Obowiązek wystawiania świadectw jakości paliw stałych - Wyrok NSA z dnia 19 września 2024 r., sygn. II GSK 863/21
Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu paliwa stałe mają obowiązek wystawiania świadectw jakości niezależnie od tego, czy ich nabywcami są inni przedsiębiorcy czy konsumenci końcowi, co wynika z obowiązku zapewnienia kontroli jakości paliw stałych w zgodzie z ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Jolanta Dominiak po rozpoznaniu w dniu 19 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 listopada 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 1456/20 w sprawie ze skargi I. W. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 18 maja 2020 r. nr DIH-2 Nr 52/2020 w przedmiocie kary pieniężnej za niewystawienie świadectwa jakości 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od I. W. na rzecz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 listopada 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 1456/20, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę I. W. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 18 maja 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej za niewystawienie świadectwa jakości.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła I. W., zaskarżając wyrok w całości oraz wnosząc o jego uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA w Warszawie, ewentualnie - w sytuacji braku stwierdzenia naruszenia przepisów postępowania - o rozpoznanie skargi w trybie art. 188 p.p.s.a. i uchylenie w całości zaskarżonej decyzji oraz umorzenie przedmiotowego postępowania administracyjnego. Ewentualnie, w razie uznania przez Sąd, iż skarżąca ponosi odpowiedzialność za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1209), wniosła o uchylenie skarżonej decyzji w części, co do kwoty administracyjnej kary pieniężnej nałożonej na skarżącą, poprzez odstąpienie od wymierzenia tejże kary bądź w zakresie przekraczającym 10.000 zł. Ponadto skarżąca kasacyjnie wniosła o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.