Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.579.2024.1.AKS
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 września 2024 r. (wpływ 18 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek do X o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. „(…)”, która polega na przebudowie pomieszczeń sanitarnych oraz klatki schodowej znajdującej się na pierwszym piętrze remizy OSP . W ramach zadania przewiduje się wykonanie (…).
(…).
Projekt dotyczy modernizacji infrastruktury o charakterze ogólnodostępnym, nie wykorzystywanej do celów zarobkowych.
Grupę docelową potencjalnych odbiorców stanowią mieszkańcy A. Realizacja operacji wpłynie pozytywnie na poprawę jakości życia w miejscowości A. Dzięki modernizacji pomieszczeń nastąpi rozwój aktywności społeczności lokalnej poprzez usprawnienie organizowania spotkań, imprez, uroczystości okolicznościowych, spotkań promocyjnych, szkoleń. Realizacja operacji, z uwagi na brak odpowiedniego miejsca, pozwoli na poprawę warunków miejsca do spędzania wolnego czasu dla mieszkańców. Z uwagi, iż członkami Stowarzyszenia są osoby poniżej 18 roku życia oraz osoby w wieku 60+, realizacja operacji pozwoli na organizowanie czasu wolnego, spotkań itp. dla wymienionych grup defaworyzowanych, ale również pozwoli na organizowanie czasu wolnego dla osób niebędących członkami Stowarzyszenia. Dzięki operacji nastąpi wzrost integracji społecznej.
Projekt jest skierowany do mieszkańców A. (…).
Informacje o projekcie zostaną upublicznione poprzez umieszczenie tablicy informacyjnej w miejscu realizacji projektu oraz poprzez artykuły w prasie lokalnej oraz na stronach internetowych gminy, X i w mediach społecznościowych.
Następnym etapem na drodze wnioskowanej pomocy było dokonanie oceny zgodności operacji (wniosku) w ramach naboru; dotyczy poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” PROW 2014-2020 dla przedsięwzięcia.
Dotyczy operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (DZ. U. z 2019 r. poz. 664), tj. rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. Po przeanalizowaniu zakresu operacji wniosku uznano, że operacja (wniosek) jest zgodny z ogłoszeniem naboru wniosków. Operacja jest zgodna z PROW na lata 2014-2020 oraz z LSR.
Wniosek otrzymał minimalną wymaganą liczbę punktów w ocenie zgodności z lokalnymi kryteriami wyboru, wniosek mieści się w limicie środków wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków, operacja podczas oceny zgodności otrzymała (…) pkt. Ta ilość punktów pozwoliła wybrać operację do przyznania pomocy i umieścić ją na liście operacji wybranych do dofinansowania w ramach naboru.
Następnie wniosek o przyznanie pomocy został skierowany do dalszej oceny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa. Po dokonaniu uzupełnień wymaganych przez Urząd Marszałkowski w dniu (…) 2024 r. Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę z Województwem o przyznanie pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w formie refundacji w wysokości (…)% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji.
Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT będzie załącznikiem do wniosku o płatność. Ochotnicza Straż Pożarna jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Warunkiem jest wykazanie, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu. Brak stosownego dokumentu uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany. Faktury za usługi wykonania robót budowlanych oraz zakup towarów potrzebnych do zrealizowania projektu wystawione zostaną na Ochotniczą Straż Pożarną. Wszystkie zakupione przez OSP towary i usługi objęte wnioskiem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Przedmiotowy teren nie będzie wykorzystany do działalności gospodarczej przez inne podmioty. Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi nieodpłatną działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód i nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT, tak więc nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług będących przedmiotem realizowanego projektu.
Pytanie
Czy Ochotniczej Straży Pożarnej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizacji projektu pn. „(…)” realizowany w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizacji projektu pn. „(…)” realizowanego w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o środki w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Wnioskodawca podpisał umowę o przyznanie pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w formie refundacji w wysokości (…)% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji na realizację projektu pn. „(…)”. Realizacja projektu polega na przebudowie pomieszczeń sanitarnych oraz klatki schodowej znajdującej się na pierwszym piętrze remizy OSP. W ramach zadania przewiduje się wykonanie (…). Projekt dotyczy modernizacji infrastruktury o charakterze ogólnodostępnym, nie wykorzystywanej do celów zarobkowych. Wszystkie zakupione przez Ochotniczą Straż Pożarną towary i usługi objęte wnioskiem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Przedmiotowy teren nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej przez inne podmioty. Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi nieodpłatną działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód i nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)”.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty realizowanej operacji, tj. projektu pn. „(…)”, polegającego na przebudowie pomieszczeń sanitarnych oraz klatki schodowej znajdującej się na pierwszym piętrze remizy OSP, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)”.
W konsekwencji, w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego PROW na lata 2014-2020, Ochotniczej Straży Pożarnej, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących do realizacji ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right