Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.461.2024.2.RM
Opodatkowanie usług polegających na wystawieniu dokumentu T1.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 września 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 7 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług polegających na wystawieniu dokumentu T1. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 23 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) świadczy usługi agencji celnej, w ramach których załatwia formalności celne oraz inne czynności organizacyjno-prawne występujące w związku z przewozem towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej oraz krajami spoza Wspólnoty. Wszystkie te usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 52.29.12.0 „Pozostałe usługi spedycji towarów”.
W ramach wykonywanych na rzecz kontrahentów czynności organizacyjno-prawnych związanych z przewozem towarów, agencja świadczy również usługi polegające na wystawianiu dokumentów tranzytowych T1 i występuje w związku z tym jako główny zobowiązany w ramach procedury wspólnotowego tranzytu zewnętrznego, w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Wystawienie dokumentów T1 związane jest z transportem towarów, który jest wykonywany w następujące sposoby:
1)z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski;
2)z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium Polski;
3)z terytorium Polski na terytorium państwa trzeciego;
4)z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Polski;
5)z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski;
6)z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski;
7)z terytorium państwa trzeciego na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Unii, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski.
W każdym z przedstawionych powyżej przypadków usługa jest wykonywana na rzecz usługobiorcy, mającego siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w Polsce.
W związku z wystawieniem dokumentu T1, Spółka jest odpowiedzialna za przestrzeganie przepisów procedury tranzytu wspólnotowego.
Spółka jest również odpowiedzialna za pokrycie długu celnego i innych opłat mogących powstać w odniesieniu do danego towaru, w związku z czym zobowiązana jest również do przedstawienia we właściwej Izbie celnej zabezpieczenia ich pokrycia.
Przedstawienia towarów we właściwym urzędzie celnym, w stosunku do których Spółka wystawia dokument tranzytowy T1, dokonuje przewoźnik tych towarów lub ich odbiorca.
W uzupełnieniu wniosku, udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
1)Czy jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w Polsce - jeśli tak, to od kiedy?
Tak, Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce od (…) 2023 roku.
2)Kiedy miała miejsce transakcja objęta wnioskiem (proszę podać datę/ramy czasowe)?
Transakcje objęte wnioskiem się odbywają regularnie od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce. Umowa spółki (…) Sp. z o.o. jest zawarta (…) 2023 roku.
3)Co jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z kontrahentem - proszę wymienić i opisać (ogólnie) do wykonania jakich czynności zobowiązane są strony umowy, w szczególności jakie konkretnie świadczenia Państwo wykonują na rzecz kontrahenta, co obejmują realizowane przez Państwa na rzecz kontrahenta „czynności organizacyjno-prawne związane z przewozem towarów” oraz czy wykonują Państwo na rzecz kontrahenta usługi transportumiędzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 za zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”?
Przedmiot umowy: świadczenie usług w zakresie sporządzania w formie elektronicznej dokumentów T1 oraz innych elektronicznych dokumentów celnych niezbędnych do realizacji tranzytu celnego przy przewozie towarów w międzynarodowym obrocie pomiędzy różnymi krajami lub wewnątrz jednego kraju, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terenie UE.
Proces obejmuje: otrzymanie zgłoszenia od zleceniodawcy, otrzymanie na adres e-mail skanów wszystkich dokumentów towarzyszących partii ładunku (CMR, faktura, lista pakowania, dokumenty dotyczące środka transportu, dokumenty kierowcy). Sporządzenie w programach celnych odpowiedniej dokumentacji lub zgłoszenia do organów celnych kraju, w którym rozpoczyna się tranzyt. Tworzenie powiadomień oraz wprowadzanie informacji ze skanów otrzymanych dokumentów na portale organów celnych różnych krajów, dotyczących planowanego tranzytu konkretnej partii ładunku na określonym środku transportu. W przypadku braku dostępu do portali lub programów celnych niektórych krajów, przekazywanie danych zgłoszeń partnerom posiadającym takie możliwości. Uzyskanie odpowiednich numerów rejestracyjnych w organach celnych oraz przekazanie tych numerów zleceniodawcy.
Spółka wykonuje na rzecz kontrahenta usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
4)Na czyją rzecz wykonują Państwo czynności będące przedmiotem zapytania, tj. na rzecz właściciela towarów czy jako podwykonawca na rzecz innego podmiotu (jakiego?)?
Wszystkie usługi są wykonywane na rzecz podmiotu, który jest zamawiającym danej usługi. Może to być: spedytor, pośrednik, nadawca ładunku, odbiorca ładunku, przewoźnik, agent celny lub jakakolwiek inna osoba zainteresowana uzyskaniem usługi tranzytu celnego dla konkretnej partii ładunku. Podkreślić należy, że stan faktyczny obejmuje wyłącznie przypadki, w których zamawiającym jest osoba, mająca siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
5)W przypadku usług świadczonych przez Spółkę na trasach opisanych w pkt 1-4 stanu faktycznego - czy Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT?
Tak, Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku usług świadczonych przez Spółkę na trasach opisanych w pkt 1-4 stanu faktycznego.
6)W przypadku, gdy usługi świadczone przez Spółkę dotyczą towarów transportowanych na trasie wskazanej w pkt 5 stanu faktycznego:
a)czy usługi świadczone przez Spółkę są bezpośrednio związane z importem towarów, oraz czy ich wartość została włączona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 30b ust. 4 ustawy o VAT?
Tak, usługi świadczone przez Spółkę są bezpośrednio związane z importem towarów, oraz ich wartość została włączona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 30b ust. 4 ustawy o VAT.
b)czy Spółka posiada dokumentację wskazaną w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, tj. dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT?
Tak, Spółka posiada dokumentację wskazaną w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, tj. dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT.
7)w przypadku, gdy usługi świadczone przez Spółkę dotyczą towarów transportowanych na trasie wskazanej w pkt 6 stanu faktycznego - czy Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT?
Tak, Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy usługi świadczone przez Spółkę dotyczą towarów transportowanych na trasie wskazanej w pkt 6 stanu faktycznego.
Pytania
1)Jaką stawką podatku VAT Spółka powinna opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 w przypadkach opisanych w punktach 1-4, wskazanych w stanie faktycznym?
2)Jaką stawką podatku VAT Spółka powinna opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 w przypadku opisanym w punkcie 5, wskazanym w stanie faktycznym?
3)Jaką stawką podatku VAT Spółka powinna opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 w przypadku opisanym w punkcie 6, wskazanym w stanie faktycznym?
4)Jaką stawką podatku VAT Spółka powinna opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 w przypadku opisanym w punkcie 7, wskazanym w stanie faktycznym?
Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Ad 1
Usługi wystawiania dokumentów tranzytowych T1, powinny zostać uznane za usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, gdyż związane są one z usługami transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - ustawa o VAT) i jako takie, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 tej ustawy, powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem 0% stawki.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Przez usługi transportu międzynarodowego, na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, rozumie się natomiast również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile związane są one m.in. z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów:
1)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
2)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
3)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
4)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Ustawa o VAT nie definiuje pojęcie „spedycji”, brak jest również definicji tego pojęcia w innych ustawach podatkowych. W związku z tym, Państwa zdaniem, zgodnie z zasadami wykładni systemowej, w celu ustalenia pojęcia spedycji, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.; dalej jako: „k.c.”).
Zgodnie z tym przepisem, „przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem”.
Odwołując się do powyższego przepisu należy uznać, że przedmiotem usług spedycyjnych są czynności polegające na wysyłce lub odbiorze przesyłki, jak również wszelkie inne usługi związane z przewozem przesyłek. Takie stanowisko wyraża także judykatura.
Przykładowo, Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 28 marca 2006 r. (sygn. I ACa-49/06) uznał, iż „do czynności spedycyjnych w szczególności można zaliczyć: udzielanie porad, zawieranie umów przewozu, sporządzanie dokumentów przewozowych, odbiór przesyłki od nadawcy, odbiór przesyłki od przewoźnika, przekazanie przesyłki odbiorcy oraz inne czynności organizacyjne”.
Również orzecznictwo Sądu Najwyższego potwierdza powyższe stanowisko poprzez wyrok z dnia 10 lutego 2006 r. (sygn. III CSK 104/2005). W wyroku tym czytamy, iż „zgodnie z art. 79-4 k.c. przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z przewozem. Nie jest więc wykluczone, aby tak jak to jest w rozpoznawanej sprawie, spedytor zobowiązywał się tylko do dokonania innej usługi związanej z przewozem.”
Wystawianie dokumentów tranzytowych T1 jest związane z wewnątrzwspólnotową procedurą tranzytu zewnętrznego, która pozwala na przemieszczanie towarów nieunijnych w rozumieniu odpowiednich przepisów unijnego prawa celnego, niepodlegających w tym czasie m.in. należnościom celnym, a także towarów unijnych, będących przedmiotem środków wspólnotowych nakładających wymóg ich wywozu do krajów trzecich.
Wystawianie dokumentów tranzytowych T1 jest więc usługą związaną z przewozem (przemieszczaniem) towarów, zatem w świetle powyższego orzecznictwa, Państwa zdaniem, usługi wystawiania dokumentów tranzytowych T1 należy uznać za usługi spedycji.
Wystawienie dokumentu T1 jest jednym z elementów procedur celnych związanych z przewozem towarów, co również wskazuje na spedycyjny charakter usług. Spółka wystawiając taki dokument występuje jako główny zobowiązany w rozumieniu unijnych przepisów celnych. W określonych w tych przepisach przypadkach, Spółka może być zobowiązana do pokrycia długu celnego i innych opłat mogących powstać w odniesieniu do danego towaru. W przypadkach przewidzianych odpowiednimi przepisami prawa celnego, Spółka może ponadto być zobowiązana do złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia w celu zapewnienia pokrycia długu celnego i innych opłat mogących powstać w odniesieniu do przewożonego towaru.
Wystawianie dokumentów tranzytowych T1 oraz dokonywanie innych, przewidzianych przepisami prawa celnego czynności można, zdaniem Spółki, uznać za załatwianie formalności celnych. Załatwianie formalności celnych jest natomiast uznawane za jedną z możliwych form usług spedycji.
Spółka posiada niezbędną dokumentację, wskazaną w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.
Ad 2
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 20, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 30b ust. 4, z wyjątkiem usług: a) w zakresie ubezpieczenia towarów, b) dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 30b ust. 4 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3a, obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia - o ile nie zostały włączone do wartości celnej - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.
Zgodnie z art. 72 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r., przy ustalaniu wartości celnej nie są wliczane koszty transportu przywożonych towarów po ich wprowadzeniu na obszar celny Unii.
Zgodnie z Wytycznymi o traktowaniu kosztów transportu i ubezpieczenia w związku z ustalaniem wartości celnej sprowadzanych towarów, wydanymi przez Ministerstwo Finansów Departament Ceł, termin koszty transportu obejmuje wszystkie koszty, niezależnie od tego czy stanowią one koszty główne czy też dodatkowe, które zostały poniesione w związku z przewozem sprowadzonych towarów z miejsca ich wysyłki do UE.
Z powyższego wynika, że dla zastosowania stawki 0% muszą być spełnione następujące przesłanki:
1)usługa powinna mieć bezpośredni związek z importem.
Usługi świadczone przez Spółkę są bezpośrednio związane z importem, gdyż są konieczne dla wprowadzania towarów na terytorium Unii.
2)wartość usług świadczonych przez Spółkę powinna być włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 30b ustawy o VAT jako koszty dodatkowe.
Ta przesłanka również jest spełniona, gdyż wartość usług świadczonych przez Spółkę jest włączona do podstawy opodatkowania, bo stanowią dodatkowe koszty transportu dla nabywcy tych usług i nie są wliczone do wartości celnej.
3)Posiadanie dokumentacji, wskazanej w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.
Dokumentacja przez Spółkę jest posiadana.
Biorąc pod uwagę wszystko powyżej napisane, stawką właściwą dla usługi wystawienia dokumentów tranzytowych T1 związanych z transportem towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski, jest stawka 0%.
Ad 3
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Wywóz towarów z Unii Europejskiej, ale nie z terytorium kraju, nie jest eksportem w rozumieniu ustawy, w związku z czym nie ma zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka 0% może być zastosowana w stosunku do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, rozumie się natomiast również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile związane są one m.in. z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów:
1)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
2)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
3)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
4)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Ustawa nie wymienia transportu towarów z państwa członkowskiego do państwa trzeciego przez terytorium Unii bez przebiegania odcinku trasy przez terytorium kraju jako usługę transportu międzynarodowego, w związku z czym nie będzie miał zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Jest to zasada generalna, od której ustawa o VAT wprowadza wyjątki, jednak dla usługi wystawienia dokumentów T1 ustawa nie przewiduje szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia usług, w związku z tym zastosowanie ma zasada generalna.
W związku z powyższym uważają Państwo, że usługa wystawiania dokumentów T1 w przypadku przemieszczania towaru z terytorium państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium kraju, świadczona na rzecz usługobiorcy, mającego siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w Polsce, nie może korzystać ze stawki 0% i powinna być opodatkowana w kraju z zastosowaniem stawki właściwej dla danego rodzaju usług.
Ad 4
Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Jest to zasada generalna, od której ustawa o VAT wprowadza wyjątki, jednak dla usługi wystawienia dokumentów T1 ustawa nie przewiduje szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia usług, w związku z tym zastosowanie ma zasada generalna.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, rozumie się natomiast również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile związane są one m.in. z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów:
1)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
2)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
3)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
4)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Ustawa nie wymienia transportu towarów z państwa trzeciego do państwa trzeciego przez terytorium Unii bez przebiegania odcinku trasy przez terytorium kraju jako usługę transportu międzynarodowego, w związku z czym nie będzie miał zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
W związku z powyższym uważają Państwo, że usługa wystawiania dokumentów T1 w przypadku przemieszczania towaru z terytorium państwa trzeciego na terytorium państwa trzeciego poprzez terytorium Unii, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium kraju, świadczona na rzecz usługobiorcy, mającego siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w Polsce, nie może korzystać ze stawki 0% i powinna być opodatkowana w kraju z zastosowaniem stawki właściwej dla danego rodzaju usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1) terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,
5) terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Według art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są:
Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.
Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1)Ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. W tym celu ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:
Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:
1)posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
2)posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 794 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.
Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie.
Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki (w myśl art. 797, art. 798, art. 799 Kodeksu cywilnego) zobowiązany jest między innymi do:
1)podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki;
2)podjęcia czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora;
3)ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia, chyba, że nie ponosi winy w wyborze.
Zgodnie z art. 800 Kodeksu cywilnego:
Spedytor może sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.
Z powołanych przepisów wynika, że pod pojęciem „spedycja” mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem „transport”. Spedycja może bowiem obejmować cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji. Natomiast transport to z reguły umowa o przewóz.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Według art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
W myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
Z powołanego przepisu wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej korzystają z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%, pod warunkiem, że są związane z usługami transportu międzynarodowego.
W art. 83 ust. 5 pkt 1-3 ustawy wskazano, że:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1)towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2)towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3)towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.
Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 30b ust. 4, z wyjątkiem usług:
a.w zakresie ubezpieczenia towarów,
b.dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.
Przy czym, art. 30b ust. 1 i 4 ustawy stanowi, że:
Podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3a, obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia - o ile nie zostały włączone do wartości celnej - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:
a.dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
b.świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Natomiast w art. 83 ust. 2 ustawy wskazano, że:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Z wniosku wynika, że od (…) 2023 roku Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka świadczy usługi agencji celnej, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 52.29.12.0 „Pozostałe usługi spedycji towarów”. Przedmiotem umowy łączącej Spółkę i kontrahenta jest świadczenie usług w zakresie sporządzania dokumentów T1 w formie elektronicznej oraz innych elektronicznych dokumentów celnych niezbędnych do realizacji tranzytu celnego przy przewozie towarów w obrocie międzynarodowym. Wystawienie dokumentów T1 związane jest z transportem towarów realizowanym na trasach przedstawionych w pkt 1-7 stanu faktycznego.
Przedstawione wątpliwości dotyczą ustalenia jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 w przypadkach opisanych w punktach 1-7 stanu faktycznego.
Z wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi agencji celnej, w ramach których załatwia formalności celne i czynności organizacyjno-prawne związane z przewozem towarów pomiędzy krajami UE oraz krajami trzecimi. Przedmiotem wniosku jest umowa, na podstawie której Spółka świadczy na rzecz kontrahenta usługi polegające na sporządzaniu dokumentów T1 (w formie elektronicznej) oraz innych elektronicznych dokumentów celnych niezbędnych do realizacji tranzytu celnego przy przewozie towarów w obrocie międzynarodowym pomiędzy różnymi krajami lub wewnątrz jednego kraju, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terenie UE. Zleceniodawca przekazuje Spółce na adres e-mail skany wszystkich dokumentów towarzyszących partii ładunku, tj. CMR, fakturę, listę pakowania, dokumenty dotyczące środka transportu oraz dokumenty kierowcy. Spółka sporządza w programach celnych odpowiednią dokumentację lub zgłoszenie do organów celnych kraju, w którym rozpoczyna się tranzyt, tworzy powiadomienia oraz wprowadza informacje ze skanów otrzymanych dokumentów na portale organów celnych różnych krajów, dotyczących planowanego tranzytu konkretnej partii ładunku na określonym środku transportu. W przypadku braku dostępu do portali lub programów celnych niektórych krajów, Spółka przekazuje dane zgłoszenie partnerom posiadającym takie możliwości. Spółka uzyskuje odpowiednie numery rejestracyjne w organach celnych oraz przekazuje te numery zleceniodawcy. Z uwagi na to, że Spółka świadczy usługi polegające na wystawianiu dokumentów tranzytowych T1 - występuje jako główny zobowiązany w ramach procedury wspólnotowego tranzytu zewnętrznego, w rozumieniu przepisów prawa celnego. Spółka jest odpowiedzialna za pokrycie długu celnego i innych opłat mogących powstać w odniesieniu do danego towaru, w związku z czym zobowiązana jest również do przedstawienia zabezpieczenia ich pokrycia we właściwej Izbie celnej.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że świadczą Państwo usługi wystawiania dokumentu T1 na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy (np. spedytor, pośrednik, nadawca lub odbiorca ładunku, przewoźnik, agent celny). Usługobiorca posiada siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jednocześnie, w odniesieniu do świadczonych przez Państwa usług nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia określone w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W tej sytuacji, do świadczonych przez Państwa usług znajduje zastosowanie ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ustawy. W związku z powyższym miejscem świadczenia i opodatkowania usług polegających na wystawianiu dokumentu T1 w związku z transportem towarów opisanym we wniosku w pkt 1-7 - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy - jest miejsce, w którym kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Polska.
Pytanie 1 dotyczy sytuacji, gdy wystawienie dokumentów T1 przez Spółkę związane jest z transportem towarów, który przebiega na trasie:
- z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski (pkt 1),
- z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium Polski (pkt 2),
- z terytorium Polski na terytorium państwa trzeciego (pkt 3) oraz
- z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Polski (pkt 4).
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że świadczone przez Spółkę usługi wystawiania dokumentu T1 mieszczą się w zakresie usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż są związane z usługami transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy.
Należy zauważyć, że przewóz towarów z terytorium państwa trzeciego do Polski (pkt 1) wpisuje się w dyspozycję art. 83 ust. 3 pkt 1 b) ustawy, do transportu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium Polski (pkt 2) oraz do transportu towarów z innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Polski (pkt 4) znajduje zastosowanie art. 83 ust. 3 pkt 1 d) ustawy, natomiast do transportu towarów, który przebiega na trasie - z Polski do państwa trzeciego (pkt 3) znajduje zastosowanie art. 83 ust. 3 pkt 1 a) ustawy.
Odnosząc się do ustalenia stawki podatku VAT jaką Spółka powinna opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 w przypadkach opisanych w punktach 1-4 należy zauważyć, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej korzystają z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy pod warunkiem, że podmiot, który je świadczy posiada dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora). Przy czym, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Spółka wskazała, że posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.
Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przestawione okoliczności sprawy należy uznać, że Spółka ma prawo opodatkować usługi objęte pytaniem nr 1 stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.
Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.
Pytanie 2 dotyczy sytuacji, gdy wystawiane przez Spółkę dokumenty T1 dotyczą transportu towarów, który realizowany jest na trasie z państwa trzeciego do innego państwa członkowskiego, przy czym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski (pkt 5 stanu faktycznego).
Państwa zdaniem, w tym przypadku znajdzie zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy.
Z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy wynika, że stawka VAT 0% znajduje zastosowanie dla usług związanych bezpośrednio z importem towarów, których wartość została włączona do podstawy opodatkowania importu towarów. Przy czym, warunkiem dla zastosowania stawki VAT 0% jest prowadzenie/posiadanie przez podatnika odpowiedniej dokumentacji (art. 83 ust. 2 ustawy), tj. dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, tj. usługi są związane bezpośrednio z importem towarów, oraz że - stosownie do art. 30b ust. 4 ustawy - wartość tych usług została wliczona do podstawy opodatkowania importu towarów. Jednocześnie z posiadanej dokumentacji musi wynikać, że nie jest to usługa ubezpieczenia towarów, a także to, że import towarów związany z usługą nie korzysta ze zwolnienia od podatku.
Spółka wskazała, że w przypadku towarów transportowanych na trasie wskazanej w pkt 5 usługi świadczone przez Spółkę są bezpośrednio związane z importem towarów, a ich wartość została włączona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 30b ust. 4 ustawy. Przy tym, Spółka posiada dokumentację wskazaną w art. 83 ust. 2 ustawy, tj. dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że Spółka ma prawo opodatkować usługę wystawiania dokumentów tranzytowych T1 związanych z transportem towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego, gdy żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski (pkt 5) stawką VAT w wysokości 0%.
Tym samym stanowisko w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.
Transport towarów opisany w pkt 6 przebiega na trasie z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego, przy czym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski.
Państwa zdaniem, w tym przypadku nie dochodzi do eksportu towarów na terytorium Polski, w związku z czym do usług świadczonych przez Spółkę nie znajdzie zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy. Jednocześnie nie są spełnione warunki wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy. W konsekwencji Spółka nie ma prawa do opodatkowania usług wystawiania dokumentu T1 związanego z transportem opisanym w pkt 6 stawką VAT 0%.
Należy zauważyć, że aby dostawę towarów uznać za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki, tj. musi nastąpić przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, towar będący przedmiotem dostawy musi zostać wysłany lub przetransportowany z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej i jednocześnie wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi być potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
W analizowanym przypadku (pkt 6) transport towarów nie rozpoczyna się w Polsce lecz w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Zatem, słusznie Państwo rozpoznali, że nie występuje eksport towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy. Oznacza to, że do usług świadczonych przez Spółkę nie znajdzie zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, z którego wynika, że stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się m.in. do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu.
Należy również podzielić pogląd Spółki, że transport towarów z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego, gdy żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski nie stanowi usługi transportu międzynarodowego, w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji, Spółka nie ma podstaw do opodatkowania usługi wystawiania dokumentów tranzytowych T1 związanych z transportem towarów z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium państwa trzeciego, gdy żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski (pkt 6) preferencyjną stawką VAT 0% lecz powinna zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla danego rodzaju usług.
Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 3 jest prawidłowe.
Transport towarów opisany w pkt 7 realizowany jest na trasie z państwa trzeciego na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Unii, przy tym żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa należy wskazać, że w tym przypadku (pkt 7) usługi świadczone przez Spółkę nie są związane z usługami transportu międzynarodowego, co oznacza, że nie mogą korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy.
Tym samym, usługa wystawiania dokumentów tranzytowych T1 związanych z transportem towarów z państwa trzeciego na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Unii, gdy żaden odcinek trasy nie przebiega przez terytorium Polski powinna być opodatkowana stawką podatku VAT właściwą dla danego rodzaju usług.
Zatem stanowisko w zakresie pytania 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).