Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.504.2024.2.ENB

Opodatkowanie emerytury otrzymywanej z Włoch.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania emerytury wypłaconej z Włoch. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 7 listopada 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Decyzją z (...) 2023 r. została Panu przyznana emerytura płatna przez INPS Włochy począwszy od (...) 2021 r. Wypłaty emerytury otrzymuje Pan od (...) 2024 r. od INPS Włochy na Pana konto w euro w X, który zgodnie z przepisami pobiera co miesiąc zaliczkę na podatek dochodowy.

Należne zaległe emerytury za okres od (...) 2021 r. do (...) 2023 r. wpłynęły na Pana konto w euro w X w dniu (...) 2024 r. w kwocie 5154,64 euro i bank od tej kwoty pobrał zaliczkę na podatek dochodowy w kwocie 618,63 euro.

Według dokumentów z INPS na kwotę 5154,64 euro składa się:

·kwota 392,29 euro, tj. emerytura za (...) 2023 r., od której INPS nie pobrał podatku dochodowego,

·kwota 4762,35 euro, tj. emerytura za (...) 2023 r. i zaległe płatności od (...) 2021 r. do (...) 2023 r., od której INPS pobrał podatek dochodowy w kwocie 807,73 euro.

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że jest obywatelem Polski i w okresie, którego dotyczy wniosek mieszkał Pan w Polsce. Aktualnie jest Pan na emeryturze i ma przyznaną emeryturę polską płatną w PLN przez ZUS O/(...) oraz emeryturę włoską płatna w euro przez INPS w (...) Włochy na Pana konto w euro w X O/(...).

Pośrednikiem w korespondencji z INPS jest ZUS O/(...) i od tej instytucji otrzymał Pan w (...) 2023 r. streszczenie decyzji o przyznaniu praw do emerytury włoskiej płatnej miesięcznie od (...) 2021 r. Świadczenie zostało przyznane w związku z pracą wykonywaną w przeszłości jako (...). Pensję za pracę otrzymywał Pan również od tego (...).

Pytanie

Czy w związku z zapłaceniem podatku po stronie włoskiej, X nie powinien pobrać podatku dochodowego od kwoty 4762,35 euro i powinien Pan wystąpić o zwrot podatku na Pana konto w euro?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zgodnie z przepisami o unikaniu podwójnego opodatkowania emerytury strona polska nie powinna pobrać podatku dochodowego jeżeli dokonała tego strona włoska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W opisie zdarzenia wskazał Pan, że jest obywatelem Polski i w okresie, którego dotyczy wniosek mieszkał Pan w Polsce. Aktualnie jest Pan na emeryturze i ma przyznaną emeryturę polską płatną w PLN przez ZUS O/(...) oraz emeryturę włoską płatną w euro przez INPS w (...) Włochy na Pana konto w euro w X O/(...).

Pośrednikiem w korespondencji z INPS jest ZUS O/(...) i od tej instytucji otrzymał Pan w (...) 2023 r. streszczenie decyzji o przyznaniu praw do emerytury włoskiej płatnej miesięcznie od (...) 2021 r. Świadczenie zostało przyznane w związku z pracą wykonywaną w przeszłości jako (...). Pensję za pracę otrzymywał Pan również od (...).

Decyzją z (...) 2023 r. została Panu przyznana emerytura płatna przez INPS Włochy począwszy od (...) 2021 r. Wypłaty emerytury otrzymuje Pan od (...)  2024 r. od INPS Włochy na Pana konto w EUR w X, który zgodnie z przepisami pobiera co miesiąc zaliczkę na podatek dochodowy.

Należne zaległe emerytury za okres od (...) 2021 r. do (...) 2023 r. wpłynęły na Pana konto w euro w X w dniu (...) 2024 r. w kwocie 5154,64 euro i bank od tej kwoty pobrał zaliczkę na podatek dochodowy w kwocie 618,63 euro.

Według dokumentów z INPS na kwotę 5154,64 euro składa się:

·kwota 392,29 euro, tj. emerytura za (...) 2023 r., od której INPS nie pobrał podatku dochodowego,

·kwota 4762,35 euro, tj. emerytura za (...) 2023 r. i zaległe płatności od (...) 2021 r. do (...) 2023 r., od której INPS pobrał podatek dochodowy w kwocie 807,73 euro.

W świetle opisanego zdarzenia, w przedstawionej sytuacji znajdują zastosowanie uregulowania Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania z dnia 21 czerwca 1985 r. (Dz.U. z 1989 r. Nr 62 poz. 374 ze zm.).

Stosownie do art. 18 ww. umowy polsko-włoskiej:

Z zastrzeżeniem artykułu 19 ustęp 2, emerytury oraz inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu zatrudnienia w przeszłości będą opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ich odbiorca ma miejsce zamieszkania.

Z powołanego powyżej przepisu wynika jednoznacznie, że – co do zasady – emerytury wypłacane z Włoch osobie fizycznej, która ma miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania, tj. w Polsce. Wyjątek od tej zasady może dotyczyć emerytur otrzymywanych przez pracowników państwowych, o których mowa w art. 19 ust. 2 umowy polsko-włoskiej. Z uwagi na rodzaj uprzednio wykonywanej pracy art. 19 ust. 2 umowy nie ma jednak zastosowania w przedstawionej przez Pana sytuacji.

Oznacza to, że wypłacona kwota emerytury za (...) 2023 r. i zaległej emerytury za okres od (...) 2021 r. do (...) 2023 r. stosownie do art. 18 umowy polsko-włoskiej powinna podlegać opodatkowaniu tylko w Pana miejscu zamieszkania, tj. w Polsce –stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle regulacji zawartych w ww. umowie polsko-włoskiej otrzymane świadczenie nie podlega podwójnemu opodatkowaniu, i nie ma do niego zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest m.in. emerytura i renta.

Zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy.

W konsekwencji bank w Polsce był zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego świadczenia. Podatek pobrany w Polsce z tytułu włoskiej emerytury jest świadczeniem należnym, i tym samym nie przysługuje Panu prawo do jego zwrotu.

Dodatkowe informacje

W sytuacji wystąpienia kolizji w zakresie opodatkowania tego samego przychodu i tym samym braku wyeliminowania podwójnego opodatkowania, istnieje możliwość wszczęcia na wniosek podatnika, procedury wzajemnego porozumiewania się. Tryb postępowania w tej sprawie został uregulowany w art. 25 umowy polsko-włoskiej.

Stosownie do art. 25 umowy polsko-włoskiej:

1.Jeżeli osoba jest zdania, że działania jednego lub obu Umawiających się Państw pociągają lub pociągną za sobą opodatkowanie, które jest niezgodne z postanowieniami niniejszej umowy, to może ona, niezależnie od środków odwoławczych przewidzianych w prawie wewnętrznym tych Państw, przedstawić swoją sprawę właściwej władzy tego Umawiającego się Państwa, w którym ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, albo jeżeli w danej sprawie mają zastosowanie postanowienia artykułu 24 ustęp 1 - władzy tego Umawiającego się Państwa, którego jest obywatelem. Wniosek taki musi być przedłożony w ciągu dwóch lat, licząc od pierwszego urzędowego zawiadomienia o działaniu pociągającym za sobą opodatkowanie niezgodne z umową.

2.Jeżeli właściwa władza uzna zarzut za uzasadniony, ale nie może sama spowodować zadowalającego rozwiązania, to poczyni ona starania, ażeby sprawę tę uregulować we wzajemnym porozumieniu z właściwą władzą drugiego Umawiającego się Państwa, tak ażeby uniknąć opodatkowania niezgodnego z niniejszą umową.

3.Właściwe władze Umawiających się Państw będą czynić starania, aby w drodze wzajemnego porozumienia usuwać wszelkie trudności lub wątpliwości, które mogą powstawać przy interpretacji lub stosowaniu umowy.

4.Właściwe władze Umawiających się Państw w celu osiągnięcia porozumienia wskazanego w poprzednich ustępach mogą kontaktować się ze sobą bezpośrednio. Kiedy dla osiągnięcia porozumienia wskazana jest ustna wymiana opinii, to taka wymiana może nastąpić za pośrednictwem komisji złożonej z przedstawicieli właściwych władz Umawiających się Państw.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00