Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.485.2024.2.AP

Obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego, a także dokonania rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT celem nie utracenia prawa do opodatkowania CIT estońskim.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego, a także dokonania rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT celem nie utracenia prawa do opodatkowania CIT estońskim.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pani AA („Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym na terytorium Polski opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą B. Przedmiotem działalności jest (…).

W ramach działalności Wnioskodawcy prowadzona jest pełna księgowość w postaci ksiąg rachunkowych, zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 24a ust. 1 oraz art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Aktualnie planowane jest, że Wnioskodawca wniesie prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, które stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych w oparciu o które prowadzona jest aktualnie działalność („Przedsiębiorstwo”) w drodze aportu do podmiotu powiązanego – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, opodatkowaną w modelu ryczałtu od dochodów spółek („Ryczałt”) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT („Spółka”).

Wkład w postaci prowadzonego przedsiębiorstwa będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych, rozpatrywany z uwzględnieniem przeniesienia praw i obowiązków z umów w tym praw i obowiązków z umów najmu lokali, przeniesienia praw i obowiązków z umów z pracownikami jednoosobowej działalności Wnioskodawcy, towarów handlowych, wyposażenia i innych składników niezbędnych w prowadzonej działalności gospodarczej.

Zespół składników będzie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 5a pkt 3 ustawy o PIT.

Planowane działanie ma uzasadnienie ekonomiczne i jest związane z planowaną reorganizacją mającą na celu uporządkowanie struktury w grupie podmiotów powiązanych. W szczególności w związku z tym, że Spółka prowadzi działalność w tym samym zakresie co Wnioskodawca, uzasadnione jest dokonanie planowanego aportu Przedsiębiorstwa, tak aby skoncentrować ten pion działalności w jednym podmiocie i osiągnąć efekt synergii. Jednocześnie z uwagi na rozwój sieci sklepów oraz znaczne zwiększenie zakresu działalności Wnioskodawcy uzasadniona jest także zmiana formy jej prowadzenia – na formę spółki kapitałowej, a nie w ramach indywidualnej działalności osoby fizycznej. Pozwoli to na ograniczenie ryzyka odpowiedzialności osobistej Wnioskodawcy i jest bardziej odpowiednią formą z uwagi na skalę prowadzonych działań. W związku z tym, że w grupie działa już podmiot będący spółką kapitałową, a indywidualna działalność Wnioskodawcy jest prowadzona w tym samym zakresie – uzasadnione jest wniesienie Przedsiębiorstwa do Spółki. Co więcej przeniesienie przedsiębiorstwa – w związku z zawarciem umów najmu lokali, w których prowadzona jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy z gminą i jej podmiotami zależnymi – jest jedyną formą transferu praw i obowiązków z umów najmu na jaką wyraża zgodę wynajmujący.

Wnoszony do Spółki wkład niepieniężny w postaci Przedsiębiorstwa (aport) zostanie przeznaczony na podwyższenie jej kapitału zakładowego, zgodnie z wcześniej podjętą uchwałą zgromadzenia wspólników, i w zależności od jego wartości względem wartości nominalnej obejmowanych udziałów w Spółce może zostać częściowo przelany na kapitał zapasowy Spółki (jako „agio” tj. nadwyżka, która jest przelewana do kapitału zapasowego w przypadku obejmowania udziałów po cenie wyższej od ich wartości nominalnej), zgodnie z wcześniej podjętą uchwałą zgromadzenia wspólników.

Wartość Przedsiębiorstwa określona w umowie przeniesienia wkładu niepieniężnego oraz uchwale w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego może być wyższa od wartości godziwej aktywów wchodzących w jego skład. W takiej sytuacji może powstać tzw. dodatnia wartość firmy (goodwill).

Wnioskodawcy zależy na zachowaniu przez Spółkę prawa do opodatkowania w formie Ryczałtu. W związku z tym, w świetle przepisów rozdziału 6B ustawy o CIT, zamierza spełnić przesłanki wynikające z wyjątku ustawowego od przepisów przewidujących utratę prawa Spółki do opodatkowania Ryczałtem. W tym celu Wnioskodawca chciałby zrealizować warunki wskazane w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie ustawy o CIT.

Mając powyższe na uwadze, w terminie ustawowym obliczonym od dnia wniesienia wspomnianego powyżej wkładu niepieniężnego w postaci Przedsiębiorstwa Wnioskodawca chce:

  • zamknąć księgi rachunkowe prowadzonej dotychczas działalności (dzień wniesienia wkładu),
  • sporządzić sprawozdanie finansowe (w terminie 3 miesięcy od dnia wniesienia).

Z uwagi na to, że Spółka jest opodatkowana aktualnie w modelu Ryczałtu, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie obowiązków jakie spoczywają na nim w związku z planowanymi działaniami, tak aby Spółka mogła być dalej opodatkowana w tym modelu. W szczególności Wnioskodawca powziął wątpliwość co do tego na ile jest on zobowiązany dokonać rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w związku z przejmowanymi (wnoszonymi aportem) składnikami majątku.

Pytania

1.Czy zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie ustawy o CIT, Wnioskodawca powinien tylko zamknąć księgi rachunkowe prowadzonej działalności oraz sporządzić sprawozdanie finansowe, a rozliczenia i ustaleń o których mowa w art. 7aa tej ustawy powinna faktycznie dokonać Spółka jako podmiot przyjmujący wkład niepieniężny?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że opisane we wniosku wniesienie Przedsiębiorstwa w drodze aportu do Spółki będzie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie ustawy o CIT, Wnioskodawca powinien tylko zamknąć księgi rachunkowe prowadzonej działalności oraz sporządzić sprawozdanie finansowe, a rozliczenia i ustaleń o których mowa w art. 7aa tej ustawy powinna faktycznie dokonać Spółka jako podmiot przyjmujący wkład niepieniężny.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym wniesienie do Spółki aportu w postaci Przedsiębiorstwa, nie spowoduje utraty prawa do kontynuacji opodatkowania ryczałtem przez Spółkę.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone także w odniesieniu do tożsamego zdarzenia przyszłego w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 15 marca 2024 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.39.2024.1.AR.

W myśl art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie ustawy o CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu

(i)zamknie księgi rachunkowe,

(ii)sporządzi sprawozdanie finansowe oraz

(iii)dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Dwa pierwsze warunki to zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego dotychczasowej działalności. Wnioskodawca dokona w związku z aportem Przedsiębiorstwa ww. czynności, tj. zamknie księgi rachunkowe prowadzonej działalności z dniem wniesienia wkładu oraz sporządzi sprawozdanie finansowe na dzień wniesienia wkładu. Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy „dniem wniesienia wkładu” będzie dzień zawarcia umowy przenoszącej własność Przedsiębiorstwa, a nie dzień wpisania podwyższenia kapitału zakładowego Spółki do rejestru przedsiębiorców.

Jednak trzeci z warunków zachowania prawa do opodatkowania Ryczałtem w przypadku aportu Przedsiębiorstwa, wymaga dogłębnej analizy. Mowa tu o następującym zapisie: „podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku...”.

Jednocześnie art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT brzmi „Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek,...”, więc na pewno nie jest to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.Wprawdzie art. 7aa ust. 8 tej samej ustawy doprecyzowuje, że: „Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio do podatnika utworzonego z przekształcenia w spółkę przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą albo spółki niebędącej osobą prawną”, ale to również nie jest sytuacja opisująca analizowany przypadek, ponieważ Spółka nie będzie nowym podmiotem, lecz podmiotem przez jakiś czas istniejącym równolegle z aktualnie prowadzoną jednoosobową działalnością.

Interpretacja przepisów przez Ministerstwo Finansów („Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”), stanowiąca ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów(objaśnienie podatkowe), o których mowa w art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), stanowi natomiast w pkt 67: „Wskazać przy tym należy, że w przypadku aportu do spółki opodatkowanej ryczałtem, jedynym możliwym przypadkiem jest wniesienie aportu przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą – w ramach wnoszonego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Ustalenie w tym przypadku wstępnej korekty przychodów i kosztów oraz ustalenie dochodu z restrukturyzacji (dochodu z przekształcenia) od składników majątku przenoszonych w drodze aportu do podatnika opodatkowanego ryczałtem – ciążyć będzie na podatniku, zgodnie z art. 7aa ustawy o CIT”.

Mając na uwadze fakt, że „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” stanowi oficjalną interpretację przepisów prawa przez Ministerstwo Finansów w tej dziedzinie, należy uznać, że poprawnym jest stwierdzenie, że obowiązek dokonania rozliczenia, o którym mowa w art. 7aa ustawy o CIT będzie spoczywał na Spółce, na podstawie dokumentacji księgowej dotychczasowej działalności Wnioskodawcy.

Jednocześnie dokonanie tego rozliczenia przez Spółkę, przy wcześniejszym zamknięciu ksiąg rachunkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego dotychczasowej działalności przez Wnioskodawcę na dzień wniesienia wkładu niepieniężnego, spełnione zostaną wszystkie warunki wyjątku wymienionego w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie ustawy CIT.

Dodatkowo możliwość kontynuowania opodatkowania Spółkę w formie Ryczałtu, po wniesieniu do niej przez wspólnika wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, potwierdza aktualne stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2024 r. 0111-KDIB2-1.4010.39.2024.1.AR wskazano bowiem wprost, że:

Wskazać przy tym należy, że w przypadku aportu do spółki opodatkowanej ryczałtem, jedynym możliwym przypadkiem jest wniesienie aportu przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą – w ramach wnoszonego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Ustalenie w tym przypadku wstępnej korekty przychodów i kosztów oraz ustalenie dochodu z restrukturyzacji (dochodu z przekształcenia) od składników majątku przenoszonych w drodze aportu do podatnika opodatkowanego ryczałtem – ciążyć będzie na podatniku, zgodnie z art. 7aa ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w objaśnieniach podatkowych „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” (pkt 67, str. 43).

W związku z tym, za prawidłowe należy uznać Pani stwierdzenie, że rozliczenia z art. 7aa ustawy o CIT opisanego w art. 28l ust. 1 pkt 4 litera c tiret drugie, powinien dokonać podmiot przyjmujący wkład niepieniężny, czyli w opisanej sytuacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, i że w razie wywiązania się z tego obowiązku przez Spółkę (oraz spełnienia przez Panią pozostałych przesłanek z art. 28l ust. 1 pkt 4 litera c tiret drugie Ustawy o CIT), wszystkie przesłanki do zastosowania wyjątku opisanego w powyższym artykule zastaną uznane za spełnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy w myśl art. 28l ust. 1 pkt 4 litera c tiret drugie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) – powinna Pani tylko zamknąć księgi rachunkowe prowadzonej działalności oraz sporządzić sprawozdanie finansowe, a rozliczenia i ustaleń o których mowa w art. 7aa tej ustawy powinna faktycznie dokonać Spółka jako podmiot przyjmujący wkład niepieniężny.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 28l ust. 1:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2)(uchylony)

3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

  • podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
  • podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1)sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2)wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a)kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b)kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Stosownie do art. 7aa ust. 2 ustawy o CIT:

W informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wykazuje się:

1)przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1, w kwocie odpowiadającej:

a)przychodom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz

b)kosztom zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz

2)koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, w kwocie odpowiadającej:

a)przychodom zaliczonym do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz

b)kosztom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, oraz

3)dochód z przekształcenia w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień – w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zgodnie z art. 7aa ust. 3 ustawy o CIT:

Przepisów ust. 2 pkt 1 i 2 nie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4, oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem tych przychodów i kosztów, które podlegają rozliczeniu w innych terminach lub okresach zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Aktualnie planuje Pani, że wniesie prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo w drodze aportu do podmiotu powiązanego, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, opodatkowaną w modelu ryczałtu od dochodów spółek. Zależy Pani na zachowaniu przez Spółkę prawa do opodatkowania w formie estońskiego CIT. W tym celu chciałaby Pani zrealizować warunki wskazane w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie ustawy o CIT.

Odnosząc powołane wcześniej przepisy prawa do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że działania o charakterze restrukturyzacyjnym – co do zasady – mogą skutkować utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Przypadki prowadzące do utraty tego prawa zostały wskazane w przytoczonych wyżej przepisie art. 28l. Należy jednak podkreślić, że ustawodawca dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, pomimo dokonanych działań restrukturyzacyjnych, w sytuacji przewidzianej w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT. Dzięki zawarciu w ww. przepisie zwrotu „chyba że” prawodawca dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu pomimo, że podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu (kontynuowania opodatkowania w tej formie) ma miejsce wtedy, gdy spełniony jest jeden z warunków wymienionych w tiret pierwsze lub drugie.

W sytuacji przejęcia przedsiębiorstwa warunkiem utrzymania przez podmiot przejmujący prawa do ryczałtu jest to, aby to podmiot wnoszący wkład niepieniężny na dzień restrukturyzacji:

  • zamknął księgi rachunkowe,
  • sporządził sprawozdanie finansowe, oraz
  • dokonał rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w związku z przejmowanymi (wnoszonymi aportem) składnikami majątku, czyli ustalił wstępną korektę przychodów i kosztów oraz ustalił dochód z restrukturyzacji (dochód z przekształcenia) od przenoszonych do podatnika opodatkowanego ryczałtem składników majątku wraz z należnym podatkiem.

Spełnienie powyższych warunków odniesie taki skutek, że Spółka z o.o. jako podmiot otrzymujący wkład niepieniężny, będzie uprawniona do kontynuacji opodatkowania w formie ryczałtu.

Wskazać przy tym należy, że w przypadku aportu do spółki opodatkowanej ryczałtem, jedynym możliwym przypadkiem jest wniesienie aportu przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą – w ramach wnoszonego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Ustalenie w tym przypadku wstępnej korekty przychodów i kosztów oraz ustalenie dochodu z restrukturyzacji (dochodu z przekształcenia) od składników majątku przenoszonych w drodze aportu do podatnika opodatkowanego ryczałtem – ciążyć będzie na podatniku, zgodnie z art. 7aa ustawy o CIT.

W związku z tym, za prawidłowe należy uznać Pani stanowisko, że rozliczeń i ustaleń z art. 7aa ustawy o CIT opisanego w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie, powinien dokonać podmiot przyjmujący wkład niepieniężny, czyli w opisanej sytuacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, natomiast Pani powinna jedynie zamknąć księgi rachunkowe prowadzonej działalności oraz sporządzić sprawozdanie finansowe.

Zatem, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00