Odmowa zawarcia umowy o dofinansowanie nie podlega protestowi - Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. I GSK 1109/24
Odmowa zawarcia umowy o dofinansowanie jako akt administracyjny w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. jest zaskarżalna do sądu administracyjnego na zasadach ogólnych, niezależnie od tego, czy protest został pozostawiony bez rozpatrzenia, jeśli przepisy szczególne nie przewidują innego trybu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek (spr.) Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia del. WSA Marek Sachajko po rozpoznaniu w dniu 25 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Centrum Projektów Polska Cyfrowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 737/24 w sprawie ze skargi A na akt Centrum Projektów Polska Cyfrowa z dnia 28 lutego 2024 r. nr CPPC-D04.63.15.132.16.2023/NK w przedmiocie pozostawienia protestu bez rozpatrzenia 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od A na rzecz Centrum Projektów Polska Cyfrowa 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 21 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 737/24 na podstawie art. 146 § 1 w związku z art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.2023.1634, ze zm.; dalej: p.p.s.a.) uchylił zaskarżony przez A (dalej: spółka lub skarżąca) akt Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej: Centrum lub organ) z 28 lutego 2024 r. oraz poprzedzający go akt z 29 stycznia 2024 r. w przedmiocie pozostawienia protestu bez dalszego biegu
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że Centrum poinformowało 4 stycznia 2024 r. skarżącą o tym, że złożony przez nią w trybie niekonkurencyjnym, o którym mowa w art. 44 ust. 2 i nast. ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U.20221079, ze zm.; dalej: ustawa wdrożeniowa), wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "X" został wybrany do dofinansowania. Następnie, 29 stycznia 2024 r. Centrum zawiadomiło skarżącą, że w związku z wystąpieniem, uregulowanej w art. 61 ust. 4 ustawy wdrożeniowej, przesłanki obawy wyrządzenia przez wnioskodawcę szkody w mieniu publicznym, w następstwie zawarcia umowy z powodu braku zdolności finansowych i operacyjnych do realizacji projektu, brak jest możliwości zawarcia umowy. Jednocześnie pouczono spółkę o tym, że w tej sprawie protest jej nie przysługuje.