Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.721.2024.1.PRP
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest:
·prawidłowe w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I,
·nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II i GRUPIE III.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat składa deklaracje VAT za okresy miesięczne. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne – przede wszystkim określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107) – w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te wykonywane są zarówno w oparciu o relacje administracyjnoprawne, w których działa jako organ władzy publicznej, w szczególności zadania z zakresu geodezji, gospodarki nieruchomościami, administracji architektonicznobudowlanej, oświaty, kultury, zdrowia, sportu, rolnictwa, ochrony środowiska, leśnictwa, zarządzania kryzysowego, komunikacji, pomocy społecznej, jak i w oparciu o zawierane przez Powiat umowy cywilnoprawne.
Powiat uzyskuje wpływy zarówno z czynności, które pozostają poza sferą opodatkowania VAT (niepodlegających opodatkowaniu VAT), np. w postaci opłat administracyjnych za wydanie praw jazdy lub w zakresie rejestracji pojazdów, z uwagi na ich realizację w ramach władztwa administracyjnego, których nie wykazuje w składanych deklaracjach VAT. Również uzyskuje wpływy w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące przede wszystkim:
·gospodarki nieruchomościami (sprzedaż, najem, dzierżawa nieruchomości, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, refakturowanie tzw. mediów związanych z dzierżawionymi lokalami użytkowymi itp.). Wszystkie te czynności podlegają opodatkowaniu VAT, a w zależności od danego przypadku opodatkowane są według właściwej stawki VAT lub są zwolnione przedmiotowo z VAT;
·ochrony środowiska i leśnictwa – w zakresie zadań dotyczących gospodarki łowieckiej (na podstawie zawieranych umów dzierżawy obwodów łowieckich z kołami łowieckimi).
W związku z powyższym, Powiat wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo z VAT, jak i czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT. Powiat wykonuje te czynności przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe.
Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat corocznie ustala zarówno współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania transakcji dających prawo do odliczeń, tj. ze stawkami VAT, jak i transakcji niedających prawa do odliczenia, tj. zwolnionych z VAT), jak i prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT. Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT oraz niepodlegającą VAT), to odliczając VAT naliczony, Powiat stosuje zarówno współczynnik struktury sprzedaży, jak i prewspółczynnik łącznie.
Przy obliczaniu prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat, stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999). Jednocześnie, zgodnie z rozporządzeniem, prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu oblicza odrębnie.
Dnia 24.06.2024 r. została zawarta umowa o powierzenie grantu pomiędzy „Grantodawcą”, tj. Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Centrum a „Grantobiorcą”, tj. Powiatem. Środki finansowe, które Powiat otrzyma na podstawie powyższej umowy, przeznaczone są na realizację zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego, którym jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji JST poprzez wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych.
Środki pochodzą z Programu: Fundusze Europejskie Priorytet: II Zaawansowane usługi cyfrowe. Działanie 2.2 Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju.
Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji Powiatu i jego jednostek organizacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa. Efektem realizacji projektu będzie wzmocnienie odporności i zdolności do skutecznego zapobiegania oraz reagowania na incydenty w systemach informatycznych w Powiecie i jego jednostkach organizacyjnych. Jednostki organizacyjne, wskazane we wniosku o przyznanie, zwane dalej JO, to:
1.Starostwo Powiatowe– jako urząd obsługujący powiat,
2.Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
3.Dom Pomocy Społecznej,
4.Powiatowy Zarząd Dróg,
5.Zespół Szkół Zawodowych,
6.Zespół Szkół,
7.Zespół Szkół,
8.Zespół Szkół Technicznych
9.Zespół Szkół,
10.Liceum Ogólnokształcące,
11.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,
12.Powiatowy Urząd Pracy.
Opis poszczególnych zadań wygląda następująco:
Zadanie Nr 1 Wzmocnienie potencjału organizacyjnego (obszar organizacyjny)
Powiat posiada wdrożone elementy, jednak nie uwzględniają one docelowego stanu systemu jednostki (tj. po realizacji projektu grantowego) oraz wymagają przeprowadzenia audytu pod kątem zgodności z aktualnie obowiązującymi normami. W ramach zadania przewidziano także usługi doradztwa technicznego, stanowiące wsparcie realizacji projektu. Zadanie będzie realizowane na rzecz Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu
Zadanie Nr 2 Wzmocnienie potencjału kompetencji kadr (obszar kompetencyjny)
Do tej pory szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa były przeprowadzane głównie we własnym zakresie. W opinii władz Powiatu stan wiedzy pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa jest niewystarczający. Efektywne wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w obszarze technicznym nie będzie możliwe bez podniesienia kompetencji administratorów IT. Dlatego też w ramach projektu zaplanowano zakup usług szkoleniowych z cyberbezpieczeństwa dla pracowników oraz specjalistycznych szkoleń dla administratorów IT w zakresie wdrażania rozwiązań, w tym poszczególnych produktów będących przedmiotem wdrożenia. Dodatkowo, dla kadry zarządzającej Starostwem i jednostkami organizacyjnymi przewidziano zakup szkoleń uzupełniających z zakresu cyberzagrożeń. Zadanie będzie realizowane na rzecz Starostwa i pozostałych jednostek organizacyjnych Powiatu.
Zadanie Nr 3: Wzmocnienie potencjału technicznego (obszar techniczny)
Konieczna jest rozbudowa infrastruktury serwerowej w Starostwie w celu zabezpieczenia platformy dla systemów cyberbezpieczeństwa oraz backupu poprzez zakup wydajnego serwera wraz z oprogramowaniem serwerowego systemu operacyjnego. Część z istniejących przełączników sieciowych w Starostwie wymaga wymiany ze względu na niską przepustowość, brak/ograniczony zakres funkcjonalności w zakresie bezpieczeństwa, brak wsparcia producenta w zakresie aktualizacji, co skutkuje błędami w obsłudze oraz brakiem obsługi. W konsekwencji tego stanu przewidziano zakup nowych przełączników sieciowych. Bardzo istotnym problemem jest zabezpieczenie urządzeń i danych, co wpływa na ich bezpieczne użytkowanie. Starostwo często boryka się z chwilową utratą zasilania i spadkami napięcia, dlatego zaplanowano zakup agregatu prądotwórczego oraz urządzeń. Na styku z siecią Internet pracuje urządzenie, jednak jest ono niewystarczające na potrzeby dużej ilości użytkowników generujących ruch sieciowy. Mając to na względzie, przewidziano zakup klastrów. Aktualnie Starostwo nie wykorzystuje żadnego oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem IT, które zapewniałoby mechanizmy, monitoringu zasobów, zarządzania płatnościami czy konsekwentnego szyfrowania danych i dysków. Zbieranie i analiza logów odbywają się ręcznie, bez możliwości efektywnego zarządzania nimi. Dlatego planuje się zakup i wdrożenie dodatkowych modułów, zarządzania płatnościami, szyfrowania danych i dysków oraz oprogramowania eliminującego poszczególne niedoskonałości systemu. W celu zapewnienia miejsca dla kopii bezpieczeństwa i podniesienia zdolności wybranych jednostek organizacyjnych do odtwarzania środowiska w przypadku ataku cybernetycznego przewidziano rozbudowę infrastruktury serwerowej poprzez zakup serwerów. Stan infrastruktury urządzeń w jednostkach organizacyjnych wymaga bezwzględnej inwestycji, gdyż jednostki te nie posiadają odpowiednich urządzeń, co naraża ich infrastrukturę i zasoby na zagrożenia z sieci Internet. W związku z tym zaplanowano zakup urządzeń zapewniających odpowiednią wydajność, również z funkcjami dodatkowymi.
Dla jednostek organizacyjnych przewidziano również zakup zarządzalnych przełączników sieciowych, ponieważ istniejąca infrastruktura sieci wymaga znacznej ilości takich urządzeń, a obecne przełączniki pozostają bez wsparcia producenta. Dodatkowo zaplanowano zakup w celu podtrzymania zasilania krytycznych urządzeń. W celu wdrożenia rozwiązań przewidziano także zakup usług specjalistycznych w zakresie wsparcia technicznego z zewnętrznymi ekspertami w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
W związku z realizacją powyższej umowy Powiat otrzymuje od dostawców towarów i usług faktury VAT, na których jako nabywca wskazany jest Powiat, a jako odbiorca Starostwo Powiatowe.
Po zakończeniu realizacji umowy sprzęt zakupiony dla poszczególnych jednostek organizacyjnych zostanie nieodpłatnie przekazany tym jednostkom na podstawie umowy użyczenia.
W przypadku potrzeby użycia wskaźnika, prewskaźnika lub obu łącznie, będzie używany wskaźnik i prewskaźnik wyliczone dla Starostwa, ponieważ to Starostwo, jako urząd obsługujący organ, będzie realizować powyższą umowę.
W ramach poszczególnych zadań zaplanowano wydatki, od których Powiat zamierza odliczyć VAT w następujący sposób:
Zadanie Nr 1
1.Zakup usług aktualizacji dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik)
2.Zakup usług audytu zgodności dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik)
3.Zakup usług doradczych dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik)
Zadanie Nr 2
1.Zakup usług szkolenia kadry kierowniczej z cyberzagrożeń i wdrożenia dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik)
2.Zakup usług szkolenia administratorów dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
3.Zakup usług szkolenia pracowników z cyberbezpieczeństwa dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik)
Zadanie Nr 3
1.Zakup serwera
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
2.Zakup przełącznika sieciowego
a)3 sztuki dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
3.Zakup klastra
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
4.Zakup UPS
a)2 sztuki dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
5.Zakup UTM
a)1 sztuka dla Powiatowego Centrum– poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. P prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego)
b)1 sztuka dla Domu Pomocy Społecznej– poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Domu Pomocy Społecznej działalność zwolniona od VAT nie występuje (zostanie zastosowany tylko prewskaźnik)
c)1 sztuka dla Zespołu Szkół Zawodowych – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej od VAT (prewskaźnik*wskaźnik)
d)1 sztuka dla Zespołu Szkół– poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Zespole Szkół działalność zwolniona od VAT nie występuje (zostanie zastosowany tylko prewskaźnik)
e)2 sztuki dla Zespołu Szkół– poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Zespole Szkół działalność zwolniona od VAT nie występuje (zostanie zastosowany tylko prewskaźnik)
f)1 sztuka dla Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących – poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej z VAT. (prewskaźnik*wskaźnik)
g)1 sztuka dla Zespołu Szkół - poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej z VAT. (prewskaźnik*wskaźnik)
h)1 sztuka dla Liceum Ogólnokształcącego - poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Liceum Ogólnokształcące prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
i)2 sztuki dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
j)2 sztuki dla Powiatowego Urzędu Pracy - poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
6.Zakup agregatu prądotwórczego
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
7.Zakup serwera
a)1 sztuka dla Powiatowego Urzędu Pracy– poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego)
b)1 sztuka dla Domu Pomocy Społecznej– poniesiony wydatek będzie służył zarówno działalności niepodlegającej VAT, jak i działalności opodatkowanej VAT. W Domu Pomocy Społecznej działalność zwolniona z VAT nie występuje. (zostanie zastosowany wyłącznie prewskaźnik)
c)1 sztuka dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. P prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego)
8.Zakup przełącznika sieciowego
a)8 sztuk dla Powiatowego Urzędu Pracy– poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
9.Zakup
a)2 sztuki dla Powiatowego Urzędu Pracy– poniesiony wydatek będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej VAT. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi wyłącznie działalność niepodlegającą VAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego).
10.Zakup usług konfiguracji i wdrożenia sprzętu
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego i JO (prewskaźnik*wskaźnik)
11.Rozbudowa oprogramowania antywirusowego
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
12.Zakup oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem
a)1 sztuka dla Starostwa Powiatowego (prewskaźnik*wskaźnik)
Powiat pragnie wskazać, że zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu zostaną podzielone na trzy grupy.
GRUPA I
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, nie będą podlegały odliczeniu VAT.
GRUPA II
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać zarówno do działalności niepodlegającej, jak i opodatkowanej VAT, będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT na podstawie prewskaźnika.
GRUPA III
Wydatki na zakup towarów i usług, które nie mogą być przyporządkowane do poszczególnych rodzajów działalności, tj. związane są z działalnością mieszaną (tj. niepodlegającą VAT, opodatkowaną oraz zwolnioną), będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT. W tym przypadku stosuje się zarówno prewskaźnik, jak i wskaźnik.
Ponadto wskazano, że jednostki organizacyjne, wymienione we wniosku, są jednostkami budżetowymi.
Pytania
1.Czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
2.Czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
3.Czy z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II, będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego, z zastosowaniem wyłącznie prewskaźnika.
Natomiast z tytułu dokonania wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III, Powiatowi również będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego, lecz przy zastosowaniu zarówno prewskaźnika, jak i wskaźnika.
Ad. 1
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, które to zastrzeżenia nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrąglą się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W myśl art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Z powyższych przepisów wynika, iż podatnik zobowiązany jest do wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Przedstawione zasady odliczania podatku naliczonego wskazane w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT wykluczają zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Z przywołanych regulacji wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik w pierwszej kolejności powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania VAT i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem) i następnie dokonać odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Towary i usługi wymienione w GRUPIE I, które będą przekazane i użytkowane w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Liceum Ogólnokształcącym, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz w Powiatowym Urzędzie Pracy, są zdaniem Powiatu towarami i usługami ściśle związanymi z zadaniami, jakie Powiat wykonuje w ramach władztwa publicznego. Towary te Powiat może bezpośrednio przyporządkować do podanych jednostek organizacyjnych, gdyż już na etapie pisania wniosku takie było ich przeznaczenie. W jednostkach tych prowadzona jest wyłącznie działalność statutowa, tj. działalność niepodlegająca VAT. W konsekwencji Powiatowi, z tytułu towarów i usług wykorzystywanych do czynności opisanych powyżej, tj. służących wyłącznie działalności o charakterze publicznym (związanych z zadaniami realizowanymi przez Powiat w reżimie administracyjnym), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, bowiem zakupy te wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem stanowisko Powiatu odnośnie pytania oznaczonego jako Nr 1 w całości należy uznać za prawidłowe.
Ad. 2
Jak wcześniej wskazano w części opisowej niniejszego wniosku, celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat ustalił zarówno Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania w ramach działalności gospodarczej transakcji dających prawo do odliczeń (tj. ze stawkami VAT), jak i transakcji niedających prawa do odliczenia (tj. zwolnionych z VAT), jak i też Prewspółczynnik kalkulowany w oparciu o art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT. Jednakże, gdy wydatek związany jest tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą VAT i z działalnością opodatkowaną, to odliczając VAT naliczony, Powiat stosuje wyłącznie Prewspółczynnik.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)Zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)Obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)Średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)Średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością
3)Roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)Średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok obrotowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywania przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt. 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą.
Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)Urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)Jednostkę budżetową,
c)Zakład budżetowy
W myśl § 2 pkt. 5-7 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej;
2)jednostce budżetowej – rozumie się przez to utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową;
3)zakładzie budżetowym – rozumie się przez to utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowy zakład budżetowy.
Rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczone są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
W przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji podaje się sposób ustalony według wzoru:
X=Ax100/DUJST
Gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonanie tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.
W przedmiotowej sprawie Powiat w pierwszej kolejności jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., tj. proporcji skalkulowanej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Towary i usługi wymienione w GRUPIE II, które będą przekazane do Domu Pomocy Społecznej, do Powiatowego Zarządu Dróg, do Zespołu Szkół oraz do Zespołu Szkół, zdaniem Powiatu, będą wykorzystywane do czynności związanych zarówno z działalnością niepodlegającą VAT, jak i opodatkowaną VAT, gdyż w jednostkach tych prowadzona jest tylko i wyłącznie działalność niepodlegająca i działalność opodatkowana. Działalność zwolniona z VAT w tych jednostkach nie występuje. Towary te Powiat może bezpośrednio przyporządkować do podanych jednostek organizacyjnych, gdyż już na etapie pisania wniosku takie było ich przeznaczenie.
W związku z powyższym opisem, Powiat uważa, iż zakup towarów i usług z GRUPY II związany będzie tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą i opodatkowaną VAT, a tym samym odliczając VAT naliczony od tych wydatków, dokona częściowego odliczenia VAT stosując jedynie Prewspółczynnik kalkulowany w oparciu o art. 86 ust. 2c ustawy o VAT.
Wobec powyższego, stanowisko Powiatu odnośnie pytania oznaczonego jako Nr 2 w całości należy uznać za prawidłowe.
Ad. 3
Jak wcześniej wskazano w części opisowej niniejszego wniosku, celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, Powiat ustalił zarówno Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania w ramach działalności gospodarczej transakcji dających prawo do odliczeń (tj. ze stawkami VAT), jak i transakcji niedających prawa do odliczenia (tj. zwolnionych z VAT), jak również Prewspółczynnik kalkulowany w oparciu o art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT. Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT oraz niepodlegającą VAT), to odliczając VAT naliczony, Powiat stosuje zarówno Współczynnik struktury sprzedaży, jak i Prewspółczynnik (łącznie).
Dokonując zakupu usług wskazanych w GRUPIE III, Powiat uważa, iż będzie występował jako płatnik podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.).
Usługi wymienione w GRUPIE III, w tym między innymi usługi aktualizacji i wdrożenia, usługi audytu zgodności, usługi doradcze oraz szkolenia kadry kierowniczej z cyberzagrożeń, wdrożenia, a także szkolenia administratorów i pracowników z cyberbezpieczeństwa, będą realizowane zarówno na rzecz Starostwa Powiatowego, jak i jego jednostek organizacyjnych. Z usług tych będą korzystać wszyscy pracownicy, kadra kierownicza oraz administratorzy IT Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych.
Powiat nie zna sposobu, ani obiektywnej możliwości przypisania powyższych usług do konkretnego rodzaju działalności. Z tego powodu nie można jednoznacznie stwierdzić, czy będą one wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy też niepodlegającej VAT.
Uważa, że powyższe usługi będą wykorzystywane do czynności związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, zwolnioną, jak i niepodlegającą VAT.
Należy również zaznaczyć, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”, co oznacza, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W związku z powyższym, Powiat uważa, iż zakup towarów i usług z GRUPY III będzie związany ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT oraz niepodlegającą VAT), a tym samym, odliczając VAT naliczony od tych wydatków, dokona częściowego odliczenia VAT stosując zarówno Prewspółczynnik kalkulowany w oparciu o art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, jak i Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (łącznie).
Wobec powyższego, stanowisko Powiatu odnośnie pytania oznaczonego jako Nr 3 w całości należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest:
·prawidłowe w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I,
·nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II i GRUPIE III.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy o VAT:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis art. 86 ust. 2c ustawy o VAT:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy o VAT wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy o VAT ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
W myśl art. 86 ust. 2f ustawy o VAT:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Na mocy art. 86 ust. 2g ustawy o VAT:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy o VAT:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy o VAT wynika, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Według § 2 pkt 5 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego - rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.
Na mocy § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:
·urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu Gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
·jednostki budżetowej,
·zakładu budżetowego.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/Dujst
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X- proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X= A x 100 / D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D – dochody wykonane jednostki budżetowej.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy o VAT:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT:
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy o VAT:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. 24.06.2024 r. zawarli Państwo umowę o powierzenie grantu na projekt. Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji Powiatu i jego jednostek organizacyjnych, będącymi jednostkami budżetowymi, w zakresie cyberbezpieczeństwa. W związku z realizacją powyższej umowy otrzymują Państwo od dostawców towarów i usług faktury VAT, na których jako nabywca wskazani są Państwo, a jako odbiorca Starostwo Powiatowe. Po zakończeniu realizacji umowy sprzęt zakupiony dla poszczególnych jednostek organizacyjnych zostanie nieodpłatnie przekazany tym jednostkom na podstawie umowy użyczenia. Wskazali Państwo, że zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu zostaną podzielone na trzy grupy.
GRUPA I
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, nie będą podlegały odliczeniu VAT.
GRUPA II
Wydatki na zakup towarów i usług, które można przypisać zarówno do działalności niepodlegającej, jak i opodatkowanej VAT, będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT na podstawie prewskaźnika.
GRUPA III
Wydatki na zakup towarów i usług, które nie mogą być przyporządkowane do poszczególnych rodzajów działalności, tj. związane są z działalnością mieszaną (tj. niepodlegającą VAT, opodatkowaną oraz zwolnioną), będą podlegały częściowemu odliczeniu VAT.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do realizowanego projektu w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I są wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu w części dotyczącej wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE I. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe.
Z kolei w odniesieniu do wydatków na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II związanych z realizacją ww. projektu, które – jak wskazali Państwo we wniosku - są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w sytuacji gdymają Państwo możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych) i do działalności innej niż gospodarcza, to przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje natomiast Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do wydatków poniesionych na towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w sytuacji, gdy nie mają Państwo możliwości przypisania wydatków ponoszonych w związku z ww. projektem w tej części w całości do działalności gospodarczej, przysługuje Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie w jakim wydatki te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Przy czym w przypadku, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE II związanych z realizacją ww. projektu służą wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r. Z kolei w przypadku, gdy ww. wydatki opisane w GRUPIE II służą wyłącznie Starostwu to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Natomiast w sytuacji, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana zakupów opisanych w GRUPIE II do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu.
A zatem w sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisane w GRUPIE II są wykorzystywane przez jednostki budżetowe i Starostwo Powiatowe, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji ustalonej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie ze sposobem obliczenia proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Natomiast odnosząc się do wydatków opisanych w GRUPIE III związanych z realizacją ww. projektu, które – jak wskazano we wniosku – są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji gdy mają Państwo możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności, tj. do działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z VAT) i do działalności innej niż gospodarcza, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W przypadku nabycia towarów i usług w ramach projektu w ww. części wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu) i braku możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, to wówczas są Państwo zobowiązani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz przepisów ww. rozporządzenia w sprawie sposobu określenia proporcji.
W sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisanych w GRUPIE III związanych z realizacją ww. projektu służą wyłącznie konkretnym jednostkom budżetowym, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 3 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r. Z kolei w przypadku, gdy ww. wydatki opisane w GRUPIE III służą wyłącznie Starostwu to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Natomiast w sytuacji, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisania zakupów opisanych w GRUPIE III do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu.
A zatem w sytuacji, gdy wydatki na zakup towarów i usług opisane w GRUPIE III są wykorzystywane przez jednostki budżetowe i Starostwo Powiatowe, to odliczenie podatku naliczonego od tych wydatków powinno nastąpić według proporcji ustalonej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie ze sposobem obliczenia proporcji wskazanej w § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Przy czym, jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi opisane w GRUPIE III w ramach działalności gospodarczej wykorzystywane są do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem są Państwo zobowiązani także do zastosowania proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy o VAT.
W związku z powyższym, od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu opisanych w GRUPIE III mają Państwo prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT, przepisów ww. rozporządzenia oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy o VAT. Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.
W odniesieniu do Państwa stanowiska do pytania nr 2 i nr 3 dotyczącego prewspółczynnika kalkulowanego w oparciu o art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, wskazać należy, że jak wynika z wyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na podatniku.
Ustawodawca na mocy art. 86 ust. 2h ustawy o VAT, daje podatnikom możliwość zastosowania innego sposobu określenia proporcji niż wskazują przepisy art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, jednak tylko w sytuacji, gdy wybrany sposób jest bardziej reprezentatywny. Zatem podatnik może zastosować inną metodę tylko i wyłącznie, gdy wybrana przez niego metoda jest bardziej reprezentatywna i tym samym najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności.
Podkreślić należy, że art. 86 ust. 2b ustawy o VAT precyzuje, kiedy sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ustawa o podatku od towarów i usług proponuje w art. 86 ust. 2c kilka metod, które podatnik może wykorzystać celem proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, jednakże katalog ten nie ma charakteru zamkniętego.
W okolicznościach niniejszej sprawy nie wskazali Państwo żadnego konkretnego sposobu obliczania proporcji oraz nie przedstawili argumentów, że prewspółczynnik – do którego Państwo we własnym stanowisku się odwołują – kalkulowany w oparciu o art. 86 ust. 2c ustawy o VAT jest bardziej reprezentatywny i najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności.
W związku z powyższym oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 i nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).