Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 października 2024 r., sygn. III SA/Gd 279/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść, Sędziowie: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), Asesor WSA Maja Pietrasik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 17 października 2024 r. sprawy ze skargi D. C. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 stycznia 2024 r., nr BP.501.1500.2023.2334.BD2.515279 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 21 kwietnia 2023 r. (nr WITD.DI.0152.II072/26/23) Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego - działając na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2201 ze zm. - zwanej dalej także jako: "u.t.d.") oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli nr [...] z dnia 9 grudnia 2022 r.–nałożył na D. C. (zwaną dalej także "skarżącą" lub "stroną"), prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą "T." z siedzibą w K., karę pieniężną za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa w wysokości 12.000 zł.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w dniu 9 grudnia 2020 r., na autostradzie A1 na wysokości węzła N. został zatrzymany do kontroli pojazd członowy składający się z 3-osiowego ciągnika siodłowego marki Scania o nr rej. [...] i 4-osiowej naczepy marki Faymonville o nr rej. [...]. Przejazd drogowy wykonywany był przez O. Z., który wykonywał go w imieniu i na rzecz D. C. - "T." z siedzibą w K., w ramach prowadzonej przez skarżącą działalności gospodarczej, jako licencjonowanego przewoźnika drogowego rzeczy. Pojazdem członowym wykonywany był przewóz drogowy koparki (o masie 24.000 kg), z miejscowości B. do miejscowości D.. Cały znajdujący się w ładowni towar był przedmiotem realizowanej przez ww. przewoźnika drogowego usługi transportowej.
W trakcie przeprowadzonego ważenia kontrolowanego środka transportu na stanowisku kontroli mas i nacisków osi mieszczącym się w G. przy ul. [...] w ciągu drogi krajowej 55 (kierunek do K.), stwierdzono jego rzeczywistą masę całkowitą wynoszącą 58.550 kg, zatem przekraczającą jego dopuszczalną masę całkowitą (40.000 kg) o 18.550 kg, tj. o 46,38 %. Ponadto stwierdzono nacisk grupy dwóch osi napędowych wynoszący 25.300 kg, zatem przekraczający wartość dopuszczalną o 6.300 kg.