie błędów w systemie i ich usuwaniu przez zmianę konfiguracji lub rekomendacje ich usunięcia znajdowany jest problem dlaczego system lub daną funkcjonalność nie działa.
Efekty Pana usługi polegającej na analizie błędów w systemie i ich usuwaniu przez zmianę konfiguracji lub rekomendacje ich usunięcia są wykorzystywane przez nabywcę i „dzięki temu system działa tak jak powinien”. Jako że jest to w chwili obecnej instytucja ubezpieczeniowa, klient minimalizuje koszty i utratę reputacji.
W ramach świadczenia usługi analizy istniejącego systemu informatycznej od strony technicznej i biznesowej w przypadku nowych wymagań biznesowych lub błędów następuje analiza systemu od strony informatycznej i technicznej w celu wprowadzenia nowej funkcjonalności, zmiany istniejącej, zrozumienia wpływu zmiany lub naprawy błędu.
Analiza istniejącego systemu informatycznego od strony technicznej polega na analizie dokumentacji technicznej, analizie konfiguracji, analizie kodu razem z programistą, jeżeli analiza dokumentacji jest niewystarczająca.
Analiza istniejącego systemu informatycznego od strony biznesowej polega na zrozumieniu problemu od strony biznesowej, a nie technicznej.
W efekcie wykonania usługi polegającej na analizie istniejącego systemu informatycznego od strony technicznej i biznesowej powstaje analiza, która jest podstawą do podjęcia kolejnych kroków, czy nowa funkcjonalność lub zmiana będzie wprowadzana i następnie implementowana przez programistów.
Efekty Pana usługi polegającej na analizie istniejącego systemu informatycznej od strony technicznej i biznesowej są wykorzystywane przez nabywcę do tworzenia zadań dla programistów lub inżynierów baz danych do podejmowania dalszych działań.
W ramach świadczenia usługi przygotowywania zadań dla programistów na podstawie przeprowadzonej analizy wymagań od klienta wykonuje Pan opis tego co programiści mają zaprogramować.
Dla programistów przygotowuje Pan, na podstawie przeprowadzonej analizy wymagań od klienta, „stories/ historyjki” lub „zadania”, które programiści muszą zaprogramować, np. opisanie, że mają dodać nowy przycisk do programu, jak ma wyglądać, co zawierać, kiedy być aktywny, co ma zapisywać w bazie danych.
Efekty Pana usługi polegającej na przygotowywaniu zadań dla programistów na podstawie przeprowadzonej analizy wymagań od klienta są wykorzystywane przez nabywcę do przekazania danych opisów do programistów w celu ich stworzenia.
W ramach świadczenia usługi tworzenia dokumentacji techniczno-biznesowej, jeżeli powstaje nowa funkcjonalność w systemie lub jej zmiana trzeba to udokumentować. Tworzona jest dokumentacja w systemach wewnętrznych klienta od strony biznesowej, jak i technicznej, np. opis tego co stworzył programista i dlaczego od strony biznesowej. Może to być również dokumentacja całej nowej integracji, jeżeli klient połączy się z inną firma w celu sprzedaży produktów.
Dokumentacja techniczno-biznesowa zawiera opis biznesowy zmian, opis techniczny czyli, np. jak są one przechowane i gdzie w bazie danych, np. dokumentacja integracji między systemami. Może to być również informacja o nowych elementach przesyłanych pomiędzy systemami. Może zawierać bardzo dużo rzeczy w zależności od zmiany - tutaj nie ma ogólnego szablonu. Tutaj też jest rola w analizie systemów, że takie szablony w celu posiadania unikalnej dokumentacji są proponowane klientowi.
Efekty Pana usługi polegającej na tworzeniu dokumentacji techniczno-biznesowej są wykorzystywane przez nabywcę do tego, żeby wiedział jak działa system/dany moduł/obszar systemu lub funkcjonalność nie przepadła, gdy przestanie Pan świadczyć usługi dla danego klienta oraz żeby wewnętrzni pracownicy klienta lub inne firmy zewnętrzne łatwo mogły pozyskiwać wiedzę.
W ramach świadczenia usługi monitoringu działania systemu poprzez analizę logów systemowych wykrywa Pan błędy szybciej niż będą one zgłoszone przez końcowych użytkowników.
Analiza logów systemowych polega na wykryciu czy powstają błędy w systemie na poziomie logów. Jeżeli takie występują można je przeanalizować i zrozumieć przyczynę oraz zarekomendować naprawę na wczesnym etapie.
W efekcie wykonania usługi polegającej na monitoringu działania systemu poprzez analizę logów systemowych powstaje zgłoszenie błędów w systemie lub bezpośrednie zgłoszenie do klienta w zależności kiedy monitoring jest przeprowadzany.
Efekty Pana usługi polegającej na monitoringu działania systemu poprzez analizę logów systemowych są wykorzystywane przez nabywcę do tego, żeby system pracował tak jak trzeba, jako że przynosi korzyści finansowe dla klienta.
Każdy błąd, tak jak Pan wspomniał, powoduje utratę reputacji oraz może powodować gigantyczne koszty usuwania go, jeżeli jest to robione w późniejszym czasie. Można dać tutaj przykład finansowy sprzedaży ubezpieczenia. Jeżeli jest błąd, że podatek jest źle naliczany przez błąd programisty i w tym czasie informacja o kwocie ubezpieczenia będzie wysłana błędnie do np. 1 mln użytkowników, gdzie następnie większość ludzi już zapłaciła lub płaci w trakcie wykrycia błędu, jak to delikatnie cofnąć.?
Pytanie
Czy świadczone przez Pana usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w stanie faktycznym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli przychód z działalności usługowej w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności są przedmiotem zaliczającym się do usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zauważyć należy, że u Pana nie występują usługi, związane z tworzeniem oprogramowania komputerowego, ani też nie są to usługi, które posiadają cechy związane z tworzeniem, modyfikacją, utrzymywaniem środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania), ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU z 2015 r.(rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz.1676 z 23 października 2015 r.), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.
Jak wynika ze stanu faktycznego, usługi świadczone przez Pana nie spełniają wskazanej definicji i nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Usługi, które Pan świadczy, to usługi wskazane w PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie PKWiU 62.02.30 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak: udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Zatem, ww. usługi, które Pan świadczy, są usługami wpisującymi się w kategorię PKWiU 62.02.30.0, co zostało również potwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny w piśmie otrzymanym przez Pana z 13 marca 2024 r. Nr.....
Stanowisko to potwierdza również wykładnia przedstawiona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych:
·0114-KDWP.4011.98.2023.3.ASZ - stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczonych usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania;
·0114-KDWP.4011.143.2023.2.JCH - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT;
·0114-KDIP3-2.4011.118.2024.1.MG - stawka ryczałtu dla usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Konkludując, nie wykonuje Pan usług związanych z tworzeniem oprogramowania, ani też związanych z doradztwem w tym zakresie.
Odnosząc się zatem do powyższego, usługi przedstawione we wniosku przez Pana, są usługami wpisującymi się kategorię PKWiU 62.02.30.0, a więc zatem mogą być opodatkowane stawką właściwą wskazaną przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Powyższe stwierdzenie również jest potwierdzone w licznych interpretacjach podatkowych oraz w tych wskazanych powyżej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zastrzeżenia z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczą odpowiednio: działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 3 marca 2014 r., gdzie jako formę opodatkowania wybrał Pan w 2022 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności nie świadczy Pan i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan m.in. usługi polegające na:
·analizie wymagań biznesowych od klienta i ich transformacje na wymagania techniczne,
·tworzeniu scenariuszy testowych i ich manualne wykonywanie,
·czasowym zarządzaniu projektem/wdrożenie nowej funkcjonalności (praca jako product owner),
·analizie błędów w systemie i ich usuwanie przez zmianę konfiguracji lub rekomendację ich usunięcia,
·analizie istniejącego systemu informatycznego od strony technicznej i biznesowej,
·przygotowywaniu zadań dla programistów na podstawie przeprowadzonej analizy wymagań od klienta,
·tworzeniu dokumentacji techniczno-biznesowej,
·monitoringu działania systemu po przez analizę logów systemowych.
Świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu mieszącym się pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Otrzymał Pan taką klasyfikację z Urzędu Statystycznego w Łodzi. Prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 10 lutego 2022 r. Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro Pana usługi objęte grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 - nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania - to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right