Aktualność
Pracodawcy, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK otrzymają w listopadzie wezwanie
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) przypomina pracodawcom o obowiązku utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W listopadzie 2024 roku PFR wyśle listowne wezwania do pracodawców, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK, mimo deklaracji składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Za niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie grozi grzywna w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń.
Obowiązkowe świadczenia i wypłaty dla pracowników w 2024 r. >>>
W jakim terminie należy zgłosić nowego pracownika do PPK >>>
Polski Fundusz Rozwoju ma wynikający z przepisów obowiązek sprawdzenia, czy podmioty zobowiązane do utworzenia PPK dopełniły tego obowiązku. W listopadzie 2024 r. PFR wyśle drogą listowną wezwania do wyjaśnienia tej sytuacji do pracodawców, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK.
Wezwanie otrzymają pracodawcy, którzy zadeklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione, ale nie widnieją w ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR. Dokument zostanie przesłany przez PFR pocztą na adres przedsiębiorcy. Pismo będzie zawierać m.in. adres specjalnego formularza w internecie oraz indywidualny NIP i TOKEN służący do zalogowania się w nim. Wypełniając go, pracodawca będzie miał możliwość poinformowania PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie niezawarcia tej umowy.
Podmioty zwolnione z wdrożenia PPK
Tylko trzy grupy podmiotów nie muszą zawierać umowy o zarządzanie PPK. Są to:
- mikroprzedsiębiorcy, ale wyłącznie wówczas, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
- osoby fizyczne zatrudniające osobę fizyczną − w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą (chodzi tu o przypadki zatrudnienia przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą np. opiekunki do dziecka lub pomocy domowej. Dla zatrudnionej prywatnie osoby nie tworzy się PPK, ale trzeba utworzyć PPK dla pracowników zatrudnionych w ramach prowadzonej działalności).
- podmioty, które prowadzą Pracowniczy Program Emerytalny (PPE), które w dniu objęcia go przepisami ustawy o PPK prowadziły Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE, w wysokości co najmniej 3,5% dla minimum 25% osób zatrudnionych i nadal są uprawniony do korzystania z tego zwolnienia.
Pracodawcy, należący do jednej z powyższych grup mają obowiązek poinformowania PFR o przyczynie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK, poprzez otrzymany formularz.
Zawarcie umowy o zarządzanie PPK
Jeśli pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku wdrażania PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) lub wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć tę umowę. Wszystkie instytucje finansowe, zarządzające rachunkami PPK oraz ich oferty można znaleźć tutaj. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania.
Po wyborze instytucji finansowej i podpisaniu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca powinien poinformować o tym PFR poprzez otrzymany formularz.
Za niezawarcie umowy o zarządzanie PPK grozi grzywna w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń z roku poprzedzającego rok, w którym umowa o zarządzanie PPK powinna być zawarta.
Źródło: Moje PPK
Oprac. Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Wykroczenia w zatrudnieniu – rodzaje i wysokości kar >>>
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right