Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.482.2024.2.DS
Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego dla PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).
Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2023 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.
Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia.
Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWIU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
Ponadto odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?
Odpowiedź:
Tak.
2.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź:
Nie, Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
3.Jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 – proszę opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres, co jest ich efektem (rezultatem) oraz do czego są wykorzystywane efekty Pana usług?
Odpowiedź:
W ramach świadczonych przez Pana usług wykonuje Pan następujące czynności:
1.Analiza i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT:
•Charakter zadania: W tym zakresie analizuje Pan potrzeby biznesowe organizacji oraz oczekiwania użytkowników systemów IT. Zbiera i analizuje wymagania dotyczące funkcjonalności nowych rozwiązań, zmian w istniejących systemach, a także specyfikacje raportowe oraz wymagania niefunkcjonalne, takie jak wydajność, skalowalność i bezpieczeństwo systemu.
•Zakres: Wymagania obejmują nie tylko te związane z samą funkcjonalnością oprogramowania, ale również aspekty dotyczące infrastruktury i interoperacyjności z innymi systemami.
•Efekt: Opracowanie szczegółowej dokumentacji wymagań, która służy jako podstawa do projektowania systemu, programowania oraz testowania.
•Wykorzystanie: Dokumentacja ta jest wykorzystywana przez zespoły deweloperskie, testerów oraz inne zespoły projektowe jako kluczowy materiał referencyjny.
2.Analiza obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian:
•Charakter zadania: Przeprowadza Pan szczegółową analizę istniejących systemów, ich funkcji, przepływów danych i interfejsów użytkownika. Analiza obejmuje identyfikację obszarów wymagających usprawnień, potencjalnych problemów wydajności lub braku spójności z nowymi wymaganiami biznesowymi.
•Zakres: Skupia się Pan na szczegółowym badaniu funkcji systemu, procesów biznesowych, a także na identyfikacji miejsc, w których można wprowadzić zmiany lub poprawki.
•Efekt: Raport z analizy obecnych funkcjonalności systemu oraz propozycje nowych rozwiązań lub ulepszeń, które mogą być wdrożone w celu lepszego spełniania potrzeb biznesowych.
•Wykorzystanie: Wyniki tej analizy służą jako podstawa do dalszego projektowania i wdrażania zmian w systemie.
3.Analiza, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania:
•Charakter zadania: Analizuje Pan bieżące procesy biznesowe organizacji i mapuje je pod kątem ich relacji z systemami IT. Zajmuje się identyfikowaniem, jakie procesy można zoptymalizować lub zautomatyzować przy pomocy rozwoju technologii.
•Zakres: Obejmuje szczegółową analizę przepływu pracy, identyfikację kluczowych ról i zadań w procesach oraz wskazanie, jak technologie mogą wspierać lub usprawniać te procesy.
•Efekt: Dokumentacja procesów biznesowych w formie modeli, diagramów oraz opisów, które pomagają zespołom IT zrozumieć, jak mają funkcjonować przyszłe rozwiązania.
•Wykorzystanie: Modele i dokumentacja są wykorzystywane jako referencje przez zespoły projektowe i deweloperskie podczas tworzenia rozwiązań IT.
4.Opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT:
·Charakter zadania: Proponuje Pan różne opcje rozwiązań biznesowych i technicznych na podstawie przeprowadzonej analizy, rozważając zalety, wady oraz koszty wdrożenia każdego z wariantów.
·Zakres: Tworzy Pan scenariusze alternatywnych podejść do rozwiązania problemu lub wdrożenia nowych funkcji w systemach IT. Pana rekomendacje dotyczą zarówno aspektów technicznych, jak i procesowych, np. usprawnień w workflow lub automatyzacji zadań.
·Efekt: Opracowanie raportu lub prezentacji przedstawiającej warianty rozwiązań oraz rekomendację najlepszej opcji w oparciu o analizę kosztów, korzyści i ryzyk.
·Wykorzystanie: Materiały te są wykorzystywane przez decydentów biznesowych oraz zespoły IT do wyboru najlepszego podejścia do wdrożenia lub zmiany systemu.
5.Zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej:
• Charakter zadania: Odpowiada Pan za aktualizowanie i zarządzanie wymaganiami biznesowymi w trakcie trwania projektu, monitorując zmiany i zapewniając, że każda zmiana jest odzwierciedlona w dokumentacji.
• Zakres: Działa Pan jako łącznik między klientem, zespołem deweloperskim i innymi interesariuszami, dbając o to, aby wymagania były zgodne z oczekiwaniami i spójne z resztą dokumentacji projektowej.
• Efekt: Zaktualizowana dokumentacja wymagań oraz spójność wymagań w projekcie, co zmniejsza ryzyko pojawienia się błędów wynikających z nieporozumień lub zmian.
•Wykorzystanie: Dokumentacja ta jest kluczowa dla zapewnienia płynnej realizacji projektu i uniknięcia niejasności w zrozumieniu wymagań przez różne zespoły.
6.Definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych:
·Charakter zadania: Opracowuje Pan szczegółowe wymagania techniczne systemów IT, które muszą być spełnione, aby system funkcjonował zgodnie z oczekiwaniami biznesowymi. Obejmuje to m.in. specyfikacje architektury, baz danych, interfejsów oraz wymagań dotyczących bezpieczeństwa i wydajności.
·Zakres: Zakres obejmuje zarówno wysokopoziomowe wymagania techniczne, jak i szczegółowe wytyczne dla zespołów deweloperskich.
·Efekt: Dokumentacja systemowa, która stanowi podstawę do projektowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
·Wykorzystanie: Specyfikacje te są używane przez architektów, programistów i testerów podczas całego cyklu życia projektu.
Wszystkie te zadania mają na celu zapewnienie, że rozwijane systemy IT spełniają potrzeby biznesowe organizacji, są zgodne z wymaganiami użytkowników końcowych oraz działają zgodnie z oczekiwaniami technicznymi.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022). Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
·analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
·analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
·analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
·opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
·zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
·definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika m.in., że:
1.Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.
2.Złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
3.Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4.Nie przekroczył i nie przekroczy Pan dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
5.Miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
6.Oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
7.Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
8.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan następujące usługi:
-analiza i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
-analiza obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian,
-analiza, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania,
-opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT,
-zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
-definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:
·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:
1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzaniew zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętui oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
−doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
−systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanychz użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, mieszczące się w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pana czynności jak i ich efekty oraz wykorzystanie, które obejmują:
1.Analizę i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT:
•Charakter zadania: W tym zakresie analizuje Pan potrzeby biznesowe organizacji oraz oczekiwania użytkowników systemów IT. Zbiera i analizuje wymagania dotyczące funkcjonalności nowych rozwiązań, zmian w istniejących systemach, a także specyfikacje raportowe oraz wymagania niefunkcjonalne, takie jak wydajność, skalowalność i bezpieczeństwo systemu.
•Zakres: Wymagania obejmują nie tylko te związane z samą funkcjonalnością oprogramowania, ale również aspekty dotyczące infrastruktury i interoperacyjności z innymi systemami.
•Efekt: Opracowanie szczegółowej dokumentacji wymagań, która służy jako podstawa do projektowania systemu, programowania oraz testowania.
2.Analizę obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian:
•Charakter zadania: Przeprowadza Pan szczegółową analizę istniejących systemów, ich funkcji, przepływów danych i interfejsów użytkownika. Analiza obejmuje identyfikację obszarów wymagających usprawnień, potencjalnych problemów wydajności lub braku spójności z nowymi wymaganiami biznesowymi.
•Zakres: Skupia się Pan na szczegółowym badaniu funkcji systemu, procesów biznesowych, a także na identyfikacji miejsc, w których można wprowadzić zmiany lub poprawki.
•Efekt: Raport z analizy obecnych funkcjonalności systemu oraz propozycje nowych rozwiązań lub ulepszeń, które mogą być wdrożone w celu lepszego spełniania potrzeb biznesowych.
3.Analizę, modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, nieobejmujące projektowania:
•Charakter zadania: Analizuje Pan bieżące procesy biznesowe organizacji i mapuje je pod kątem ich relacji z systemami IT. Zajmuje się identyfikowaniem, jakie procesy można zoptymalizować lub zautomatyzować przy pomocy rozwoju technologii.
•Zakres: Obejmuje szczegółową analizę przepływu pracy, identyfikację kluczowych ról i zadań w procesach oraz wskazanie, jak technologie mogą wspierać lub usprawniać te procesy.
•Efekt: Dokumentacja procesów biznesowych w formie modeli, diagramów oraz opisów, które pomagają zespołom IT zrozumieć, jak mają funkcjonować przyszłe rozwiązania.
4.Opracowywanie wariantów rozwiązań biznesowych i systemowych, rekomendowanie optymalizacji procesów i zmian w systemach IT:
·Charakter zadania: Proponuje różne opcje rozwiązań biznesowych i technicznych na podstawie przeprowadzonej analizy, rozważając zalety, wady oraz koszty wdrożenia każdego z wariantów.
·Zakres: Tworzy Pan scenariusze alternatywnych podejść do rozwiązania problemu lub wdrożenia nowych funkcji w systemach IT. Pana rekomendacje dotyczą zarówno aspektów technicznych, jak i procesowych, np. usprawnień w workflow lub automatyzacji zadań.
·Efekt: Opracowanie raportu lub prezentacji przedstawiającej warianty rozwiązań oraz rekomendację najlepszej opcji w oparciu o analizę kosztów, korzyści i ryzyk.
5.Zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej:
•Charakter zadania: Odpowiada Pan za aktualizowanie i zarządzanie wymaganiami biznesowymi w trakcie trwania projektu, monitorując zmiany i zapewniając, że każda zmiana jest odzwierciedlona w dokumentacji.
•Zakres: Działa Pan jako łącznik między klientem, zespołem deweloperskim i innymi interesariuszami, dbając o to, aby wymagania były zgodne z oczekiwaniami i spójne z resztą dokumentacji projektowej.
•Efekt: Zaktualizowana dokumentacja wymagań oraz spójność wymagań w projekcie, co zmniejsza ryzyko pojawienia się błędów wynikających z nieporozumień lub zmian.
6.Definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych:
·Charakter zadania: Opracowuje Pan szczegółowe wymagania techniczne systemów IT, które muszą być spełnione, aby system funkcjonował zgodnie z oczekiwaniami biznesowymi. Obejmuje to m.in. specyfikacje architektury, baz danych, interfejsów oraz wymagań dotyczących bezpieczeństwa i wydajności.
·Zakres: Zakres obejmuje zarówno wysokopoziomowe wymagania techniczne, jak i szczegółowe wytyczne dla zespołów deweloperskich.
·Efekt: Dokumentacja systemowa, która stanowi podstawę do projektowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy efekty Pana działań są wykorzystywane:
-przez zespoły deweloperskie, testerów oraz inne zespoły projektowe jako kluczowy materiał referencyjny;
-jako podstawa do dalszego projektowania i wdrażania zmian w systemie;
-jako referencje przez zespoły projektowe i deweloperskie podczas tworzenia rozwiązań IT;
-przez decydentów biznesowych oraz zespoły IT do wyboru najlepszego podejścia do wdrożenia lub zmiany systemu,
-dla zapewnienia płynnej realizacji projektu i uniknięcia niejasności w zrozumieniu wymagań przez różne zespoły;
-przez architektów, programistów i testerów podczas całego cyklu życia projektu.
Wszystkie te zadania mają na celu zapewnienie, że rozwijane systemy IT spełniają potrzeby biznesowe organizacji, są zgodne z wymaganiami użytkowników końcowych oraz działają zgodnie z oczekiwaniami technicznymi.
W odniesieniu do powyższego zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Na podstawie powyższego, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mieszczących się wg PKWiU w klasie 62.02, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Podsumowując: stwierdzam, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza opisana we wniosku, w zakresie świadczenia usług, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.02, może być opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego, jednakże według stawki 12%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right